کارهایی که نباید در سفر به ترکیه انجام دهید، ویژه نوروز 1403

کارهایی که نباید در سفر به ترکیه انجام دهید، ویژه نوروز 1403


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/30

23:12


پیش از تور ترکیه احتمالا لیستی از کارهایی که باید در این کشور انجام دهید تهیه خواهید کرد؛ اما از آنجاکه دیدنی‌ها و مراکز خرید ترکیه بی‌شمارند و فرصت چندانی برای بازدید از همه آن‌ها ندارید، پیشنهاد می‌کنیم لیستی از نبایدهای سفر به ترکیه نیز تهیه کنید. در این مقاله از ساعد نیوز با ما همراه باشید تا نبایدها را بدانید.

ترکیه واقع در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا و درست در جایی واقع شده است که دو قاره به هم پیوند می­خورند. یکی از مهمترین همسایگان ترکیه کشور ایران است. به دلیل نزدیکی فرهنگی این دو کشور با هم سالانه گردشگران بسیاری میان این دو در رفت و آمد هستند. مناطق ساحلی در امتداد دریای مدیترانه و دریای اژه، آب و هوایی معتدل، طبیعی و بی نظیر را برای این کشور فراهم کرده است. البته در مناطق مختلف ترکیه تنوع آب و هوایی بسیاری را مشاهده می­کنیم.

همانطور که گفته شد به دلیل نزدیکی فرهنگی و مکانی سالانه تعداد زیادی گردشگر وارد ترکیه می شوند، اما برای سفر به این کشور بهتر است از قبل کمی مطالعه درباره عادات و رسوم و بایدها و نبایدهای این کشور مطالعه کنید. در این نوشتار به نکاتی که در سفر به ترکیه می بایست در نظر داشته باشید اشاره می کنیم.تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.


میدان تکسیم را برای اقامت انتخاب نکنید

میدان تکسیم از میدان های قدیمی و بسیار شلوغ شهر استانبول است. مهمترین خیابان این شهر یعنی استقلال منتهی به این میدان می باشد. محله تکسیم دارای مغازه ها و رستوران ها و هتل های بسیار زیادی است و هیاهو و شلوغی در این قسمت از شهر به شدت زیاد است. جمعیت زیادی از مردم را حتی تا نیمه های شب در این منطقه مشاهده می کنید. ترامواهای قرمز رنگی و مملوء از جمعیت در طول روز در خیابان های میدان تکسیم در حال رفت و آمد هستند.

به طور کلی از میدان تکسیم به تمام نقاط شهر دسترسی دارید و انواع وسایل حمل و نقل در اینجا وجود دارد. ساختمان های این منطقه شکل قدیمی خود را حفظ کرده و دارای پنجره های دوجداره نیستند بنابراین از شلوغی و سر و صدا در امان نیستید. به شما توصیه می کنیم برای اقامت این منطقه از شهر را انتخاب نکنید!

میدان تکسیم


آداب بازدید از مساجد ترکیه را به جا آورید


برای ورود به مساجد ترکیه و مکان های مذهبی لباس پوشیده به تن کنید و موهای خود را بپوشانید. درصدی از مردم ترکیه مسلمان و شیعه هستند و به مسائل دینی احترام می گذارند؛ بنابراین مساجد در ترکیه علاوه بر مکانی گردشگری محلی برای عبادت نیز هستند. بهتر است به خلوت افرادی که برای عبادت در مساجد هستند احترام بگذارید و با آرامش در این مکان ها حضور داشته باشید.

مسجد


به آتاتورک بی احترامی نکنید


مصطفی کمال آتاترک بنیان گذار جمهوری ترکیه بود و خدمات بسیاری برای این کشور و مردمش انجام داد. مردم ترکیه به آتاتورک علاقه‌ زیادی دارند. بنابراین در طول سفر به ترکیه، بهتر است به آن ها احترام بگذارید و به آتاترک بی احترامی نکنید.

آتاتورک


به رستوران‌ های اطراف مکان ‌های توریستی استانبول نروید


یکی از کارهایی که از انجام آن به شدت باید دوری کنید، غذا خوردن در رستوران ‌های نزدیک مکان‌ های توریستی است. یک وعده‌ ساده با کیفیت متوسط، می ‌تواند هزینه‌ بسیار گزاف و غیرمعقولی برایتان داشته باشد. تنها کمی دورتر از مکان‌ های توریستی و تفریحی، می ‌توانید غذای بهتر و ارزان ‌تری برای وعده‌ خود میل کنید.

رستوران


بدون چانه زدن خرید نکنید


بازار

این مورد خصوصا در مورد بازار بزرگ استانبول و دیگر بازار های قدیمی صدق می کند. اگر می‌خواهید از بازار استانبول خرید کنید، بدون چانه زدن هزینه ای پرداخت نکنید. از چانه زدن نترسید و مهارت خود را در انجام این کار اصرار نشان دهید تا کالای مورد نظر را با قیمت پایین ‌تری خریداری کنید. فراموش نکنید چانه زدن با احترام بسیار برای ترک زبانان اهمیت دارد.


تاکسی های استانبول را سوار نشوید


تاکسی

احتمالا شما هم تا کنون در مورد نرخ بسیار عجیب و غریب کرایه تاکسی های شهر استانبول شنیده اید. درست است اگر شما قصد یک سرفه مقرون به صرفه را دارید بهتر است سراغ تاکسی های این شهر نروید. خوشبختانه انواع وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر استانبول وجود دارند که می توانند شما را به مراکز خرید استانبول یا هر نقطه ای از شهر که دوست دارید، برسانند.

اگر در سفر به استانبول مجبور به کرایه تاکسی بودید حتما از تاکسی های خطی که روی درب و سقف آن ها علامت مجاز تاکسی رانی وجود دارد استفاده کنید. ضمن آنکه می توانید با نصب اپلیکشن بی تاکسی ترکه مانند اسنپ و تپسی خودمان به صورت آنلاین در خواست تاکسی بدهید.


به کسی خیره نشوید


چشم

ممکن است که شما از سفر به استانبول هیجان‌زده باشید و به مردم نگاه کرده یا خیره شوید. باید بدانید که مردم استانبول از این کار متنفر هستند. به آنها حق بدهید. در یک شهر توریستی اگر قرار باشد گردشگران مدام به آنها خیره بشوند، قطعاً کلافه خواهند شد. به یاد داشته باشید که نشان دادن برخی از علائم مانند اکی به شیوه‌ی غربی‌ها در استانبول نیز توهین‌آمیز است. خوشبختانه بعضی از اشتراکات فرهنگی میان مردم ما و مردم استانبول دردسرها را کمتر می‎کند اما باز هم بهتر است پیش از سفر، در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید.


از سوار شدن تراموا در خیابان استقلال پرهیز کنید


تراموا

در خیابان شلوغ و پرتردد استقلال، یک تراموا وجود دارد که سوار شدن بر آن بسیار وسوسه‌انگیز است. اما این کار را انجام ندهید. این تراموای شلوغ و پرجمعیت، نه تنها باعث تفریح و آرامش شما نخواهد شد، بلکه اعصابتان را حسابی به هم می‌ریزد چون نه می‌توانید بنشینید و نه جای مناسبی برای گرفتن دست‌هایتان و ایجاد تعادل دارید. بهتر است در این خیابان پیاده راه بروید و ترامواسواری را برای جاهای دیگر شهر بگذارید.


سخن آخر


بسیاری از افرادی که تا به حال به شهر استانبول سفر کرده‌‌اند به احتمال زیاد با باید‌ها و نباید های سفر به استانبول آشنایی دارند، اما ممکن است برخی از گردشگران با این بایدها و نبایدها اطلاعی نداشته باشند و از همین رو با مشکلاتی در طول سفر خود رو‌به‌رو شوند. پیشنهاد ما این است که قبل از سفر اطلاعات کافی را در مورد مردم و آداب و رسوم استانبول به دست آورید و سپس اقدام به سفر نمایید.از اینکه تا آخر این مقاله با ما همراه بودید از شما ممنونیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو