بررسی تیگو ۷ پرومکس و مشخصات فنی این خودرو

بررسی تیگو ۷ پرومکس و مشخصات فنی این خودرو


منبع: آرگا

1

1402/12/6

15:11


تتیگو ۷ پرومکس محصول جدید مدیران خودرو برای سال جاری به شمار می رود که اکنون نقطه ضعف های نسخه قبلی برطرف شده و با بروزرسانی های بیشتری همراه شده است. با بررسی تیگو ۷ پرومکس همراه ما باشید.

تیگو ۷ پرومکس در مهرماه ۱۴۰۲ برای تست و بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت. این محصول قوی ترین و مجهزترین نسخه این خودرو است که توسط مدیران خودرو راهی بازار می شود. اگر مایلید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه به بررسی تیگو ۷ پرومکس می پردازیم.

آشنایی و بررسی تیگو ۷ پرومکس

می توان تیگو ۷ را یکی از محصولات موفق مدیران خودرو در بازار کشور دانست که در مدت کوتاهی توانست آمار فروش بالایی به دست آورد. جدیدترین نسخه این خودرو فونیکس تیگو ۷ پرومکس نام دارد. این محصول در مهر ماه ۱۴۰۲ به منظور تست و بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

تیگو ۷ پرو مکس قوی ترین و مجهزترین نسخه این خودرو است که راهی بازار کشور می شود. در ابتدا مدیران خودرو تصمیم گرفت این خودرو را با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو به تولید برساند ولی بعد از مدتی شاهد ارائه تیگو ۷ پرومکس با سیستم تمام چرخ محرک بودیم. عرضه این خودرو به بازار به سادگی می تواند تعادل بخش کراس اوورهای کوچک را از بین ببرد.

این خودرو ضعف های نسخه قبلی را کاملا برطرف کرده است. تیگو ۷ پرو قدرت فنی کمتری از نسخه فعلی داشته و از نظر طراحی کابین نیز نسبت به نسخه پرومکس نمای ساده تری نشان می دهد. تیگو ۷ پرو مکس به لطف بروزرسانی فنی، استفاده از موتور قوی تر و نمای داخلی بهبود یافته می تواند قابلیت های زیادی پیش روی مشتریان قرار دهد.

در حال حاضر تیگو ۷ کراس اوور کوچکی در سبد محصولات چری و مدیران خودرو به شمار می رود با این وجود زمانی این خودرو نقش پرچمدار را در سبد محصولات این شرکت ایفا می کرد. تیگو ۷ از سال ۲۰۱۶ عرضه شد و در آن مدت لوکس ترین و گران ترین خودرو این شرکت چینی محسوب می شد.

مدت کوتاهی بعد از عرضه نسل اول تیگو ۷ در چین این خودرو راهی بازارهای صادراتی ایران، روسیه و امریکای لاتین شد. نسل اول این کراس اوور با وجود عرضه نسل دوم هنوز روی خط تولید قرار دارد و با اسم ام وی ام تیگو ۷ به دست مشتری می رسد. نسل دوم تیگو ۷ در سال ۲۰۲۰ راهی بازار جهانی شد و تاکنون در کشورهای مختلف تولید می شود.

این خودرو در بازارهای مختلف با اسامی تیگو ۷ پرو یا تیگو ۷ پلاس شناخته می شود. در ایران مدیران خودرو نسل دوم تیگو ۷ را برند لوکس خود یعنی فونیکس به بازار عرضه نمود. بعد از دو سال از ارائه تیگو ۷ پرو به بازار کشور نسخه قوی تر و مجهزتر این خودرو با اسم تیگو ۷ پرو مکس راهی بازار خواهد شد.

قابل ذکر است همه رقبا در حال بروزرسانی محصولاتشان می باشند. مدیران خودرو نیز این خودرو را برای رقابت راهی بازار می کند. در ادامه به بررسی ویژگی های تیگو ۷ پرومکس می پردازیم.

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد تغییرات نمای ظاهری بین تیگو ۷ پرومکس و تیگو ۷ پرو محدود می باشد. با نگاه به بخش جلویی قطعات کرومی متعددی را مشاهده می کنید که به منظور القای حس تجمل به این قسمت اضافه شده اند. جلو پنجره با یک قاب کرومی تزئین شده و داخل آن الگوی کهکشانی شبیه سایر خودروهای فونیکس به کار رفته است.

دیگر قسمت متفاوت بین این دو خودرو دی لایت ها می باشند. چراغ های روشنایی روز تیگو ۷ پرو به شکل دو خط افقی در نواحی جانبی سپر قرار دارند. ولی در تیگو ۷ پرو مکس این چراغ ها به شکل سه مستطیل کوچک و به طور عمودی قرار دارند. به این ترتیب در بررسی طراحی ظاهری تیگو ۷ پرومکس نمی توان انتظار تغییرات چشمگیر و خارق العاده ای روی بدنه داشت.

ولی به هر روی برخی تغییرات جزئی سبب شده تا نمای مدل پرو مکس نسبت به نسخه پرو جذاب تر و زیباتر دیده شود. به ویژه که طرح سپر جلو اکنون مدرن تر بوده و سبب شده چراغ های مه شکن هم روی نمای جلو این چینی ظاهر شوند. تغیرات ظاهری این خودرو به موارد گفته شده خلاصه می شوند.

به این ترتیب نمای جانبی و عقب آن تفاوتی با تیگو ۷ پرو ندارند و حتی طرح رینگ ها نیز یکسان می باشد. تنها بخش متمایز نمای عقب، عبارت ۲۹۰T بوده که گشتاور پیشرانه جدید نصب شده روی تیگو ۷ پرومکس را نشان می دهد. بنابراین در نمای جانبی همان استایل خوش فرم نسل گذشته دیده می شود.

در این نما ستون مشکی رنگ انتهایی به همراه تزئینات کرومی با شیشه عقب پیوند داشته و ظاهر اسپرت و جالبی را سبب می شود. در بخش عقب چراغ های به هم پیوسته به کار رفته و گرافیک داخلی چراغ ها نیز تغییر یافته تا نمای ساده ولی کمی لوکس را به نمایش بگذارد.

در مجموع تیگو ۷ پرومکس با بروزرسانی جزئی ظاهری راهی بازار می شود. البته با این استایل همچنان می تواند مورد پسند مشتریان قرار گیرد. در ضمن افرادی که به دنبال طراحی های سنتی و کلاسیک باشند طرفدار نمای بیرونی این خودرو خواهند بود.

طراحی داخلی

برخلاف نمای بیرونی، بررسی ها نشان می دهد نمای داخلی تیگو ۷ پرومکس کاملا نسبت به نسل قبل متمایز است. فضای داخلی از الگوهای مشابه با محصولات بزرگتر نظیر تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرو مکس بهره می برد. نمایشگرهای دوبل به یکدیگر چسبیده که قسمت بزرگی از داشبورد را در اختیار داشته مشخصه بارز این سبک طراحی می باشند.

طراحی فضای داخلی این خودرو مطابق با اصول ساده سازی صورت گرفته است. از این رو کلیدهای فیزیکی استفاده شده در کابین خیلی کم هستند. حتی پنل تهویه هم از کنترلرهای لمسی بهره می گیرد. فرمان خودرو هم از نوع دی کات بوده که بیشتر کلیدهای فیزیکی کابین روی آن قرار دارند.

تریم داخلی تیگو ۷ پرو مکس با رنگ های تیره کار شده و بعضی بخش ها با رنگ خاکستری تیره و روشن همراه هستند. با وجود تغییر داشبورد، پلتفرم این محصول همچنان یکسان است. به این ترتیب مواردی مانند فاصله محوری و حجم صندوق بار شبیه تیگو ۷ پرو هستند.

به طور کلی کابین تیگو ۷ پرو مکس نسبت به مدل قبلی کاملا تغییر کرده ولی به این معنی نیست که طراحی متحول و ناآشنایی را شاهد باشیم. چرا که در داشبورد شبیه تیگو ۸ پرو بوده با این تفاوت که از تریم دو رنگ خبری نیست و بیشتر بخش ها مشکی رنگ است.

به این ترتیب نمای لوکس تر و دلنشین تری در کابین فونیکس تیگو ۷ پرو مکس شاهد هستیم. نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی به هم چسبیده در بخش بالای داشبورد نماد فناوری کابین محسوب می شوند و نظر مشتریان مدرن پسند را جلب می کنند. نکته ای که در بررسی کابین تیگو ۷ پرو مکس باید به آن اشاره نمود این است که به اندازه تیگو ۸ پرو جادار نبوده ولی می تواند ۵ سرنشین بزرگسال با قد ۱۸۵ سانتی متر را پذیرا باشد.

صندوق عقب هم فضایی حدود ۴۷۵ لیتر دارد که هر چند در این کلاس بسیار مطلوب نیست ولی می توانید نیازهای مسافرت خانوادگی را تامین نماید. کیفیت مواد استفاده شده در حد متوسط رو به بالا ارزیابی می شود و زمان مشخص می کند که متریال به کار رفته در کابین در برابر عوامل مخرب بیرونی مانند گرد غبار و نور خورشید تا چه حد مقاومت می کند.

مشخصات فنی

در بررسی مشخصات فنی تیگو ۷ پرومکس باید گفت یکی از تغییرات اساسی این خودرو نسبت به نسل قبل در این قسمت اتفاق افتاده است. این خودرو حالا به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر TGDi مجهز است که راندمان بیشتری نسبت به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ قبلی دارد.

حداکثر توان این پیشرانه ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۹۰ نیوتن متر می باشد. این پیشرانه در تیگو ۸ پرو، آریزو ۶ جی تی و همچنین فونیکس اف ایکس قرار دارد. سیستم انتقال قدرت تیگو ۷ پرومکس از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهرهمی برد. این گیربکس سرعت بیشتر و بالاتری موقع تعویض دنده ها داشته از این رو شتاب و کشش بهتری را از این کراس اوور شاهد خواهید بود.

با توجه اندازه گیری صورت گرفته شتاب صفر تا صد تیگو ۷ پرومکس حدود ۹ ثانیه بوده که تقریبا دو ثانیه بهتر از نسل قبلی است. در حال حاضر این خودرو فقط با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو تولید می شود ولی در نوبت های بعدی با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک به دست مشتری می رسد.

به این ترتیب قابلیت های حرکتی تیگو ۷ پرومکس در آینده نزدیک بیشتر می شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با مشخصات ذکر شده و وزن ۱.۵ تن حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده که عدد مناسبی برای این خودرو با باک ۵۱ لیتری می باشد. البته باید دقت کنید که موتور این کراس اوور از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۶ بهره می برد و برای فعالیت درست به سوخت باکیفیت احتیاج دارد. دیگر بخش های فنی تیگو ۷ پرومکس همچون سیستم تعلیق و ترمزها شبیه تیگو ۷ پرو می باشد.

کیفیت سواری تیگو ۷ پرومکس به لطف حضور سیستم تعلیق مک فرسون در عقب نسبتا مناسب بوده ولی به علت ارتفاع تقریبا زیاد خودرو سواری کمی خشک است. به این ترتیب هندلینگ و پایداری تیگو ۷ پرومکس در حد استاندارد و ایمن بوده و میزان حرکات عرضی بدنه و پایداری ماشین هنگام عبور از مسیرهای منحنی در سرعت های عادی قابل قبول است.

در سرعت های بالا بایستی بیشتر به مواردی مانند بیش فرمانی دقت داشت. بخصوص که اکنون قدرت موتور زیاد شده و احتمال ایراداتی در فرمان پذیری کراس اوور حین حرکت با سرعت بالا وجود دارد. البته به کمک سامانه های کنترل کشش، پایداری و دیگر سیستم های ایمنی نقایص این چنینی تا حدود بسیاری کاسته شده است.

از نکات مثبت رانندگی با تیگو ۷ پرومکس تسلط مناسب راننده بر بدنه خودرو بوده که رانندگی ایمن و مطمئنی را رقم می زند. ضمنا ارگونومی مناسب کابین هم در بهبود آن تاثیر دارد.

تجهیزات و امکانات رفاهی

بروزرسانی های تیگو ۷ پرومکس در قسمت تجهیزات نیز ادامه دارد. زیرا این کراس اوور به سیستم های دستیار رانندگی تجهیز شده است. این سیستم ها عبارت است از:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم هشدار برخورد از جلو
  • سیستم نگهدارنده بین خطوط و هشدار تعویض خط
  • دستیار حرکت در ترافیک

با فعال نمودن این سیستم می توان یک رانندگی نیمه خودکار را با تیگو ۷ پرومکس تجربه نمایید. از دیگر تغییرات این خودرو نسبت به نسخه پرو اضافه شدن سیستم صوتی سونی می باشد. این سیستم در تیگو ۸ پرومکس قابل دسترسی بوده و حضور آن در تیگو ۷ پرومکس سبب افزایش ارزش خرید این کراس اوور خواهد شد.

دیگر تجهیزات به کار رفته در تیگو ۷ پرومکس شبیه نسخه قبل هستند از جمله:

  • شش عدد کیسه هوا
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • دستیار حرکت در سربالایی و سرازیری
  • نمایشگر ۱۲.۳ اینچی
  • کلاستر دیجیتال
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • درب صندوق برقی
  • سانروف
  • سقف پانوراما
  • رادار نقطه کور
  • دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت اچ دی
  •  سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله با پنل کنترلی لمسی
  • گرم کن و سردکن صندلی های جلو
  • صندلی های برقی راننده و سرنشین
  • روشنایی و برف پاک کن اتوماتیک
  • سیستم صوتی برند سونی با ۸ بلندگو
  • درب برقی صندوق عقب
  • سنسور پارک عقب و جلو
  • کول باکس
  • شارژر بی سیم گوشی همراه و تبلت
  • نورپردازی انتزاعی کابین با قابلیت تنظیم در ۶۴ رنگ
  • استارت اتوماتیک با قابلیت روشن شدن پیشرانه از روی ریموت
  • سیستم کامل رادار کمک راننده
  • سیستم هشدار باز شدن درب عقب
  • نوربالا خودکار و …

این موارد و بیشتر از تیگو ۷ پرو مکس یک خودرو کامل پر آپشن و لوکس برای خانواده های ۵ نفره به ارمغان می آورد.

رقبای خودرو

از آنجا که امکانات و تجهیزات بیشتری به تیگو ۷ پرومکس اضافه شده و ضمنا قوای فنی آن تغییر یافته، باید انتظار داشت که این محصول با اختلاف قیمت بالایی نسبت به تیگو ۷ پرو تحت فروش قرار گیرد. تیگو ۷ پرومکس بعد از ارائه جایگاهی بین تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو خواهد داشت.

به طور کلی جدیدترین کرس اوورهای سایز کوچک بازار جزو رقبای تیگو ۷ پرومکس هستند. لاماری ایما ایکس نسخه فول آپشن این خودرو جدی ترین رقیب تیگو ۷ پرومکس است. هایما ۸ اس هم می تواند این خودرو را از نظر فنی و امکانات رفاهی به چالش بکشد.

رقیب دیگر تیگو ۷ پرومکس خودرو دیگنیتی پرستیژ است که با تکیه بر قوای فنی فوق العاده چالش جدی در بازار کراس اوورهای سایز کوچک محسوب می شود. ضمنا گفته شده قیمت خودروهای وارداتی مانند کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ در بازار ایران در این رنج می باشد از این رو رقابت بین محصولات چینی فول آپشن مانند تیگو ۷ پرومکس با محصولات محبوب ولی کم آپشن کره ای داغ گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو