همه چیز درباره سردرد عصبی, از علت تا روش های درمان

همه چیز درباره سردرد عصبی, از علت تا روش های درمان


منبع: آرگا

516

1398/12/2

11:05


یکی از انواع سردرد ها بسیار شایع به خصوص در بین زنان، سردرد های عصبی می باشند که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و با علایمی همراه می باشند که در این مقاله قصد داریم شما با هر آنچه که باید در مورد سردرد عصبی بدانید آشنا خواهیم کرد.

سردرد تنشی از رایج ترین سردرد ها می باشد که افراد زیادی را به خود گرفتار می کند و ناشی از تنش های روحی و روانی است اما برخی از کارشناسان عقیده دارند این سردرد های عصبی بنا به دلایل انقباضات عضلانی در سر و ناحیه گردن ایجاد می شود و گاهی این سر درد ها چندین ماه و چندین سال طول می کشند و در برخی موارد با تومور مغزی اشتباه گرفته می شود.

همه چیز درباره سردرد عصبی

سر درد عصبی و همه چیز درباره آن

سردرد های عصبی به دو دسته از جمله حاد و مزمن تقسیم می شوند که سردرد های حاد از سی دقیقه تا یک هفته به طول می انجامند در حالی که سردرد های عصبی مزمن ممکن است ادامه دار باشد، سردرد عصبی باعث درد خفیف تا متوسط می شود و در این مواقع احساس می کنید یک باند محکم اطراف سرتان بسته شده و درد ممکن است از پشت سر یا بالای ابرو ها آغاز سپس تمام سرتان را در بر می گیرد

آشنایی با سردرد تنشی

علل سردرد های تنشی

در زمان استرس، عضلات گردن، شانه و فک گرفتگی پیدا کرده و بر روی عروق خونی فشار وارد می کند و درد از طریق اعصاب عروق به مغز انتقال پیدا می کند علت آن شامل :

  • قند خون پایین
  • بیماری پیش قاعدگی
  • نشستن طولانی مدت و یا در وضعیت ناراحت
  • نخوابیدن به میزان کافی
  • مصرف مایعات نا کافی
  • آلرژی غذایی
  • درد با منشأ سایر نواحی مانند: سینوس
  • فشار دادن دو فک روی هم یا دندان به هم ساییدن

علل ایجاد سردرد عصبی

آشنایی با نشانه های سردردهای عصبی

  • عضلات فک، گردن و شانه درد ناک و گرفته می شود.
  • سردرد از پشت سر شروع و در تمام سر منتشر می شود.
  • فشار مبهم که از نیم ساعت تا چند ساعت یا چندین روز طول می کشد.
  • سردرد با راه افتادن بیشتر نمی شود.
  • درد در طول روز ادامه دار می شود.
  • احساس فشار بر روی پیشانی یا در طرفین سر و پشت سر

آشنایی با علایم سردرد عصبی

روش ها درمان و تسکین سردردهای عصبی

به منظور جلوگیری از سردرد های تنشی ابتدا باید عوامل تحریک کننده آن را شناسایی کرده و از آن عوامل دوری کنید در ادامه شما را با روش ها درمان و تسکین این نوع سردرد آشنا خواهیم کرد.

  • ماساژ

به منظور تسکین سردرد های ناشی از استرس ماساژ روی پوست به مدت چند دقیقه یک روش عالی محسوب می شود و همچنین به کاهش درد و تنش عضلات کمک می کند و در نتیجه جریان خون را بهبود می بخشد، به خاطر داشته باشید که در زمان ماساژ بر روی نواحی پس سر یا گیجگاه تمرکزی زیادی داشته باشد تا نتیجه بهتری حاصل نمایید.

یک الی دو قطره عصاره آویشن یا رزماری را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده سپس بر روی پیشانی و گیجگاه بمالید و به مدت چند دقیقه بنشینید تا این روش طبیعی اثر کنید البته می توانید همه بدن تان را با این ترکیب ماساژ دهید این کار باعث می شود از استرس و تنش رهایی پیدا کنید.

آشنایی با سردردهای تنشی

  • کمپرس سرد

از دیگر روش های موثر جهت درمان سردردهای عصبی استفاده از کمپرس سرد می باشد زیرا، در برخی مواد سردرد به خاطر فشار رگ های خونی روی عصب ایجاد می شود در این مواقع استفاده از کمپرس سرد سبب انقباض رگ ها می شود و در نتیجه کمی از فشار را کم می کند.

تکه های یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده سپس حوله ای دور آن بپیچید و دراز کشیده کمپرس سرد را بر روی پیشانی به مدت دو دقیقه قرار دهید این روش را چهار تا پنج بار انجام دهید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

درمان سردرد تنشی با روش های موثر

هشدار : از قرار دادن یخ به صورت مستقیم بر روی پوست خودداری کنید زیرا باعث سرماخوردگی می شود.

  • سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب علاوه بر کاهش علایم میگرن برای سردرد های تنشی نیز گزینه بسیار مناسبی است و همچنین برای کاهش استرس نیز بسیار مفید است از این رو، به یک لیوان آب یک قاشق غذا خوری سرکه سیب فیلتر نشد و خام را بیافزایید و کمی عسل نیز می توانید به آن اضافه کنید از این روش روزی دو بار استفاده کنید، همچنین نوشیدن چای سبز و بابونه نیز بسیار مفید است.

درمان سردرد های تنشی با روش های طبیعی

  • کنترل استرس

از مهم ترین روش های جهت جلوگیری از بروز این نوع سردرد ها مددیریت استرس است و علاوه بر اینکه باعث سردردهای عصبی می شود بلکه می توانید درد آن را نیز تشدید کند که روش های زیادی جهت کنترل استرس وجود دارد که عبارتند از :

  1. دوش گرفتن آب گرم
  2. گوش دادن به یک موزیک ملایم
  3. تنفس عمیق
  4. تمرین یوگا، تجسم سازی و مدیتیشن و..
  5. عصاره نعناع فلفلی

درمان سردرد های تنشی با کنترل استرس

  • نعناع فلفلی

عصاره نعناع فلفلی سبب کاهش استرس و آرام شدن اعصاب تان می شود به همین خاطر به یکی از روش های موثر جهت درمان سردردهای عصبی تبدیل شده است، بنابراین چند قطره از عصاره نعنا را بر روی پیشانی، شقیقه ها و پشت گردن ماساژ دهید و در زمان ماساژ نفس عمیق بکشید، همچنین می توانید دو عدد چای کیسه ای نعنا فلفلی را به مدت پنج تا ده دقیقه بر روی پلک چشم های بسته یا پیشانی قرار دهید.

  • بهبود وضعیت بدن

یکی از علل اصلی سردردهای عصبی وضعیت نادرست بدن می باشد که اصلاح وضعیت بدن نقش مهمی را در بهبود این نوع سردرد ها ایفا می کند بنابراین زمانی که ایستاده اید شانه ها را عقب و سرتان را صاف و کمی به سمت بالا بگیرید و شکم تان را داخل بکشید، زمانی نشسته اید نیز ران هایتان را موازی با زمین و سرتان را به سمت جلو و صاف قرار دهید و البته در زمان راه رفتن و دراز کشیدن نیز سعی کنید در وضعیت مناسبی قرار بگیرید.

درمان سردرد تنشی با بهبود وضعیت بدن

  • خسته نکردن چشم ها

از دیگر دلایل سردرد های تنشی خستگی چشم ها می باشد، افرادی که ساعات زیادی را پشت میز کامپیوتر می نشینند بیشتر در معرض این سردرد قرار دارند که به منظور پیشگیری از خستگی چشم ها روزانه چند بار به مدت یک دقیقه پلک ها را به آرامی ماساژ دهید این روش به ریلکس شدن عضلات اطراف چشم کمک شگفت انگیزی می کند و به ازای هر پانزده تا سی دقیقه کار کردن به مدت پنج دقیقه استراحت کنید و چشم ها را به مدت چند ثانیه در جهت و خلاف گردش عقربه ساعت بچرخانید، این روش را هر یک ساعت یک بار و هر بار چهار تا پنج بار انجام دهید.

درمان سردرد عصبی با روش های طبیعی

  • طب فشاری

از روش های موثر دیگر در درمان سردرد های تنشی طب فشاری است که در آن به نقاط خاصی فشار وارد می شود و در نتیجه سردرد را تسکین می دهد که یکی از نقاط موثر جهت کاهش استرس نقطه drilling bamboo point می باشد و این نقطه جای است که پل بینی به لبه ابرو ها می رسد از این رو، به هر دو نقطه همزمان با نوک انگشتان اشاره تان فشار وارد کرده و به مدت یک دقیقه نگه دارید.

عوامل تحریک کننده سردرد تنشی

  • خستگی و خشکی چشم
  • الکل
  • استعمال دخانیات
  • عفونت سینوسی
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • وضعیت بد قرار گری بدن
  • کافئین
  • فشار های عاطفی و روانی
  • استعمال دخانیات

روش تشخیص سردرد تنشی

در برخی مواردی که این نوع سردرد شدید است پزشک در ابتدا به اطمینان از اینکه این سردرد ها ناشی از مشکلاتی مانند : آنوریسم مغزی یا تومور مغزی نباشد تست هایی را انجام می دهد، آزمایش های مورد استفاده به منظور سایر عارضه ها شامل : سی تی اسکن که از اشعه ایکس به منظور گرفتن عکس های رادیولوژی از اندام های داخلی بدن استفاده می شود و ام آر آی که به پرشک به منظور برسی بافت های نرم کمک می کند.

روش های تشخیص سردرد تنشی

 

آشنایی با دارو های سردرد

به منظور رهایی از سردرد های تنشی می توانید از دارو های مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید البته تنها در صورت نیاز از این دارو ها استفاده کنید زیرا، استفاده بیش از حد از آن ها سبب بروز سردرد های ناشی از استفاده بیش از حد از دارو می شود و این نوع سردرد زمانی اتفاق می افتند که بیمار به دارو عادت کرده باشد که در این مواقع از بین رفتن اثر دارو منجر به ایجاد سردرد می شود. در برخی موارد نیز پزشک داروهایی را برای فرد بیمار تجویز می کند که عبارتند از :

  1. کتورولاک
  2. استامینوفن تجویزی
  3. ناپروکسن
  4. ایندومتاسین
  5. مخدرها

در صورتی که مسکن ها بر روی تسکین سردرد اثری نداشته باشند پزشک یک داروی شل کننده عضلات تجویز می کند که سبب شل شدن عضلات سرو گردن می شود و در برخی موارد یک داروی ضد افسردگی مانند یکی از مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) نیز تجویز می کند و باعث می شود بیمار با استرس مقابله کند.

روش های درمان سردرد های تنشی

نکات مهم :

۱.مصرف غذاهایی که تحریک کننده سردردهای تنشی تان می شود را محدود کنید مانند : غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، نیترات، پنیر کهنه و دیگر عواملی که باعث سردردتان می شود.

۲. سعی کنید عادت غذایی مناسبی داشته و در ساعت معینی غذا بخورید

۳. مصرف شکر و کافئین را محدود کنید.

۴. در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن تان با کم آبی مواجهه نشود.

۵. از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.

امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان سودمند بوده باشد در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با روش های درمان انواع سردرد ها از جمله : درمان سردرد خوشه ای، درمان سردرد سینوسی و درمان سردرد گرما زدگی بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو