در قابلمه ها مواد غذایی می جوشند، چربی پاشیده می شود و در هر آشپزخانه ای ریخته می شود و حالا شما یک اجاق گاز کثیف دارید. نحوه برخورد با مشکل بستگی به نوع اجاق گاز شما دارد. اما، یک قانون برای هر نوع اعمال می شود: مشکل را در اسرع وقت پاک کنید. هر چه مدت زمان بیشتری روی اجاق گاز خود آشفتگی ایجاد کنید، پاک کردن آن دشوارتر خواهد بود. سه نوع اصلی اجاق گاز خانگی وجود دارد: کویل برقی، مشعل گازی ، و رویه شیشه ای صاف و سرامیکی . اگر اجاق گاز جدیدی دارید وقت بگذارید ، ما در این مطلب از سلام دنیا درباره توصیه های سازنده برای تمیز کردن اجاق گاز و نکات نگهداری صحیح سطح اجاق گاز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هر چند وقت یکبار اجاق گاز را تمیز کنید؟

آشپزخانه باید فوراً تمیز شود و هر اجاق گاز باید حداقل هر هفته تمیز شود تا از جمع شدن چربی و بقایای آن جلوگیری شود. می‌توانید هم اجاق‌های شیشه‌ای سرامیکی و هم اجاق‌های کویل دار را با استفاده از صابون ظرفشویی و یک اسفنج نرم برای تمیز کردن منظم تمیز کنید. تمیز کردن عمیق با یک قسمت جوش شیرین و دو قسمت سرکه ممکن است هر چند هفته یکبار برای از بین بردن چربی های انباشته شده ضروری باشد.

هر چند وقت یکبار اجاق گاز را تمیز کنید؟

آنچه شما نیاز دارید
تجهیزات / ابزار

  • سینک یا سطل بزرگ
  • اسفنجی با سمت نرم و تمیز کننده
  • پارچه میکروفیبر
  • بطری اسپری
  • کارتک پلاستیکی
  • سوهان تیغه

مواد

  • مایع ظرفشویی با گریس کاتر
  • شوینده سرامیکی تجاری (اختیاری)
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید مقطر
  • آب گرم

تجهیزات برای تمیز کردن اجاق گاز

دستورالعمل ها
تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی

اگر یک اجاق گاز شیشه ای صاف و سرامیکی در آشپزخانه خود دارید، این مراحل خاصی است که باید دنبال کنید.


حتما بخوانید: روش تمیز کردن توستر نان و آون توستر 


1. اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

قبل از اینکه بخواهید سطح را تمیز کنید، مطمئن شوید که تمام کنترل ها خاموش هستند و اجاق گاز کاملا خنک است.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی1

2. یک محلول پاک کننده را مخلوط کنید

یک کاسه را با دو فنجان آب داغ و 1/2 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی که حاوی یک ماده چربی است پر کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی2

3. پاک کننده را بزنید.

اگر از محلول تمیز کننده مایع ظرفشویی استفاده می کنید، اسپری کنید تا یک اسفنج را در محلول بمالید یا آن را آغشته کنید و کمی آن را بچرخانید. با کار به صورت دایره ای، کل سطح اجاق گاز را با استفاده از قسمت ساینده تر اسفنج پاک کنید. برای مناطقی که غذای پخته شده دارند، اجازه دهید محلول برای چند دقیقه روی سطح بماند تا به نرم شدن آشغال کمک کند.


حتما بخوانید: از بین بردن بوی بد سینک ظرفشویی


اگر از یک پاک کننده تجاری استفاده می کنید، دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی3

4. محلول تمیز کننده را پاک کنید

پس از تمیز کردن، اسفنج را در آب فرو کنید و محلول صابون و هر گونه زباله شل را پاک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی4

5. نقاط سخت را حذف کنید

اگر هنوز مناطقی با مواد غذایی سوخته وجود دارد، باید به آنها توجه بیشتری کنید. محل کثیف را با سرکه سفید مقطر اسپری کنید و با جوش شیرین بپاشید (کف می کند!). محل را با یک حوله آشپزخانه که در آب داغ خیس شده و سپس صاف کرده اید بپوشانید. اجازه دهید حوله حداقل 15 دقیقه روی اجاق گاز بماند و سپس با یک پارچه تمیز پاک کنید تا زباله ها پاک شوند.

برای غذاهایی که واقعاً چسبیده اند از یک سوهان ​​برای از بین بردن آشفتگی استفاده کنید. تیغه را صاف روی اجاق گاز سرامیکی نگه دارید و به آرامی زباله ها را خراش دهید.

از شستن سطح با چیزهای خیلی خشن مانند لنت های پشم فولادی خودداری کنید، زیرا ممکن است خراشیده شوند. 

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی5

6. بشویید و خشک کنید.

هنگامی که اجاق گاز تمیز شد، یک اسفنج آغشته به آب تمیز نهایی را پاک کنید تا بقایای آن پاک شود. با یک حوله میکروفیبر خشک کنید تا کاملا تمیز شود.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای سرامیکی6

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی

اگر اجاق گاز شما از کویل های برقی تشکیل شده است، اینها بهترین اقداماتی است که باید برای اطمینان از تمیزی و عاری از آلودگی انجام دهید.

1. کویل های حرارتی برای سوزاندن زباله ها

اگر روی سیم‌پیچ‌های الکتریکی ریخته شد یا پاشید، هر کویل را به مدت سه دقیقه در بالا قرار دهید تا آشفتگی بسوزد.

نکته

  • اگر کویل‌ها واقعا کثیف هستند، فن هود آشپزخانه را روشن کنید و پنجره‌ها را باز کنید تا به تهویه دود کمک کنید. کویل ها را بدون نظارت بر روی آن ها رها نکنید و یک کپسول آتش نشانی در دسترس داشته باشید.
  • قبل از انجام بقیه مراحل تمیز کردن، اجازه دهید کویل ها کاملا خنک شوند (حدود 20 دقیقه صبر کنید). 

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی1

2. کویل ها را بردارید و تمیز کنید.

اکثر کویل ها به سادگی به اجاق گاز وصل می شوند. آنها را به آرامی بکشید و آنها را بردارید. آنها را روی میز خود قرار دهید و با یک اسفنج آغشته به محلول آب گرم و صابون پاک کنید تا زباله ها پاک شوند. برای انباشتگی سخت، اسفنج را در جوش شیرین خشک فرو ببرید و تمیز کنید.

حتما دو طرف کویل ها را تمیز کنید و با یک پارچه آغشته به آب تمیز پاک کنید. کویل ها را کنار بگذارید و اجازه دهید در هوا خشک شوند.


حتما بخوانید: باز کردن و رفع گرفتگی لوله فاضلاب در خانه


هشدار

هرگز سیم پیچ های برق اجاق گاز را در آب غوطه ور نکنید. اتصال برق آسیب خواهد دید.

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی2

3. وسایل را بردارید و تمیز کنید.

در زیر سیم پیچ های الکتریکی، دیسک های فلزی به نام تشتک وجود دارد که به گرفتن بقایای غذا کمک می کند . قابلمه ها را بردارید و در سینک آب داغ و مایع ظرفشویی فرو ببرید تا خیس بخورند. خیساندن به مدت حداقل 15 دقیقه به شل شدن غذای پخته شده کمک می کند. در صورت نیاز با قسمت ساینده اسفنج و کمی جوش شیرین آن را بشویید تا تمیز شود. خوب بشویید و با حوله خشک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی3

4. زیر اجاق گاز را تمیز کنید

بسیاری از اجاق‌ها درست مانند کاپوت ماشین باز می‌شوند. در زیر یک ورق فلز میناکاری شده می بینید که تمام لکه ها را گرفته است. این قسمت را با آب گرم و صابون تمیز کنید تا بقایای غذا از بین برود. با یک اسفنج تمیز آغشته به آب داغ بشویید و با حوله خشک کنید.

اگر قسمت بالایی باز نشد، می توانید از طریق سوراخ هایی که سیم پیچ ها برداشته شده اند، به قسمت زیرین دسترسی پیدا کنید.

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی4

5. سطح اجاق گاز را تمیز کنید.

چه اجاق گاز از جنس فلز لعابی یا فولاد ضد زنگ باشد، آن را با یک اسفنج آغشته به آب داغ و محلول مایع ظرفشویی پاک کنید. از یک سوهان پلاستیکی برای برداشتن مواد غذایی پخته شده استفاده کنید. هر قسمتی که به سختی تمیز می شود را با کمی سرکه اسپری کنید و با جوش شیرین بپاشید. با یک حوله مرطوب بپوشانید و اجازه دهید 15 دقیقه قبل از شستشو عمل کند.

اگر دستگیره های کنترل روی اجاق گاز قرار دارند، آنها را بردارید و با یک پارچه مرطوب پاک کنید. از مالش دادن خودداری کنید زیرا علائم به راحتی از بین می روند.

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی5

6. بشویید، خشک کنید و دوباره سرهم کنید

هنگامی که همه چیز تمیز شد، تمام سطوح را برای آخرین بار با یک اسفنج یا پارچه آغشته به آب تمیز پاک کنید. از یک حوله میکروفیبر برای خشک کردن هر جزء استفاده کنید و سپس اجاق گاز را دوباره سرهم کنید. 

تمیز کردن اجاق گاز کویل برقی6

تمیز کردن اجاق گاز مشعل

اجاق های با رنده و بشقاب نیز از نظافت خوبی بهره مند خواهند شد. در اینجا بهترین راه برای شستن مواد غذایی سوخته و چربی وجود دارد.

1. صفحات و کنترل های مشعل را بردارید.

همه مشعل ها را خاموش کنید و مطمئن شوید که در هنگام لمس خنک هستند. یک سینک یا سطل بزرگ را با آب داغ پر کنید و مایع ظرفشویی را اضافه کنید (حدود یک قاشق چایخوری در هر گالن آب). رنده ها و صفحات مشعل (که خروجی گاز را می پوشانند) را در محلول قرار دهید تا خیس بخورد.

دستگیره های کنترل را بردارید و به سرعت آنها را با آب و صابون بشویید. اگر از یک کاسه کوچکتر آب گرم صابون برای خیساندن آنها استفاده کنید، ممکن است پیدا کردن کنترل ها آسان تر باشد.

تمیز کردن اجاق گاز مشعل1

2. سطح اجاق گاز را پاک کنید.

سطح اجاق گاز را با یک اسفنج آغشته به آب داغ و صابون پاک کنید تا خرده ها، چربی ها و مواد غذایی چسبیده پاک شود. غذای سوخته را با سرکه مقطر اسپری کنید و با جوش شیرین بپاشید. محل را با یک پارچه مرطوب بپوشانید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه کار کند و سپس آن را با قسمت ساینده یک اسفنج بشویید.

جوش شیرین را کاملاً بشویید، به خصوص اگر روی سر مشعل قرار گرفته باشد. تا زمانی که مشعل شسته نشود، از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند. 

تمیز کردن اجاق گاز مشعل2

3. رنده های مشعل را مالش دهید، بشویید و خشک کنید.

از یک اسفنج ساینده برای تمیز کردن رنده های مشعل استفاده کنید. رنده ها، بشقاب ها و کنترل ها را با آب تمیز بشویید و با یک حوله میکروفیبر خشک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز مشعل3

4. سطح اجاق گاز را بشویید و خشک کنید.

هنگامی که سطح اجاق گاز از مواد غذایی سوخته خالی شد، آن را با یک اسفنج آغشته به آب تازه به خوبی بشویید. با یک حوله میکروفیبر خشک کنید تا همه لکه ها پاک شود. 

تمیز کردن اجاق گاز مشعل4

5. اجاق گاز را دوباره جمع کنید.

هنگامی که مطمئن شدید همه چیز خشک است، با تعویض صفحات مشعل، رنده ها و دستگیره های کنترل، اجاق گاز را دوباره سرهم کنید.

تمیز کردن اجاق گاز مشعل5

نکاتی برای تمیز نگه داشتن بیشتر اجاق گاز

  • در اسرع وقت هرگونه مواد ریخته شده را پاک کنید، ابتدا مطمئن شوید که اجاق گاز کاملا خنک شده است.
  • هرچه بیشتر اجاق گاز را پاک کنید، دفعات کمتر و زمان کمتری را برای تمیز کردن عمیق صرف خواهید کرد.
سخن آخر

با توجه به نکات آمده در خصوص تمیز کردن اجاق گاز امیدواریم که از این مطلب استفاده و لذت برده باشید.