بهترین تفریحات رایگان استانبول که نباید از دست بدهید +عکس

منبع: ساعد نیوز

1

1403/1/19

08:15


ساعد نیوز: خاطره‌انگیزترین سفرها لزوما پرخرج‌ترین‌ها نیستند؛ یک سفربرو حرفه‌ای می‌داند که چطور از زمانش بهترین استفاده را ببرد و کلی خوش بگذراند، بدون این‌که با جیب خالی به شهرش برگردد. ترکیه، یکی از مقاصد سفرپرخرج است، اما در مقاله حاضر، قرار است یاد بگیرید که در بزرگ‌ترین شهر ترکیه کجاها را بگردید که مسافرتی مقرون‌به‌صرفه داشته‌باشید.

بهترین تفریحات رایگان استانبول که نباید از دست بدهید +عکس

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، خاطره‌انگیزترین سفرها لزوما پرخرج‌ترین‌ها نیستند؛ یک سفربرو حرفه‌ای می‌داند که چطور از زمانش بهترین استفاده را ببرد و کلی خوش بگذراند، بدون این‌که با جیب خالی به شهرش برگردد. ترکیه، یکی از مقاصد سفرپرخرج است، اما در مقاله حاضر، قرار است یاد بگیرید که در بزرگ‌ترین شهر ترکیه کجاها را بگردید که مسافرتی مقرون‌به‌صرفه داشته‌باشید. در ادامه تفریحات رایگان استانبول آشنا می‌شوید.

تفریحات رایگان استانبول برای همه

اول از همه برویم سراغ کسانی که می‌خواهند خانوادگی به استانبول سفر کنند و ترجیح می‌دهند در هزینه‌های‌شان دقت بیشتری داشته‌باشند. اگر جزو این گروه هستید، پیشنهادهای زیر را ازدست ندهید و با خرید بلیط هواپیما تهران استانبول، سفری امن و مقرون‌به‌صرفه برای خودتان تدارک ببینید.

هیپودروم؛ میدانی بیرون‌آمده از دل تاریخ

«میدان سلطان‌احمد»، «هیپودروم» یا به‌قول مردم محلی «آت‌میدانی»، یادگاری است به‌جامانده از سال 203میلادی که محلی بوده‌است برای برگزاری رویدادهایی مثل نبرد گلادیاتورها، اسب‌سواری و ارابه‌رانی.

حالا هیپودروم، دور از آن‌همه جنگ‌های خونین و قتل‌عام‌های وحشتناکی که درطول تاریخ به خودش دیده‌است، درحکم موزه‌ای در فضای باز، در مرکز استانبول آرام و بی‌هیاهو منتظر ملاقات با شماست؛ «قصر کاتیسما»، «ستون مار»، «ستون کنستانتین» و «ستون تئودوسیوس» از بخش‌های دیدنی این میدان است.

مسجد آبی؛ نمونه اعلای شکوه معماری

بعد از گشت‌وگذار در هیپودروم، بازدید از «مسجد آبی» را در اولویت بگذارید. کلیسای ایاصوفیه هم همین نزدیکی‌هاست اما خب ورودی دارد. البته فکر نکنید که رایگان بودن ورود به مسجد آبی، به‌ این معنی است که در زیبایی و شکوه دربرابر ایاصوفیه کم می‌آورد. این مسجد، با کاشی‌های آبی‌‎رنگ مزین به آیات قرآن، پنجره‌های رنگی زیبا و چلچراغ‌های خیره‌کننده‌اش، هرسال میزبان میلیون‌ها گردشگر است.

تفریحات شبانه استانبول

زیست شبانه در استانبول، به‌عنوان معیاری برای سرزندگی و پویایی شهر، یکی از دلایل محبوبیتش برای مسافرهاست؛ فروشگاه‌ها، کلاب‌ها، کافه‌ها، پارک‌ها و کوچه و خیابان‌‌های استانبول، خواب ندارند.

غروب در سالاساک

غروب استانبول از هر نقطه شهر، شگفت‌انگیز است و شگفت‌انگیزترینش در منطقه «سالاساک» رخ می‌دهد. این محله واقع در قسمت آسیایی شهر است و چشم‌اندازی زیبا به نیم‌رخ شهر دارد. در سالاساک، هنگام عصر، نور برج دختر به غروب اضافه و منظره‌ای فراموش‌نشدنی خلق می‌شود. برج دختر که یکی از پرقصه‌ترین جاهای دیدنی استانبول به‌شمار می‌رود، در جزیره کوچکی در بسفر واقع شده‌‌است و بازدید از آن هزینه دارد.

قدم زدن روی پل گالاتا

«پل گالاتا»، یکی از زنده‌ترین بخش‌های استانبول است؛ پلی با دو بخش مجزا برای عبور ماشین‌ها و عابران پیاده که از روی دریا می‌گذرد. روی گالاتا، در سمت غرب چشم‌اندازی به اروپا دارید و در سمت شرق، آسیا پیش‌روی‌تان است. پایین پای‌تان ماهی‌گیرها مشغول تور انداختن به آب‌اند، کشتی‌های باری سرگرم کسب‌وکارند و مردم درحال قایق‌سواری. پل گالاتا هنگام غروب، جان تازه‌‎ای می‌گیرد؛ پس یشنهاد می‌کنیم قدم زدن روی این پل را در برنامه‌ استانبول‌گردی شبانه‌تان بگنجانید که هزینه‌ای هم ندارد، مگر این‌که بخواهید در کافه و رستوران‌هایش دلی از عزا درآورید.

تفریحات مجردی استانبول

اگر سفرتان به ترکیه مجردی است، گذشته از همه تفریحاتی که تا الان برشمردیم، ساحل‌های عمومی استانبول هم می‌توانند یکی از گزینه‌های رایگان خوش‌گذرانی باشند.

ساحل توزلا؛ شنا در منطقه‌ای امن و تمیز

ساحل «توزلا»، یکی از رکورددارهای تمیزی در استانبول است. ساحلی که در بخش آسیایی شهر قرار گرفته‌است؛ پلاژهای قیمت‌مناسبی دارد و دوروبرش هم کلی کافه و رستوران است. اما آن‌چه توزلا را به گزینه‌ مناسبی برای سفرهای مجردی تبدیل کرده‌، مورد دیگری است. این ساحل در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه، به زنان اختصاص دارد؛ به‌ همین دلیل توزلا دربین گردشگران زن تنها، حسابی محبوب است.

ساحل سولار؛ شنیدن موسیقی درکنار امواج دریا

انتخاب کردن بهترین ساحل در استانبول، کار آسانی نیست اما وقتی پای ساحل‌های عمومی رایگان درمیان باشد، دامنه انتخاب‌ها محدود می‌شود. «سولار»، یکی از ساحل‌های رایگان استانبول است که جان می‌دهد برای آفتاب گرفتن و قدم زدن. خبر خوب این‌که در بسیاری از شب‌های مهم سال، گروه‌های موسیقی به سولار می‌آیند تا گردشگران را به موسیقی رایگان درکنار امواج دریا مهمان کنند.

تفریحات استانبول برای کودکان

استانبول، شهربازی و امکانات تفریحی کودکانه کم ندارد اما بچه‌ها، گاهی فقط یک فضای سرسبز و زیبا برای جست‌وخیز لازم دارند تا آزادانه بدوند و به کنجکاوی‌های‌شان بپردازند.

پارک گولهانه؛ پیک‌نیک در جوار گل‌های لاله

پارک گولهانه (گلخانه) استانبول، یادگاری است از اوایل قرن نوزدهم میلادی که روزگاری باغی سلطنتی بوده‌است. درختان چندصدساله، حوضچه ماهی، کافه‌‎های متنوع و بناهای تاریخی پارک، فضای دلچسبی برای پیک‌‎نیک‌های خانوادگی ایجاد کرده‌است؛ مخصوصا خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند.

گولهانه در ماه‌های مارچ تا آپریل، میزبان جشنواره لاله‌ می‌شود؛ فستیوالی با شرکت میلیون‌ها لاله رنگارنگ که جلوه ویژه‌ای به پارک می‌دهند. بازدید از این جشنواره هم رایگان است.

پارک امیرگان؛ بازی در دل تاریخ

نمی‌شود درباره پارک‌های استانبول حرف بزنیم و چیزی از پارک «امیرگان» نگوییم؛ پارکی 300ساله که در قسمت اروپایی شهر جاخوش کرده و آغوشش به روی گردشگران باز است. امیرگان، زمین بازی، آلاچیق‌، دو تالاب بی‌نظیر و سه عمارت تاریخی معروف دارد. گل‌کاری‌های روح‌نواز، فضای سبز تمیز و وسایل بازی «امیرگان»، بچه‌ها را حسابی سر ذوق می‌آورد و بدون هیچ هزینه‌ای اوقات خوشی برای‌تان رقم می‌زند.

فستیوال‌های خیابانی استانبول

برای استانبول‌گردی حتی لازم نیست که مقصد خاصی داشته‌باشید؛ صرف حضور داشتن در شهر، حتما چیزهایی برای تماشا و لذت پیدا می‌کنید. مثل:

کنسرت های خیابانی استانبول

آخر هفته‌ها و در روزهای تعطیلات رسمی، سری به خیابان «استقلال» استانبول بزنید و بدون هزینه‌ از اجراهای گوناگون موسیقی لذت ببرید. خیابان موزیک استانبول، اغلب با نوازندگان و خوانندگانی اشغال می‌شود که آماده‌اند هنرشان را بدون هیچ چشم‌داشتی درمعرض تماشا بگذارند.

جشن تولد بهار

‏اگر دوست دارید در یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌های رایگان استانبول شرکت کنید، اردیبهشت‌ماه خودتان را به این شهر برسانید. فستیوال «هیدیرلس» که مشابه چهارشنبه‌سوری ماست، هرسال به‌مناسب شروع بهار در ترکیه برگزار می‌شود. مردم ترکیه در هیدیرلس، با برگزاری موسیقی، برپاکردن آتش و پای‌کوبی، آمدن بهار را جشن می‌گیرند و بدشان نمی‌آید که شادی‌شان را با گردشگران هم سهیم شوند.

تفریحات ارزان استانبول

دربین جاهای دیدنی استانبول، گزینه‌هایی هم پیدا می‌شود که رایگان نیستند اما هزینه‌شان آن‌قدر کم است که با اغماض می‌توانیم جزو تفریحات نسبتا مجانی درنظرشان بگیریم.

قایق‌سواری در تنگه بسفر

20دقیقه قایق‌سواری در تنگه «بسفر»، با حضور افتخاری مرغ‌های دریایی بالای سرتان، تجربه‌ای است که حتما به هزینه‌اش می‌ارزد. قایق سوار شدن در استانبول، تفریح ارزان‌قیمتی به‌شمار می‌رود و صرفه‌جویی در این مورد مجاز نیست.

قدم زدن در بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول که قدمتش به قرن پانزدهم می‌رسد و 61 خیابان را به خودش اختصاص داد‌ه، هرسال حدود 100میلیون بازدیدکننده دارد. در این بازار، بالغ بر 5هزار مغازه وجود دارد که تقریبا هر چیزی در آن‌ها پیدا می‌شود. ورود به بازار پررنگ‌ولعاب استانبول هزینه‌ای ندارد، اما از آن‌جایی‌که دست‌خالی بیرون آمدن از آن، کار راحتی نیست، جزو دیدنی‌های رایگان دسته‌بندی‌اش نکردیم. ازطرفی، چون چانه زدن با فروشنده‌ها و قیمت را پایین آوردن برای ایرانی‌ها کاری ندارد، جزو تفریحات ارزان محسوب می‌شود!

سخن پایانی

سفر رفتن کار پرخرجی است اما اگر پای صحبت حرفه‌ای‌ها بنشینید، کلی ترفند یاد می‌گیرید که هزینه‌های سفرتان را به‌طور چشم‌گیری کم کنید. مثل چی؟ یکی از این ترفندها این است که در انتخاب جاهای دیدنی مقصد، اسیر تبلیغات نشوید. مثلا در استانبول، فهرست بلندبالایی از اماکن تاریخی، مناظر طبیعی و جشنواره‌های همگانی وجود دارد که به‌رایگان می‌توانید ازشان لذت ببرید. اگر مقصد سفرتان استانبول است، لیست این دیدنی‌ها که در مقاله حاضر آمده‌است و تهیه بلیط استانبول از یوتراوز بهتان کمک می‌کند که سفری کم‌هزینه داشته‌باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو