چگونه اضطراب کودک خود را برای رفتن به مدرسه کم کنیم؟

منبع: فرزند

107

1398/9/27

12:16


چگونه اضطراب کودک خود را برای رفتن به مدرسه کم کنیم؟

زمانی که کودک شما برای بار اول به مدرسه می رود یا وارد کلاس آموزشی جدیدی می شود ممکن است دچار اضطراب، ناراحتی یا ترس گردد.

با این وجود، تغییر هیچ وقت اسان نبوده است. باید به خاطر داشته باشید که اضطراب جدایی از والدین برای کودکان یک موضوع عادی است و این موضوع نباید شما را زیاد نگران کند.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که ارتباط مثبت بین شما و فرزندتان می تواند از این مرحله حمایت کند و باعث کاهش اضطراب او شود. برقراری ارتباط منظم با معلم، به کودک و خانواده ها اجازه می دهد بیشتر با هم ارتباط داشته باشند و راحت تر به ایجاد اعتماد دوطرفه بپردازند.

زمانی که می خواهید برای اولین بار کودک خود را به مدرسه بفرستید، استراتژی های زیر را به کار بگیرید تا اضطراب جدایی اش را کم کنید:

قبل از آغاز مدرسه

با هم به مدرسه او بروید

سعی کنید هیجان خود را از دیدن مدرسه جدید نشان دهید و فراموش نکنید که زمین بازی را هم به او نشان دهید. اگر کودک با محیطی که قرار است در آن درس بخواند اشنا شود می تواند به اضطراب درونی اش غلبه نماید.

کودک خود را درگیر کنید

این موضوع برای کودکانی که در حال تغییر مدرسه خود هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آن ها ممکن است از آغاز سال تحصیلی جدید یا برنامه تحصیلی جدید مضطرب باشند و اگر بدانند کنترلی بر روی تغییرات دارند نگرانی شان برطرف می شود.

بهترین روش برای درگیر کردن کودک با این شرایط این است که اجازه دهید لوازک تحصیلی مورد نیاز را خودش انتخاب کند.

به یک برنامه روتین و منظم پایبند باشید

قبل از آغاز مدرسه به یک برنامه منظم و روتین پایبند باشید تا کودک بداند تغییراتی در راه است. در این شرایط او قادر خواهد بود از قبل پیش بینی های لازم را انجام دهد و نگرانی و اضطرابی بابت مدرسه نداشته باشد.

اضطراب خودتان را هم کنترل کنید

با همسر، دوست یا والدین خود صحبت کنید تا اضطراب خودتان هم کم شود. از صحبت کردن با معلم فرزند خود واهمه نداشته باشید. شما هم باید با محیط جدید اشنا شوید.

زمان ورود و خروج کودک به مدرسه را به صورت دقیق جویا شوید

زمان ورود و خروج کودک به مدرسه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ممکن است برای برخی از افراد چنین شرایطی استرس زا باشد.

از قبل با مسئولین مدرسه صحبت کنید و ببینید کودک شما چه زمانی از مدرسه خارج خواهد شد. اگر او را با سرویس راهی مدرسه می کنید سعی کنید نام و مشخصات راننده را جویا شوید.

در مورد دوران مدرسه خود با کودک صحبت کنید و هیجان‌تان را نشان دهید

بیشتر اوقات کودکان کمی مضطرب هستند زیرا نمی دانند چه انتظاری باید از شرایط موجود داشته باشند. با ان ها در مورد روزهای کودکی خود صحبت کنید و از سرگرمی هایی که در مدرسه داشتید حرف بزنید. سعی کنید بازی ها و روزهای خوشتان را بیشتر برجسته کنید.

نگرانی‌های کودک خود را تایید کنید

تغییر برای هر فردی می تواند وحشتناک باشد و کودکان از این قاعده مستثنی نیستند. باید تایید کنید که اضطراب آن ها در چنین شرایطی واقعی است. به حرف هایشان گوش کنید و خودتان الگوی خوبی برای مقابله با اضطراب و نگرانی ها باشید.

صبح روز مدرسه

به موارد زیر عمل کنید:

  • به کودک خود بگویید که در کلاس نخواهید ماند و به خانه باز خواهید گشت.
  • ارام باشید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.
  • تلاش های کودک خود را تحسین کنید.
  • اولین نفری باشید که به استقبالش می روید.
  • یک روش خداحافظی خاص برای خودتان داشته باشید.
منبع: آوینامگ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو