آشنایی با قنات زارچ و نحوه بازدید از آن

آشنایی با قنات زارچ و نحوه بازدید از آن


منبع: آرگا

3

1402/4/1

10:42


اگر به دنبال دیدنی های ایران هستید، می توانید در این بخش با قنات زارچ یزد آشنا شوید. این قنات جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد.

قنات زارچ یکی از مجموعه قنات های دیدنی در استان یزد بوده که در این بخش با زیبایی های آن آشنا می شوید. این قنات یکی از قدیمی ترین قنات ها بوده و قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد.

تالار زارچ

معرفی قنات زارچ:

این قنات امروزه یکی از مهم ترین جاذبه هایی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین نام این قنات را در آثار یونسکو نیز ثبت کرده اند که در دنیا نیز از جذابیت های زیادی برخوردار می باشد. در این بخش برای شما علاقه مندان به معرفی یکی از مکان های دیدنی یزد می پردازیم.

زارچ را بشناسید

 مسیر دسترسی:

این قنات امروزه از دیدنی های یزد بوده و برای دسترسی به آن باید به این استان سفر کنید. عبور از کوچه های پیچ در پیچ این شهر و رسیدن به این قنات موجب شده تا شاهد زیبایی های زیادی در این نواحی باشید. خیابان سید گلسرخ یکی از ورودی های این قنات بوده که باید از آن عبور کنید.

تاریخچه قنات:

درباره قدمت این قنات ها اطلاعات چندان دقیقی در دست نمی باشد. حفاری های باستانی شناسی در این قنات و وجود وسایل و اشیای قدیمی نشان می دهد که قدمت آن به زمان ساساناین نیز باز می گردد. در کتاب تاریخ آل مظفر هم به دسته ای از این قنات ها اشاره شده است.

 

ویژگی های قنات:

قنات زارچ

این قنات دارای معماری بسیار ویژه ای می باشد. اهمیت این قنات به دلیل وجود آب های زیاد در زمان خود بوده است. همانطور که اشاره شد، قدمت این قنات به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش باز می گردد. این تالار با برخورداری از معماری کویری خود از زیبایی های زیادی برخوردار است.

این قنات با ۷۱ کیلومتر طول یکی از طولانی ترین قنات هایی بوده که شما عزیزان از آن دیدن خواهید کرد. حلقه های چاه در این قنات بسیار وسیع هستند و زیبایی های زیادی دارند. سه تونل زیرزمینی مجزا در این مجموعه به شکل عجیبی معماری شده اند و برای بازدیدکنندگان حائز اهمیت هستند.

منطقه باستانی زارچ

 

دو شاخه از قنات زارچ که با نام های ابراهیم خودکی و شیرین نامگذاری شده اند، بخش های خشک شده قنات ها می باشند. شاخه شور که یکی از بخش های این مجموعه قنات محسوب می شود، دارای آبدهی بوده و دارای نورگیری مناسبی است.

این قنات امروزه از دیدنی های یزد بوده که شما عزیزان در این بخش با آن آشنا شدید. قنات که در گذشته های دور دارای کاربردهای زیادی بوده اند و شما می توانید در بازدید از این قنات ها ویژگی های زیادی را مشاهده کنید. در تاریخچه ایران قنات های مختلفی به ثبت رسیده اند که یکی از این قنات ها را می توانید با این نام بشناسید.

قنات های ایران:

همانطور که اشاره شد، ایران دارای قنات های متعدد دیگری است که از مهم ترین آن ها می توان به قنات های بلده فردوس، قصبه گنباباد، قانت مزدآباد و … از مهم ترین این قنات ها بوده که شما با آن آشنا می شوید. همچنین قنات یزد دارای سازه های وابسته دیگری هم هست که از مهم ترین این سازه های وابسته می توان به پایاب اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو