راهنمای زمان تعویض ضد یخ و شناخت ویژگی های ضد یخ با کیفیت

راهنمای زمان تعویض ضد یخ و شناخت ویژگی های ضد یخ با کیفیت


منبع: آرگا

155

1398/10/4

16:15


زمان تعویض ضدیخ به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برای این که بدانید چه زمانی جهت تعویض ضدیخ خودرو مناسب تر است باید وضعیت آن را خوب مورد بررسی قرار دهید. این مقاله راهنمای زمان تعویض ضد یخ خودرو را ارائه می دهد.

چه زمانی باید نسبت به تعویض ضد یخ خودرو اقدام کرد؟ و آیا روشهایی برای تشخیص زمان مناسب این کار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با راهنمای زمان تعویض ضد یخ خودرو همراه این مقاله از آرگا باشید.

آشنایی با زمان تعویض ضد یخ خودرو

زمان عوض کردن ضد یخ

در خودروهای سواری، آگاهی از زمان تعویض ضد یخ، بسیار اهمیت دارد. نوع ضد یخ و کیفت آن نیز در این امر دخیل می باشد. به طور کلی همانطور که کیفیت روغن موتور خودرو مهم می باشد باید به کیفیت ضد یخ استفاده شده در آن نیز اهمیت داد. تصور برخی رانندگان بر این است که ضد یخ مایعی بسیار معمولی بوده که تنها وظیفه جلوگیری از جوش آمدن یا یخ زدن خودرو را در فصل گرما و سرما برعهده دارد. بنابراین ممکن است به کیفیت ضد یخ توجهی نکرده و نوع ارزان و بی کیفیت موجود در بازار آن را جهت تجهیز رادیاتور خودرو خریداری کنند.

قطعا این موضوع در نهایت به ضرر راننده خواهد بود. به این خاطر که ضدیخ های با کیفیت پایین بعد از مدت کوتاهی خاصیت خود را از دست داده و می توانند مشکلاتی مانند خورده شدن اجزاء داخل رادیاتور را سبب شوند. بنابراین می توان با استفاده از ضد یخ های با کیفیت موجود در بازار زمان تعویض ضد یخ را به تعویق انداخت. در ادامه با ضد یخ و زمان تعویض آن بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربرد ضد یخ

ضد یخ چیست؟

قبل از اینکه به آشنایی با زمان مناسب تعویض مایع خنک کننده خودرو بپردازیم. ابتدا در مورد ماهیت ضد یخ توضیحاتی ارائه می شود. ضد یخ ماده ای سیال بوده که از ترکیب ماده ای مشابه و پایه ای به نام مونواتیلن گلیکول با مواد افزودنی دیگر تشکلی می شود. به طور معمول در ضدیخ های استاندارد و با کیفیت موادی جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی موتور و سیستم خنک کننده نیز به ترکیبات مذکور اضافه می شود. در این صورت می توان گفت ضدیخ علاوه بر وظیفه جلوگیری از جوش آمدن یا یخ زدن آب رادیاتور خودرو،  وظیفه اصلی دیگری نیز دارد که آن جلوگیری از خوردگی اجزای موتور و رادیاتور خودرو می باشد.

تایم تعویض ضدیخ

انواع ضد یخ

ضدیخ های شاخص موجود در بازار را می توان به دو دسته مختلف دسته بندی کرد به نحوی که یک دسته از ضد یخهای تولیدی معدنی بوده و دسته دیگر آلی می باشد. البته طیف وسیعی از ضد یخهای بازار معدنی بوده و ضد یخهای الی در مرتبه دوم قرار دارند. تفاوت اصلی این دو ضدیخ در عمر مفید و زمان تعویض آن ها می باشد. در استفاده از ضدیخ های با پایه معدنی که سهم بیشتری را در بازار دارا می باشند باید هرساله نسبت به تعویض آن اقدام نمود زیرا عمر این ضد یخ ها به طور میانگین حدود یکسال می باشد. اما در عوض ضد یخهای با پایه آلی به خاطر نوع مواد افزودنی آن، عمر بیشتری به طور میانگین حدود سه سال دارند.

زمان تعویض ضد یخ

زمان تعویض ضدیخ به عوامل متفاوتی بستگی دارد و نمی توان آن را امری مطلق دانست. به بیان دیگر بسته به شرایط مختلف زمان تعویض مایع خنک کننده نیز برای دو خودروی یکسان متفاوت خواهد بود. به طور کلی زمان تعویض ضد یخ در خودروهای سواری به طور میانگین حدودا دو سال می باشد. یعنی تحت هر وضعیتی که از ضدیخ خودروی خود استفاده می کنید تقریبا هر دو سال باید تعویض ضد یخ ماشین خود را نیز در لیست برنامه هایتان قرار دهید.

آشنایی با ضد یخ

برای این که بدانید چه زمانی جهت تعویض ضدیخ خودرو مناسب تر است باید وضعیت آن را خوب مورد بررسی قرار دهید.چند روش وجود دارد تا این زمان را تشخیص دهید. یک روش بوییدن ضدیخ استفاده شده در خودرو است. کاپوت را باز کرده و محفظه مربوط به نگهداری مایع خنک کننده را گشوده تا بتوانید بوی آن را استشمام کنید. چنانچه ضدیخ بویی شبیه به سوختگی داشت یعنی زمان تعویضش فرا رسیده است.

روش دیگر برای تشخیص زمان تعویض مایع خنک کننده این است که به رنگ این مایع دقت نمایید. اگر به طور کامل تغییر رنگ داده باشد یعنی فاسد شده و خاصیت خود را از دست داده است. برخی اوقات رنگ ضد یخ از حالت طبیعی به رنگ شیری تغییر می یابد. دلیل این موضوع نشت بنزین به رادیاتور یا سایر قسمتهای خنک کننده خودرو است. بنابراین علاوه بر تعویض ضد یخ باید برای تعمیر یا تعویض قطعات داخلی معیوب خودرو نیز چاره ای اندیشید.

زمان تعویض ضدیخ

از دیگر روش های شناخت زمان تعویض ضد یخ، لمس مایع خنک کننده خودرو است. به طور معمول مایعی که به عنوان ضد یخ در خودروهای سواری استفاده می شود شباهت ظاهری بسیاری(حالت لزج مانند) به روغن موتور دارد. بنابراین اگر هنگام لمس ضد یخ حالت لزجی را احساس نکردید یا حس کردید به صورت دانه مانند شده، این ضدیخ خاصیت خود را از دست داده و لازم است تعویض شود.

ضدیخ ماده ای است که توانایی کف کردن ندارد. اگر کف یا چیزی مشابه ان در مایع خنک کننده خودرو مشاهده نمودید نیاز است تا نسبت به تعویض ان اقدام نمایید. دلیل پیدا شدن کف در ضد یخ احتمالا مربوط به ورود هوا به سیستم خنک کننده خودرو می باشد. از نواقصی که ان عامل را سبب می شود وجود حفره یا ترک خوردگی در قسمتی از واتر پمپ بوده که وظیفه مکش را عهده دار است. چنانچه با این مشکل مواجه شدید جز تخلیه کامل ضد یخ چاره دیگری ندارید. بعد از ان واتر پمپ و دیگر اجزای سیستم خنک کننده خودرو را عیب یابی نموده و بعد از رفع ایراد مربوطه ضد یخ تازه را جایگزین نمایید.

موقع تعویض ضد یخ

یک روش ساده دیگر جهت مشخص شدن زمان تعویض مایع خنک کننده خودرو این است که مقداری از محلول موجود در رادیاتور را درون ظرف تمیزی ریخته و آن را در جایخی یخچال قرار دهید. اگر این محلول بعد از این که مدتی گذشت یخ زد نشان از انقضای تاریخ مصرف ضدیخ دارد اما چنانچه بعد از گذشت چند ساعت به همان حالت قبلی و عادی خود باقی ماند به این معنی است که کیفیت ضد یخ کاملا مناسب و قابل قبول است.

نکته:

بعد از اضافه شدن ضد یخ به خودرو (مخصوصا خودروهای قدیمی) حدودا یک هفته میزان آن را در رادیاتور بررسی نموده، همچنین از صحت و سلامت قطعات و اجزای به کار رفته در سیستم خنک کننده خودرو اطمینان حاصل کنید که دچار ترک خوردگی یا نشتی نشده باشند. به این خاطر که وجود ضدیخ در مجراهای موتور، منافذ گرفته شده سیستم خنک کننده را باز نموده و تا اندازه ای بر قسمت هایی که دچار پوسیدگی یا خوردگی شده اند تاثیر بیشتری می گذارد. به این ترتیب با اضافه شدن مایع خنک کننده به خودرو ممکن است ناگهان در قسمتهای فرسوده و قدیمی آن شکاف یا حفره هایی ایجاد شده و با نشتی روبرو شود. این امر بخصوص در مجاری منتهی به بخاری خودرو بیشتر رخ می دهد.

در پایان پیشنهاد می کنیم از مقالات ما درباره زمان تعویض روغن گیربکس و تعویض تسمه تایم نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو