مشخصات و بررسی فیات ۵۰۰ نسخه ۲۰۲۳

مشخصات و بررسی فیات ۵۰۰ نسخه ۲۰۲۳


منبع: آرگا

1

1403/1/15

14:05


خبرها حاکی از آن است فیات ۵۰۰ مجددا راهی بازار کشور می شود. شرکت پارسیان موتور مانلی قصد دارد تعدادی از نسخه های این خودرو را به بازار ارائه دهد. در این مطلب به بررسی فیات ۵۰۰ می پردازیم.

شرکت پارسیان موتور مانلی قصد دارید در دور جدید واردات، فیات ۵۰۰ را به عنوان یکی از اصلی ترین محصولاتش به بازار داخلی ارائه نماید. هاچبک فیات یکی از اصیل ترین خودروهای دنیا به شمار می رود. در ادامه با بررسی فیات ۵۰۰ نسخه ۲۰۲۳ همراه ما باشید.

معرفی و بررسی فیات ۵۰۰ نسخه ۲۰۲۳

بررسی ها حاکی از آن است که فیات ۵۰۰ مجددا به ایران وارد می شود. البته حضور قبلی این هاچبک ایتالیایی در بازار کشور ما چندان پر رنگ نبود و تعداد معدودی از آن در اختیار مشتریان قرار گرفت. ولی گفته شده در دور جدید واردات خودرو، شرکت پارسیان موتور مانلی، قصد دارید فیات ۵۰۰ را به عنوان یکی از اصلی ترین محصولاتش راهی بازار داخلی نماید.

هاچ بک فیات را می توان یکی از اصیل ترین خودروهای دنیا دانست که همانند فولکس واگن بیتل تاریخچه ای طولانی در شجره نامه آن مشاهده می شود. فیات ۵۰۰ اولین بار در سال ۱۹۵۷ روی خط تولید قرار گرفت و تا سال ۱۹۷۱ به تولید رسید. بعد از آن مدتی خبری از این خودرو نبود تا این که در سال ۲۰۰۷ نسل جدیدی از آن روی خط تولید قرار گرفت.

از آن زمان تا به حال نسل جدید فیات ۵۰۰ بدون وقفه به دست مشتریان رسید که نشانگر محبوبیت بالای آن در بازارهای جهانی می باشد. این ماشین در سال ۲۰۱۶ مورد فیس لیفت قرار گرفت و از آن به بعد با یک نوع چهره در بازار مشاهده می شود. در سال جاری شرکت پارسیان موتور مانلی که نماینده محصولات فیات در ایران است، اعلام نمود که با آزاد سازی واردات خودرو تعدادی از خودروهای فیات را به کشور وارد می نماید.

معروف ترین محصول این شرکت فیات مدل ۵۰۰ است که قبلا هم در بازار کشور ارائه شده بود. از این رو در حاشیه نخستین دوره از نمایشگاه روایت خدمت، این شرکت از اولین محموله وارداتی خودروهای فیات رونمایی نمود. در ادامه به بررسی فیات ۵۰۰ خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی

از مهمترین موارد در بررسی فیات ۵۰۰ که بیشتر به چشم می آید، طراحی بیرونی متفاوت این خودرو می باشد که برجسته ترین عامل تمایز این هاچبک از دیگر خودروهای سایز کوچک موجود در بازار محسوب می شود. این ظاهر متفاوت، فانتزی و بامزه بوده و موجب شده تا این خودرو کوچک نسبت به دیگر محصولات مشابه، خاص تر به نظر برسد و طرفداران بیشتری را به خود جلب نماید.

طراحی ظاهری فیات ۵۰۰ شامل استایل نیم دایره ای یا کمانی شکل می باشد و چراغ های گرد نمای جلو به آن جلوه ای بامزه بخشیده است. طراحی خودرو از سال ۲۰۰۷ تا به حال با تغییر زیادی روبرو نشده و برخی از جزئیات چهره در نسخه فیس لیفت ۱۶بروز شده تا ظاهر آن کم و بیش برای مشتری جذاب به نظر برسد.

بررسی ها نشان می دهد تزئینات جدید و اعمال برخی جزئیات مدرن موجب شده چهره فیات ۵۰۰ نسخه ۲۰۲۳ نسبت به نسخه ۲۰۰۷ جذابیت بیشتری داشته باشد. درب های خودرو بخش زیادی از نمای جانبی را در اختیار دارند که البته علت آن می تواند تردد راحت تر سرنشینان ردیف دوم باشد.

در بخش عقب چراغ های اصلی طراحی چهارگوش دارند و سعی شده تا این بخش به کمک برخی تزئینات کرومی آلومینیومی بروزتر جلوه داشته باشد. در مجموع طراحی ظاهری فیات ۵۰۰ در سبک خود جالب به نظر می رسد ولی احتمالا بیشتر باب سلیقه خانم ها باشد و افرادی که به دنبال خودروهای اسپرت تر و مردانه تر هستند به نظر نمی رسد خیلی با این سبک طراحی ارتباط برقرار کنند.

البته جالب است بدانید این سبک طراحی در جهان حتی بین آقایان نیز مورد پسند بوده و در حال حاضر فیات ۵۰۰ به عنوان یکی از موفق ترین خودروهای سایز کوچک در بازار جهانی شناخته می شود. قابل ذکر است نسخه برقی فیات ۵۰۰ نیز در بازار حضور داشته که به مراتب شمایل مدرن تری را ارائه می دهد و تغییرات ظاهری آن نمای دلچسب و اسپرت تری به خودرو بخشیده است.

به طوری که اگر این تغییرات در نسخه بنزینی فیات ۵۰۰ نیز اعمال گردد، می تواند افراد زیادی را به آن مجذوب نماید.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی فیات ۵۰۰ نیز المان های دایره ای شکل بیشتر از هر چیزی به خودنمایی پرداخته تا همخوانی مناسبی با طراحی ظاهری داشته باشد. پنل آمپر دایره ای همراه با کلیدهای گرد و داشبورد حجیم، با فرم بدنه هماهنگی قابل قبولی دارد و نمایی قابل انتظار را برای کابین فیات ۵۰۰ ایجاد کرده است.

با این وجود نسبت به محصولات جدید بخصوص نسخه الکتریکی این خودرو، طراحی داخلی فیات ۵۰۰ بنزینی آنچنان جذاب به نظر نمی رسد و اگر نمای داخلی نسخه برقی برای مدل بنزینی به کار رود جای انتقاد چندانی از سبک طراحی داخلی فیات ۵۰۰ باقی نمی ماند.

وسعت کابین این خودرو با توجه به ابعاد کوچکش مناسب بوده بخصوص سرنشینان جلو محدودیت چندانی ندارند ولی ردیف عقب برای حضور سرنشینان بزرگسال مناسب نبوده و بیشتر مناسب کودکان طراحی شده است. در ضمن صندوق عقب فیات ۵۰۰ با فضایی معادل ۱۸۵ لیتر بیشتر مناسب نیازهای خانواده دو نفره است و از هاچبک های موجود در بازار ایران مانند پژو ۲۰۶ و کوییک کوچکتر می باشد.

پیشرانه

بررسی ها نشان می دهد فیات ۵۰۰ با پیشرانه های مختلفی در بازارهای جهانی ارائه شده است. حتی نسخه برقی آن نیز راهی بازار شده و با چهره جذاب استقبال مناسبی از آن صورت گرفته است. پیشرانه های در نظر گرفته شده برای فیات ۵۰۰ شامل نسخه های ۰.۹، ۱.۲ و ۱.۴ لیتری توربوشارژ می باشد که در تیپ های مختلف به کار گرفته شده ولی نسخه وارداتی به ایران با موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی همراه خواهد بود.

این پیشرانه قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار را به همراه گشتاور حداکثری ۱۳۱ نیوتن متر ارائه می دهد. نیروی تولیدی توسط گیربکس اتومات ۶ دنده به چرخ های جلو هدایت می شود. این قدرت فنی برای خودرو کوچکی مانند فیات ۵۰۰ مناسب بوده و نیازهای شهری و مسافرتی افراد مجرد و زوج های جوان را کاملا برآورده می کند.

این خودرو کوچک می تواند حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر را ارائه دهد و در ۱۰.۷ ثانیه از شتاب صفر به صد برسد. به این ترتیب برخلاف چهره آرام فیات ۵۰۰ نمی توان چالاکی این خودرو ایتالیایی را دست کم گرفت. البته این شتاب زیاد با توجه به ابعاد کوچک فیات ۵۰۰ می تواند برای هندلینگ و تعادل خودرو سر پیچ ها مشکلاتی به وجود آورد.

به این ترتیب توصیه می شود رانندگان این خودرو به فکر مانورهای فوق سریع نباشند به ویژه موقع دور زدن تا دچار انحراف قسمت عقب خودرو کم فرمانی نشوند. قابل ذکر است مصرف سوخت ترکیبی فیات ۵۰۰ در نسخه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر حدود ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده که عددی قابل قبول می باشد و برای میزان توانی که این خودرو ارائه می دهد منطقی به نظر می رسد.

بررسی کیفیت سواری فیات ۵۰۰ نیز نشان می دهد که سواری نرمی داشته و قدرت سیستم تعلیق در جذب ضربات جاده قابل قبول می باشد. قدرت ترمزها هم با میزان قدرت موتور متناسب بوده و می تواند در سرعت های بالا فیات ۵۰۰ را با اطمینان کافی در فاصله ایمن متوقف ساخت.

حال که از ایمنی فیات ۵۰۰ صحبت شد بد نیست بدانید که این خودرو در سال ۲۰۱۷ توانسته سه ستاره ایمنی را از موسسه یوروانکپ دریافت نماید و نشانگر آن است که از نظر ایمنی هم در حد متوسط می باشد.

مدل وارداتی فیات ۵۰۰ از استاندارد آلایندگی یورو ۶ نیز بهره می برد. ضمنا اگر این خودرو با پیشرانه ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی ارائه شود. خروجی قدرت آن ۶۹ اسب بخار و گشتاور حداکثری ۱۰۸ نیوتن متر بوده که توسط گیربکس ۵ سرعته اتومات با قابلیت تیپ ترونیک به چرخ ها ارسال می شود.

حداکثر سرعت این خودرو معادل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و در عرض ۱۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد. ضمنا برای پیمودن هر صد کیلومتر به ۴.۸ لیتر بنزین احتیاج دارد.

امکانات و تجهیزات خودرو

با توجه به اعلام شرکت پارسیان موتور برخی از امکانات و تجهیزات این خودرو عبارت است از:

  • سقف پانورامیک با آفتابگیر
  • ایموبلایزر
  • سیستم کروز کنترل
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • ترمز های ABS/EBD
  • سیستم کنترل پایداری
  • سنسور فشار باد تایرها
  • ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب درام
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • مه شکن عقب
  • سنسور باران
  • صندلی راننده با تنظیمات دستی ۶ جهت

  • تهویه خودکار
  • جی پی اس
  • نمایشگر مرکزی ۷ اینچی لمسی
  • سنسور نور
  • صندلی های چرم و پارچه
  • تزیینات کروم کابین و بدنه
  • داشبورد همرنگ بدنه
  • سنسور پارک عقب
  • شش عدد بلندگو
  • بلوتوث و دو پورت USB
  • اتصال ایزوفیکس برای صندلی کودک
  •  چراغ روشنایی روز
  • قابلیت اتصال گوشی همراه (اندروید و آیفون)
  • هفت عدد ایربگ به صورت استاندارد (از جمله ایربگ زانو)
  • صندلی های عقب با قابلیت تاشو

سخن پایانی

به طور کلی فیات ۵۰۰ طرفداران بسیاری در دنیا دارد و این موضوع سبب شده تا شرکت ایتالیایی همچنان به تولید آن ادامه دهد. قیمت این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری بنزینی در بازارهای حاشیه خلیج فارس حدود ۱۷ هزار دلار گزارش شده که برای خودرویی کوچک با کاربری شهری اندکی گران قیمت به نظر می رسد.

از این رو ممکن است مشتریان ایرانی در این رنج قیمتی خودروهای کراس اوور جدید چینی را خریداری نمایند. با این وجود مشتریان مرفه که می خواهند خودروی خاص اروپایی را به منظور پرستیژ بالای آن خریداری نمایند به عنوان ماشین دوم یا سوم فیات ۵۰۰ را استفاده کنند.

به ویژه خانم ها از ابعاد کوچک و طراحی فانتزی و جذاب فیات ۵۰۰ بیشتر خرسند خواهند بود. آقایان هم از استهلاک کم و کیفیت ساخت بالای فیات ۵۰۰ بهره مند می شوند و در مجموع از کیفیت و عملکرد آن راضی خواهند بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو