بررسی بی وای دی s6 و تجربه رانندگی با این خودرو

بررسی بی وای دی s6 و تجربه رانندگی با این خودرو


منبع: آرگا

1

1402/11/8

15:10


بی وای دی s6 اولین کراس اوور چینی است که گروه خودروسازی کارمانیا در ایران آن را عرضه نمود. این مطلب به بررسی بی وای دی s6 که پرفروش ترین کراس اوور در چین بوده خواهیم پرداخت.

بی وای دی s6 که به نسل دوم لکسوس RX هم شباهت بسیاری دارد، توانست در سال ۲۰۱۲ عنوان پرفروش ترین کراس اوور چینی را از آن خود نماید. شرکت کارمانیا در سال ۱۳۹۵ اولین نمونه از این خودرو را راهی بازار کشور نمود. در ادامه به بررسی بی وای دی s6 می پردازیم.

معرفی و بررسی بی وای دی s6

خودرو بی وای دی s6 کراس اوور چینی است که توسط خودروسازی کارمانیا به بازار ایران عرضه شد. این خودرو مطابق با پلتفرم لکسوس RX350 توسعه یافته و در طراحی آن می توان شباهت هایی به نسخه قدیمی این خودرو مشاهده نمود. گزارش ها نشان می دهد بی وای دی s6 جزو پرفروش ترین کراس اوورها در سال ۲۰۱۲ در چین بوده و اولین محصول شرکت چینی بی وای دی است که توسط گروه کارمانیا راهی بازار ایران شده است.

نسخه اولیه این محصول در نمایشگاه خودرو گوانگژو در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار رونمایی شد. بی وای دی s6 توانست به عنوان اولین کراس اوور چینی ۵ ستاره ایمنی را از موسسه استاندارد و امنیت جاده های چینی یعنی سی انکپ دریافت نماید. این خودرو در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت کارمانیا به دست مشتریان ایرانی رسید و در حال حاضر نسخه های دست دوم آن در قالب مدل های ۹۵-۹۸ در اختیار مشتریان ایرانی قرار دارد.

می توان گفت بین خودروهای چینی مونتاژی سال های اخیر کشور، ماجرای برند بی وای دی کاملا با سایرین تفاوت دارد. در شرایطی که اکثر خودروسازان چینی به صورت مستقل در خودروسازی عمل نمی کنند و در مقام شریک شرکت های بزرگ غربی فعال هستند ولی بی وای دی متمایز بوده و به عنوان یکی از پیشروترین کارخانه های آسیای شرقی به شمار می رود.

در سال ۹۵ و ۹۶ موفقیت های بزرگ این کمپانی در زمینه تولید باتری های لیتیوم و ساخت وسایل نقلیه هیبریدی و برقی موجب شد تا حضور بی وای در ایران به نوعی نور امید را برای ارائه خودروهای مدرن و سبز در کشور که تاکنون آشکار نبود روشن نماید. با این حال ولی شروع مونتاژ محصولات بی وای دی در کشور به ارائه نسخه های نه چندان به روز از جمله s6 اختصاص داشت که قصد داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم.

طراحی

بررسی ها نشان می دهد گروه خودروسازی بی وای دی ظاهرا به شکل مستقل فعالیت دارد ولی در حقیقت رابطه نزدیکی با محصولات تولیدی این برند و ساخته های همواره محبوب برند تویوتا برقرار بوده که نشانه آن را می توان در طراحی خیلی نزدیک s6 با نسل دوم لکسوس RX مشاهده کرد.

نتیجه این نزدیک بودن البته در چهره بی وای دی s6 کاملا آشکار بوده که حدود یک دهه با خودروهای روز دنیا فاصله دارد و به وضوح نسخه چینی شده از مدل اصلی و نه چندان جذاب لکسوس RX را نشانگر است. البته در بازار ایران و در شرایطی که برخی طرفدار سادگی هستند نمی توان به طراحی قدیمی کراس اوور بی وای دی s6 انتقاد زیادی داشت.

قابل ذکر است سایر محصولات بی وای دی از جمله بی وای دی s7 و بی وای دی تانگ نیز روی این پلتفرم ساخته شده اند و به مراتب چهره جذاب تری دارند.

فضای داخلی

با توجه به بررسی ها می توان گفت در فضای داخلی کراس اوور چینی بی وای دی s6 داشبوردی مشابه نسل دوم لکسوس RX دیده می شود. تنها تفاوت ها را بایستی در طراحی دوباره فرمان، پنل میانی داشبورد از جمله دریچه های هوا و مجموعه پشت آمپر عنوان نمود که این مورد آخری کمی فانتزی و گرافیکی از کار در آمده و تا حدود بسیاری فرم ابتدایی و آنالوگ خود را از دست داده و به مجموعه ای دیجیتالی با قابلیت تغییر رنگ بندی تبدیل شده است.

با توجه به تجربه مهندسی تویوتا طراحی کابین به طور کلی ایراد زیادی ندارد و ابعاد و اندازه ها کاملا متناسب هستند. نقص ارگونومی خاصی مشاهده نمی شود و فضای داخلی برای ۵ نفر سرنشین بزرگسال کاملا کافی است. از نکات جالب بی وای دی s6 در کابین تنظیم کامل صندلی ردیف دوم می باشد که رضایت اکثر سرنشینان بلند قامت را در فضای عقب تضمین می نماید.
درباره کیفیت هم بایستی گفت بی وای دی s6 به رقبای این رده انصافا کیفیت مناسبی داشته و کابین آن خوش ساخت است.

آپشن ها

در بررسی آپشن های کراس اوور بی وای دی s6 باید گفت حضور گزینه هایی زیر سبب شده تا این خودرو نسبت به رقبا دست خالی نباشد و بتوان از آن به عنوان گزینه ای قابل قبول برای استفاده خانوادگی نام برد.

  •  سانروف
  • تهویه مطبوع دو ناحیه ای
  • دوربین دید عقب و دید جانبی سمت راست
  • صندلی برقی هشت حالته راننده
  • چراغ های اتوماتیک
  • آینه فوتوکرومیک مجهز به قطب نما
  • کروز کنترل
  • چراغ خوشامد گویی
  • نمایشگر هفت اینچی لمسی
  • روکش‌های چرمی
  • ورود و استارت بدون کلید
  • سنسورهای پارک عقب و جلو

مشخصات فنی

آشکار است که بی وای دی s6 بر اساس پلتفرم خود از قابلیت های ارائه در نسخه دو دیفرانسیل برخوردار بوده ولی شرکت سازنده تصمیم گرفته متناسب با نیاز بازار چین این محصول را مشابه دیگر کراس اوورهای رقیب به شکل تک دیفرانسیل ارائه دهد. در ضمن گیربکس ۶ سرعته اتومات مورد استفاده در لکسوس با گیربکس شش سرعته دوبل دو کلاچه جایگزین شده و موتور ۶ سیلندر ساخت تویوتا هم با یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲.۴ لیتر جایگزین می باشد.

به این ترتیب می توان گفت شباهت های بی وای دی به ویژه که بر اساس استفاده از پیشرانه ۴ سیلندر به جای نوع ۶ سیلندر اصلی فضای بیشتری در محفظه پیشرانه ایجاد شده و خطر ورود اجزای فنی به داخل کابین را هنگام وقوع تصادفات سنگین می کاهد. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار را در دور موتور ۵۸۰۰ و گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر در دور موتور ۴ هزار دور در دقیقه را ارائه می دهد.
این ارقام نشانگر مشخصات فنی تقریبا مناسب بی وای دی s6 است که شتاب ۱۳.۵ ثانیه ای را برای آن امکان پذیر می کند. البته در این رنج قیمتی خودروهای سریعتری نیز وجود دارند که با توجه به کلاس بدنه و وزن ۱/۷ تنی خودرو توانایی حرکتی بی وای دی s6 قابل قبول است به ویژه که کشش خودرو در سربالایی رضایت نسبی را به همراه دارد.

همچنین سیستم تعلیق مک فرسون در چرخ های جلو و مک فرسون با اتصالات سه گانه برای محورهای عقب لحاظ شده که البته با ساختار مولتی لینک لکسوس تفاوت آشکار دارد. در ضمن از آپشن های ایمنی تکمیل کننده خودرو می توان به ترمز هوشمند کمکی باس، سیستم ضد قفل با امکان توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کیسه های هوا اشاره نمود.

در ضمن بررسی ها نشان داد سیستم کنترل پایداری ESP در این خودرو چینی وجود ندارد که از این نظر تا حدودی مورد انتقاد است.

تجربه رانندگی

با توجه به بررسی ها می توان گفت بی وای دی s6 به معنی واقعی یک کراس اوور خانوادگی می باشد که در اولین نگاه می تواند طیف زیادی از نیازهای درون و برون شهری را پوشش دهد. ولی اگر نگاه سختگیرانه به ان داشته باشید در می یابید که به خاطر شرایط خاص توسعه این محصول و بازار نه زیاد رقابتی این خودرو در بیشتر زمینه ها ایده آل نیست.

به طور مثال ابعاد کلی تقریبا بزرگ و مصرف سوخت زیاد(۹.۸ لیتر در سیکل ترکیبی) سبب شده استفاده درون شهری این خودرو خیلی منطقی نباشد. از سوی دیگر برای استفاده خانوادگی و مسافرتی نیز صدای زیاد پیشرانه در دروهای بالا و فرمان پذیری متوسط در پیچ های تند شرایط از حالت ایده آل دور می کند.

در حقیقت فقدان سیستم کنترل پایدار الکترونیکی در ترکیب با فنربندی نرم و مرکز ثقل زیاد این خودرو موجب شده که مانور با بی وای دی s6 در سرعت های بیشتر از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ترسناک شود و حس اطمینان از یک خودروی خانوادگی مدرن با تردید همراه شود.

در بیرون جاده نیز با آن که گشتاور تقریبا کافی دیده می شود ولی فقدان سیستم دو دیفرانسیل مانعی در دریافت عملکرد حداکثری است. بنابراین می توان گفت بی وای دی s6 احتمالا در بیشتر زمینه ها نمره قبولی می گیرد ولی عملا ویژگی شاخصی را ارائه نمی دهد.

جا دارد در مورد ویژگی های مثبت بی وای دی s6 نیز اشاره ای داشته باشیم. اول این که فضای جادار و ارگونومی مطلوب کابین به همراه آپشن های مناسب و سیستم تعلیق نرم، سبب شده که همه سرنشینان سواری راحتی را با آن تجربه کنند و به لطف فضای بار ۴۹۵ لیتر مشکلی برای قرار دادن لوازم مسافرت نیست.

به جز این موارد گشتاور مناسب در سربالایی و مهندسی مطلوب سیستم تعلیق بدنه در مسیرهای ناهموار کمک کرده بدون دشواری خاصی از این معابر عبور نمایید.

سخن پایانی

در حال حاضر بی وای دی s6 نسبت به دو رقیب اصلی خود یعنی جک s5 و چری تیگو ۷ که همچنان روی خط تولید قرار دارند و تحت فروش می باشند، بازار فروش ضعیف تری دارد. به طور کلی بی وای دی s6 از لحاظ کیفیت ساخت، نرمی سواری، جادار بودن فضای داخلی و سازگاری با بنزین معمولی نسبت به رقبای توربو مزیت دارد ولی با معایبی از جمله مصرف سوخت بالا نیز همراه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو