ارزش غذایی کیوی , خاصیت کیوی

کیوی یکی از میوه هایی است که اغلب افرادی که دارای رژیم های لاغری هستند از آن در برنامه غذایی شان استفاده می کنند و از خواص کیوی برای لاغری بهره می گیرند.

خواص کیوی بی شمار هستند و تقریبا هر فردی می تواند این میوه را مورد مصرف قرار دهد. از جمله خواص کیوی در بارداری و یا خواص کیوی برای دیابت و… مشکلاتی را برای این دسته از افراد به وجود نمی آورند. اما با این وجود از مضرات کیوی هم نباید غافل ماند. ما در این مقاله از پارسی نو به طور کامل در مورد فواید خوردن کیوی و عوارض کیوی برای شما صحبت کرده ایم.


خواص خوردن کیوی را بدانید

در ابتدا یک تاریخچه ای از این میوه که بومی کجاست و چگونه و در کجا می تواند بهتر پرورش یابد را عنوان می کنیم.

میوه کیوی در ابتدا صرفا یک گیاه بومی در جنوب چین به شمار می رفت که صرفا در آنجا رشد می یافت. به مرور کاشت درخت میوه کیوی به جاهای دیگر هم انتقال داده شد. در آغاز قرن بیستم درخت این میوه به نیوزیلند منتقل شد و در آنجا به صورت تجاری مورد کاشت قرار گرفت.

از نظر چگونگی تکثیر درخت این میوه باید بدانید که پیوند این میوه بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از روش‌های متاول کاشت نهال کیوی در دنیا به ویژه در کشور چین به شمار می رود. به همین جهت هم این کشور یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نهال پیوندی این میوه محسوب می شود.

علت نامگذاری میوه کیوی به این نام

جالب است بدانید که نام این میوه از نام یک گونه‌ پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده است، گرفته شده است. پرنده کیوی نام این پرنده بود که در دهه شصت میلادی به این میوه هم نسبت داده شده است.

کیوی و ارزش غذایی آن

این میوه از جمله میوه هایی است که دارای خاصیت آنتی‌ اکسیدانی بالایی است و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از ۲۰ ماده مغذی ضروری برای بدن است. نکته جالب در مورد مصرف این میوه آن است که میوه کیوی با وجود داشتن کالری پایین، سرشار از انرژی است و یکی از مهمترین دلایلی که کیوی را به یک گزینه‌ عالی برای لاغری و کاهش وزن تبدیل کرده است، همین کالری پایین و انرژی زیاد است.

کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C هم به شمار می رود. میزان ویتامین C موجود در کیوی از میزان این ویتامین در پرتقال نیز بیشتر است. در مقایسه میزاین این ویتامین در میوه کیوی با سایر میوه ها باید بدانید که ویتامین ث موجود در کیوی دو برابر پرتقال است و شش برابر لیموترش است. میزان مواد مغذی در میوه کیوی ۸ برابر میوه سیب است.

همانطور که می دانید در میوه کیوی دانه های سیاهی وجود دارد. این دانه ها هم دارای ارزش غذایی هستند. این دانه‌های سیاه سرشار از ویتامین D هستند. در میوه کیوی ویتامین A و ویتامین‌های B1, B2, B۳ و سایر ویتامین‌های گروه ب وجود دارد.

از نظر وجود کالری در کیوی باید بدایند که در ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و به همین دلیل هم از جهت میزان کالری اش هم رتبه میوه هایی چون زردآلو و نارنگی به شمار می رود. کیوی مقدار پتاسیم بالایی دارد به حدی که این میزان از میزان پتاسیم موز بیشتر است.

کیوی سرشار از منیزیم است و به همین خاطر وجود همین منیزیم در کیوی، مصرف آن خطر ابتلا  به بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را به طور قابل ملاحظه ای پایین می آورد.

در کیوی مس، آهن و فسفر به میزان کافی وجود دارد. از آنجایی که کیوی میوه‌ای است که دارای مواد غذایی بالایی است و دارای درصد کالری بسیار پایینی است، می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید گنجاند.

مواد مغذی گفته شده موجود در کیوی به رشد و نگهداری از استخوان‌ها کمک زیادی می کنند و سلامت چشم ها را هم تضمین می کنند و حتی برای داشتن خواب راحت هم مفید است.

مقادیر بالای فیبر، ویتامین K و پتاسیم در کیوی سلامت قلب را تضمین می کنند و از کمبود پتاسیم در بدن هم پیشگیری می‌کنند. به دلیل این خاصیت تغذیه ای گفته شده در کیوی، این میوه می تواندعلائم بیماری‌های مرتبط با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و بیماری‌های گوارشی از قبیل سندروم روده تحریک پذیر را پایین آورد.


طبع کیوی چیست

بنا بر نظر طب سنتی، طبع کیوی سرد و تر است و بنابراین کسانی که دارای مزاج سرد هستند، در مورد خوردن کیوی دقت لازم را داشته باشند.

سرد مزاجان باید بدانند که هرچه طعم کیوی شیرین تر باشد، طبع آن نیز گرم‌تر می شود. به این ترتیب میزان شیرین بودن کیوی با میزان گرمی طبع این میوه رابطه مستقیم دارند.

این را هم باید بدانید که خوردن میوه کیوی باعث می شود که دمای بدن افراد پایین بیاید و سردی جسم را به دنبال دارد. خوردن میوه کیوی باعث رطوبت رسانی به بدن می شود. به این ترتیب خوردن میوه کیوی گزینه مناسبی برای افراد با طبع گرم و خشک است. اما کسانی که دارای طبع سرد و تر هستند، ممکن است در اثر خوردن این میوه دچار مشکل شوند و بدنشان واکنش نشان دهد. خوب است بدانید که بهترین مصلح برای میوه کیوی ؛ عسل و گلانگبین یا ترکیب گلبرگ های تازه گل سرخ با عسل است و به این ترتیب ایجاد مشکلی نخواهد داشت.


خاصیت کیوی برای قسمتهای مختلف بدن

۱. خاصیت آنتی‌اکسیدانی کیوی برای بدن

یکی از مهم‌ترین خواص کیوی وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ در آن است که قدرت مبارزه با رادیکال های آزاد را دارند. در یک مطالعه علمی معتبر نشان داده شده که افزودن روزانه یک تا دو عدد کیوی به رژیم غذایی می تواند به طور قابل ملاحظه ای آسیب‌های اکسیداتیو داخلی را کاهش دهد. دلیل این خاصیت کیوی وجود مقدار زیادی ویتامین سی در این میوه است که به ترمیم و نگهداری از بافت‌ها و دستگاه‌های بدن کمک زیادی می‌کند.

در کیوی ویتامین E وجود دارد که فاقد چربی است و به این دلیل در کاهش کلسترول بد خون و در مبارزه با رادیکال‌های آزاد تاثیر بسیار زیادی دارد. در کنار این دو ویتامین، پلی فنول های موجود در این میوه باعث تحریک دستگاه ایمنی شده و آن را به فعالیت بیشتر وا می دارد و سرعت عکس‌العمل دستگاه ایمنی را بالا می برد.

۲. خواص کیوی برای پوست

این را باید بدانید که فراوان‌ترین پروتئین در بدن ما کلاژن است که و واحد سازنده‌ی پوست، عضلات، استخوان‌ها و زردپی‌ها به شما می رود. هر چه که سن بالاتر می رود، فرایند تجزیه کلاژن شروع می شود، برای مقابله با تجزیه این پروتئین مهم در بدن باید ویتامین C به اندازه کافی به بدن برسد و کیوی یکی از منابع مهم تغذیه ای است که دارای میزان قابل توجهی از این ویتامین است و به تاخیر در روند پیری کلاژن کمک می کند.

خواص کیوی برای پوست

براساس یک پژوهش علمی معتبر، با مصرف کیوی می توانیم کلاژن بیشتری را در بدن تولید کنیم چرا که پلی‌ساکاریدهای موجود در کیوی این توانایی را دارند که تولید کلاژن در بدن را به میزان دو برابر افزایش دهند و در نتیجه تجزیه‌ کلاژن ناشی از افزایش سن را به مقدار چشمگیری کاهش دهند.

همچنین کیوی منبع مهم کاروتنوئد و آنتی‌اکسیدانی به‌نام لوتئین به شمار می رود که با داشتن این ترکیب به سلامت پوست کمک شایانی می‌کند و پوست را از تأثیرات مخرب پرتو‌های فرابنفش محافظت می کند.

اگر می خواهید پوستی شفاف و درخشان داشته باشید، کیوی را فراموش نکنید. این را باید بدانید که خوردن سه وعده میوه‌هایی از قبیل کیوی و مصرف سبزی‌جاتی چون کلم می‌تواند در رنگ پوست اثرات مثبتی داشته باشد.

اگر می خواهید خاصیت کیوی برای پوست را بدانید، این نکته هم قابل ذکر است که با استفاده از این میوه پوستتان به خوبی تمیز می شود و دارای خاصیت ارتجاعی می شود و باعث طراوت و شادابی پوست می شود. به جهت خاصیت کیوی برای پوست در ادامه این مقاله از پارسی نو برای شما دو نوع ماسک را که با کیوی قابل تهیه هستند را آموزش داده ایم.

۳. خاصیت کیوی برای دستگاه تنفسی

ویتامین C یکی از مهمترین ویتامین هایی است که برای سلامت دستگاه تنفس مفید است وکیوی یکی از انواع میوه هایی است که  سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل هم در درمان برخی بیماری‌های تنفسی به خوبی عمل کرده است. در دو پژوهش علمی روی افراد بزرگسال و کودکان مبتلا به آسم و سایر بیماری‌ها و عفونت‌ های تنفسی به فواید کیوی برای رفع این مشکلاتشان پی بردند به این طریق که کیوی را به رژیم غذایی‌ این افراد اضافه کردند و پس از مدتی تأثیرات مثبتی در وضعیت این بیماران به وجود آمد.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف کیوی باعث افزایش میزان ویتامین C در بدن بیماران می شود و به همین علت هم می‌تواند نشانه های بیماری‌ در آنها را از قبیل خس خس سینه، گرفتگی بینی و مدت‌زمان گلودرد را کاهش دهد.

۴. خواص کیوی برای چشم و درمان بیماری‌ های چشمی

ماده‌ ای به نام لوتئین موجود در کیوی که از پوست محافظت می کند، یک فیتوکمیکال قدرتمند به شمار می رود که این توانایی را دارد که از بروز بیماری‌ های چشمی از قبیل دژنراسیون وابسته ‌به‌ سن ماکولا جلوگیری کند. لوتئین همچنین می‌تواند اثرات منفی پرتو فرابنفش با طول موج کوتاه را هم از بین ببرد.

در مورد میزان لوتئین در کیوی باید بدانید که یک عدد کیوی بزرگ حاوی ۱۷۱ میلی‌گرم لوتئین است که این میزان لوتئین تقریبا از همه‌ میوه‌ها بیشتر است. گفتنی است که میوه کیوی علاوه‌بر لوتئین، سرشار از کاروتنوئید و ویتامین A است که به حفظ سلامت چشم کمک زیادی می‌کنند.

۵. فواید کیوی برای یبوست و دستگاه گوارش

اگر مشکلات مربوط به دستگاه گوارش دارید، این را بدانید که کیوی راه درمان طبیعی برای درمان اختلالات گوارشی و مشکلات روده به شمار می رود. براساس نتایج پژوهشهای مختلف، خوردن کیوی می‌تواند عوارض مشکلات مربوط با بیماری التهابی روده و سندرم روده‌ تحریک‌پذیر را بکاهد.

به این ترتیب اضافه کردن میوه کیوی به رژیم غذایی بویژه به رژیم غذایی بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی می تواند آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر را در بدن افزایش دهد و چون دارای خاصیت ضد التهابی است به بهبود عملکرد روده کمک زیادی می‌کند.

خواص کیوی برای یبوست و دستگاه گوارش

۶. خاصیت کیوی برای قلب

اگر به سلامت قلب تان اهمیت می دهید، از خوردن کیوی غافل نشوید. اگر به صورت روزانه یک عدد کیوی بخورید، خطر بروز سکته مغزی بسیار کاهش می یابد و همینطور از تشکیل لخته خون و بیماری‌ های قلبی عروقی به‌طور قابل ملاحظه ای پیشگیری می کند.

خواص کیوی برای قلب

گفتنی است که پتاسیم موجود در میوه کیوی به کاهش فشار خون کمک می کند چرا که با اثر سدیم مقابله می کند و به این طریق از اتساع عروق جلوگیری می کند و آرامش رگ‌های خونی در بدن را به دنبال دارد. همچنین به واسطه فیبر موجود در کیوی سلامت قلب تضمین می شود.  فیبر به‌همراه ویتامین K در کیوی می‌تواند از تجمع کلسیم در سرخ‌رگ‌ها پیشگیری کند و در نتیجه بروز حملات قلبی را به شدت کاهش می دهد.

پژوهشهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که میزان تری‌گلیسرید در کسانی که به شکل منظم کیوی مصرف می کنند، نسبت‌به دیگران ۱۵٪ کمتر است. از طرف دیگر کیوی منبع مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳، منیزیم، ویتامین E و مس به شمار می رود. همه‌ این موراد گفته شده از جمله خواص کیوی به شمار می روند که به عملکرد مناسب دستگاه قلبی-عروقی کمک می کنند و سلامت آنها را تضمین می کنند.

۷. خواص کیوی برای استخوان ها

از آنجایی که کیوی دارای ویتامین K است به سلامت سرخ‌رگ‌ها کمک می‌کند، و همچنین به‌کمک کلسیم در تشکیل و سلامت استخوان‌های بدن هم مؤثر است. به‌ همین علت هم هست که کمبود ویتامین K می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای استخوان‌ها شود. بر اساس مطالعات انجام گرفته، رژیم‌های غذایی غنی از ویتامین K باعث سلامت استخوان ها می شود و همچنین در کاهش بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به استخوان، مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان تاثیر بسزایی دارند.

۸. خوردن کیوی برای بی خوابی

از جمله خواص دیگر این میوه آن است که کیوی منبع غنی از ترکیبی به ‌نام سروتونین که شاید به همین دلیل است که به داشتن خوابی بهتر کمک زیادی می‌کند. در این خصوص خوب است بدانید که سروتونین موجود در کیوی این توانایی را دارد که زمان و کیفیت خواب را به‌ترتیب ۱۳ و ۵ درصد افزایش دهد. به کسانی که خواب خوبی را تجربه نمی کنند پیشنهاد می کنیم که پیش از خواب کیوی مصرف کنید. همچنین بنا بر نتایج منتشر شده از پژوهش های معتبر، سروتونین موجود در میوه کیوی باعث تقویت حافظه، بهبود خلق و خو و حتی بهبود افسردگی نیز می شود.

۹. خواص کیوی برای سرطان

در طب سنتی چین از قدیم الایام از درختان سرده‌ی آکتینیدا برای درمان بیماری‌ هایی از قبیل درد مفصل، سنگ مثانه، سرطان کبد و مری استفاده می کرده اند و کیوی نیز در این سرده جای دارد. خوب است این نکته مهم را بدانید که اثر مقابله کننده میوه و ریشه‌ کیوی بر رشد و تکثیر سلول‌های مربوط به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و کبد در تحقیقات انجام گرفته به اثبات رسیده است و برای پیشگیری و درمان این بیماری کشنده می توان از میوه کیوی کمک گرفت.

خواص کیوی برای سرطان

در آزمایش‌هایی که در مورد تاثیر کیوی بر بیماری سرطان بر روی موش‌ها انجام گرفت، محققان دریافتند که کیوی به خاطر داشتن پلی‌ساکاریدها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود، خاصیت ضدتومور دارد و موجب کاهش سلول‌های سرطانی در بدن می شود. به همین علت است که میوه کیوی از جمله میوه ها و مواد خوراکی ضد سرطان به شمار می آید.

۱۰. مصرف کیوی برای بیماری های قارچی

در مطالعات مختلف انجام گرفته، هر دو نوع کیوی یعنی هم کیوی سبز و هم کیوی طلایی دارای خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری هستند. گفتنی است که بیشترین فعالیت ضدباکتری در دانه‌های کیوی وجود دارد. از آن جایی که این دانه‌های سیاه‌رنگ ریز هستند به آسانی همراه این میوه مورد مصرف قرار می گیرند.

کیوی از نوع طلایی آن دارای پروتئینی است که اکتی‌چینین نام دارد و دارای خاصیت ضدقارچی بالایی است. عصاره‌ میوه کیوی در مقابل بسیاری از انواع باکتری‌ها از خود فعالیت ضدباکتری نشان می دهد و آنها را از بین می برد. گفتنی است که این توانایی می تواند به آنتی‌اکسیدان‌های مختلف موجود در میوه کیوی مرتبط باشد.


تهیه ماسک کیوی مناسب پوست های خشک

برای این ماسک شما به مواد زیر نیاز دارید :

  • یک قاشق غذاخوری آب کیوی
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک زرده تخم مرغ

این مواد را با هم ترکیب کنید و روی پوست به حالت دورانی ماساژ دهید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه ماسک را از صورت پاک کنید و پوست تان را با آب ولرم شستشو دهید.

در مورد خاصیت این ماسک برای پوستهای خشک باید بدانید که آب کیوی افزایش گردش خون در بدن را به دنبال دارد و در نتیجه لطلافت و آرامش پوست و تغذیه مناسب آن را به دنبال دارد.

ماسک کیوی مناسب برای انواع پوست

برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز دارید :

  • یک عدد کیوی
  • دو قاشق غذاخوری ماست ساده
  • یک قاشق غذاخوری آب پرتقال
  • یک قاشق غذاخوری روغن بادام
  • یک فنجان هویج له شده

این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا حالت خمیری بگیرند. سپس آن را روی صورت ماساژ دهید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود؛ بعد صورتتان را با آب سرد بشویید.

اگر دچار مشکل سیاهی دور چشم هستید، می توانید از برش های کیوی استفاده کنید. این برش ها را روی قسمتهای تیره بگذراید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پوست را شستشو دهید.

اگر دچار جوش و آکنه هستید می توانید روی کیوی حساب کنید و این مشکل پوستی تان را برطرف کنید. برای این کار ما در این مقاله از پارسی نو برای شما آموزش یک نوع ماسک را آورده ایم. گفتنی است که این ماسک می تواند برای تمیز کردن هر پوستی هم مورد استفاده قرار گیرد.

برای تهیه این ماسک کافی است یک کیوی رسیده را خوب له کنید و سپس آن را با چند ورق لیموی تازه یا چند قاشق آبلیموی طبیعی ترکیب کنید. این ماسک را روی پوست صورت ماساژ دهید و بگذارید تا ده دقیقه روی پوست بماند و سپس پوست را با آب ولرم شستشو دهید. می توانید از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

  1. خواص کیوی برای مو

کیوی یک منبع غنی از ویتامین های E و C است و به همین جهت اگر دچار مشکل ریزش مو هستید می توانید از این توانایی کیوی بهره بگیرد و مشکل تان را برطرف کنید. گفتنی است که کیوی دارای منیزیم، فسفر و روی است و برای همین هم می تواند در رشد و تقویت مو تاثیرات مناسبی داشته باشد.

خاصیت کیوی برای موها

اگر دچار شوره سر هستید و یا اگر موهای تان خشک و آسیب دیده است پیشنهاد می کنیم تا کیوی بخورید. دانه های سیاه کیوی دارای امگا ۳ هستند که به رفع این مشکلات مو کمک می کند.

  1. خاصیت کیوی در بارداری و حاملگی

از جمله میوه هایی که خانمهای باردار می توانند استفاده کنند، کیوی است. اگر مادران باردار نسبت به خوردن این میوه حساسیت ندارند می توانند زیر نظر پزشک خود از کیوی در این دوران استفاده کنند.

خواص کیوی در بارداری

از آنجایی که کیوییک منبع غنی از ویتامین c، فیبر، آهن و كلسیم است می تواند برای تامین نیازهای غذایی زنان باردار و جنین آن‌ها مناسب باشد.

خوردن کیوی در دوران بارداری بهبود روند خون‌سازی در زنان باردار را به دنبال دارد و در نتیجه میزان كم‌خونی مادران باردار را در این دوران كاهش می دهد

از آنجایی که منیزیم در کیوی وجود دارد، قدرت جذب كلسیم در بدن مادر بالا می رود. در این مورد باید بدانید که میزان جذب كلسیم در بدن انسان با وجود منیزیم بیشتر می شود و همین هم نقش مهمی در اسكلت‌بندی و افزایش مقاومت استخوان‌ها، دندان‌ها و بدن كودك در آینده خواهد اشت.

  1. خواص کیوی برای دیابت و کاهش وزن

یکی از مناسب ترین میوه های زمستانی برای افراد دیابتی و افرادی که دچار اضافه وزن هستند کیوی است که به علت دارای بودن میزان کم قند در آن برای این دسته از افراد هیچ مشکلی پیش نمی آورد.

در مورد قند موجود در کیوی باید بدانید که قند این میوه از مقدار کمی فروکتوز و گلوکز تشکیل شده که به آرامی در بدن متابولیز می‌شوند و به همین علت است که گفته می شود کیوی میوه مناسبی برای دیابتی ها و افراد چاق است.

افراد دچار مشکل اضافه وزن و چاقی هم بدون نگرانی کیوی بخورند. کیوی در زمره میوه‌هایی است که دارای انرژی کمی است به حدی که ۲۰۰ گرم از میوه کیوی تنها ۱۰۰ کیلو کالری انرژی دارد و به علت داشتن كالری پایین برای کم کردن وزن و چربی سوزی مناسب است.


مقایسه‌ خواص دو میوه کیوی و پرتقال

این دو میوه از جمله میوه هایی هستند که به علت دارا بودن میزان بالای ویتامین C شناخته‌ شده‌ و پرطرفدار هستند. همه تقریبا این را می دانند مصرف پرتقال به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند و کیوی هم به علت دارا بودن مقادیر زیاد این ویتامین، برای سلامت بدن مفید است.به این ترتیب تفاوت کمی بین مواد مغذی موجود در پرتقال و کیوی وجود دارد و در نبود هر کدام از این میوه ها، می توان دیگری را مورد مصرف قرار داد.

شباهت‌ دو میوه پرتقال و کیوی

همانطور که گفتیم شباهت اصلی این دو میوه بر می گردد به مقدار زیاد ویتامین C در هر دو آنها و همینطور به وجود سایر مواد مغذی در آنها و به خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارند که در نتیجه هر دوی این میوه ها باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شوند.

خواص پرتقال را اینجا بخوانید

کیوی و پرتقال هر دو برای درمان مشکلات گوارشی بسیار مفید هستند. پرتقال دارای خاصیت ادرارآور است و در نتیجه به سم زدایی از دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. کیوی هم دارای خاصیت ضدالتهابی است و باعث کاهش علائم بیماری‌های گوارشی می شود.

هر دوی این میوه ها دارای خاصیت ضدباکتری و ضدمیکروبی هستند.

کیوی و پرتقال با پایین آوردن میزان فشار خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سلامت قلب را تضمین می کنند.

تفاوت‌ کیوی و پرتقال

در میوه کیوی قند بیشتری یافت می شود. پرتقال دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد درد است.

بنا بر مطالعات مختلف انجام گرفته، میوه کیوی توانایی تولید و نگهداری از استخوان‌ها را دارد و می تواند از بروز بیماری‌های چشم و دستگاه تنفس هم پیشگیری کند.

از میوه پرتقال می‌توانید به‌عنوان پاک‌کننده‌ ضدباکتری استفاده کنید.

اگر می خواهید روند پیری در بدن را به تاخیر بیاندازید، حتما کیوی بخورید. چرا که تأثیر کیوی در مبارزه با پیری و رادیکال‌های آزاد در مقایسه با پرتقال بیشتر است. یکی دیگر از تفاوتهای این دو میوه آن است که  کیوی حاوی مقادیر چشمگیری از ویتامین A و لوتئین است.

میوه پرتقال هم به علت دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی‌اش می تواند سلامت دهان را تضمین کند.


خواص پوست کیوی را بدانید

یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت بدن بویژه برای زیبایی پوست و مو، ویتامین E است. بخش عمده ویتامین E در میوه کیوی در پوست آن یافت می شود، بنابراین چنانچه به این میوه یا پوست آن حساسیت ندارید، پیشنهاد می کنیم که کیوی را به خوبی بشویید و با پوست بخورید و از این ویتامین برخوردار شوید.

هشدار :

مصرف کیوی با پوست برای کسانی كه دارای مشکلات و بیماریهای دستگاه گوارش هستند اکیدا توصیه نمی شود.


طرز تهیه نوشیدنی کیوی

در ادامه طرز تهیه نوشیدنی کیوی را برای شما آموزش داده ایم.

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی کیوی :

کیوی پوست کنده و ریز خورد شده: ۷۵ گرم

سیب پوست کنده و ریز خورد شده: ۵۰ گرم

عسل: ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نوشیدنی کیوی :

کیوی و سیب خورد شده را در دستگاه مخلوط کن بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن به این ترکیب عسل اضافه کنید و دوباره مواد را با هم خوب مخلوط کنید.

نوشیدنی شما آماده است و می توانید با اضافه کردن یخ آن را سرو کنید.

خواص نوشیدنی کیوی

این نوشیدنی منبع غنی از ویتامین C است و اگر می خواهید لثه و دندان‌ ها ی تان تقویت شود، حتما این نوشیدنی را تهیه کنید.

نوشیدنی کیوی از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. اگر می خواهید استقامت بدن را بالا ببرید از این نوشیدنی کمک بگیرید.

نوشیدنی کیوی از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.


عوارض و مضرات مصرف کیوی

همانقدر که میوه کیوی دارای خاصیت است، می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته باشد. پس در مورد خوردن کیوی باید به حساسیت های بدن تان توجه داشته باشید.

واقعیت آن است که آلرژی یا حساسیت به  میوه کیوی یک انر معمول است که تقریبا برای اکثر افراد پیش می آید و ۱۰٪ همه واکنش‌های آلرژیک نسبت ‌به غذا را در کودکان به ‌وجود می آورد. این حساسیت در افرادی که به لاتکس، موز و آووکادو دارای حساسیت هستند بیشتر به چشم می خورد و بنابراین این دسته از افراد باید بسیار مراقب واکنش‌های آلرژیک ناشی از مصرف کیوی باشند.

در مورد آلرژی به میوه کیوی باید بدانید که حساسیت به این میوه می‌تواند بروز سندرم حساسیت اورال، کهیر (دراثر مصرف یا لمس)، ورم، خارش پوست، حساسیت بینی و دهان و آنافیلاکسی را به دنبال داشته باشد و ممکن است این مشکلات حتی جان فرد را به خطر بیاندازند.

مضرات کیوی چیست

چنانچه از داروهای مسدودکننده‌ گیرنده‌ آدرنرژیک بتا استفاده می‌کنند، می بایست در مصرف کیوی احتیاط کنید چرا که پتاسیم موجود در این میوه می‌تواند افزایش پتاسیم بدن بالاتر از حد طبیعی را منجر شود. افزایش میزان پتاسیم در بدن می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد و این مسئله بویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی جدی تر است و این دسته از  افراد که مشکلات مربوط به کلیه دارند باید در خوردن کیوی احتیاط کنند.

در برخی از افراد خوردن کیوی ممکن است باعث کاهش سرعت لختگی خون شود و این موضوع برای کسانی که با اختلالات خون‌ریزی مواجه هستند، ممکن است مشکل ساز شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر انجام عمل جراحی در پیش دارید، حداقل به مدت دو هفته قبل از انجام عمل کیوی نخورید.

از دیگر مضرات کیوی باید به بروز استفراغ، تهوع و اسهال نیز اشاره کرد. همچنین این میوه در صورت مصرف زاید می‌تواند غش و اشکال در بلعیدن نیز شود.

خوردن کیوی در دوران بارداری یا دوران شیردهی زیر نظر پزشک متخصص توصیه می شد و در خصوص مقدار مناسب مصرف کیوی حتما این دسته از خانمها می بایست با پزشک خود مشورت کنند. قابل ذکر است که خوردن بیش از اندازه این میوه در زمان شیردهی یا بارداری می‌تواند برای سلامتی برخی خانمها ضرر داشته باشد.

اگر دارویی خاص مصرف می کنید در خوردن کیوی مراقب باشید. بسیاری از مطالعات انجام گفته عنوان کرده اند که کیوی فعالیت‌های ضد قارچی دارد و به همین علت هم می‌تواند در افرادی که داروهای ضد قارچ مصرف می کنند، اثرات اضافی داشته باشد.

دقت داشته باشید که کیوی چنانچه با داروهای خاصی مورد مصرف رار گیرد، احتمال بروز خونریزی را افزایش می‌‌دهد. برخی از این داروها که ممکن است با کیوی تداخل داشته باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند عبارتند از : داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین، هپارین، داروهای ضد پلاکت و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

چنانچه مکمل های رژیمی یا گیاهی مصرف می کنید دقت داشته باشید که این مکمل ها با کیوی تداخل نداشته باشند.

اگزالات موجود در میوه كیوی جذب كلسیم در بدن را با مشکل مواجه می کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که ۲ تا ۳ ساعت پیش و بعد از مصرف لبنیات این میوه را نخورید تا جذب كلسیم در بدن را با مشکل مواجه نکند.

کودکان زیر یکسال کیوی نخورند چرا که ممکن است حساسیت زا باشد و آنها را دچار مشکل کند.

به صورت کلی چنانچه مقادیر بالایی دارو مورد مصرف قرار می دهید یا چنانچه به اختلالات سلامتی جدی دچار هستید، پیشنهاد می‌ کنیم در مورد خوردن کیوی با پزشک خود مشورت کنید. در نهایت توصیه می‌شود این میوه را به میزان محدود بخورید تا هیچ عارضه جانبی شما را تهدید نکند.

تذكرات مهم در خصوص برخی مصارف میوه کیوی

از آنجایی که میوه کیوی مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین در خود دارد و از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت سودمند است، توسط آشپزان و خانمهای ایرانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما این را بدانید که احتمال دارد این ماده برای برخی افراد آلرژی زا باشد. در این راستا افرادی که به آناناس حساسیت دارند باید دقت بیشتری داشته باشند چرا که مستعد حساسیت به این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین می رود.

برخی از خانمها این میوه را به شکل خام در برخی از دسرها مورد استفاده قرار می دهند. باید بدانید که استفاده از کیوی خام در دسرهایی که شیر یا سایر فراورده های لبنی در آنها مورد استفاده قرار می گیرد، نامناسب است چرا که این آنزیم با گذشت چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع به حل کردن پروتئین شیر می کند.


مقالات مشابه : خاصیت کرفس خواص نارگیل و خواص گل گاوزبان چیست