کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده

کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده


منبع: ایران ناز

1

1402/12/19

13:13


کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده

کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده

 

ما در این مقاله سعی داریم شما را با کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده آشنا کنیم. همه ما در طول زندگی خود فشارهای روحی و روانی، ترس، دلهره و نگرانی را تجربه کردیم.

 

اگر این فشارها از حد مجاز فراتر رود، بر تمام زندگی و فعالیت های ما در طول روز تأثیر می گذارد. مشاوره استرس یکی از روش هایی است که به افراد کمک می کند تا با مشکلات استرس زا در زندگی خود مقابله کنند و راه حل هایی برای مدیریت استرس و افزایش سطح آرامش خود بیابند.

 

در ادامه برای آشنا شدن با کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده با ما همراه باشید.

 

در مشاوره استرس چه مباحثی مطرح می شود ؟

مشاور در جلسات مشاوره به مشکلات شما گوش می دهد و دلیل استرس شما را بررسی می کند و برای آن ها راه حل هایی پیدا می کند. به عنوان مثال، یک مشاور می تواند با استفاده از تمرینات تنفسی، تکنیک های تمرکز حواس و فعالیت بدنی به کاهش استرس کمک کند.

 

مشاور می تواند به شما در بررسی رفتارهای استرس زا کمک کند و راهبردهایی برای تغییر رفتارهای نامناسب ارائه دهد. در جلسات مشاوره، بهترین مشاور خانواده مشهد به شما کمک می کند تا بتوانید تصمیمات درست تری در مواجهه با استرس بگیرید.

 

برای این که زندگی بهتری داشته باشید به شما کمک می کند تا بتواند استرس خود را کنترل کنید. اگر با مشکلات استرس روبرو هستید و به تنهایی قادر به حل آن نیستید، پیشنهاد می شود با یک مشاور روانشناسی مشورت کنید و راه هایی برای مدیریت استرس خود بیابید.

 

برای دیدن مطالب و دریافت مشاوره می توانید به سایت حس آرامش مراجعه فرمایید.

 

در مشاوره استرس چه مباحثی مطرح می شود ؟

 

انواع اختلالات اضطرابی

در ادامه با انواع اختلالات اضطرابی آشنا می شوید :

 

اختلال اضطراب جدایی :

اضطراب جدایی مرحله ای طبیعی از رشد کودک است که در طی آن کودک هنگام دور شدن از خانه یا جدا شدن از والدین خود تا سن 3 سالگی اضطراب و ترس را تجربه می کند. این اضطراب می تواند خیلی طول بکشد و به بزرگسالی برسد که در این صورت به یک اختلال تبدیل می شود.

 

اگر به دنبال جدایی از همسر یا مادر یا مرگ یکی از عزیزان، ترس و نگرانی بیش از حدی را تجربه می کنیم که تأثیر طولانی مدتی بر عملکرد روزانه ما دارد، باید این احتمال را در نظر بگیریم که از اختلال اضطراب جدایی رنج می بردیم.

 

اختلال اضطراب فراگیر :

نگرانی غیرقابل کنترل در موقعیت های عادی زندگی، علامت اصلی اختلال اضطراب فراگیر است. بنابراین، گاهی اوقات حتی در شرایطی که جایی برای نگرانی و اضطراب وجود ندارد، شاهد این نوع اضطراب هستیم و حتی خودمان هم می دانیم که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

 

این نگرانی غیر واقعی باعث ایجاد مشکلاتی در روابط و زندگی روزمره می شود. اختلال اضطراب فراگیر معمولا در سنین 35 تا 59 سالگی رخ می دهد و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند.

 

اختلال اضطراب اجتماعی :

اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت های اجتماعی روزمره رخ می دهد و شامل ترس ما از مورد توجه یا قضاوت شدن توسط دیگران است. این ترس باعث خجالت شدید ما و تمایل به اجتناب از موقعیت های شلوغ می شود. فوبیای اجتماعی بر زندگی روزمره، کار و تحصیل تأثیر می گذارد.

 

فوبیا :

بعضی از افراد امکان دارد فوبیا داشته باشند و این به این معنی است که از یک شی، شخص، حیوان یا موقعیت خاص است که باعث ترس و اضطراب شدید در مورد آن اشیا می شود.

 

برخی از فوبیاها ممکن است به گونه ای باشند که بتوانیم از علت آن اجتناب کنیم، مانند ترس از گربه. اما فوبیایی مانند ارتفاع، رانندگی یا تنگناهراسی می تواند در زندگی روزمره ما اختلال ایجاد کند.

 

اختلال پانیک :

پانیک یا حمله پانیک مجموعه ای از حملات مکرر و ناگهانی ترس و وحشت است که ممکن است به دلیل اتفاقات ساده و مکرر رخ دهد. تنگی نفس و تپش قلب از ویژگی های آن است و گاهی با اختلالات دیگری مانند افسردگی یا اضطراب اجتماعی همراه است. دهه 20 و 30 سالگی شایع ترین زمان برای حملات پانیک است.

 

اختلال لالی انتخابی :

لالی یا موتیسم انتخابی در کودکان دیده می شود و به این معناست که کودک در برخی موقعیت های اجتماعی خاص به صورت گزینشی سکوت می کند و در موقعیت های دیگر که احساس امنیت می کند به طور عادی صحبت می کند.

 

آگورافوبیا :

آگورافوبیا اغلب خود را به صورت ترس از ترک یک محیط امن مانند خانه نشان می دهد. در این صورت، ممکن است سال‌ها بترسیم که خانه‌مان را ترک کنیم و نتوانیم به مکان‌های عمومی شلوغ یا در حالت شدیدتر، به مکان دورافتاده دیگری برویم. چون ترس از رویارویی احتمالی با جمعیت با ما است.

 

عوارض و نشانه های استرس و اضطراب چیست ؟

استرس باعث مشکلات رفتاری، مشکلات خواب و افکار نگران کننده، تعریق، کاهش اشتها، مشکلات حافظه، اضطراب و حتی ام اس می شود. استرس مزمن بر عملکرد بدن تاثیر منفی می گذارد.

 

علل استرس می تواند شخصی، اجتماعی یا مرتبط با تأثیر رفتاری والدین باشد. علل استرس فردی مانند عدم تغذیه مناسب، دلبستگی یا نفرت از یک عامل، احساسات درونی مانند رقابت یا حسادت، خود محوری یا فردگرایی، او می خواهد قبل از هر چیز بهترین باشد.

 

علل اجتماعی نقش را مشخص نمی کند و موقعیت فرد در جامعه که باعث استرس می شود. ممکن است کودک تحت تاثیر رفتار استرس زا والدین قرار گیرد یا توقعات والدین بالاتر از توانایی های کودک باشد که منجر به استرس آن ها می شود.

 

مشاوره خانواده ، بهترین گزینه برای کنترل استرس و اضطراب است. همه استرس ها و اضطراب ها جدی نیستند و می توانند طبیعی باشند. در برخی موارد، ما فکر می کنیم که اضطراب ما طبیعی است، اما در واقعیت از اضطراب مزمن رنج می بریم. مریض بودن یا نبودن ما را بهترین روانشناس مشهد  تشخیص می دهد.

 

اگر مشاوره خانواده استرس و اضطراب بیمار را تشخیص دهد، روش صحیح درمان را به ما می گوید. در برخی موارد، علت اضطراب یک عامل بیولوژیکی است. ترشح غدد به درستی انجام نمی شود، برخی هورمون ها کمتر و برخی دیگر بیشتر ترشح می شوند.

 

عامل بیولوژیکی با داروها درمان می شود. اضطراب مزمن خود باعث ایجاد اختلالات زیادی در انسان می شود، مانند اختلال هراس یا ترس از مکان های باز. اختلال فوبیای آب، کسانی که از آب و قایق سواری می ترسند یا اختلال وسواسی و انواع آن.

 

انواع اختلالات اضطرابی 

 

مدیریت استرس و اضطراب

استرس و اضطراب امروزه جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از افراد شده است، اما با تغییر سبک زندگی و استفاده از روش های کنترل استرس می توانید زندگی شادتر و سالم تری داشته باشید.

 

تغییر سبک زندگی می تواند به کاهش علائم استرس و اضطراب کمک کند. آهسته این تکنیک را می توان در کنار درمان های پزشکی توصیه شده توسط متخصصان مربوطه برای کاهش اضطراب استفاده کرد.

 

بپذیرید که همه چیز را کنترل نمی کنید. تکنیک های آرامش را بیاموزید. ورزش. زمان خود را مدیریت کنید و از تعلل دوری کنید. از مکمل های دارویی استفاده کنید.

 

مصرف خود را کاهش دهید. در مورد مشکلی که شما را نگران می کند چیزی بنویسید به یاد داشته باشید که عمیق نفس بکشید. با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید. غذای سالم بخورید و خواب کافی را از زندگی خود حذف نکنید.

 

با خانواده و دوستان در ارتباط باشید. زمانی را برای تفریح ​​و استراحت اختصاص دهید و خود را با کار زیاد نکنید. نه گفتن را تمرین کنید و محدودیت هایی برای توانایی های خود تعیین کنید. برنامه ریزی و اولویت بندی را وارد زندگی روزمره خود کنید.

 

اولین هدف مشاوره استرس و اضطراب چیست ؟

برای درک کامل منابع استرس خود نیازی به حرفه ای بودن ندارید. اما بسیار مهم است که به منابع استرس و اضطراب خود به صورت اتفاقی نگاه نکنید، بلکه همه جوانب آن را در نظر بگیرید.

 

در روانشناسی وقتی ارزیابی درستی از موضوع نداریم از خطای شناختی صحبت می کنیم. این خطاهای شناختی در مشاوره برای استرس و اضطراب بسیار مهم هستند. زیرا همین خطاهای شناختی است که فرد را تحت فشار روانی قابل توجهی قرار می دهد.

 

در مشاوره استرس و اضطراب، هدف اصلی این است که افراد با منابع استرس در زندگی خود آشنا شوند و بتوانند آن ها را در زندگی خود به دقت تجزیه و تحلیل کنند و در مرحله بعد بتوانند استرس خود را کنترل کنند.

 

هنگامی که این تغییرات مثبت در نگرش فرد نسبت به مشکلات زندگی رخ می دهد، ممکن است متوجه شوند که فشار روانی در زندگی خود کاهش یافته است.

 

بهترین زمان برای مشاوره درمان اضطراب و استرس :

امکان دارد بعضی از علائم استرس و اضطراب دلایل پزشکی داشته باشد. به همین خاطر باید اول به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا مطمئن شوید لرزش بدن، تعریق یا تغییرات وزن شما به دلیل تیروئید، استرس، تپش قلب، آسم یا سایر بیماری ها و حتی داروهایی است که استفاده می کنید. نیست.

 

هنگامی که پزشک عمومی شما تأیید کرد که مشکلات شما نتیجه یک بیماری جسمی نیست، می توانید به دنبال مشاوره استرس یا اضطراب باشید و جلسات درمانی را برای کنترل اضطراب یا استرس خود شروع کنید.

 

کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده

ممکن است به دلایل مختلف استرس و اضطراب داشته باشید و در حال حاضر به دنبال راه حلی برای حل مشکل باشید. برخی از راه حل های کلی در رفع اضطراب متوسط ​​یا خفیف موثر هستند.

 

با انجام این اعمال می توانید آرامش و تمرکز خود را افزایش دهید. اگر این راه حل ها عملی یا مؤثر نیستند، حتماً به دنبال مشاوره استرس باشید. با تغییر و اصلاح سبک زندگی، بسیاری از عوامل استرس زا از زندگی ما حذف می شوند و با روابط سالم و صلح آمیز جایگزین می شوند.

 

شاید یک سبک زندگی برای هر فردی مناسب باشد. اما داشتن فعالیت های مفید و جذاب مانند ورزش، رژیم غذایی مناسب و در نهایت خواب خوب جزء لاینفک یک سبک زندگی خوب است.

 

خوشبین باشید و نیمه پر لیوان را ببینید. در بسیاری از موقعیت ها، فکر کردن به نکات مثبت زندگی کمی دشوار خواهد بود. اما سعی کنید باور داشته باشید که همه چیز بهتر خواهد شد و می توانید همه چیز را تحت کنترل داشته باشید.

 

به عواملی که باعث می شود استرس زیادی را تحمل کنید فکر کنید و سعی کنید آن ها را یادداشت کنید. وقتی آرام هستید به این مشکلات فکر کنید و سعی کنید راه حلی برای کنترل اوضاع پیدا کنید.

 

شاید هیچکس به اندازه شما نتواند بفهمد که این عوامل چیست و ریشه اصلی این اضطراب ها چیست.

 

کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده

 

کلام آخر

برای دریافت مشاوره سعی کنید به بهترین مراکز و بهترین مشاوران مراجعه نمایید. مرکز مشاوره حس آرامش مشهد بهترین مرکز مشاوره در این زمینه می باشد.

 

ممنون از این که تا آخر مقاله کنترل استرس و اضطراب با مشاوره خانواده همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو