آکاایران:  

زعفران این محصول خوشرنگ و بو و گرانقیمت ممکن است هم نوع تقلبی آن در بازار موجود باشد هم اصل ! اگر چه خالص بودن زعفران در آزمایشگاه ها به راحتی می تواند انجام شود اما برای مصرف کنندگان و خریداران عادی تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن کار آسانی نیست . بقیه در ادامه مطلب ...

چطور زعفران تقلبی را می توانیم تشخیص دهیم؟

گاهی با افزایش وزن زعفران با استفاده از آغشته کردن این گیاه به چربی ، عسل و... سعی در تقلب در فروش زعفران دارند و رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ترین شیوه در تقلب طلای سرخ است که برای مصرف کنندگان به راحتی قابل تشخیص نمی باشد اما اطلاعاتی هر چند مختصر می تواند شما را برای خرید اصل این محصول یاری کند .

تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر هم می‌شود زیرا این گیاه ارزش بالایی دارد و هر گرم آن بیش از ۵۰۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شود 

یکی از روش های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی ، شکر ، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن این محصول را از این طریق افزایش خواهند داد .

در این روش متقلبان به گونه‌ای حرفه‌ای و البته تخصصی تقلب می‌کنند که به سادگی نمی‌توان خالص بودن و نبودن زعفران را تشخیص داد زیرا آن‌ها ماه‌ها تلاش می‌کنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر بتوانند سود بیشتری را نصیب خود کنند .

متقلبان حرفه‌ای با مهارت بالا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند و هنگامی که خشک می‌شود وزن زعفران افزایش می‌یابد که به راحتی قابل تشخیص افراد عادی نیست .

روش‌های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی از همدیگر

با وجود اینکه خالص بودن یا  خالص نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل تشخیص  و شناسایی می باشد اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی امکان پذیر نیست با این وجود ، اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.

رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران

یکی دیگر از روش های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی می باشد ؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده این تقلب خواهد بود.

این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک می باشد و در واقع گل رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

تقلب با رنگ طبیعی خود زعفران 

یکی دیگر از روش‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانه‌ترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است.

متقلبان و عرضه کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نشده و روش شناسایی این نوع تقلب نیز برای مصرف کنندگان بسیار سخت می باشد .

ظاهر زعفران اصلی چگونه است ؟

یکی از روش های شناسایی خالص بودن زعفران شکل ظاهری زعفران می باشد . ظاهر زعفران کاملا شبیه میخک است ؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.

منبع : بیتوته

.

منبع : banookade.ir