با مشکلات و معایب تارا اتوماتیک آشنا شوید

با مشکلات و معایب تارا اتوماتیک آشنا شوید


منبع: آرگا

2

1402/10/8

15:11


خودرو تارا در دو نسخه اتوماتیک و دنده ای در سال ۱۳۹۹ معرفی و در سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان رسید. در این مطلب به بررسی معایب تارا اتوماتیک و دنده ای می پردازیم.

تارا اتوماتیک و دنده ای یکی دیگر از محصولات شرکت ایران خودرو هستند که نسخه تغییر شکل یافته پژو ۳۰۱ محسوب می شود. این خودرو نیز همانند هر محصولی علاوه بر مزایا دارای معایب و ایراداتی می باشد. از این رو در ادامه به بررسی تارا اتوماتیک و دنده ای می پردازیم.

بررسی معایب تارا اتوماتیک و دنده ای

خودرو تارا یکی از محصولات برند ایران خودرو می باشد که در دو نسخه اتومات و دنده ای عرضه شده است. این خودرو در سال ۱۳۹۹ معرفی و اولین نمونه های آن در سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان رسید. این خودرو نیز مشابه سایر محصولات دارای معایب و ایراداتی می باشد.

این خودرو برخلاف بیشتر تولیدات ایران خودرو روی پلتفرم پژو ۴۰۵ یا پژو ۲۰۶ قرار نداشت و اساس کار پژو ۳۰۱ می باشد. خودرویی که برای ایرانی ها چندان شناخته شده نیست. هر دو نسخه تارا از پیشرانه TU5P که در واقع نسخه ارتقا یافته TU5 می باشد استفاده می کنند.

خودرو تارا ظاهر مناسب و طراحی نسبتا خوبی دارد. البته المان خلاقانه ای در طراحی آن به کار نرفته با این وجود ایرادات اساسی و قابل توجهی هم ندارد. هر دو نسخه تارا از نظر زیبایی ظاهری قابل قبول به شمار می روند. از لحاظ بخش فنی نیز تارا اتوماتیک و دنده ای محصولی متوسط و مطلوب به نظر می رسند.

شتاب و کشش این خودرو در مسیرهای معمولی قابل قبول است و مصرف سوخت ترکیبی زیادی هم ندارد. تارا در لغت به معنی ستاره می باشد. و اکثرا عقیده داشتند این محصول می تواند ستاره تولیدات ایران خودرو قرار گیرد ولی در واقعیت این طور نیست. این خودرو را نمی توان در کلاس جهانی با بهترین ها مقایسه نمود.

ولی در بین محصولات ایران خودرو در رده متوسط قرار می گیرد و طرفداران خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی معایب تارا اتوماتیک و دنده ای خواهیم پرداخت که بر اساس نظرات برخی کاربران عنوان شده است.

ایراد فنی

تارا از نظر ابعاد فنی بدون نقص نیست. بخش موتور و انتقال قدرت کمی ایراد دارد. مثلا در حالت موتور روشن و توقف خودرو جا رفتن دنده به سادگی صورت نمی گیرد و به طور کلی گیربکس چندان مطلوب نیست. همچنین تجهیزاتی مانند باتری نیز بدون نقص نبوده و در برخی تاراهای تولیدی باتری ها معیوب بوده است.

در بخش موتور نیز به واسطه کاهش فشار روغن، یاتاقان های خودرو فرسایش زودهنگام پیدا می کنند. برخی نیز عقیده دارند فاصله کف خودرو با زمین کم بوده و این موضوع اثرات نامطلوبی روی فرمان پذیری تارا گذاشته و موجب می شود خیلی خوش دست نباشد.

ایراد در طراحی بیرونی و داخلی

طراحی خودرو می توانست بهتر از آن چیزی باشد که شاهد هستیم. به طور مثال مرز چراغ های جلو و جا نمایی دارای اشکالاتی می باشد. لبه صندوق نیز بالا است. البته طراحی چراغ ها و قسمت های دیگر عقب خودرو نسبت به نمای جلو به عقیده کارشناسان بهتر است.

کیفیت وسایل به کار رفته در کابین تارا نیز جای ارتقای بیشتری داشت. احتمالا تکیه به قطعات داخلی و چینی موجب شده طراحان و سازندگان برای ساخت اتاقی بسیار استاندارد و باکیفیت اندکی محدودیت داشته باشند.

به طور مثال تجهیزات الکترونیکی تارا از جمله نمایشگر لمسی شبیه معیارهای خودرو جهانی نیست. با توجه به گزارشات برخی خریداران تارای عرضه شده در بازار مشکلاتی از نظر فرورفتگی و آسیب دیدگی درب، سقف یا گلگیرها از معایب تارا اتوماتیک و دنده ای بوده است.

از دیگر ایرادات و معایب در مورد تارا اتوماتیک و دنده ای محدودیت رنگی آن می باشد. این خودرو در رنگ پرطرفدار سفید عرضه نمی شود. و با رنگ های خاکستری، مشکی، آبی رویال، آبی کبود و نقره ای عرضه شده است. در طراحی کابین نیز با کابین ۳۰۱ و چند تغییر کوچک روبرو هستیم.

هر چند کابین این خودرو نکات مثبت مختلفی دارد ولی چند نکته ناخوشایند هم مشاهده می شود. از جمله این که محل کلید بالابر شیشه های سمت راست تعجب برانگیز بوده و بهتر بود از محل معمول روی درب برای تعبیه این کلیدها بهره می گرفتند. محل قرار گیری کلید فلاشر و قفل درب ها در سمت راست ورودی هوای میانی داشبورد طراحی شده است.

که در مواقع اضطراری دسترسی خوبی نداشته و باید از سرنشین کناری بخواهید که فلاش را روشن نماید.

هزینه ها و قطعات استفاده شده

در کنار مبالغی که باید سالانه خرج بیمه خودرو شود هزینه های دیگری هم وجود دارند که قابل انکار نیستند از جمله هزینه استهلاک قطعات و تجهیزات که در طول زمان مانند هر خودروی دیگری بر مالک تحمیل می شود. همچنین با گذشت زمان قطعاتی نظیر شمع خودرو بایستی تعویض شود.

کارشناسان توصیه می کنند هر ۵۰ هزار کیلومتر شمع ها تعویض شود. لنت ها نیز با گذر زمان فرسوده شده و به تعویض نیاز دارند. به این ترتیب در هزینه ها و قطعات مصرفی تارا هم باید به لنت ها دقت نمایید. تسمه تایم نیز با گذشت زمان به تعویض نیاز پیدا می کنند و به توصیه کارشناسان هر ۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم را عوض کنید.

جدا از این موارد قیمت بالای خودرو نیز باید به فهرست معایب آن اضافه شود. تارا امکانات ایمنی خوبی را ارائه می دهد ولی با قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون در سال ۱۴۰۱ عرضه شد که اصلا رقم کمی نیست. از مهمترین رقبای داخلی تارا اتوماتیک می توان به دنا پلاس توربو اتوماتیک اشاره کرد.

همچنین شاهین نیز با گیربکس اتومات و تجهیزات احتمالی بیشتر از دیگر رقبای آن به شمار می رود.

سخن پایانی

به طور کلی خودرو تارا امکانات رفاهی و ایمنی تقریبا مناسبی ارائه می دهد ولی مهمترین ایراد آن را می توان در طراحی و ارگونومی تلقی کرد. ضمنا برچسب قیمتی تارا عملکرد فنی بالایی از آن را می طلبد در حالی که در واقعیت چنین نیست. البته تارا نکات مثبت زیادی دارد ولی نمی توان از این رنج قیمتی به راحتی عبور کرد.

هر چند تارا در مقایسه با استانداردهای جهانی حرف های بسیاری ندارد ولی در بین تولیدات متوسط داخلی تا حدودی جایگاهی برای خود می تواند داشته باشد. به طور مثال ایمنی خودرو در وضعیت خوبی بوده و وجود ایربگ برای سرنشینان به همراه ترمزهایی با کیفیت و کارایی مطلوب در افزایش ایمنی این خودرو موثر هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو