معرفی خوشمزه ترین غذاهای خیابانی استانبول

معرفی خوشمزه ترین غذاهای خیابانی استانبول


منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/26

01:10


استانبول به‌عنوان دروازه‌ی اروپا بر مشرق زمین و یک ابرشهر جهانی است که هر ساله میزبان توریست‌های مختلفی از اقصی نقاط جهان بوده، رستوران‌های خوش رنگ و لعابی را در خود جای داده است اما غذاهای خیابانی آن هم کم‌هزینه است و هم خوشمزه در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا چند نمونه از خوشمزه ترین های آن ها را بشناسید.

استانبول برای کسانی که به غذاهای خیابانی علاقه دارند بهشت محسوب می شود. در تمام محله ها و جاهای دیدنی استانبول، بی شک یک سری دکه، ایستگاه یا ون هایی پیدا می کنید که غذای خیابانی سرو می کنند. اکثر این غذاها، غذاهای سنتی و سالم استانبول بوده و با مواد اولیه تازه و باکیفیت درست می شوند. اگر شما هم قصد سفر به استانبول را دارید و عاشق غذاهای خیابانی هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.


ایسلاک برگر یا برگر خیس (Islak Burger)


یکی از محبوب‌ترین و اولین غذاهای خیابانی استانبول، ایسلاک برگر است. این همبرگر که قیمت بسیار مناسب‌تری از ساندویچ‌های مک‌دونالد دارد با گوشت و سس مخصوص سیر و گوجه استانبولی پخت می‌شود و چون نان خیسی دارد به آن همبرگر خیس هم می‌گویند.

برگر خیس

برگر خیس


سیمیت (Simit)


در استانبول نمی‌توان فردی را از تمام طبقات اجتماعی یافت که قدرت مقاومت در برابر عطر نان تازه‌‌ای را داشته باشد که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است. اگر آمریکایی‌ها با لیوان‌های سلولزی حاوی قهوه در حال رفتن به سرکار شناخته می‌شوند، نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح را نیز باید سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ خواند که می‌توان لذت آن را نوشیدن چای در یک استکان کمر باریک شیشه‌ای دوچندان کرد. اگر قصد دارید از استانبول دیدن کنید و طعم سیمیت‌های خوشمزه آن را بچشید، بهتر است بدانید سیمیت در طول روز نیز در دسترس است و می‌توان آن را از گاری‌هایی که سیمیت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها تهیه کرد.

سیمیت

سیمیت


ساندویچ گوشت قلقلی (Köfte Ekmek)


ساندویچ گوشت قلقلی یکی از غذاهای خیابانی استانبول است که مربوط به بخش اروپایی ترکیه می شود. این غذا در دوران عثمانی ها و با فتح غرب راه خود را به ترکیه باز کرد. امروزه در بیشتر مناطق استانبول می توان دکه های فروش ساندویچ گوشت قلقلی را پیدا کرد. برای تهیه این ساندویچ، گوشت قلقلی را به همراه گوجه، پیاز، جعفری و فلفل سبز گریل شده لای نان ساندویچی ریخته و سرو می کنند. طرز تهیه و نحوه پخت گوشت قلقلی ها، باعث بهتر شدن دو چندان این ساندویچ می شود. این ساندویچ یکی از محبوب ترین ساندویچ های ترکیه هنگام تماشای فوتبال است. هنگام برگزاری مسابقات فوتبال، دست فروشان زیادی این ساندویچ را داخل و اطراف استادیوم سرو می کنند.

ساندویچ گوشت قلقلی

ساندویچ گوشت قلقلی


دونر کباب (Döner Kebab)


دونر کباب که در ایران عمدتا با نام کباب ترکی شناخته می شود، یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول است. این کباب معمولا در دکه های خیابانی با دستگاه های پخت دونر کباب تهیه شده و سپس به صورت های مختلف برای مشتری ها سرو می شود. در این دکه ها گوشت بره، گاو یا مرغ را با ادویه های مخصوص در یک دستگاه چرخان گذاشته تا به آرامی بپزد. سپس لایه های بیرونی که پخته شده است را با چاقو جدا و خرد می کنند. تیکه های گوشت به همراه سالاد یا سبزیجات داخل نان پیتا ریخته شده و سرو می شود. دونر کباب یکی از قدیمی ترین، اصیل ترین و پر طرفدار ترین غذاهای خیابانی استانبول است که در دکه ها سرو می شود.

دونر کباب

دونر کباب


تانتونی (Tantuni)


تانتونی را باید برادر دوروم خواند. تانتونی نیز به‌صورت لقمه‌ای سرو می‌شود و محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. تانتونی را می‌توان در دو نوع تند و معمولی تهیه کرد، هرچند اهالی شهر مرسین که زادگاه تانتونی است، معتقدند اگر تانتونی لب و زبان را نگزد، تانتونی واقعی نیست. یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی تانتونی، امینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله‌ی بیلورجو در میدان تکسیم است.

تانتونی

تانتونی


کومپیر (Kumpir)


یک از بهترین غذاهای خیابانی استانبول کومپیر یا همان سیب‌زمینی تنوری است. این غذا را از این‌ جهت می‌توانیم بهترین غذای خیابانی استانبول بنامیم که مواد تشکیل دهنده‌اش مورد علاقه بسیاری از مردم قرار دارد. مواد اولیه کومپیر شامل سوسیس یا کالباس، پنیر پیتزا، ذرت، قارچ، نخودفرنگی، هویج و سس مایونز یا کچاپ می‌شود. این مواد اولیه را لای سیب‌زمینی تنوری بزرگی ریخته و آن را میل می‌کنند.


ماهی با نان (Balık ekmek)


در حاشیه تنگه بسفر می‌توانید انواع غذاهای خیابانی استانبول را پیدا کنید. ماهی‌های کبابی ازجمله این غذاهاست که طرف‌داران بسیاری هم دارد. معمولاً تجربه امتحان‌کردن این غذاها به این صورت است که ماهی تازه را مقابل شما کباب می‌کنند و در یک ساندویچ کوچک و لذیذ تحویلتان می‌دهند. اکثر دکه‌های ماهی‌فروشی در محله‌ امینونو (Eminönü) و در نزدیکی ساحل قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها ساندویچ ماهی کبابی تهیه کنید.

ماهی با نان

ماهی با نان


بورک (Borek)


بورک آشناترین غذای خیابانی استانبول است. هرکجای این شهر که بروید حتما مغازه‌ای پیدا می‌کنید که انواع مختلفی از بورک را بپزند. بورک خانگی اسفناج و بورک پنیری در میان این همه بورک از همه محبوب‌تر هستند. شما می‌توانید انواع دیگری مانند بورک سیب‌زمینی یا گوشت و سبزیجات را نیز سفارش دهید. محتویات بورک در نان یوفکا و روغن سرخ می‌شود و لقمه‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید هنگام قدم زدن در خیابان‌های استانبول آن‌ها را نوش جان کنید.

بورک

بورک


کلام آخر


در این مقاله برخی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای خیابانی استانبول را بررسی کردیم. بیشتر این غذاها کاملا سالم بوده و می توانند یک وعده غذایی کامل و خوشمزه پس از گشت و گذار در استانبول برای شما باشند. قیمت این غذاها مقدار ثابتی نداشته و به این که چه غذایی را از چه محله ای سفارش می دهید بستگی دارد. قیمت غذاهای خیابانی استانبول در منطقه های توریستی کمی بیشتر است و پیشنهاد می شود که برای امتحان کردن این غذاهای خیابانی به مناطق خلوت تر بروید. اما در کل می توان گفت که قیمت آن ها چیزی بین 1 تا 3 دلار متغییر است. اگر شما هم تجربه سفر به استانبول و امتحان کردن غذاهای خیابانی استانبول را داشته اید، تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو