قرص آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید چیست و عوارض آن

قرص آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید چیست و عوارض آن


منبع: اوما

174

1398/10/30

21:34


قرص آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید چیست و عوارض آن

نام علمی دارو: آسپرین-Aspirin

گروه دارویی: داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها

نام ژنریک: استیل سالیسیلیک اسید و آ اس آ و آسپرین

نام لاتین: A.S.A   -Acetyl salicylic Acid


قرص آسپرین برای چی استفاده میشه؟

آسپرین برای کاهش تب و تسکین درد ملایم و متوسط ناشی از بیماری هایی مانند درد عضلانی، درد دندان، سردرد و سرماخوردگی استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتریت استفاده شود. آسپرین به عنوان سالیسیلات و داروهای ضد التهاب غیر استروئید شناخته می شود (NSAID). این دارو با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص در بدن برای کاهش درد و تورم کار می کند. قبل از درمان کودک زیر 12 سال، با پزشک خود مشورت کنید.

نیمه عمر آسپرین در مقادیر کم 2 تا 3 ساعت است. در مقادیر بالا به علت اشباع متابولیسم کبدی ممکن است تا 15 تا 30 ساعت نیز افزایش یابد.

پزشک ممکن است مصرف دوز کم آسپرین را جهت جلوگیری از لخته شدن خون توصیه کند. این اثر خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد [1,2]. اگر به تازگی عمل جراحی بر روی شریان های مسدود شده (مانند جراحی بایوال، انتروکتکتومی کاروتید، استنت کرونر) انجام داده باشید، پزشک ممکن است شما را به استفاده از آسپرین در دوزهای پایین به عنوان "رقیق کننده خون" برای جلوگیری از لخته شدن خون هدایت کند.

انواع قرص آسپرین

انواع قرص آسپرین

قرص روکشدار: 80 میلی گرم و 325 میلی گرم

قرص جویدنی: 100 میلی گرم

قرص جوشان: 325 میلی گرم، 400/240 میلی گرم

قرص همراه با کدئین: آسپرین 500 میلی گرم + کدئین 10 میلی گرم

قرص با پوشش میکرو: 100 میلی گرم و 500 میلی گرم

شیاف: 325 میلی گرم

آسپرین بچه

دارو استیل سالیسیلیک اسید یا آ اس آ با نام تجاری آسپرین است که در بیشتر مواقع با نام آسپرین بچه شناخته می شود. 

بهترین زمان مصرف آسپرین

گرچه مصرف آسپرین بعد از غذا بخصوص ظهرها، کمترین عوارض گوارشی را دارد اما مصرف آن شبها قبل از خواب بیشترین اثر را داد.

- این دارو را به صورت خوراکی مصرف کنید. یک لیوان آب پر (8 اونس / 240 میلی لیتر) بنوشید، مگر اینکه دکتر به شما غیر این مطلب توصیه کرده باشد. حداقل 10 دقيقه پس از مصرف اين دارو دراز نکشید. اگر اختلال معده در هنگام مصرف این دارو رخ داد، این دارو را با غذا یا شیر مصرف کنید.

- قرص های پوشش داده شده روده ای را کامل قورت دهید. این قرص ها را نجوید. انجام این کار باعث ناراحتی معده می شود.

- قرص ها یا کپسول ها را خرد نکنید یا نجوید. انجام این کار می تواند تمام داروها را همزمان آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. همچنین این قرصها را نصف نکنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز توصیه کند. کل قرص را قورت بدهید و قرص را خرد نکنید یا نجوید.

- دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. برچسب محصول را بخوانید تا مقدار مصرف را متوجه شوید. هرگز دارو را بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید و یا آن را به مدت طولانی تر مصرف نکنید، مگر آنکه پزشک توصیه کند. از کوچکترین دوز موثر استفاده کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

- اگر این دارو را در صورت نیاز مصرف می کنید (به طور منظم)، به یاد داشته باشید که در صورت مصرف دارو پس از مشاهده اولین علائم ، دارو به بهترین شکل اثر می کند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو نیز اثر نکند. آسپرین با پوشش خاص یا آزادی آهسته دیرتر موجب توقف درد می شود زیرا دیرتر جذب می شود. از دکتر یا داروساز خود برای کمک به انتخاب بهترین نوع آسپیرین برای شما بپرسید.

- آسپرین در بالغین و کودکان هرگز نباید بیشتر از 3 روز برای تب بالاتر از 39 درجه مصرف شود [3].

نحوه مصرف آسپرین

برای ایجاد اثرات ضد التهابی و درمان آرتریت، دوز مصرف آسپرین در بالغین:

روزانه 2.6 تا 5.2 گرم از دارو از راه خوراکی در دوز های منقسم مصرف می شود. دوز مصرف آسپرین در کودکان: روزانه 90 تا 130 میلی گرم بر کیلوگرم وزن از راه خوراکی هر 4 تا 6 ساعت مصرف می شود.

برای ایجاد اثرات ضد درد و ضد تب، آسپرین در بالغین:

325 تا 650 میلی گرم از دارو از راه خوراکی یا رکتال هر 4 ساعت در صورت نیاز، مصرف می شود. آسپرین در کودکان: روزانه 40 تا 100 میلی گرم بر کیلوگرم از راه خوراکی یا رکتال در دوزهای منقسم در صورت نیاز مصرف می شود.

در اختلالات قلبی - عروقی (مصرف آسپرین برای کاهش غلظت خون) در بالغین:

325 تا 650 میلی گرم از دارو از راه خوراکی یک یا دو بار در روز مصرف می شود.

به طور معمول هر چهار تا شش ساعت برای تب و درد استفاده می شود. معمولا یکبار در روز برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی استفاده می شود. دوزهای معمول از 50 میلی گرم (میلی گرم) تا 6000 میلی گرم در روز است [4].

عوارض آسپرین

 

عوارض قرص آسپرین

اگر پزشک به شما توصیه کند از این دارو استفاده کنید، می داند مزایای آن از عوارض جانبیش بیشتر است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. ناراحتی معده و سوزش معده ممکن است رخ دهد. اگر یکی از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر عوارض جانبی جدی دارید به پزشک اطلاع دهید. عوارض جانبی جدی عبارتند از:

  • کبودی/ خونریزی
  • مشکل شنوایی
  • زنگ زدن گوش
  • علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر مقدار ادرار)
  • تهوع یا استفراغ مکرر یا شدید
  • خستگی ناگهانی
  • سرگیجه
  • ادرار تیره
  • زردی چشم / پوست

این دارو به ندرت سبب خونریزی جدی از معده / روده یا سایر مناطق بدن می شود. اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی زیر شدید به پزشک مراجعه کنید:

  • مدفوع سیاه / تار
  • درد مداوم یا شدید معده یا شکم
  • استفراغ شبیه به دانه های قهوه
  • بی حوصلگی
  • ضعف در یک طرف بدن
  • تغییر ناگهانی بینایی یا سردرد شدید

واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش حساسیتی شدید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

اگر از این دارو برای درمان سردرد استفاده می کنید، در صورتی که عوارض زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • ضعف در گفتار
  • ضعف در یک طرف بدن و
  • یا تغییرات ناگهانی بینایی

قبل از استفاده از این دارو، اگر دچار سردرد ناشی از آسیب سر، سرفه یا خم شدن یا سردرد شدید، تهوع و استفراغ شدید، تب و گردن درد خفیف هستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.  این لیست فهرست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید [5].

آسپرین و غلظت خون

در بین برخی افراد باب شده که می گویند چنانچه غلظت خون دارید قرص آسپیرین استفاده کنید و یا خون اهدا کنید, در حالیکه استفاده دو مورد فوق تنها در حد یک مسکن ساده بوده و نیاز است افراد علت بیماری غلظت خون را با مراجعه به پزشک متخصص جویا شوند [6].

آسپرین و سیگار

بیماران دیابتی بالای 50 سال که مبتلا به فشارخون، چربی خون بالا یا سیگار استعمال می‌کنند باید روزی یک عدد آسپرین مصرف کنند [7].

موارد منع مصرف آسپرین

 

موارد منع مصرف آسپرین

قبل از مصرف آسپرین، اگر به این دارو یا به سالیسیلات های دیگر (مانند کولین سالیسیلات) یا به سایر داروهای مسکن یا داروهای کاهش تب (NSAIDs مانند ایبوپروفن، ناپروکسن) یا مواد دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر هر کدام از مشکلات پزشکی زیر را داشتید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • دیابت
  • مشکلات معده (مانند زخم، سوزش سر دل، درد معده)
  • آسم حساس به آسپیرین و کهیر مزمن
  • هموفیلی
  • پولیپ بینی
  • نقرس
  • فاویسم

- این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو، به ویژه هنگامی که با این محصول ترکیب می شود، خطر ابتلا به این عارضه جانبی را افزایش می دهد. مشروبات الکلی را محدود کنید و سیگار را ترک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

- قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود در خصوص مصرف این دارو بگویید و باید قطع شود.

- کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال که دچار آبله مرغان، آنفولانزا یا بیماری دیگری هستند یا به تازگی واکسینه کرده اند نباید آسپرین مصرف کنند. در این موارد، مصرف آسپرین خطر ابتلا به سندرم ری را افزایش می دهد. اگر تغییرات در رفتار با حالت تهوع و استفراغ را مشاهده کردید، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه اولیه سندرم ری باشد.

- سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو داشته باشند، به خصوص خونریزی معده و روده و زخم معده.

آسپرین در دوران بارداری

آسپرین برای استفاده در درمان درد یا تب در طول بارداری توصیه نمی شود. این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند یا باعث ایجاد مشکلات در هنگام زایمان شود. قبل از استفاده از این دارو، اگر فکر می کنید حامله هستید، با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی موارد، آسپرین با دوز کم (40 تا 150 میلی گرم در روز) ممکن است در طول حاملگی به طور ایمن مورد استفاده قرار گیرد تا از شرایط خاصی مثل پره اکلامپسی جلوگیری شود بنابراین مصرف دوز پايين آسپيرين در طول بارداري عموماً بي‌خطر در نظر گرفته مي‌شود و مطالعات نشان داده‌اند که خطر موربيديته و مرگ‌ومير مادر و جنين را افزايش نمي‌دهد [8].

آسپرین در شیردهی

آسپرین به شیر مادر منتقل می شود. هنگامی که در مقادیر زیادی استفاده می شود (مانند درمان درد یا تب)، ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند بنابراین به دليل خطر بالقوه مسموميت با ساليسيلات و مشکلات خونريزي‌دهنده در نوزادان، مادران شيرده بايد از مصرف دوزهاي بالاي آسپيرين خودداري کنند [9]. 

تداخلات دارویی آسپرین

برخی از محصولات که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • مایفا پریستون
  • الکل
  • پروبنسید 
  • استازولامید
  • ضد انعقادها مانند وارفارین، هپارین
  • کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون
  • متوترکسات
  • اسید والپروئیک
  • داروهای گیاهی مانند گینکو بلاب

قبل از استفاده از این محصول، اگر اخیرا واکسن زنده (مانند واکسن واریسلا و واکسن زنده انسانی) دریافت کرده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف روزانه NSAID ها (مانند ایبوپروفن) ممکن است توانایی آسپیرین را برای جلوگیری از حمله قلبی / سکته مغزی کاهش دهد. اگر از آسپرین با دوز پایین برای مصرف پیشگیری از حمله قلبی / سکته مغزی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر و در مورد سایر درمان های ممکن (مانند استامینوفن) با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایشهای آزمایش قندخون خاص) تداخل داشته باشد و باعث نتایج اشتباه شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان می دانند که شما این دارو را مصرف می کنید [10].

مصرف بیش از حد آسپرین

علائم تجویز آسپیرین عبارتند از درد معده، تهوع و استفراغ و زنگ زدن در گوش (وزوز گوش).

فراموش کردن یک دوز داروی آسپرین

اگر فراموش کردید یک وعده آسپیرین مصرف کنید، این قرص را بلافاصله بعد از یادآوری بخورید. با این حال، اگر تقریبا نزدیک قرص بعدی است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و بقیه قرص ها را طبق برنامه منظم ادامه دهید. هیچگاه دو قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

1-Sunitha V. Ittaman, MD, Jeffrey J. The Role of Aspirin in the Prevention of Cardiovascular Disease. Clinical Medicine & Research Volume 12, Number 3-4: 147-154

2-Ymer H Mekaj, Fetije. New insights into the mechanisms of action of aspirin and its use in the prevention and treatment of arterial and venous thromboembolism. Therapeutics and Clinical Risk Management

3-Michael A. Millard, MD and Eduardo A. Hernandez-Vila. What Do the Guidelines Really Say About Aspirin? Texas Heart Institute Journal

4-Yeomans ND. Aspirin: old drug, new uses and challenges. J Gastroenterol Hepatol. 2011 Mar;26(3):426-31. 

5-Edward S. Huang. Long Term Use of Aspirin and the Risk of Gastrointestinal Bleeding. The American journal of medicine

6- Li WJ1, Zhang HY, Miao CL, Tang RB, DU X, Shi JH, Ma CS. Cigarette smoking inhibits the anti-platelet activity of aspirin in patients with coronary heart disease. Chin Med J (Engl). 2011 May;124(10):1569-72.

7-Anetta Undas, Kathleen E. Antithrombotic properties of aspirin and resistance to aspirin: beyond strictly antiplatelet actions. The American Society of Hematology

8-Belhomme N, Doudnikoff C, Polard E. Aspirin: Indications and use during pregnancyRev Med Interne. 2017 Dec;38(12):825-832.

9-Datta P, Rewers-Felkins K, Kallem RR, Baker T, Hale TW. Transfer of Low Dose Aspirin Into Human Milk. J Hum Lact. 2017 May;33(2):296-299. 

10-Russo NW, Petrucci G, Rocca B. Aspirin, stroke and drug-drug interactions.Vascul Pharmacol. 2016 Dec;87:14-22. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو