بررسی کیا پگاس ۲۰۲۳ و مشخصات فنی و کیفی این خودرو

بررسی کیا پگاس ۲۰۲۳ و مشخصات فنی و کیفی این خودرو


منبع: آرگا

1

1402/10/24

15:01


کیا پگاس محصول جدید برای ورود به بازار ایران برای سال جاری می باشد. این سدان کلاس بی کاملا اقتصادی بوده و جانشین پراید به شمار می رود. با بررسی کیا پگاس همراه این مطلب از آرگا باشید.

یکی از اقتصادی ترین محصولات کره ای حال حاضر کیا پگاس ۲۰۲۳ می باشد که در مرحله جدید واردات خودرو راهی کشورمان شده و توسط بورس کالا به دست متقاضی می رسد. اگر مایلید تا با مشخصات این سدان آشنا شوید در ادامه با بررسی کیا پگاس همراه ما باشید.

معرفی و بررسی کیا پگاس ۲۰۲۳

یکی از محصولاتی که شرکت کوشا خودرو برای واردات به کشورمان انتخاب نموده کیا پگاس ۲۰۲۳ می باشد. این سدان کلاس بی محصولی کاملا اقتصادی بوده و جانشین پراید به شمار می رود. در حال حاضر کیا پگاس ارزانترین خودرو جدید کره ای محسوب می شود که در دور جدید واردات راهی ایران شده و توسط بورس کالا در اختیار مشتری قرار می گیرد.

این سدان کره ای کوچک از لحاظ امکانات اندکی محدودیت دارد ولی قدرت فنی آن در حد انتظار می باشد. کیا پگاس اولین بار به عنوان سدان اقتصادی مخصوص مشتریان جوان با بودجه کم، در سال ۲۰۱۷ با همکاری شرکت دانگ فنگ و کمپانی کیا موتورز روی خط تولید قرار گرفت و در نمایشگاه خودرو شاهنگهای سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

پگاس بر روی پلتفرم کیا کی ۲ توسعه پیدا کرده و بیشتر در بازار کشورهایی مانند امریکای لاتین و افریقای جنوبی به فروش می رود. تصور اکثر ایرانیان تا قبل از ورود خودروهای جدید برند کیا به بازار، فقط در قالب خودروهای اقتصادی کوچک مانند کیا پراید معروف خلاصه می شد.

با این وجود تولید خودروهای بزرگ و قوی سبب نشد که کیا از تولید خودروهای اقتصادی مانند کیا پگاس یا کیا پیکانتو منصرف گردد. با توجه به تصاویر کیا پگاس باید گفت با کیا پراید مدرن در سال ۲۰۲۳ روبرو می باشیم که الگوی قدیمی محصولات اقتصادی کره ای را با ویژگی های مدرن ترکیب کرده است.

کیا پگاس شبیه کیا سونت از محصولات اقتصادی کیا بوده که فقط در بازارهای محدودی ارائه می شود. برخلاف کیا سونت، کیا پگاس در چین و در قابلت اتحاد این شرکت با دانگ فنگ تولید می شود. البته کیا پگاس به جز چین در دیگر بازارهای کشورهای آسیایی و حتی خاورمیانه هم ارائه شده است.

در حقیقت قیمت اقتصادی این مدل به همراه برند کیا درج شده روی آن عامل فروش گسترده این خودرو در بازارهای مختلف خواهد بود. شایان ذکر است کیا پگاس در سبد محصولات شرکت کره ای جایگاهی پایین تر از کیا ریو دارد. کیا پگاس از هر جهت به کیا پراید معروف است. این خودرو اقتصادی و کامپکت حداقل تجهیزات ممکن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

این خودرو به صورت همزمان با کیا سونت، کیا پیکانتو کوچکترین محصولات کیا را در بازار کشور ما تشکیل می دهند. کیا پگاس در قسمت سدان های اقتصادی به رقابت پرداخته که در چند سال اخیر شور و حرارت سابق را ندارد. پلتفرم پگاس با ریو مشترک است. به این ترتیب چهره ای شبیه ریو دارد و اقتصادی بودن آن آشکار است.

نسخه پایه کیا پگاس ۲۰۲۳ وارداتی به رینگ های ۱۴ اینچی فولادی و قالپاق مجهز است. ولی به احتمال قوی نسخه نیمه فول آن با رینگ آلیاژی عرضه می شود. در ادامه به بررسی بیشتر مشخصات کیا پگاس می پردازیم.

طراحی بیرونی

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی کیا پگاس ساده و کاربردی به نظر می رسد. اگر کیا ریو را کمی در جهات فشرده نمایید کیا پگاس به دست می آید. از طرفی می توان پگاس را نسخه صندوق دار پیکانتو محسوب کرد که البته بر خلاف پژو ۲۰۶ صندوق دار با تغییراتی در فضای داخلی و ابعاد همراه است.

ابعاد این خودرو ۴۳۰۰*۱۷۰۰*۱۴۶۰ میلی متر و فاصله محوری ۲۵۷۰ میلی متر می باشد. باک بنزین با ظرفیت ۴۳ لیتر دارد. سبک طراحی پگاس در نمای روبرو کاملا به ریو شباهت دارد و همان الگوی طراحی در این بخش مشاهده می شود. در نمای جانبی همچون بیشتر سدان های اقتصادی، شاهد پیچیدگی خاصی نیستیم و همه چیز ساده طراحی شده است.

در بررسی نمای عقب کیا پگاس قابل ذکر است چراغ ها و سپر در ساده ترین حالت طراحی شده و طراحی این بخش از خودرو تا حدودی شبیه نسل های قبلی هیوندای اکسنت به نظر می رسد. طراحی پگاس به عنوان سدان اقتصادی در نوع خود قابل قبول ارزیابی می شود.

با وجود گذشت ۵ سال از شروع عرضه این خودرو به بازار خارجی همچنان در قالب یک خودرو اقتصادی تقریبا زیبا در بازار بین المللی خودنمایی می کند. این خودرو کلاس بی بر اساس پلتفرم PB هیوندای کیا، در چین توسط اتحاد دانگ فنگ تولید می شود.

همانطور که اشاره شد فرم کلی بدنه به ویژه چراغ های جلو و عقب، خودرو ریو را در ذهن تداعی می کند که در حال حاضر بالاتر از پگاس قرار دارد. برای کیا پگاس رنگ های آبی، نقره ای تیتانیوم، سفید، قرمز و مشکی صدفی در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی

بررسی ها نشان می دهد طراحی داشبورد و کابین کیا پگاس ۲۰۲۳ با نمای بیرونی آن مطابقت داشته و کاملا ساده است. قطعات از پلاستیک خشک ساخته شده تا مقرون به صرفه باشد. نسخه پایه این خودرو فاقد نمایشگر برای سیستم مالتی مدیا است و کلیدهای تنظیم هوای مطبوع آن شبیه خودروهای قدیمی داخلی می باشد. ولی فرمان به کلیدهای کنترلی مجهز بوده و قابل قبول به نظر می رسد.

ضمنا با توجه به بررسی ها می توان گفت همچون ظاهر بیرونی، در طراحی داخلی کیا پگاس نیز از کیا ریو الگوبرداری صورت گرفته شده است. البته مشخصه متمایز پگاس نسبت به ریو، کنترلرهای سیستم تهویه می باشد که به شکل ساده تعبیه شده و هویت اقتصادی آن را فریاد می زنند. به جز این مورد طراحی دیگر بخش های داخلی این سدان شبیه کیا ریو می باشد.

برخلاف کیا سونت، در کابین پگاس از المان های اسپرت خبری نیست و تمام داشبورد با رنگ مشکی تزئین شده است. نمایشگر سیستم صوتی هم در بین دو دریچه هوای مرکزی کابین جای گرفته است. توقع پنل ابزار دیجیتال نیز از پگاس نداشته باشید زیرا نشانگرها در این محصول کوچک اقتصادی به فرم آنالوگ ارائه شده اند.

نکته جالب توجه در طراحی داخلی کیا پگاس تفاوت دریچه های تهویه جانبی و مرکزی خودرو می باشد. دریچه های تهویه جانبی طراحی گردی دارند در حالی که دریچه های مرکزی مستطیلی طراحی شده اند. ضمنا کیا پگاس با توجه به تریم و کشور مقصد با تجهیزات رفاهی از جمله پنل پشت آمپر ۲.۸ اینچ، نمایشگر مرکزی ۳.۸ اینچ یا ۷ اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، اپل کارپلی، چراغ های خودکار، اندروید اتو، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، کلیدهای روی فرمان، کروز کنترل، فرمان چرمی، روکش کروم دستگیره درب ها ارائه می شود.

ظرفیت محفظه بار این خودرو ۴۷۵ لیتر اعلام شده که نسبت به دیگر رقبا مانند فولکس واگن پولو با ۴۵۴ لیتر، هوندا امیز با ۴۲۰ لیتر، فورد فیگو سدان با ۴۴۵ لیتر، و سوزوکی دیزایر با ۳۷۸ لیتر کاملا برتری دارد. طراحی فضای داخلی هم در این رنج قیمت قابل قبول به نظر می رسد ولی مواد استفاده شده در ساخت ادوات کابین کیفیت معمولی دارند.

میزان فضای صندلی های ردیف عقب تقریبا مناسب بوده و ظرفیت صندوق بار نیز با نیاز خانواده ۴ یا ۵ نفره تناسب دارد. به طور کلی تعلق به کلاس سدان های کامپکت شهری اقتصادی در کابین پگاس به سادگی مشاهده می شود. متریال داخلی حرف چندانی برای گفتن نداشته و سبک طراحی داشبورد هم خیلی ساده است.

البته ترکیب چیدمان و رعایت هندسه ظاهری به زیبایی صورت گرفته ولی از یک خودرو با تمرکز بر کاهش قیمت نهایی انتظار بالایی نباید داشت. سیستم پخش دیجیتال برای نسخه های پایه پگاس ارائه می شود ولی در صورت وارد مدل های رده بالاتر، این سیستم پخش با نمایشگر لمسی ۷ اینچی مولتی مدیا جایگزین می شود که با ۶ اسپیکر پشتیبانی می شود.

نشانگرهای پشت فرمان همانطور که اشاره شد از نوع تمام آنالوگ بوده و با یک رایانه سفری ۲.۸ اینچی تک رنگ همراه است. با این وجود مجموع نشانگرها مفید و کاملا خوانا بوده  از همان رنگ سفید استاندارد خانواده کیا برخوردار هستند تا انسجام بصری بین محصولات به هم نخورد.

مشخصات فنی

بررسی ها حاکی از آن است کیا پگاس به پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۴ لیتری به اسم Kappa تجهیز شده که قدرتی معادل ۹۵ اسب بخار را به همراه ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور ارائه می دهد. این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتومات به چرخ ها هدایت می شود. گویا شرکت کوشا فقط نسخه اتومات کیاپگاس را ارائه می دهد.

به این ترتیب موتور پگاس مطابق انتظار از نوع توربو شارژ نبوده و حجم سیلندر زیادی ندارد. زیرا قرار نیست قدرت فنی بالایی ارائه دهد. بلکه بایستی استهلاک مناسبی داشته و دوام فنی بهتری برخوردار باشد. مصرف سوخت میانگین این خودرو ۵.۷ لیتر اعلام شده و کیا پگاس با ترکیبی کاملا اقتصادی راهی بازار می شود.

مصرف سوخت کم بزرگترین مزیت پگاس به شمار می رود و از نظر فنی این خودرو در رده سدان های اقتصادی مانند جک یا فردا ۵۱۱ می باشد. در صورت تولید دوباره پژو ۲۰۷ صندوقدار اتومات توسط ایران خودرو، این محصول را می توان به عنوان یکی از رقبای پگاس در بازار قلمداد کرد.

شتاب صفر تا صد کیا پگاس حدود ۱۳ ثانیه ارزیابی شده که به عنوان یک محصول اقتصادی برای مشتریان قابل قبول است. در ضمن سیستم تعلیق پگاس در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در عقب محور پیچشی است که می تواند هندلینگ و کیفیت سواری در حد انتظاری را برای این محصول جدید ایجاد کند ولی انتظار یک هندلینگ مطلوب و سواری کاملا نرم را نداشته باشید.

امکانات و تجهیزات

همانطور که پیشتر اشاره شد کیا پگاس در بخش تجهیزات و امکانات کم آپشن به شمار می رود. البته این خودرو به عنوان محصول اقتصادی راهی بازار شده و انتظار زیادی از آن نباید داشت. و نباید امکانات کیا اپتیما یا کیا سراتو را در ذهن تداعی کرد. با این وجود کیا پگاس نسبت به خودروهای اقتصادی چینی مجهزتر و کامل تر می باشد.

از جمله امکانات این خودرو عبارت است از:

  • دو عدد کیسه هوا
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل ایستایی در سربالایی
  • سیستم صوتی به همراه نمایشگر
  • رینگ های آلومینیومی ۱۴ اینچی
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • سنسور پارک
  • دوربین عقب
  • کروز کنترل
  • آینه های جانبی برقی به همراه چراغ راهنما
  • مه شکن جلو و عقب ال ای دی
  • تهویه مطبوع غیر اتومات
  • بلوتوث و یو اس بی
  • پورت شارژ گوشی همراه از نوع یو اس بی
  • کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستم پایش فشار باد لاستیک ها
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم تنظیم صندلی و پشت سری از نوع دستی و سیستم تهویه مطبوع هم کاملا آنالوگ می باشد. سیستم های ایمنی فقط به ۴ عدد کیسه هوا در ردیف جلو، سیستم کنترل پایداری، سنسور عقب، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، قفل اتومات درب ها در تناسب با سرعت محدود می شود.

به بیان دیگر سطح امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو کم بوده و برند کیا به طور انحصاری و جداگانه آپشن هایی مانند ترمز دیسکی در چهار چرخ، زیر آرنجی راننده، بالابرهای برقی درب های عقب را در نظر گرفته است. با این حال وجود فضای کافی برای حمل ۵ سرنشین و صندوق عقب تقریبا جادار در این رده قیمتی نقاط قوت به شمار می روند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو