بررسی هایما ۷x خودروی ۷ نفره چینی با آپشن های جذاب

بررسی هایما ۷x خودروی ۷ نفره چینی با آپشن های جذاب


منبع: آرگا

1

1402/11/25

15:08


هایما ۷x اولین بار در انتهای سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو چین رونمایی شد. این خودرو چند منظوره بوده و در برخی طبقه بندی ها مینی ون هم شناخته می شود. با بررسی هایما ۷x همراه ما باشید.

هایما ۷x اولین خودرو هفت نفره ای است که گروه صنعتی ایران خودرو آن را در کارخانه خراسان به روش CKD مونتاژ نمود. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو گوانگژو چین معرفی شد. در ادامه به بررسی هایما ۷x خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی هایما ۷x

هایما ۷x اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو گوانگژو چین رونمایی شد. این محصول در کلاس خودروهای چند منظوره قرار دارد. البته در برخی طبقه بندی ها به عنوان مینی ون هم شناخته می شود. هایما ۷x همچنین اولین محصول هفت نفره گروه صنعتی ایران خودرو به شمار می رود که در کارخانه خراسان به روش CKD روی خط مونتاژ قرار دارد.

این خودرو در بازارهای صادراتی دیگر با اسم هایما Family هم شناخته می شود که به معنی خودرو خانوادگی است. همکاری شرکت هایما و ایران خودرو از سال ۱۳۹۰ آغاز شد. یعنی هنگامی که ایران خودرو به دنبال گزینه ای به عنوان جایگزین سوزوکی بود.

هایما اس ۷ اولین محصولی بود که با هدف جایگزینی سوزوکی ویتارا توسط ایران خودرو راهی بازار شد. همکاری ایران خودرو و هایما در سال های بعد ادامه یافت و محصولات دیگری مانند هایما اس ۷ توربو و هایما اس ۵ نیز به بازار عرضه شدند. یکی از جدیدترین خودروهای این همکاری ون هایما ۷x می باشد که یکی از لوکس ترین، گران ترین و قوی ترین خودروهای چینی بازار کشور به شمار می رود.

زمزمه های ورود هایما ۷x از نیمه سال ۱۴۰۰ شروع شد و در نهایت این خودرو در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد. به این ترتیب در اسفندماه ۱۴۰۱ خط مونتاژ هایما ۷x راه اندازی تا عرضه زودهنگام آن به بازار صورت گیرد. هایما ۷x پرچمدار محصولات هایما در ایران بوده و احتمالا گران ترین محصولی است که با نشان هایما راهی بازار ایران شده است.

کلاس خودروهای چند منظوره که به اسم مینی ون شناخته می شود یکی از قسمت های پرفروش بازار خودرو در شرق آسیا می باشد. خودروسازان متعدد کره ای، ژاپنی و چینی انواع گوناگونی از مینی ون را راهی بازار می کنند تا نیاز رو به رشد مشتریان پاسخ داده شود.

هایما ۷x هم یکی از این خودروها می باشد که البته تقریبا یک مینی ون لوکس به شمار می رود. همانطور که اشاره شد قرار است هایما ۷x به محصولی پرچمدار در بازار کشور تبدیل شود. در ادامه به بررسی هایما ۷x خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی هایما ۷x می توان گفت با مینی ون جذابی روبرو هستیم که شرکت پنین فارینا طراحی اش را بر عهده گرفته  و ظاهر آن قابلیت رقابت با محصولات روز کره ای و ژاپنی را داشته و در قسمت قوای فنی قوی ظاهر می شود. برند هایما در ابتدا قصد داشت هایما ۷x را فقط برای مشتریان چینی به تولید برساند ولی استقبال مشتریان سایر کشورها راه را برای صادراتش فراهم نمود.

طراحی بیرونی هایما ۷x با دیگر مینی ون ها متفاوت می باشد. این خودرو نسخه اسپرت و مجهزتر مینی ون خانوادگی هایما اف ۷ محسوب می شود و سطح تغییراتش آن قدر زیاد می باشد که می توان آن را به سفینه فضایی تشبیه نمود. با این وجود فارینا معتقد است طراحی این خودرو بر اساس یک قایق تفریحی لوکس ایتالیایی بوده است.

خطوط طراحی هایما ۷x خیلی خاص بوده به طور مثال چراغ های جلو این خودرو شامل تعدادی خطر تیز می باشد که شروع آن از نمای جلو خودرو بوده و این خطوط در نمای جانبی ادامه دارند. در نهایت خطوط فانتری به عقب خودرو می رسند. جایی که چراغ های عقب با الگوی عکس چراغ های جلو طراحی شده و علاوه بر این خطوط فانتزی و جذاب بخشی از درب صندوق خودرو هم مشکی رنگ می باشد تا حس اسپرت بیشتری به این مینی ون خانوادگی بخشیده شود.

در نمای عقب هایما ۷x شاهد طراحی با المان های مانند بال بالای شیشه، چراغ های دو تکه با فرم زاویه دار و رنگ آمیزی مشکی بخش میانی درب صندوق بار حس اسپرت را ایجاد می کنند. در مجموع باید گفت مشخصات هایما ۷x از لحاظ ظاهری جذاب بوده و این خودرو برخلاف بیشتر مینی ون ها، چهره ای اسپرت داشته که می توان نظر خیلی خریداران جوان را هم به سمت خود جلب نماید.

طراحی داخلی

برای بررسی طراحی داخلی هایما ۷x آن چه که در مورد مینی ون ها در ذهن دارید را فراموش کنید. کابین این خودرو طراحی مجلل و مدرنی دارد. در حقیقت طراحی داخلی هایما ۷x بیشتر از آنچه به مینی ون های رایج شبیه باشد به کراس اوورها شباهت دارد.

البته این شباهت اتفاقی نبوده زیرا هایما ۷x اشتراکات بسیاری با عضو کراس اوور خانواده یعنی هایما اس ۸ دارد. داشبورد هایما ۷x از طراحی بروزی بهره می برد که شامل یک نمایشگر عریض سراسری می باشد که دو نمایشگر مجزا داخل آن قرار دارد. استفاده از این الگو کار طراحان را ساده نموده است و علاوه بر این ظاهری گیرا و دلچسب را ایجاد کرده است.

خوشبختانه طراحان هایما همه کلیدهای کنترلی را از این خودرو حذف نکرده زیرا هنوز کلیدهای فیزیکی فراوانی را می توان در پنل میانی داشبورد دید. مجموعه نمایشگرهای هایما ۷x به شکل دیجیتالی بوده که حضور آن ها دلگرم کننده می باشد. در ضمن این خودرو از آرایش ۲ ۲ ۳ پیروی می کند. به این ترتیب ردیف جلو و عقب دو صندلی مجزا داشته و فقط ردیف عقب سه صندلی به هم پیوسته دارد.

هایما ۷x با فاصله طولی ۲۸۶۰ میلی متر یک خودروی ایده آل برای مصارف خانگی می باشد. داخل کابین تقریبا از المان های اسپرت اثری نیست و شاهد تلاش طراحان برای ارائه طرحی لوکس و در عین حال بروز می باشیم. در حقیقت طراحی داشبورد این خوردو به لطف المان هایی مانند صفحه کیلومتر کاملا دیجیتالی یکپارچه با مانیتور سیستم مولتی مدیا، دسته دنده الکترونیکی و خروجی های تهویه باریک مشابه بیشتر خوردوهای روز چینی می باشد.

در ضمن رنگ قهوه ای تودوزی نشان می دهد با خودروی خانوادگی و تاحدی لوکس روبرو هستیم. همچنین در کابین هایما ۷x بیشتر از هر چیزی تریم قهوه ای رنگ خودرو جلوه می کند. کلاستر و مانیتور نیز یکپارچه بوده و بیشتر قطعات مانند دسته دنده با هایما ۸ اس مشابه است. در ردیف دوم نیز مشکیل از لحاظ فضا وجود ندارد و سواری راحتی را تجربه می کنید ولی امکان زیادی دردسترس نیست در حقیت در این زمینه فردا ام ۴ برتری دارد.

در نمای روبرو جلوپنجره ای بزرگ با فرم سه بعدی و خطوط عمودی دیده می شود که در ترکیب با چراغ های یکپارچه ولی دو قسمتی چهره ای گیرا و تا حدی اسپرت ایجاد کرده است. در نمای جانبی تا حدودی سادگی خودروهای کلاس چند منظوره مشاهده می شود ولی طراحی جذاب و سایز بزرگ رینگ ها به همراه حالت شناور ستون سی، این نما را از یکنواختی درآورده است.

مشخصات فنی

امروزه بیشتر خوردوهای چینی بازار ایران و جهان از موتورهای ۱.۵ لیتری توربو بهره می برند ولی در هایما ۷x پیشرانه متفاوتی به کار رفته است. زیر کاپوت این مینی ون موتور ۱.۶ لیتری توربو قرار دارد که قدرتی معادل ۱۹۲ اسب بخار را به همراه حداکثر گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر تولید می کند.

این موتور به طور کامل توسط کاورها پوشیده شده است. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتومات هم وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو را بر عهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی هایما ۷x حدود ۸.۳ لیتر اعلام شده که برای خودرویی با این ابعاد کاملا مناسب است.

ظرفیت باک هایما ۷x هم برابر با ۵۵ لیتر است. به این ترتیب به سوخت گیری دوباره در فواصل کوتاه نیاز نخواهد بود. البته هایما ۷x از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۶ برخوردار بوده به این دلیل به بنزین باکیفت یا مکمل های سوخت نیاز ندارد. حداکثر سرعت هایما ۷x هم ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

امکانات و تجهیزات

هایما ۷x یکی از خودروهای بسیار مجهز این برند در کشور محسوب می شود. در حقیت سطح بالای تجهیزات هایما ۷x آن را به رقابت با شاسی بلندها و کراس اوورهای مختلف چینی بازار قادر می سازد. از این رو انتظار می رود استقبال خوبی از این خودرو در بازار شکل بگیرد.

هایما ۷x به طور همزمان امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی را عرضه می نماید تا رضایت مشتری را از هر جهت جلب کند. این خودرو لوکس ترین محصول چینی در بازار به شمار می رود و نسخه فول آپشن آن روی خط مونتاژ قرار دارد. این خودرو علیرغم امکانات رفاهی جذاب، با مجموعه کاملی از سیستم های همیار رانندگی همراه است که قابلیت رانندگی خودکار سطح ۲.۵ را ارائه می دهد.

از جمله تجهیزات و امکانات موجود در هایما ۷x عبارت است از:

  • شش کیسه هوا
  • ترمز اضطراری هوشمند
  • سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • سیستم کنترل سرعت در سرازیری
  • رادار نگهدارنده بین خطوط
  • رادار هشدار تعویض خط
  • دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم صوتی به همراه شش بلندگو
  • نمایشگر ۱۲.۳ اینچی
  • سیستم اتوپارک
  • آینه های جانبی تاشونده برقی
  • تریم چرمی کابین
  • فرمان برقی همراه با کلیدهای کنترلی
  • سیستم پایش فشار باد لاستیک ها
  • صندلی های برقی ردیف جلو همراه با تهویه
  • صندلی های تاشونده ردیف عقب
  • سانروف
  • سقف پانوراما و …

رقبای خودرو

همانطور که ابتدای بررسی این خودرو اشاره شد هایما ۷x یک مینی ون می باشد که خودروهایی در این کلاس در بازار کشور پر تعداد نیستند. به این ترتیب رقبای زیادی پیش روی آن قرار ندارد. بزرگترین و جدی ترین رقیب این خودرو مینی ون اف ام سی سوبا ام ۴ است که فرداموتور آن را ارائه می دهد.

این مینی ون محصول دانگ فنگ بوده و از لحاظ امکانات رفاهی و مشخصات فنی شباهت زیادی با هایما ۷x دارد. علاوه بر سوبا ام ۴ کراس اوورهای نیمه لوکس چینی مانند تیگو ۸ پرو هم به عنوان رقبای هایما ۷x محسوب می شوند. همچنین در صورت تمایل برای های بیشتر روی لینک کلیک تا از دیگر مقالات خودرو آرگا بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو