خانه تاریخی و زیبای رسولیان یزد و نحوه بازدید از این بنای زیبا

خانه تاریخی و زیبای رسولیان یزد و نحوه بازدید از این بنای زیبا


منبع: آرگا

256

1399/2/21

22:42


خانه رسولیان یزد یکی از بناهای تاریخی مهمی است که برگرفته از معماری بسیار غنی است این خانه جاذبه های تاریخی بسیار متعددی دارد بافت سنتی که در این بنا دیده می شود برای خیلی از گردشگران جذابیت دارد باغ ها، بازار و میدان از بخش های مختلفی است که می توانید در این بنا از آن دیدن کنید در اداممه این بخش نیز این بنای سنتی را بیشتر برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

یزد قدمت تاریخی بسیار بالایی دارد و از دومین شهرهای تاریخی محسوب می شود که به دلیل بافت سنتی و معماری ارزشمند خود شناخته شده است بسیاری از بناهایی که در این شهر وجود دارند متعلق به دوران قاجاریه هستند از این رو علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب می کنند. در این میان یکی از بناهای تاریخی بسیار زیبایی که می توانید در این شهر مشاهده کنید عمارت رسولیان است که به همت حاج میرزا کاظم رسولیان ساخته شده است استاد توانمندی که توانسته این عمارت را با این شکوه بسازد معمار، محمد حسن محمد رحیم است قدمت این بنا به سال ۱۲۸۳ باز می گردد و در سال های پایانی سلطنت قاجاریان ساخته شده است. این بنا دارای معماری بسیار زیبایی است و به دلیل جاذبه های تاریخی و سنتی که دارد از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است بخش های بیرونی و درونی از این بنا دارای جذابیت های بسیار زیادی برای  علاقه مندان است بخش های تالار درونی بنا و حوضخانه به شکلی طراحی شده اند که جالب توجه می باشند در ادامه این بخش نیز با ویژگی برجسته در معماری این بنا بیشتر آشنا می شوید و می توانید جاذبه های بیشتری از آن را بشناسید.

خانه رسولیان یزد:

برای اینکه بتوانید از این خانه تاریخی و سنتی دیدن کنید باید به محله سهل بن علی بروید در این محله به خوبی می توانید فرهنگ و تاریخ یزدی را از نزدیک ببینید و بیشتر با مردمان این محله آشنا شوید این خانه در کوچه صدوقی واقع شده است و همانطور که اشاره شد دارای بافتی قدیمی و سنتی است. هدف از ساخت این بنای باشکوه و ارزشمند سکونت در آن بوده است و از این لحاظ کاربری مسکونی داشته است در سال ۱۳۶۸ این خانه وقف دانشگاه یزد شد و با انجام بازسازی های لازم در این بنا این عمارت به یکی از دانشکده های معماری و شهرسازی در دانشگاه یزد تبدیل شده است محیط علمی و آموزشی که در حال حاضر این بنا موجب اهمیت بیشتر آن نیز شده است در بخش های مختلفی از این بنا سمینارهای مهم و علمی برگزار شده است فضای آموزشی مطلوبی را نیز در کشور ایجاد کرده است. این بنا یکی از مکان های دیدنی یزد است که علاقه مندان خاص خود را دارد و در این بخش نیز با آن آشنا خواهید شد.

عمارت زیبای رسولیان

ویژگی های معماری بنا:

خانه رسولیان دارای ویژگی های بسیار منحصر به فردی است بخش های بیرونی و درونی در این بنا دارای ارزش معماری بسیار خاصی هستند از مهم ترین بخش های بیرونی که در این عمارت شاهد آن هستید می توان به تالار، اتاق ارسی، حوضخانه، بادگیر، زیرزمین و حیاط اشاره کرد بخش های درونی که در این عمارت وجود دارند نیز شامل بخش های خصوصی یک منزل مسکونی هستند اتاق های سه دری، پنچ دری، کلاه فرنگی، بادگیر، ارسی، حیاط مشجر و … هستند که زیبایی خاصی را به این بنای سنتی بخشیده اند. حمام خانه یکی از بخش های مهم در این عمارت است که آن را بخش میانی خانه می دانند که معماری ابن بخش نیز دیدنی و ستودنی است.

بنای رسولیان

حیاط بیرونی به دلیل چشم انداز زیبایی که داشته است در گذشته محلی برای پذیرایی از مهمان ها بوده است و بسیاری از مراسم های مذهبی برای امام حسین در این حیاط برگزار می شده است قسمت اندرونی بنا نیز دارای حیاطی است که برای اعضای خود خانه استفاده می شده است. حوض میانی حیاط جلوه آن را دیدنی تر کرده است و با وجود درختانی که در اطراف آن کاشته شده اند نیز سرسبزتر است با گذشتن از این ها می توانیم وارد زیرزمینی بنا شویم که در گذشته از این مکان ها برای نگهداری کردن از مواد غذایی استفاده می شده است بنابراین بخش های مختلف در خانه رسولیان دارای معماری های خاص خود هستند.

زیبایی های خانه رسولیان

کاربرد کنونی بنا:

 در حال حاضر این بنا وقف دانشگاه شده است و یکی از بناهای تاریخی و سنتی محسوب می شود که خیلی از توریست ها از آن دیدن می کنند کاربرد و امیتی که این بنا در رشد علمی دانشجویان معماری و شهرسازی داشته است در طی سالیان دراز نمایان است جالب است بدانید که در بخشی از ابن بنا آرامگاه استاد محمد کریم پیرنیا واقع شده است خیلی ها او را پدر معماری سنتی در ایران می دانند.

خانه تاریخی رسولیان به دلیل جنبه هنری و معماری که دارد اهمیت آموزشی بالایی نیز دارد از این رو یکی از بناهای ارزشمندی است که در شهر یزد واقع شده است و در سال ۱۳۷۵ نیز به عنوان یک اثر تاریخی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه توسط خیلی از پژوهشگران و محققان مورد بررسی قرار گرفته است و خیلی از افرادی که به معماری های عجیب دنیا علاقه مند هستند درباره این بنا تحقیقات زیادی انجام داده اند در یکی از مقالات درباره این بنا تاریخی اینگونه نوشته شده است:

عمارت رسولیان

«این خانه دستگاه ورودی کاملی دارد که از دوسوی این دستگاه به کوچه و حیاط اصلی راه دارد. از آنجا که این پژوهش روی انعطاف پذیری کالبد این خانه با شرایط اقلیمی انجام شده است، مختصری در موردعناصر مرتبط با این بنا توضیحاتی آورده خواهد شد. حیاط اصلی خانه را فضاهایی یک طبقه احاطه کرده‌اند، ولی جبهه جنوب غربی آن مرتفع‌تر (معادل دو طبقه) از سه جبهه هم ارتفاع دیگر (معادل یک طبقه) است. ایوان فراخ و بزرگی در مرکز جنوب غرب باعث اعتبار بیشتر نمای این جبهه شده است. در مرکز جبهه شمال شرق ایوان کم‌عمقی است که در پس آن اتاق ارسی با سایبانی برای آن قرار دارد. جبهه جنوب شرق حیاط به فضاهای نیم‌باز و کم‌عمق، جز یک سه دری در گوشه جنوبی، اختصاص دارد. ضلع روبه‌روی آن یک پنج دری در میانه و دو اتاق در طرفین آن واقع است و در بین پنج دری و هر یک از اتاق های کناری، راهروی ورودی قرار دارد. اتاق‌ها نیز از طرف راهروهایی با یک دیگر ارتباط دارند. این حیاط در قسمت شمال شرق مجموعه خانه قرار دارد و در آن بادگیر بر فراز اتاقی در جنوب شرق ایوان واقع بوده که به حوضخانه معروف است. هرکدام از فضاهای مستقل پیرامون حیاط اندرونی (حیاط اصلی) بر حسب نحوه و میزان برخورداری از نور خورشید در فصول خاصی از سال بیشترین کارکرد را داشتند.»

خانه رسولیان یکی از زیباترین دانشگاه های ایران است که به دلیل نوع معماری دیدنی که دارد بسیار مورد توجه است همچنین این بنا به عنوان یکی از دیدنی های یزد شناخته می شود  و در بسیاری از مقالات معرفی دیدنی های یزد به این مکان نیز اشاره شده است. زیبایی های این بنا بسیار متعدد هستند و تنها در نوع معماری آن ختم نمی شود انرژی مثبتی که با وارد شدن در این بنا به سمت شما می آید حالتان را دگرگون می کند و برای چند ساعت از هیاهوی  شهرها دور خواهید ماند و به صمیمیت خانه های قدیمی و سنتی پی می برید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو