آب انبار شش بادگیر یزد و قدمت تاریخی آن

آب انبار شش بادگیر یزد و قدمت تاریخی آن


منبع: آرگا

3

1401/10/23

21:48


یزد، شهری پر از جاذبه های فرهنگی و تاریخی مختلف بوده که شما می توانید در این بخش یکی از دیدنی های آن را بشناسید. آب انبار شش بادگیر یزد یکی از زیباترین سازه های تاریخی است.

آب انبار شش بادگیر یزد بنایی باشکوه و تاریخی است که در محله ای به همین نام قرار دارد. این بنا دارای ۶ بادگیر بوده و به جهت شرایط اقلیمی ایجاد شده است. این بنا هشت وجهی ساخته شده و قدمت آن به زمان قاجار می رسد. این سازه در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

بررسی معماری شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر یزد

این بنای زیبا و دیدنی در شهر یزد، خیابان فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر قرار دارد. این سازه یکی از زیباترین نمادهای یزد بوده که از آن بازدید خواهید کرد. این آب گیرها برای اقلیم و آب و هوای خشک این نواحی ایجاد شده تا راهی برای صرفه جویی و نگهداری آب باشد. این بنا امروزه از دیدنی های یزد است.

دیدنی های شش بادگیر

همانطور که اشاره شد این بنا متعلق به زمان قاجار بوده و در میان فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بادگیرهای رفیع و گنبد عظیم تخم مرغی شکل نمای زیبایی به این سازه بخشیده که از نزدیک آن را مشاهده می کنید.

جاهای دیدنی شش بادگیر

بررسی معماری سازه:

این بنا دارای دو ورودی در بخش شمالی و جنوبی است. دو راه پله و پاشیر در این سازه وجود داشته که برای مسلمانان و زرتشتی ها می باشد. برخی می گویند، علت ایجاد این دو راه پله بالا بودن جمعیت است. ورودی قسمتی از این بنا دارای یک هشتی بوده و سنگ فرش آجری دارد.

نمایی از شش بادگیر یزد

راه پله های آب انبار شش بادگیر یزد تشکیل شده از دو بخش بوده و یک بخش آن نیز روباز است. پله های ۵۵ تایی در این بنا به سردر آب انبار می رسد. بخشی از این بنا نیز سرپوشیده می باشد. از دور که این ازه را مشاهده می کنید، گنبدی تخم مرغی شکل مشاهده خواهید کرد که زیبایی خاصی به معماری بخشیده است.

شش بادگیر یزد

ارتفاع مخزن این بنا به ۱۲ متر می رسد و ارتفاع آب گیرها نیز ۱۰ متر است. بادگیرها نیز بخش دیگری از این سازه هستند. این بنا دارای ۶ عدد بادگیر بوده و سه بادگیر آن در ابتدای بنا ساخته شده اند. سه بادگیر در این سازه قدیمی بوده و معماری خاصی دارند. این آب انبارها در چهار عنصر دارای اشتراک هستند.

آب انبار شش بادگیر یزد

از بخش های مختلف در این سازه می توان به خزینه، پاشیر، گنبد، بادگیر اشاره کرد. خزینه ها در زمین حفر شده اند تا موجب خنکی بیشتر آب شوند. گنبد به شکل نیم کره ای ساخته شده و خزینه ها مانع ورود آلودگی می شوند. پاشیرها که شامل پلکان هستند، مسیری برای تردد می باشند.

در این بخش به معرفی یکی از دیدنی های یزد پرداختیم. سازه ای که به دلیل قدمت بالای خود مورد توجه بوده و زیبایی های زیادی برای گردشگران دارد. سازنده این بنای زیبای یزدی “حاج محمدحسین خیر” بود. این بنا بعدها وقف شده است.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو