بررسی golf gti خودروی قدیمی اما همچنان محبوب

بررسی golf gti خودروی قدیمی اما همچنان محبوب


منبع: آرگا

3

1402/5/16

15:09


فولکس واگن golf gti سومین محصول ارائه شده توسط شرکت ماموت خودرو از این برند مشهور آلمانی می باشد که در دو نسخه ۵ درب و سه درب به تولید رسیده است. این مطلب به بررسی golf gti می پردازد.

کمتر ماشین بازی در دنیا هست که با فولکس واگن آشنا نباشد. هاج بک آلمانی که بیش از چهل سال روانه خیابان های مختلف جهان شده و بعد از هفت نسل هنوز هم طرفداران زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی golf gti فولکس واگن بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی golf gti

سومین محصول عرضه شده توسط شرکت ماموت خودرو از برند فولکس واگن خودرو golf gti می باشد. این خودرو خانوادگی فوق العاده با فضای کافی برای چهار نفر و یک کابین خوش ساخت، صندوق تقریبا بزرگ و پرفورمنسی که بیشتر خودروهای اسپرت را نگران می کند، می باشد.

فولکس واگن golf gti در دو نسخه ۵ درب و ۳ درب ارائه شده است. به طور کلی فولکس واگن گلف برای طرفداران دنیای ماشین بازی همواره مورد توجه و تحسین بوده به ویژه علاقمندان پر و پا قرص خودروهای آلمانی. گلف یکی از باسابقه ترین محصولات شرکت خودروسازی فولکس واگن می باشد که از اولین حضورش در خط تولید این کمپانی، بیشتر از چهار دهه می گذرد و تاکنون هشت نسل از آن ارائه شده است.

یکی از عللی که می توان برای محبوبیت این خودرو در تمامی نسل ها بر شمرد، پتانسیل زیاد این خودرو برای اعمال تغییرات فنی و ظاهری می باشد. از این رو طرفداران خودروهای تیونینگ و اسپرت همواره سودای داشتن یک گلف تیون شده را در سر دارند. به طور کلی کمتر ماشین بازی در جهان برند فولکس واگن را نمی شناسد.

هاچ بک آلمانی که بیشتر از چهل سال میزبان خیابان های دنیا بوده و در نسل های مختلف توجه مشتریان را به خود جلب کرده است. حتی در سال های اخیر که بازار جهانی در قبضه کراس اوورها می باشد گلف در کنار چند هاچبک مشهور دیگر مانند هوندا سویک، فورد فوکوس و … همچنان مورد استقبال قرار گرفته تا روشنایی این سگمنت جذاب همواره برقرار باشد.

در کشور ما نیز مردم از نسل های اول و دوم گلف خاطرات خوبی دارند و همه از واردات مجدد این برند دوست داشتنی در نسخه golf gti بسیار خوشحال شدند ولی برچسب قیمتی بالای آن تا حدودی این خوشحالی را کاهش داد. در حقیقت قرار بود ماموت خودرو ابتدا نسخه های رده بالای گلف مانند golf gti را به شکل وارداتی ارائه دهد و در ادامه به مونتاژ مدل های معمولی این هاچ بک افسانه ای و حتی سایر هاچبک های کوچک این شرکت یعنی پولو اقدام کند.

در حال حاضر golf gti نسخه های وارداتی هستند و با آپشن های مختلفی عرضه می شوند و قیمت بالاتری نسبت به نمونه های معمولی دارند. در ضمن باید اشاره کرد تقریبا همه خودروها در بازار فعلی گران قیمت بوده و این موضوع مختص گلف نیست.

شایان ذکر است گلف در بیشتر بازارهای اروپایی با اختلاف به عنوان پرطرفدارترین و پرفروش ترین خودرو در بیشتر آمارها نامگذاری شده به این ترتیب در صورت عرضه انبوه در کشور همچون نسل های اول و دوم می توانست رکورد زیادی در زمینه فروش بر جای بگذارد. این خودرو در نسخه های دنده دستی و اتومات قابلیت انتخاب دارد.

فروش مدل دنده دستی از سال ۲۰۱۹ در استرالیا و امریکا متوقف شده و در کشورمان هم فقط نسخه اتومات به صورت ۵ درب عرضه می شود. ضمنا همزاد دیزلی golf gti با عنوان golf gtd خوانده می شود و در بازارهایی که سهم فروش خودروهای دیزلی زیاد است ارائه می شود. در ادامه به بررسی فولکس واگن golf gti خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی

با توجه به بررسی ها می توان گفت بررسی golf gti علیرغم ابعاد کوچکی که دارد شخصیت بزرگی داشته و صفاتی همچون باوقار، باجذبه و تهاجمی در چهره اش مشهود است. این نسل از گلف روی پلتفرم مشهور mqb توسعه یافته و از این نظر با آئودی a3 برادر نانتی خود اشتراکاتی دارد.

گلف حتی در نسخه معمولی نیز خوش قیافه به نظر می رسد ولی فولکس واگن در نسخه golf gti  با چند تغییر حساب شده موفق شده جذابیت محصول را دو چندان نماید. به طور مثال در نمای روبرو خطوط قرمز رنگی که از دو انتهای جلوپنجره به داخل چراغ ها نفوذ کرده تهاجمی بودن خودرو را دو چندان کرده و طراحی سپر با دو ورودی هوای بزرگ مشبک و بخش های آیرودینامیک کناری به خوبی ذات اسپرت golf gti  را نمایان ساخته اند.

البته قوس کاپوت و خطوط مستحکم روی آن نیز جدیت خاصی به این خودرو بخشیده است. در بررسی نمای کناری golf gti شاهد ساختار بدنه تاحدودی طراحی جعبه مانند داشته و ممکن است در اولین نگاه به اندازه هاچ بک های تخم مرغی اسپرت دیده نشود. خطوط جانبی نیز ساده طراحی شده و از حجم دهی اغراق آمیز و خطوط مواج و هیجانی خبری نیست.

ولی با همه این ها تناسب بدنه، برجستگی های نامحسوس و گلگیرها و رینگ های جذاب golf gti  سبب شده از دیدن نیم رخ این خودرو نیز لذت ببرید و با مشاهده هماهنگی خطوط شیک کناری احساس رضایت ایجاد شود. در نمای عقب نیز همه چیز بر وفق مراد بوده چراغ های کشیده و سپر اسپرت خودرو فرمی تهاجمی و شورانگیز دارند .

و این دو به همراه اسپویلر زیبای عقب و اگزوزهای دوگانه نشانگر آن است که با یک هاچ بک مسابقه ای روبرو هستیم. البته در این زاویه نیز سادگی همراه با پختگی در همه قطعات مشاهده می شود به طوری که نشانگر اصالت ذاتی این آلمانی خوش تیپ می باشد.

طراحی داخلی

در این بخش به بررسی طراحی داخلی و کابین golf gti می پردازیم.  درون کابین این خودرو نیز اوضاع مناسب بوده و همه ادوات با نظم خاصی سر جای خود قرار دارند. البته خطوط کلی و شمایل برخی بخش ها مانند دریچه های تهویه آنچنان با روحیه جسورانه golf gti جور نیست و کمی رنگ و بوی اقتصادی دارند.

ولی در عوض غربیلک فرمان دی کات جذاب و پشت آمپر دیجیتالی گلف موفق شده لذت و هیجان را به کابین تزریق کنند. طراحی دسته دنده و ادوات موجود در کنسول هم قابل قبول می باشد و نمایشگر بزرگ مرکزی کاملا کارامد دیده می شود. کیفیت مواد استفاده شده نسبت به سطح قیمتی خودرو تا حد زیادی قابل قبول است ولی قالب گیری های عالی و مونتاژ دقیق قطعات موجب شده که کیفیت کلی کابین حتی بهتر از آنچه هست دیده شود.

اما جدا از این ها شاید بتوان بهترین قسمت طراحی داخلی این خودرو را در ارگونومی بالای آن جستجو کرد. در حقیقت از صندلی ها گرفته تا وضعیت دسترسی به قطعات و راحتی استفاده از ادوات همه با بدن انسان به خوبی سازگار شده و می توان گفت که سریعا بعد از نشستن پشت فرمان، حس می کنید با این خودرو مدت ها رانندگی کرده اید.

یکی دیگر از نکات در بررسی طراحی داخلی golf gti این است با آنکه این خودرو هاچ بک می باشد ولی فضای داخلی مناسبی داشته و حتی شاید جادار بودن آن را بتوان با یک سدان کامپکت مقایسه کرد. در این سگمنت، فضای داخلی برای چهار بزرگسال و یک کودک تقریبا کافی به نظر خواهد رسید.

می توان گفت فولکس واگن به خوبی کار خود را در این بخش انجام داده است. درباره گنجایش صندوق عقب هم اوضاع به این صورت است و گلف نسبت به بیشتر رقبا فضای کارامدتری در اختیار مالک خودرو قرار می دهد. همچنین برای داشتن فضای بیشتر می توانید صندلی های عقب را بخوابانید تا قدرت حمل بار golf gti به میزان مطلوبی ارتقا یابد.

در مجموع خودروسازان آلمانی با حفظ فرم کلی طراحی قطعات درون اتاق مانند داشبورد، فرمان و … حس نوستالژیکی به مخاطب ارائه می دهند. مثلا در همین گلف طرح پارچه تارتان صندلی های مدل ۲۰۱۸ تقریبا شبیه با یک گلف نسل دومی است. این صندلی ها به طور استاندارد روی golf gti قرار داشته که سالیان سال است از هر ماشین بازی دلربایی می کنند.

ولی با توجه به آنکه بازاریابی و فروش محصولاتی مانند golf gti با این رنج قیمتی در کشور محدود به قشر خاصی است وارد کننده خودرو هم آن را با صندلی تمام چرم ارائه می دهد. در ضمن طرح فرمان دی کات با فضای محدود در نظر گرفته شده برای ایربگ سرنشین جلو فرمان های باریک قدیمی را تداعی می کند. روی این فرمان اسم  gti حک شده و کنسول وسطی هم به سمت راننده متمایل شده که از قدیم الایام در محصولات ژرمنی مرسوم بوده و برای کنترل بهتر راننده این طور طراحی شده است.

امکانات و آپشن ها

اگرچه اولویت اصلی golf gti دسترسی به جذابیت های دینامیکی و لذت بردن از رانندگی است ولی بررسی ها نشان می دهد این موضوع سبب نشده فولکس واگن نسبت به امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی خودرو خود بی تفاوت باشد. البته این هاچ بک در نسخه های مختلف و سطوح آپشن های مختلفی در بازار جهانی ارائه می شود. در نسخه وارد شده توسط ماموت خودرو شاهد امکانات و آپشن های زیر هستیم:

سانروف پانورامیک برقی، شیشه های سولار دودی، سنسورهای نور و باران، چراغ های روشنایی در روز، کنترل اتوماتیک نوربالا، چراغ مشایعت، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۹.۲ اینچی، سیستم صوتی حرفه ای Dynaudio بهمراه آمپلی ۱۰ کاناله، ساب ووفر و ۸ اسپیکر، صفحه کیلومتر دیجیتالی با امکان نمایش سیستم رهیاب، صندلی راننده با امکان تنظیمات برقی و حافظه، گرمکن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم اکونومیک Start/Stop، فرمان برقی، تودوزی چرم، پدل شیفتر، کروز کنترل، آینه های جانبی تاشو برقی بهراه حافظه و آینه داخلی الکتروکرومیک، سنسور ها و دوربین پارک، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دو منطقه ای با فیلتر ضد آلرژی و…

انصافا این موارد راضی کننده می باشند و در بخش ایمنی نیز تجهیزاتی مانند سیستم های کمکی ترمز و پایداری از جمله ABS, ASR, EDL, EDTC، سیستم قفل الکترونیکی چرخ های جلو برای افزایش پایداری، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم عدم لغزش سر پیچ ها، نه عدد کیسه هوا، سیستم پویای کنترل شاسی تا حد بسیاری خیال شما را آسوده می کند.

همچنین به گزارش موسسه ایمنی یوروانکپ golf gti هر پنج ستاره این مرکز را با امتیازات قابل قبولی کسب کرده است.

پیشرانه

در پس چشم های خشن و سپر اسپرت golf gti پیشرانه ای خشن و قوی قرار گرفته است. موتور دو لیتری ۴ سیلندر که می تواند به کمک پرخوران توربو قدرتی معادل ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور حداکثری ۳۵۰ نیوتن متر را تولید کند. انتقال این نیرو نیز بر عهده یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه dsg می باشد که نیرو را به چرخ های جلویی هدایت می کند.

این قدرت و گشتاور روی یک هاچ بک تقریبا سبک وزن به همراه مهندسی جذاب آلمانی و جعبه دنده اسپرت دو کلاچه نگرانی از بابت قدرت حرکتی این خودرو را از بین می برد. در واقع golf gti با شتاب صفر تا صد رسمی ۶.۴ ثانیه می تواند بیشتر هاچ بک های اسپرت موجود در بازار کشورمان را به چالشی سخت بکشاند.

می توان گفت این خودرو با پرفورمنس عالی و تعادل مناسب باب سلیقه افرادی باشد که به تند راندن و لایی کشیدن علاقمند هستند. هم شتاب خودرو خوب بوده و هم ترمز و پایداری مناسبی دارد. در ضمن ابعاد کوچک golf gti کمک می کند تسلط کافی به خودرو داشته باشید. البته این جذابیت های اسپرتی باید در پیست استفاده شود.

صدای موتور و اگزوز خودرو انصافا گوش نواز بوده و ممکن است ترجیح دهید با پایین آوردن شیشه ، موسیقی راک اگزوزها بهتر به گوشتان برسد.

سخن پایانی

با توجه به بررسی ها باید گفت golf gti یک هاچ بک زیبا، خشن، سریع و بسیار جذاب است که به طرر عجیبی با راننده ارتباط بر قرار می کند و حس جوانی را زنده نگاه می دارد. حتی از لحاظ سواری و جادار بودن هم نسبت به اکثر هاچ بک ها وضعیت بهتری دارد و می تواند برای خانواده های جوان کارامد باشد.

همچنین به علت عرضه محدود در کشور بسیار خاص و منحصر به فرد است و می تواند توجهات زیادی را به سمت خود مجذوب کند. البته ممکن است با دیدن قیمت های جدید golf gti تصمیم بگیرید با کمی افزایش بودجه به سراغ بی ام و ۱۲۵i بروید. چرا که همانند گلف پرشتاب و حتی کمی سریعتر است. در ضمن رقیب باواریایی دیفرانسیل عقب است و لذت رانندگی بیشتری ایجاد می کند.

گفتنی است برند بی ام و در دنیای خودروهای لوکس گران قیمت اعتبار زیادی داشته و به عنوان یک خودروساز مردمی شناخته نمی شود. البته هر چند گلف کمی ارزانتر و خانوادگی تر است ولی به علت واردات محدود گستردگی خدمات کمتری هم دارد. در پایان اگر علاقمند هستید تا با سایر خودروهای شرکت فولکس واگن مانند فولکس واگن پاسات و فولکس واگن تیگوان آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو