بازدید از موزه مارکار یزد و آنچه در انتظار شماست!

بازدید از موزه مارکار یزد و آنچه در انتظار شماست!


منبع: آرگا

6

1402/5/17

10:10


موزه مارکار یزد که به عنوان مجموعه تاریخی و فرهنگی زرتشتی ها شناخته می شود در گذشته یک مدرسه وسیع بوده که شما از آن دیدن می کنید.

این موزه در نوع خود دارای شگفتی های زیادی بوده که با آن آشنا می شوید. موزه مارکار یزد از جمله تاثیرگذارترین بناهایی بوده که توجه شما را جلب می کند و به دلیل قدمت خود مورد توجه است.

مجموعه فرهنگی مارکار

معرفی موزه مارکار یزد:

این موزه در یزد اهمیت زیادی داشته و یکی از برجسته ترین سازه ها محسوب می شود. این موزه در تاریخ و فرهنگ زرتشتیان نیز اهمیت زیادی داشته که با آن بیشتر آشنا می شوید. مجموعه ای از آثار که نشان دهنده فرهنگ بومی این ناحیه از یک سو و از سوی دیگر مراسم ها و آیین های مختلفی است، توجه شما را جلب می کند. این مجموعه امروزه از دیدنی های استان یزد است.

تاریخچه موزه:

درباره تاریخچه این موزه چه می دانید؟ این موزه را در سال ۱۳۱۲ بنا کرده اند و در ساخت آن نیز از افراد برجسته ای استفاده شده است. کار ساخت این بنا به وسیله افرادی مانند مارکار که یک ورزشکار بود و مهندسانی مانند برزو سهراب بنا شده است. این بنا از دو ساختمان تشکیل شده و ویژگی های زیادی از نظر معماری دارد.

موزه مارکار یزد

ساختمان جلویی این بنا نیز ۱۸ اتاق با سالن های بزرگی دارد. ساختمانی دیگر در این بنا نیز دارای سه سالن خواب بوده که ۹ اتاق و زیرزمین دارد. این مجموعه یک خوابگاه شبانه روزی بوده و بخشی از ان برای دختران و بخشی دیگر برای پسران بوده است. در اطراف این سازه نیز امکاناتی در نظر گرفته شده بود.

دیدنی های مارکار

معماری موزه:

 موزه مارکار یزد به نحوی طراحی شده است که از زیبایی و تنوع زیادی برخوردار بوده این مجموعه به نحو معماری که داشته بیشترین حجم نور را دریافت می کند. این مجموعه برای تامین کردن نیازهای خود از آب انبار و پانکه و قنات ها نیز استفاده می کرده اند. حمام و سرویس بهداشتی نیز یکی دیگر از این بخش ها بوده که از ان بازدید خواهید کرد. تاریخ و فرهنگ زرتشتیان نیز در این مجموعه به خوبی نمایان می شود.

آثار موزه:

حالا برای آشنایی بهتر با این موزه و مجموعه آثار موجود در آن باید در ای بخش همراه ما باشید. موزه مارکار یزد دارای اتاق های گوناگونی بوده که هر یک ویژگی های مختلفی دارند. تاریخ دین زرتشت نیز به خوبی در این بخش دیده می شود. پوشش های دینی و سنتی نیز بخشی دیگر از زیبایی های این موزه بوده است.

بازدید از بنای مارکار

زیارتگاه های زرتشتی، خانه های زرتشتی، آیین و جشن های زرتشتی، مجموعه مارکار و … نیز از زیبایی های این موزه به شمار می آیند که حتما باید از آن دیدن کنید. برای بازدید از این موزه نیز باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. همچنین شما می توانید با وجود راهنمای موزه بخش های مختلف این مجموعه را بهتر بشناسید. در این بخش به معرفی دیدنی های یزد پرداختیم که شما علاقه مندان با آن ها آشنا خواهید شد.

برای بازدید از این مجموعه نیز می توانید از تورهای گردشگری و مسافرتی استفاده کنید. این تورها ویژگی های گردشگری خوبی داشته و شما را با بخش های مختلفی از یزد و دیدنی های فرهنگی و تاریخی نیز آشنا می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو