بررسی پورشه کاین کوپه و قابلیت های فنی این خودروی جذاب

بررسی پورشه کاین کوپه و قابلیت های فنی این خودروی جذاب


منبع: آرگا

3

1402/10/17

15:05


بعد از معرفی بی ام و ایکس ۶ و مرسدس بنز جی ال سی کوپه، شاسی بلند معروف پورشه کاین نیز در نسخه کوپه تولید شد. این مطلب به بررسی پورشه کاین کوپه ۲۰۲۰ می پردازد.

نسل اول پورشه کاین از نظر برخی کارشناسان، نخستین شاسی بلند دنیا با ویژگی های ترکیبی خودروهای لوکس و اسپرت به شمار می رفت. در ادامه قصد داریم به بررسی پورشه کاین کوپه نسخه ۲۰۲۰ بپردازیم تا با مشخصات آن بیشتر آشنا شوید.

 آشنایی و بررسی پورشه کاین کوپه ۲۰۲۰

بعد از معرفی بی ام و ایکس ۶ و مرسدس بنز GLE کوپه شاسی بلند معروف پورشه کاین در نسخه کوپه نیز به تولید رسید. از زمان رونمایی این خودرو تردیدهای زیادی ایجاد شد. از نظر بسیاری این مدل نیز یک محصول لاکچری و گران قیمت از کمپانی پورشه بود.

ولی بعد از رانندگی با کاین کوپه و بررسی جنبه های مختلف متوجه خواهید شد که این مدل تنها شبیه سایر اعضای این خانواده نیست بلکه تلاش می کند خود را متمایز جلوه دهد. در گذشته افرادی که از نظر مالی مرفه بودند تصمیم می گرفتند کوپه لاکچری خریداری که معمولا این کوپه های گران قیمت و لوکس شامل فورد تاندربرد، شورولت مونته کارلو، یا یک کرایسلر کوردوبا  می بود.

این مدل ها نیز گواه سلیقه مالکان خود بوده و هم وضع مالی آن ها. اکنون در دنیای امروز هر کسی که قصد به رخ کشیدن سلیقه خود را دارد نباید در خرید کاین کوپه تردید نماید. نسل نخست پورشه کاین در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و از نظر برخی کارشناسان نخستین شاسی بلند دنیا با قابلیت ترکیبی خودروهای لوکس و اسپرت بود.

این خودرو فروش بالایی را در بازار جهانی تجربه و حدود ۹ سال روی خط تولید پورشه قرار داشت. در سال ۲۰۱۸ نسل سوم این خودرو به تولید رسید و چند ماه بعد نسخه کوپه به فهرست محصولات این شرکت اضافه شد. اکنون خریدار شاسی بلند لوکس پورشه می تواند بین نسخه استاندارد و کوپه دست به انتخاب بزند.

پورشه کاین از پلتفرم MLB فولکس واگن استفاده می کند که اساس نسخه های آئودی q7 و q8، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا و فولکس واگن توارگ می باشد. کاین کوپه یک شاسی بلند محبوب در سراسر دنیا می باشد. در ادامه به بررسی این خودرو می پردازیم.

طراحی ظاهری

با توجه به بررسی ها طراحی زیبا و نسبتا بی نقص کاین از نقاط مثبت آن به شمار می رود. این شاسی بلند فست بک از رقبایش یعنی مرسدس بنز GLE کوپه و بی ام و ایکس ۶ بسیار جذاب تر به نظر می رسد. ظاهر این خودرو حتی کاین سنتی را نیز سرفراز می نماید.

سقف آن تقریبا ۰.۸ اینچ کوتاه تر می باشد و در نگاه اول چهره آن مدل افسانه ای ۹۱۱ را در ذهن تداعی می کند. کوپه بودن خودرو سبب می شود ظاهری بلندتر داشته و به عنوان شاسی بلند تناسبات درست و منطقی داشته باشد. برخی از قسمت های این مدل شباهت غیرقابل انکاری با نسخه قدیمی کاین دارد.

البته طراحان در بیشتر وجوه مشترک بین آن ها تغییراتی ایجاد کرده که ظاهر عضلانی پیدا کند. خمیدگی پشت از مهمترین تفاوت پورشه کاین کوپه با نسخه استاندارد به شمار می رود. در نمای روبرو چراغ های اسپرت پورشه شبیه مدل های ۷۱۸ و پانامرا در کاین دیده می شود.

جلوپنجره ای داخل سپر فضای خالی زیادی نسبت به نسخه قبلی کاین داشته و همانطور که اشاره شد شبیه ۹۱۱ به نظر می رسد. در دو سمت سپر نوارهای ال ای دی به شکل دو خط موازی باریک، روشنایی روز این خودرو را ارائه می دهند. مدل کوپه سه سانتی متر طول بیشتری نسبت به نسخه های اصلی داشته و حدودا دو سانتی متر نیز پهنای بیشتری ارائه می دهد.

طراحی داخلی

حسی که از بررسی فضای کابین پورشه کاین کوپه ۲۰۲۰  القا می شود بسیار آشنا و دلنشین است. البته با طراحی و مواد استفاده شده مدرن. از نقاط مثبت این خودرو سهولت رانندگی با آن در جاده های ناهموار و غیراستاندارد است. به طوری که تایرها تقریبا برای رانندگی در هر جاده ای مناسب می باشند.

صندلی ها طوری طراحی شده که میزان خستگی راننده و سایر سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می دهند. این موضوع سبب شده کاین برای طی مسیرهای طولانی مناسب باشد. با این وجود صندلی های آن به گرم کن مجهز نبوده در حالی که این قابلیت برای فرمان در نظر گرفته شده است.

در برخی نسخه های این خودرو فضای پشتی برای سرنشینان جادار  و استاندارد می باشد. با سیف شیشه ای پورشه کاین کوپه می توان از نمای آسمان لذت برد. در کابین خودرو شاهد حضور نمایشگر لمسی عریض ۱۲.۳ اینچی می باشیم و پشت فرمان نیز نمایشگرهای دوگانه ۷ اینچی سفارشی می توانند جایگزین عقربه های پشت فرمان گردند.

بررسی ها نشان می دهد صندلی های ردیف دوم پورشه کاین کوپه به علت خمیدگی سقف و سبک بدنه کوپه حدود ۲.۵ سانتی متر پایین تر از نمونه مشابه در مدل استاندارد می باشند. با این ترفند دید سرنشینان عقب محدود می گردد. ولی در عوض فضای ایده آل بالای سر ایجاد می شود.

صندلی های چرم می توانند با رنگ بندی دوگانه را سفارش داد و حتی مدل اسپرت وزن سبک تری دارد. در ضمن استفاده از جدیدترین سیستم مدیریت ارتباطات که در پورشه کاین کوپه ۲۰۲۰ تعبیه شده، بسیار راحت است. این سیستم شامل ترکیبی مناسب از کلیدهای لمسی و فیزیکی می باشد. اتصال بی سیم گوشی هوشمند، به طور استاندارد برای تمامی نسخه های ارائه شده وجود داشته که البته در مواردی، اتصال قطع و وصل می گردد.

این نسخه شامل یک نمایشگر ۷ اینچی و پیشرفته است که موارد ضروری موتور، نقشه، سرعت سنج و اطلاعات صوتی را به شکل منو نمایش می دهد. این سیستم، با یک نمایشگر سرگرمی ۱۲.۳ اینچی همراه می باشد. سیستم صوتی، آن چنان که انتظار می رفت قوی نیست، و حتی گاها آزاردهنده می شود. البته شاید برای افرادی که به موسیقی چندان وابسته نیستند، مشکلی به همراه نداشته باشد.

عملکرد خودرو

بررسی ها نشان می دهد پورشه کاین کوپه ۲۰۲۰ از نظر کنترل و عملکرد، یک شاسی بلند سرسخت می باشد. حتی در ترافیک نیز بر خلاف دیگر مدل های پورشه به خوبی از پس شرایط بر می آید. این نسخه کوپه از شاسی بلند معمولی سنگین تر است و علت آن، حضور سقف شیشه ای می باشد.

سقف کربنی، از گزینه هایی است که می توان از آن بهره برد. البته حتی بدون آن نیز، این اختلاف وزنی آنچنان زیاد نیست. یکی از نکات تقریبا منفی این خودرو، پیشرانه آن می باشد. با اینکه قدرتی معادل ۳۳۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۵۰ نیوتون متر برای چالاکی مانور یک خودرو کافی به نظر می رسد، ولی سرعت کاین کوپه در مدت ۵.۷ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل بر ساعت می رسد.

این مدت زمان، نسبت به کاین استاندارد کندتر بوده و  اگر کاپوت آن را که تا حدودی به ماشین آلات کشاورزی شبیه است (زیرا برند پورشه زمانی ماشین آلات کشاورزی تولید می نمود و این تشابه تا حدودی میان محصولاتش ارثی می باشد) را نادیده بگیرید، این خودرو همراه دلپذیری در جاده ها خواهد بود.

قابل ذکر است سیستم انتقال قدرت کاین کوپه به نحوی طراحی شده که ترمزهای شدید را به خوبی مدیریت و حفظ تعادل ماشین را سر پیچ آسان می سازد. به طور کلی نسخه پایه، پیشرانه ای قدرتمند دارد که منجر به برتری آن در تست های فنی می شود.

در مجموع می توان گفت کاین کوپه در سراسر دنیا طرفداران زیادی داشته و این مدل از یک موتور ۳.۰ لیتری و V6 نسبتا قوی بهره می برد. در ضمن پیشرانه ۲.۹ لیتری توربوشارژ دوگانه نیز با نام کاین کوپه اس ارائه می شود که قدرتی معادل ۴۳۴ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر را ارائه می دهد.

پورشه کاین کوپه اس در عرض ۴.۷ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. گران ترین نسخه پورشه کاین کوپه مدل توربو است که با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توربوشارژ دوگانه با قدرت ۵۴۱ اسب بخار و گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر عرضه می شود. به این ترتیب این شاسی بلند ۲۲۸۰ کیلوگرمی در مدت ۳.۷ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

در ضمن بررسی ها حاکی از آن است فناوری کمک راننده خاصی روی پورشه کاین کوپه نصب نشده و تقریبا همه مدل های آن به سیستم ترمز اضطراری، سیستم تشخیص عابر پیاده و سنسور پارک مجهز هستند. از فناوری های دیگر می توان به سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار بین خطوط، کروز کنترل انطباقی اشاره نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو