نگاهی به بهترین سدان های ژاپنی در دنیا

نگاهی به بهترین سدان های ژاپنی در دنیا


منبع: آرگا

2

1402/11/1

16:11


هنگامی که صحبت از سدان های ژاپنی می شود گزینه های مختلفی قابل شمارش هستند که هر یک در نوع خود بی نظیر می باشند. در این مطلب با بهترین سدان های ژاپنی حال حاضر بازار آشنا می شوید.

خودروسازان ژاپنی در طول سال ها عمدتا به ساخت سدان های راحت لوکس یا اقتصادی بوده و در بخش سدان های پرفورمنس فعالیت زیادی نداشته اند ولی همین خودروها نیز در نوع خود قوی بوده و باب سلیقه افراد زیادی می باشند. در ادامه به بهترین سدان های ژاپنی حال حاضر بازار می پردازیم.

آشنایی با بهترین سدان های ژاپنی

هنگامی که صحبت از سدان های پرقدرت می شود معمولا گزینه های پرفورمنس آلمانی نظیر بی ام و m5 یا هیولای سوپرشارژ امریکایی مانند چارجر هلکت در ذهن تداعی می شد و به طور معمول گزینه های ژاپنی کمتر به چشم می آید. چرا که خودروسازان این کشور عموما به ساخت سدان های راحت لوکس یا اقتصادی پرداخته و در بخش سدان ای قدرتمند فعال نیستند.

از این رو جالب است بدانید سدان های ژاپنی حال حاضر بازار چه قدر قدرت دارند. در ادامه قصد داریم به بهترین سدان های ژاپنی بازار اشاره کنیم و تا حدودی با مشخصات آن ها آشنا شوید.

سدان اینفینیتی Q50

سدان اینفینیتی Q50 در حال حاضر سالخورده شده چرا که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و بدون بروزرسانی بزرگی هنوز در حال تولید می باشد. با این وجود، نسخهٔ Red Sport این سدان به لطف پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربویی با قدرت ۴۰۰ اسب بخار، هنوز هم جذابیت خاص خود را دارد.

این همان موتوری است که در کوپه نیسان Z به کار رفته است. با این حال، برخلاف Z، در Q60 Red Sport سامانه چهارچرخ محرک نیز قابل سفارش است. باید گفت آینده سدان Q50 مشخص نیست و بعید به نظر می رسد که اینفینیتی توسعه نسل بعدی آن را مدنظر داشته باشد.

سدان تویوتا کرولا و مزدا ۳

اگر قصد خرید سدان کامپکت ژاپنی را دارید، رایج ترین گزینه های این بخش بازار مزدا ۳ جدید صندوق دار، تویوتا کرولا و میتسوبیشی لنسر می باشد در این میان، دو گزینه اول یعنی خرید مزدا ۳ و تویوتا کرولا E170 نسخه ۲۰۱۷-۲۰۱۴ بیشتر مدنظر مشتریان ایرانی خواهد بود.

بهتر است بدانید که تویوتا کرولا سواری نرم تر و دوام فنی بیشتری نسبت به مزدا ۳ برخوردار است و در طول زمان احتمالا با خرابی کمتری نسبت به مزدا ۳ مواجه خواهید بود. از سوی دیگر ولی مزدا ۳ نیز به عنوان یک خودروی مونتاژی، کیفیت ساخت مناسبی داشته، عملکرد فنی و چابکی آن نسبت به کرولا برتر می باشد و تجهیزات رفاهی آن‌ نیز نسبت به رقیب در جایگاه کاملا بالاتری قرار دارد. در ضمن لوازم یدکی و بدنه مزدا ۳ هم به دلیل مونتاژ طولانی مدت در داخل کشور، با سهولت بیشتری پیدا می شوند.

سدان لکسوس IS500

لکسوس IS500 در حال حاضر یکی از قوی ترین سدان های ژاپنی بازار به شمار می رود. این سدان به پیشرانه ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی جذاب لکسوس مجهز می باشد که مشابه آن را این روزها به ندرت در خودروها مشاهده می کنیم. این پیشرانه که در حال حاضر زیر کاپوت کوپه RC F نیز قرار دارد و پیشتر در سدان GS F هم به کار گرفته شده، ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می نماید.

تمام این نیرو تنها به چرخ های عقب منتقل شده تا یک سدان اسپرت سنتی خلق گردد. هرچند IS500 به اندازه رقبای آلمانی قوی نیست ولی موتور V8 تنفس طبیعی آن را در هیچ سدان کامپکت دیگری نمی توان یافت.

سدان تویوتا کراون

نسل شانزدهم تویوتا کراون که سال گذشته معرفی شد، تحول بزرگی را نسبت به قبل تجربه کرده و این سدان حال و هوایی کراس مانند پیدا کرده تا در این جهان شاسی بلند پسند، بتواند نظر خریداران بیشتری را جلب نماید. کراون که در بازار امریکا و خاورمیانه جایگزین سدان آوالون شده، صرفا با موتورهای هیبریدی ارائه می شود.

در این میان، نسخه قدرتمندتر، هیبرید مکس نام داشته و از یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی در جلو و عقب تشکیل شده که مجموعاً ۳۴۰ اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ هدایت می کند.

سدان لکسوس LS500

لکسوس LS500 سدان پرچمدار می باشد و زمانی که نخستین نسل آن معرفی شد، سر و صدایی به راه انداخت ولی در حال حاضر زیر سایه رقبای آلمانی قرار گرفته است. با این وجود، LS هنوز هم جذابیت های خود را داشته که یکی از آن ها پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو در مدل LS500 می باشد.

این همان پیشرانه ای است که در شاسی بلندها و پیکاپ های جدید تویوتا و لکسوس مانند لندکروزر، تاندرا و LX به کار رفته است. این موتور در سدان پرچمدار لکسوس قدرتی معادل ۴۱۵ اسب بخار تولید کرده و به صورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب است.

گفتنی است همین که عبارت سدان لوکس ژاپنی شنیده می شود، سریعا اذهان به سمت برند محبوب لکسوس خواهد رفت. این برند لوکس زیرمجموعه تویوتا، در حال حاضر سدان های لاکچری مانند مدل GS و ES را به بازار کشورمان عرضه کرده و نسخه های جدیدتر آن ها در قالب نسخه های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در بازار موجود می باشند.

این سدان ها ضمن این که از کیفیت ساخت بالایی بهره‌ می برند، دوام فنی و استهلاک آن ها هم در طول زمان نسبت به رقبای ژرمن برتری محسوسی دارد. کابین سدان های لکسوس از متریال مرغوب ساخته شده و به در نوع خود لوکس و مجلل به نظر می رسد.

همچنین امکانات رفاهی این دو نوع از سدان های لوکس ژاپنی تقریبا کامل است و بیشتر آپشن های مورد نیاز افراد ثروتمند را در اختیار آن ها قرار می دهد. ناگفته نماند لکسوس ES350 به پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز بوده که توان فنی و چابکی عالی را از خود به نمایش می گذارد و رانندگی مهیجی را برای کاربران به همراه دارد.

عملکرد فنی لکسوس GS و ES 250 هم در نوع خود مناسب و منطقی ارزیابی می گردد به این ترتیب می توانید روی مدل های مختلف لکسوس GS و ES به عنوان سدان های لوکس ژاپنی حساب خاصی باز کنید.

سدان آکورا اینتگرا تایپ اس

این سدان قدرتی معادل ۳۲۰ اسب بخار دارد که شاید عدد چندان چشمگیری به نظر نرسد ولی در یک سدان جمع و جور با گیربکس دستی، همین قدرت نیز هیجان زیادی را فراهم می کند. همچنین اینتگرا تایپ اس قوی ترین سدان دیفرانسیل جلوی حال حاضر دنیا محسوب می شود.

این سدان که اشتراکات فراوانی با هوندا سیویک تایپ آر دارد، از همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ سیویک بهره می برد و صرفا با یک گیربکس شش سرعته دستی به بازار ارائه می شود. اینتگرا تایپ اس در بازار رقیبی برای آئودی S3 و مرسدس CLA35 می باشد.

سدان تویوتا کمری

تویوتا کمری یکی دیگر از سدان های ژاپنی است که در سال های اخیر در قالب نسل های مختلف به بازار ایران راه یافته و مدل های مختلفی از این سدان ژاپنی به دست متقاضیان ایرانی رسیده است. در این میان تویوتا کمری جی ال ایکس نسل پنجم xv50 که با نسخه های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در دسترس مشتریان ایرانی است، می تواند به عنوان یک سدان خانوادگی بادوام، با کیفیت و تقریبا مدرن مورد استفاده قرار بگیرد.

کیفیت سواری این سدان نسبت به بعضی رقبای کره ای نرم تر ارزیابی می شود و قدرت فنی آن هم چابکی و شتاب بالاتری را در اختیار مشتریان می گذارد. تنها نقطه ضعف این نسخه امکانات رفاهی کمتر آن در برخی زمینه ها نسبت به رقبا می باشد که البته مدل جی ال ایکس تا حدودی این کمبودها را جبران نموده است.

سدان تویوتا سنچوری

هرچند لکسوس LS در بازارهای دنیا لوکس ترین سدان گروه تویوتا به حساب می آید ولی این شرکت در بازار داخلی ژاپن سدان بسیار لوکس تری را ارائه می دهد که به رولزرویس ژاپنی مشهور است. این خودرو سنچوری نام دارد که پیشینه آن به سال ۱۹۶۷ بر می گردد و در ژاپن به نماد تجمل تبدیل شده است.

سنچوری در نسل پیشین از پیشرانه V12 بهره می برد ولی نسل کنونی این خودرو که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، با یک موتور V8 تنفس طبیعی هیبریدی به بازار ارائه می شود که دارای ۴۳۰ اسب بخار قدرت بوده که از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های عقب هدایت می شود.

سدان آکورا تایپ اس

آکورا اخیرا با احیای سری تایپ اس خود در بخش خودروهای پرفورمنس فعال تر شده و به پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربوی جدید آکورا مجهز است که قدرتی معادل ۳۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. این سدان همچنین به سامانه چهارچرخ محرک آکورا موسوم به سوپر هندلینگ نیز مجهز است و پرفورمنس قابل توجهی را برای این سدان سایز متوسط فراهم می کند. این سدان در عرض ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد.

سدان هوندا آکورد

بی شک برند هوندا بهترین سدان های اقتصادی بازار را به تولید می رساند. نسل جدید آکورد دارای ظاهری تقریبا ساده و محافظه کارانه می باشد و در تیپ های پایین تر با یک موتور ۱.۵ لیتری توربو ارائه می شود. در حالی که تیپ های بالاتر از قوای محرکه هیبریدی ۲۰۴ اسب بخاری برخوردار است.

ترکیبی از ظاهر جذاب، رفتار جاده ای خوب و مصرف سوخت کم، همچنان هوندا آکورد را پیشتاز بخش سدان های سایز متوسط نگه داشته است.

جمع بندی

به طور کلی سدان های ژاپنی محصولات باکیفیتی می باشند. بخصوص مدل های تویوتا با وجود آپشن های کمتر از رقبا می توانند گزینه هایی مناسب و باکیفیت برای استفاده های طولانی مدت خانواده های ایرانی محسوب شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو