ترفند های تمیز کردن گاز شیشه ای

ترفند های تمیز کردن گاز شیشه ای


منبع: آرگا

1

1403/1/4

19:06


اجاق گازهای شیشه ای ظاهر زیبا و مدرنی به آشپزخانه می بخشند، اما تمیز کردن این قبیل اجاق گازها کار بسیار دشواری است. به همین خاطر اگر می خواهید بدانید که چگونه باید گاز رو میزی شیشه ای خود را تمیز و درخشان کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

گازهای شیشه ای نمای بسیار زیبایی به آشپزخانه می بخشند؛ البته تنها تا زمانی که ظاهر آن ها پر خط و خش نشود. ایجاد لکه یا خراش روی گازهای شیشه ای، می تواند زیبایی و درخشندگی آن ها را کاملا از بین ببرد. این گازها به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند. البته تمیز کردن این قبیل گازها در زمان کوتاه و به بهترین شکل، کار هر کسی نیست. در ادامه به چند ترفند ساده برای تمیز کردن گاز شیشه ای اشاره خواهیم کرد که تمیز کردن گاز را برای شما راحت تر خواهد کرد.

نکات مهم قبل از تمیز کردن گاز شیشه ای

پیش از اینکه گاز شیشه ای خود را تمیز کنید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

راهکارهای تمیز کردن گاز شیشه ای

۱. از ابزارهای ساینده برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده نکنید

اجاق گازهای شیشه ای به نسبت اجاق گازهای لعابی و استیل در زمان تمیز کردن انعطاف پذیرتر هستند و زودتر تمیز می شوند. اما برس های فلزی یا سیم ظرفشویی روی سطح شیشه خط و خش ایجاد می کنند. سعی کنید با ابزارهای نرم تر مثل اسکاچ نرم یا پارچه های میکروفایبر گاز شیشه ای را تمیز کنید.

۲. گاز شیشه ای را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده تمیز کنید

گاهی اوقات برای تمیز کردن برخی دستگاه ها به محلول تمیز کننده نیاز دارید. سعی کنید دستورالعمل هایی که در دفترچه راهنمای گاز درج شده اند را مطالعه کنید.

۳. از مواد شیمیایی قوی و اسیدی استفاده نکنید

زمان تمیز کردن سطح شیشه ای گاز نیازی به استفاده از مواد شوینده قوی نیست. اگر نمی خواهید که پاک کننده های شیمیایی زمان روشن کردن گاز بسوزد و بخار خطرناکی تولید شود، به هیچ عنوان از محلول های قوی و اسیدی استفاده نکنید.

۴. صفحه شیشه ای گاز را فقط زمانی که خنک است تمیز کنید

به هیچ عنوان گاز شیشه ای را در حالی که سطح آن هنوز داغ است تمیز نکنید.

مهم ترین اصول تمیز کردن گاز شیشه ای

تمیز کردن گاز شیشه ای اصول بسیار مهمی دارد که رعایت این اصول از شکل ظاهری گاز مراقبت می کند و موجب ماندگاری و دوام آن می شود. ابتدا باید از یک اسفنج میکروفیبر یا دستمال مرطوب برای مواد غذایی و پاکسازی لکه روغن استفاده کنید. بهتر است این کار را بعد از هر بار آشپزی انجام دهید، تا لکه ها به سطوح نچسبند و روی آن جمع نشوند. اما قبل از تمیز کردن گاز شیشه ای به نکات زیر توجه کنید:

ابتدا اجازه دهید گاز سرد شود، زیرا به هیچ عنوان نباید گاز را زمانی که داغ است تمیز کنید. این کار ممکن است موجب خراشیده شدن شیشه شده و بخارات مضر شیمیایی تولید کند. علاوه بر این برای تمیز کردن گاز شیشه ای باید از مواد ملایم و نرم استفاده کنید. زیرا محصولات خشن به سطح گاز آسیب می رسانند. به همین خاطر پیشنهاد می شود که از مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنید. این مواد برای دوام شیشه و حفظ درخشندگی آن مناسب هستند. اما اگر حساسیت پوستی دارید، پیش از تمیز کردن آن از دستکش استفاده کنید.

در نهایت مهم است که مواد غذایی و لکه ها سریعا پاک شوند تا جلوی سوختگی و تجمع آن ها گرفته شود. به یاد داشته باشید هر چه سریع تر لکه ها را از بین ببرید، تمیز کردن گاز شیشه ای راحت تر می شود. برای تمیز کردن لکه ها و سوختگی های روی گاز شیشه ای از تیغ اصلاح استفاده کنید. اما این کار را با دقت و احتیاط انجام دهید تا به سطح گاز هیچ گونه آسیبی وارد نشود.

تمیز کردن گاز شیشه ای بدون دردسر

شیوه نظافت روزانه گاز شیشه ای

نظافت روزانه گاز شیشه ای بسیار مهم است تا از تجمع چربی و ذرات گرد و غبار روی سطح آن جلوگیری شود. برای انجام این کار به یک اسپری پر شده با سرکه سفید یا آب و یک تکه پارچه میکروفایبر مخصوص نیاز دارید. ابتدا اجازه دهید گاز خنک شود. سپس محلول را روی آن بپاشید و رطوبت را با پارچه میکروفایبر خشک کنید. اگر ردی از پاک کردن روی شیشه باقی ماند آن را با یک تکه پارچه خشک از بین ببرید. برای نظافت گاز شیشه ای هر بار که مایعات و غذا روی سطح گاز می ریزد باید آن را سریع پاک کنید. به خصوص اگر مواد چسبناک و شیرین مثل ژله یا شربت باشد. این مواد به درون شیشه نفوذ می کنند و باعث ایجاد حفره و ترک درون آن می شوند.

تمیز کردن گاز شیشه ای با نوشابه و سیب زمینی

برای تمیز کردن گاز شیشه ای با سیب زمینی و نوشابه نخستین کاری که باید انجام دهید این است که تکه های سیب زمینی را روی لکه ها بزنید. بعد از اینکه سیب زمینی ها را روی لکه ها ریختید، روی آن سرکه بریزید و پس از پنج دقیقه آن را بدون هیچ گونه آبی پاک کنید، در پایان نوشابه را باز کنید و روی گاز بریزید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را پاک کنید.

تمیز کردن گاز شیشه ای خیلی کثیف با جوش شیرین

زمانی که گاز خنک شد سطح گاز را با سرکه اسپری کنید و کمی جوش شیرین را درون اسپری بریزید. شما باید دستمال را درون آب داغ ببرید و آب اضافی آن را بگیرید، سپس روی گاز بکشید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خشک شود. در نهایت از یک دستمال تمیز برای این کار استفاده کنید تا سطح گاز به طور کامل تمیز شود.

روش های تمیز کردن گاز شیشه ای

نحوه تمیز کردن چدن گاز شیشه ای

برای تمیز کردن چدن گاز شیشه ای، می توانید از روش زیر کمک بگیرید:

  • ابتدا مطمئن شوید که گاز خنک است.
  • مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید یا محصولات مخصوص پاک کردن گاز را خریداری کنید.
  • سپس یکی از آن ها را روی چدن ها اسپری کنید.
  • با یک اسفنج نرم یا دستمال بخش هایی را که اسپری شده است تمیز کنید.
  • در صورت مشاهده لکه های سخت تر از یک برس نرم یا دستمال خیس شده در محلول مایع ظرفشویی کمک بگیرید.
  • پس از این که چدن ها را تمیز کردید، آن ها را با آب بشویید و سپس خشک کنید.
  • از یک دستمال نمدار یا دستمال پنبه ای استفاده کرده و لکه های احتمالی آب را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مواد غذایی سوخته از روی گاز شیشه ای

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای که مواد سوخته روی آن باشد به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. با این حال در ادامه چند ماده مؤثر و  مناسب به شما معرفی خواهیم کرد. با این روش ها به صفحه گاز شما آسیبی وارد نمی شود. بهتر است یکی از روش های زیر را برای تمیز کردن رسوبات و لکه های مواد غذایی انتخاب کنید:

  • جوش شیرین: ابتدا سطح گاز را با جوش شیرین بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید تا لکه ها نرم تر شوند. سپس از یک اسفنج یا دستمال نرم استفاده کنید و مواد غذایی سوخته شده را پاک کنید. این روش بسیار مؤثر است.
  • سرکه و جوش شیرین: شما می توانید با ترکیب جوش شیرین و سرکه یک خمیر مناسب برای تمیز کردن گاز شیشه ای تهیه کنید. روی لکه های مواد غذایی سوخته شده را با این مخلوط باید بپوشانید، سپس کمی صبر کنید و آن ها را با اسفنج یا دستمال تمیز کنید.
  • سرکه و آب: ترکیبی از سرکه سفید و آب با نسبت ۱:۱ تهیه کنید. این محلول را روی مواد غذایی که سوخته شده است اسپری کرده و چند دقیقه صبر کنید. سپس با یک اسفنج یا دستمال نرم مواد غذایی را به طور کامل از بین ببرید.

شیوه های تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

تمیز کردن لکه های چربی از روی گاز شیشه ای

برای تمیز کردن چربی های قدیمی از گاز شیشه ای بهتر است از سرکه سفید کمک بگیرید. این ماده برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه بسیار مناسب است. برای انجام این کار، کمی سرکه سفید را در یک اسپری بریزید و آن را روی سطح گاز شیشه ای اسپری کنید. اما اگر دچار خارش پوست یا آلرژی هستید بهتر است از یک دستکش مناسب و ماسک استفاده کنید.

حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید و بگذارید سرکه روی چربی و لکه ها اثر کند. بعد از گذشت این مدت، از یک دستمال میکروفیبر خشک برای تمیز کردن لکه ها و چربی ها استفاده کنید. اگر به سرکه سفید دسترسی نداشتید برای پاک کردن لکه چربی از جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین را روی سطح شیشه ای اسپری کنید و اجازه دهید تا تأثیر خود را نشان دهد. سپس با یک دستمال حوله ای مرطوب روی شیشه را پاک کنید. این شیوه برای تمیز کردن رسوبات و چربی از روی گاز شیشه ای بسیار مناسب است.

در نهایت برای تمیزکاری نهایی، مجددا از محلول سرکه و آب برای اسپری کردن روی سطح استفاده کنید و با دستمال تمیز و خشک سطح گاز شیشه ای را پاک کنید تا هیچ گونه ردی روی آن مشاهده نشود. این شیوه ها به شما کمک می کنند تا لکه ها و چربی ها را از روی گاز شیشه ای به شکل حرفه ای تری پاک کنید تا سطح آن درخشان و براق به نظر برسد.

ترفندهای تمیز کردن گاز شیشه ای

تمیز کردن لکه آب از روی گاز شیشه ای

برای پاک کردن گاز شیشه ای و حذف لکه های آب، می توانید از چند شیوه مؤثر استفاده کنید. برای این کار بهتر است از مواد پاک کننده معمولی یا سرکه سیب کمک بگیرید. زیرا این تمیزکننده ها بدون هیچ گونه آسیبی به سطح شیشه می توانند لکه های آب را تمیز کنند. علاوه بر این برای تمیز کردن سطح گاز از یک محلول صابون با آب گرم، پاک کننده های مخصوص و سرکه سفید نیز می توانید استفاده کنید. به هیچ عنوان اجازه ندهید لکه ها و آلودگی ها برای مدت زمان طولانی روی گاز باقی بمانند. بعد از هر بار استفاده سطح گاز را با صابون و آب تمیز کنید. به این ترتیب اجاق گاز شیشه ای خود را همیشه درخشان و تمیز نگه دارید.

بهترین مواد پاک کننده برای تمیز کردن گاز شیشه ای

بهترین مواد پاک کننده برای گاز شیشه ای، پاک کننده سطوح تهیه شده از شرکت های معتبر است. این محصولات از مواد شیمیایی خاص تهیه شده اند و رسوبات چربی، لکه ها و آلودگی های مواد غذایی را از بین می برند. برخی از صابون ها نیز برای تمیز کردن گاز شیشه ای گزینه مناسبی به شمار می روند. در هر صورت این مواد پاک کننده بدون هیچ گونه خط و خشی، سطح شیشه ای گاز را تمیز می کنند. توجه داشته باشید بهترین راه، انجام مداوم تمیز کاری است تا لکه ها و چربی های روی گاز شیشه ای ماندگار نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو