بررسی جتا VS7 و ویژگی های فنی و آپشن های این خودرو

بررسی جتا VS7 و ویژگی های فنی و آپشن های این خودرو


منبع: آرگا

3

1402/6/9

15:12


جتا VS7  کراس اور سایز متوسطی است که در نمایشگاه خودرو شانگهای سال ۲۰۱۹ همزمان با راه اندازی برند جتا مورد معرفی قرار گرفت و از ابتدای سال ۲۰۲۰ روانه بازار چین شد. این مطلب به بررسی جتا VS7 می پردازد.

خودرو جتا VS7 یکی از محبوب ترین خودروهای چینی به شمار می رود که طراحی و ساخت آن حاصل مشارکت شرکت فاو و فولکس واگن است. این خودرو در ایران از طریق ماموت خودرو ارائه می شود. در ادامه به بررسی جتا VS7 پرداخته تا با مشخصات این خودرو بیشتر آشنا شوید.

معرفی و بررسی جتا VS7

می توان گفت خودرو جتا VS7 به خاطر ویژگی های فنی مناسب و طراحی تقریبا جذابش شناخته شده است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای سال ۲۰۱۹ معرفی شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. جتا VS7 در ابتدای سال ۲۰۲۰ روانه بازار چین شد. این خودرو بر روی پلتفرم MQB A2 شرکت فولکس واگن ساخته شده که در سایر مدل های این گروه خودروسازی معروف مانند اشکودا کودیاک، فولکس واگن تیگوان و سئات تاراکو استفاده شده است.

از این رو جتا VS7 در فرم کلی به این مدل ها شباهت زیادی دارد. قابل ذکر است این کراس اوور میان سایز همزمان با راه اندازی برند جتا معرفی شد و بزرگترین و سومین محصول این شرکت به شمار می رود. در ضمن این خودرو با سئات آتکا و اشکودا کاروک نیز اشتراکاتی دارد.

گزارش شده همراه با جتا VS7 دو محصول دیگر از این برند توسط شرکت ماموت خودرو به کشورمان روانه می شود. در سال ۲۰۱۹ فولکس واگن برند جتا را در چین تاسیس نمود تا نسخه های فیس لیفت شده بعضی محصولاتش را تحت برند جدیدی در بازار چین و دیگر کشورها به فروش برساند.

این خودرو به عنوان نسخه بزرگتر VS5 روانه بازار شده است. محصولات جتا با همکاری ماموت خودرو در ایران حضور یافته و جتا VS7 جزو آن ها می باشد. برند جتا در سال ۲۰۱۹ با همکاری فولکس واگن و فاو تاسیس شد و تاکنون فقط سه محصول در سبد آن قرار دارد. همانطور که اشاره شد ماموت خودرو قصد دارید این سه محصول آلمانی چینی را روانه بازار کشورمان نماید.

گفتنی است این محصولات نسخه های مقرون به صرفه برند فولکس واگن به شمار می روند. جتا VS7 بزرگترین، مجهز ترین و گران قیمت ترین خودرو برند جتا برای بازار ایران می  باشد. این خودرو کراس اوور شهری میان سایز محسوب می شود و دارای مشخصات فنی مشابهی با VS5 می باشد و ابعاد بزرگتری نسبت به آن دارد.

این کراس اوور خانوادگی در حال حاضر پرچمدار محصولات برند جتا محسوب می شود و رقبت جدی کراس اوورهای چینی هم رده در بازار ایران نیز خواهد بود. در ادامه مختصری به برند جتا اشاره می شود سپس به بررسی جتا VS7 خواهیم پرداخت.

برند جتا

برند جتا همانطور که پیشتر اشاره شد بر اساس اسم فولکس واگن شکل گرفته است. فولکس واگن بعد از محبوبیت خودروهای اقتصادی خود در چین تصمیم گرفت کسب و کارش را در این کشور گسترش دهد. فولکس واگن و فاو در سال ۲۰۱۹ برند مشترک جتا را تاسیس نمودند.

این برند به تولید و ارائه خودروهای مقرون به صرفه از محصولات فولکس واگن اختصاص یافته است. پلتفرم و قسمت فنی خودروهای جتا توسط فولکس واگن تولید می شود ولی در بخش بدنه و طراحی داخلی امور به فاو سپرده شده تا از قیمت تمام شده محصولات کاسته شود.

محصولات جتا در بازار چین ارائه می شوند و قرار شد به دیگر کشورهای در حال توسعه هم عرضه شوند. برند جتا در حال حاضر سدان VA3 و دو کراس اوور VS5 و VS7 را در سبد محصولات خود دارد. در حال حاضر جتا VS7 بزرگترین، لوکس ترین و گران ترین محصول این برند محسوب می شود.

البته جتا VS7 کراس اوور شهری بوده و نباید از آن انتظار شاسی بلند سایز بزرگ را داشت. با این وجود این خودرو به خوبی می تواند نظر خانواده های کوچک را به خود جلب نماید. جتا VS7 در زمینه امکانات رفاهی و مشخصات فنی عملکرد قابل قبولی داشته ولی انتظار یک خودرو پر زرق و برق را از محصول اقتصادی فولکس واگن نداشته باشید.

قابل ذکر است در این همکاری فاو خودروهایی را بر طبق مهندسی و پلتفرم محصولات فولکس واگن به شیوه ای اقتصادی تولید می کند. این موضوع سبب می شود تا فروش محصولات نشان جتا در بازار چین نسبتا بالا باشد و استقبال خوبی از خودروهای اقتصادی جتا در بعضی بازارها گردد.

طراحی بیرونی

بررسی ها نشان داد جتا VS7 بر اساس پلتفرم کراس اوورهای فولکس واگن توسعه یافته از این رو طراحی ظاهری آن به محصولات این برند شباهت دارد. نشان برند جتا نیز به صورت ذوزنقه طراحی شده است. این الگوی ذوزنقه ای شکل در اکثر قطعات نمای بیرونی مانند کاسه چراغ ها، جلو پنجره و حتی رینگ ها بازطراحی شده است.

علاوه بر طراحی نشان جتا چراغ های دی لایت در جلو و عقب خودرو به صورت حرف Y طراحی شده اند تا نمای جلو و عقب خودرو با هم تناسب داشته باشند. رینگ های خودرو دودی رنگ نیز به تقویت حس اسپرت جتا VS7 کمک می کنند. سبک طراحی چراغ های عقب این کراس اوور بر خلاف سایر بخش ها به خودروهای آسیایی از جمله نسل قبلی محصولات هیوندای شبیه است.

در نمای جانبی، جتا VS7 بسیار کشیده بوده و بیشتر از این که به کراس اوور شبیه باشد به خودروهای استیشن واگن شبیه است. در مجموع طراحی جتا VS7 ساده، منظم و شکیل بوده و می تواند مورد پسند بیشتر مخاطانش قرار بگیرد. پیشتر اشاره شد جتا VS7 بر اساس پلتفرم گروه فولکس واگن توسعه یافته و می توان آن را نسخه اقتصادی اشکودا کودیاک تلفی کرد.

این پلتفرم در نسل قبلی فولکس واگن تیگوان هم مورد استفاده بوده که این خودرو طی دوره های قبلی واردات خودرو از طریق ماموت خودرو روانه بازار کشورمان شد. به طور کلی در بررسی بدنه جتا VS7 زبان طراحی آن همانند سایر محصولات این برند ساده بوده البته طراحی چهره خودروهای جتا دارای ویژگی های خاص خود بوده و اصلا شبیه تولیدات آلمانی نیست.

جلو پنجره با بک گراند کهکشانی و فرم وی شکل به همراه چراغ های ساده کشیده و نشان جتا در نمای جلویی خودرو خودنمایی می کنند. این طراحی چهره هر چند خیلی جذاب نیست ولی برای یک محصول اقتصادی خانوادگی قابل قبول دیده می شود. در نمای جانبی نیز المان ها ساده و کمی کلاسیک به نظر می رسند و حال و هوای کراس اورهای پیشین فولکس واگن احساس می شود.

در نمای عقب هم چراغ های کشیده با انحناهای خاصشان به خودنمایی می پردازند که سبب شده نمایی قابل قبول ولی نه چندان مدرن و البته خیلی ساده تر از سایر خودروهای چینی در بازار به وجود آید. با این تفاسیر نمی توان طراحی بیرونی محصولات جتا به ویژه جتا VS7 را با خودروهای جدید چین مقایسه نمود.

زیرا استایل بدنه این خودرو به تولیدات قدیمی فولکس واگن تعلق داشته که بیشترشان حداقل ده سال قبل طراحی شده اند و برای مشتریان امروزی جذاب به نظر نمی رسند. همچنین هر روز شاهد ارائه محصولات بسیار مدرن چینی با طراحی های جالب هستیم که این مورد می تواند سلایق مشتریان را در انتخاب خودروهای چینی تحت تاثیر قرار دهد.

طراحی داخلی

در بررسی ها مشخص شد طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محوری جتا VS7 به ترتیب ۴.۶۲۴، ۱.۸۴۱، ۱.۶۴۴ و ۲.۷۳ می باشد که افزایش ۲۰۵ و ۱۰۰ میلی متری در طول و فاصله محوری نسبت به جتا VS5 را نشان می دهد. با توجه به افزایش ابعاد جتا VS7 در این خودرو از سه ردیف صندلی خبری نبوده و فضای بیشتر به سرنشینان ردیف دوم و محفظه بار اختصاص دارد.

در فضای داخلی جتا VS7 پوشش پلاستیک خشک را شاهد هستیم که البته به لطف پوشش مشکی رنگ، تا حدودی ظاهر اقتصادی اش پنهان شده است. در ادامه بررسی کابین جتا VS7 باید گفت فضای پا و بالای سر مناسب افراد با قد ۱۷۵ سانتی متر در هر دو ردیف جلو و عقب می باشد.

کابین این خودرو همانند ظاهر آن از طراحی ساده و منظم بهره می برد که برای اکثر مشتریان مطلوب خواهد بود. پنل ابزار خودرو از نوع دیجیتال بوده و نمایشگر بزرگی هم برای سیستم چند رسانه ای تعبیه شده است.

با این وجود دو نمایشگر مذکور به هم متصل نیستند. داشبورد خودرو از بخش میانی به سمت راننده متمایل است تا کنترل بیشتری روی ابزارهای رفاهی خودرو داشته باشد. پنل سیستم تهویه هم به طور اتومات بوده که دارای دکمه های لمسی است. در بخش زیری آن هم پورت یو اس بی به همراه شارژ بی سیم گوشی جای دارند.

کابین این خودرو از تریم دو رنگ مشکی و نقره ای برخوردار است که این تریم به صورت همزمان در داشبورد و روکش صندلی ها رعایت شده است. روکش فرمان خودرو و روکش صندلی ها از جنس چرم مصنوعی می باشند و بخش میانی داشبورد هم از جنس پلاستیک نرم است.

با این وجود بخش بالایی داشبورد دارای جنس پلاستیکی خشکی است تا یادآوری شود که با نسخه اقتصادی محصول فولکس واگن روبرو هستید. این خوردو از چیدمان ۵ صندلی بهره می برد از این رو سرنشینان فضای کافی برای سر و پا در اختیار دارند. حجم فضای بار جتا VS7 نیز برای سفرهای میان مدت خانوادگی به نظر کافی خواهد بود.

امکانات رفاهی و تجهیزات

بررسی ها حاکی از آن است جتا VS7 که پرچمدار برند خودش می باشد از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. این کراس اوور از سیستم های ایمنی استاندارد روز جهان از جمله سیستم کنترل پایداری، ترمز اضطراری، سیستم کنترل کشش و کمک به حرکت در سربالایی بهره می برد.

ضمنا تیپ فول آپشن جتا VS7 به ۶ عدد کیسه هوا مجهز بوده و تجهیزات رفاهی آن قابل توجه هستند و می توانند مشتریان ایرانی را راضی نمایند. البته گزارش شده جتا VS7 در چند تیپ روانه بازار می شود.

از جمله امکانات خودرو جتا VS7 می توان به نمایشگر ۱۰ اینچی مرکزی با پشتیبانی از مسیریاب، فرامین صوتی و ارتباط با گوشی همراه، ترمز دستی برقی، شارژ بی سیم گوشی، پارک خودکار، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، چراغ های اتومات، آینه های تاشو جانبی همراه با گرمکن، سیستم تهویه با کلیدهای حساس به لمس، سنسور نور و باران، سیستم ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، چراغ های ال ای دی جلو و … اشاره کرد.

ضمنا در نسخه های کاملتر موارد بیشتری از جمله گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو ناحیه ای نیز به این امکانات اضافه می شود.

مشخصات فنی

با توجه به بررسی ها علیرغم پلتفرم، پیشرانه جتا VS7 نیز با محصولات فولکس واگن مشترک می باشد. پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژر فولکس واگن زیر کاپوت خودرو قرار دارد. این موتور از سال ۲۰۱۱ تا به حال در خودروهای مختلف خانواده این برند مورد استفاده قرار گرفته که از جمله می توان به نسل پیشنی فولکس واگن گلف اشاره نمود.

پیشرانه این خودرو قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را تولید می کند. با توجه به وزن ۱.۴ تنی خودرو شتاب و کشش آن قابل قبول به نظر می رسد ولی عملکرد اسپرت از جتا VS7 نداشته باشید. گیربکس در نظر گرفته شده برای خودرو از نوع ۶ سرعته خودکار می باشد که در دو محصول دیگر بند جتا هم وجود دارد.

این جعبه دنده توسط شرکت معروف آیسین توسعه پیدا کرده و با موتورهای فولکس واگن به خوبی هماهنگ می گردد. هماهنگی مجموعه پیشرانه و گیربکس در این کراس اوور سبب شده تا جتا VS7 مصرف سوخت اقتصادی داشته باشد و حدود ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر را استفاده کند.

البته دقت کنید که پیشرانه جتا VS7 توربوشارژ بوده و از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۶ هم برخوردار است. از این رو باید باک سوخت خودرو با بنزین باکیفیت پر شود. سیستم انتقال قدرت در جتا VS7 به صورت دیفرانسیل جلو کار می کند از این رو قابلیت عبور از مسیرهای خارج جاده ای را ندارد.

با این وجود سواری جتا VS7 در مسیرهای معمول نرم و راحت ارزیابی شده و سیستم تعلیق خودرو هم از نوع مک فرسون است. در عقب نیز از نوع مولتی لینک  مستقل می باشد. بررسی ها حاکی از آن است رینگ های جتا VS7 از نوع ۱۸ آلومینیومی بوده و این خودرو تنها به صورت تک دیفرانسیل عرضه می شود.

مسلما این مشخصات فنی برای خودرویی با این ابعاد چندان کافی نبوده به ویژه که گفته شده گیربکس به سبک کردن دنده ها بسیار تمایل دارد. البته ظاهرا جتا VS7 در رانندگی شهری عملکرد قابل قبولی نشان داده است. در تجربه سواری با این کراس اوور متوجه می شوید سیستم تعلیق در شرایط عادی کوبش کمی داشته و سر و صدای محیط چندان داخل کابین به گوش نمی رسد.

ولی در مسیرهای ناهموار می توان خشکی سیستم تعلیق را تا اندازه ای حس نمود. قابل ذکر است اکر کراس اوورها برای کاهش حرکات عرضی بدنه و ارتقای پایداری خودرو در پیچ ها، دارای سیستم تعلیق خشکتری نسبت به دیگر خودروها هستند که در جتا VS7 نیز احساس می شود.

البته خوشبختانه سیستم تعلیق عقب می تواند در ارتقای کیفیت سواری و ضمنا پایداری خودرو در عبور از مسیرهای منحنی تاثیر شایانی داشته باشد. گفتنی است نقطه قوت جتا VS7 نسبت به رقبای مونتاژی اش، داشتن مشخصات فنی فولکس واگن می باشد.

از این رو در بخش موتور و ساختار با خودروی باکیفیتی مواجه هستیم که می تواند در طولانی مدت دوام و کیفیتش را حفظ نماید. البته در بخش امکانات رفاهی متنوع از رقبایش ضعیفتر عمل کرده است تا رقابت میان جتا VS7 و سایر رقبای چینی یکسان باشد. از رقبای جتا VS7 می توان به فونیکس تیگو ۷ پرو، لاماری ایما، کی ام سی K7، فونیکس FX و فردا  T5  اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو