فشار داخل سر به چه علت می باشد و درمان آن چگونه است؟

فشار داخل سر به چه علت می باشد و درمان آن چگونه است؟


منبع: آرگا

131

1400/5/7

09:10


سردرهای سینوسی و سردردهای تنشی از مهمترین دلایل ایجاد فشار داخل سر هستند. عوامل دیگری نیز در بروز فشار درون سر دخیل می باشد که در این مطلب قصد داریم به معرفی آن ها و روش های درمان این مشکل بپردازیم.

خیلی از اشخاص در زندگی روزانه خود با انواع مختلفی از سردرد مواجه می شوند که این عامل موجب شده آن ها برای درمان و پیشگیری دست بکار شوند و به پزشک مراجعه کنند. خیلی از افراد دیگر از درد سر های خود چشم پوشی می کنند ولی غافل از این که همین سردرد ها می تواند ناشی از برخی بیماری های خطرناک باشد. از اصلی ترین علت ابتلا به سردرد افزایش فشار داخل سر است که مشکلات بسیاری را برای اشخاص به وجود می آورد. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

عوامل فشار داخل سر

دلایل فشار داخل سر چیست؟

بعضی مواقع به خاطر بروز یکسری مشکلات در سر امکان این که در آن قسمت احساس فشار و سنگینی داشته باشیم زیاد است که این احساس از شدید تا خفیف بودن متغیر است. وقتی مشکلی در سر موجب ایجاد فشار در درون سر گردد برای مت بسیار خطرناک خواهد بود. که این بیماری می تواند علائم مهم سردرد تنشی باشد که بر سینوس ها و عفونت گوش تاثیر دارد. فشار شدید و غیرطبیعی درون سر می تواند هشداری باشد که به وضعیت پزشکی مثل آنوریسم و تومور مغزی دچار شده اید و چنین مشکلی بسیار کم بوده است.

درمان درد در درون سر

دردهای مختلف سر هر کدام چه علائمی دارند؟

دانستن این که فشار در قسمت های مختلف سر هر کدام نشانه چه می تواند باشد برای تشخیص بهتر نیاز است به پزشک مراجعه شود و دلایل احتمالی در همه  جای سر مورد بررسی قرار بگیرد. که به شرح زیر می باشد؛

  • در صورتی که فشار در همه قسمت های سر باشد به خاطر آسیب دیدگی، ضربه مغزی و سردرد تنشی است.
  • اگر فشار در پشت سر و گردن باشد علت آن ضربه مغزی، آسیب دیدگی، مشکلات دندانی و سردرد تنشی است.
  • چنانچه فشار در بالای سر باشد به خاطر عوامل سردردهای تنشی و نا آرام است.
  • در صورتی که فشار در یک طرف سر باشد علت آن مشکلات دندان، میگرن و گوش است.
  • اگر فشار در چانه، فک و صورت باشد دلیل آن سردردهای سینوسی، مشکلات دندانی و تنشی است.
  • چنانچه فشار در پیشانی و جلو سر باشد به خاطر سردردهای تنشی و سینوسی است.
  • اگر فشار در شقیقه ها و گوش باشد به علت مشکلات دندانی و گوش، سردردهای تنشی و سینوسی است.
  • در صورتی که فشار در ابرو و چشم ها باشد به دلیل سردردهای سینوسی است.

علت فشار داخل سر چیست؟

دلایل احساس فشار درون سر چه می تواند باشد؟

فشار داخل سرمی تواند عوامل و علت های زیادی داشته باشد که سردردهای تنشی و سینوسی از مهمترین آن ها است. همچنین سردرد های دیگری وجود دارند که با احساس ضربان و فشار و تیر کشیدگی در یک یا دو طرف سر که همراه با درد چشم است بیشتر افراد تجربه می کنند. که از انواع سردردها می توان به سردردهای بازگشتی، خوشه ای، کافئینی و … اشاره کرد. سردردها بر اثر طیف وسیعی از عوامل که نشان دهنده یک وضعیت مهم است علامت یک بیماری دیگر هستند.

  • سردردهای تنشی

دردهایی که از سردردهای تنشی نشات می گیرد اغلب حالت خفیف و شدید متغیری دارد. که در بعضی از آن ها شبیه به نوار کشی که به دور سر محکم بسته می شود و به سر فشار وارد می کند. سردردهای تنشی از شایع ترین دردهای سر بوده که تا ۴۵% از افراد آن را تجربه کرده اند. ولی علت به خوبی شناخته نشده و می تواند به خاطر اضطراب و استرس و وضعیت بدنی و افسردگی ضعیف باشد.

نشانه فشار و درد سر

  • سردردهای ناشی از سینوسی

اغلب این دردها می تواند به خاطر فشار مداوم در گونه و پیشانی و فک و گوش و بینی اتفاق بیافتد. که با این تفاسیر شخص علائم مختلفی مثل کیپ شدن بینی دارد. سینوس ها حفره های به هم متصلی هستند که در پشت پیشانی، چشم، بینی و گوش و گونه وجود دارند که موقع التهاب مخاط اضافی ایجاد شده را موجب ایجاد فشار در سر می شود. دلیل سردرد سینوسی می تواند سرماخوردگی، آلرژی، عفونت سینوسی، آنفولانزا باشد. برای درمان سردرد  سینوسی کلیک نمایید.

  • میگرن

معمولا میگرن به درد ضربان داری گفته می شود که موجب تیر کشیدن در سر شده که در یک طرف سر رخ می دهد. این می تواند اینقدر شدید باشد که شخص را ناتوان از هر فعالیتی کند و اغلب همراه با حساسیت به نور و استفراغ و تهوع است. میگرن در بین مردم یک سردرد متداول بوده که در نوجوانی ظاهر شده و شدید می شود. میگرن از نشانه هشدار دهنده است.

عوامل فشار داخل سر

  • مشکلات گوش

فشاری خسته کننده که مدام در گوش ها، شقیقه ها، یک طرف سر و فک ایجاد می شود و می تواند یک یا هر دو طرف سر را تحت تاثیر قرار دهد. گرفتگی و عفونت گوش از جمله مشکلات شایعی است که در گوش با فشار داخل سر ایجاد می شود. از علت های گرفتگی گوش می توان به فشار درون گوش، عفونت گوش داخلی و بیرونی، انسداد مخاط گوش، پارگی پرده گوش و عفونت گوش اشاره داشت.

  • آسیب دیدگی و ضربه مغزی

حس فشار خفیفی در سر که مرتبط با سردرگمی و سرگیجه و حالت تهوع است با ضربه مغذی یک آسیب خفیف در سر می باشد که هنگام اتفاق مغز بین یک مشکل تکان یا لرزش می تواند داشته باشد. این ضربه با فعالیت مغز اثر می گذارد و سلول های آسیب دیده را که بر اثر صدمه و ضربه ناگهانی به سر موجب شده فرد ضربه مغزی شود. که در این حالت موقع سقوط و صومات ورزشی و تصادفات رانندگی رخ می دهد.

خطر فشار داخل سر

  • آنوریسم مغزی

درد ناگهانی و شدیدی که در سر ایجاد می شود از علائم ابتلا به آنوریسم مغزی می باشد که در افراد به این بیماری از بدترین نوع فشار داخل سر و درد سر هستند. آنوریسم مغز یک برآمدگی در رگ خون بوده که با فشار زیاد به سر موجب خونریزی و پارگی می شود. علت اصلی آن به درستی درک نشده ولی عواملی مثل: افزایش سن، سیگار کشیدن و فشارخون بالا در آن نقش دارند.

  • تومور مغزی

تومور مغزی با وجود این که فشار سنگینی در گردن و سر احساس می شود موجب سردرد های شدید شده و این ها اغلب با مشکلاتی در بینایی و حافظه همراه است. این عارضه به خاطر تکثیر و رشد زیاده از حد سلول های مغز اتفاق می افتد که با یک توده غیر طبیعی در مغز تشکیل می شود. درمان تومور مغزی هم می تواند خوش خیم غیر سرطانی و بد خیم سرطانی باشند.

  • از دیگر شرایط

بعضی از شرایط دیگر که موجب فشار داخل سر می شود از قبیل؛ فشار خون بالا، کم آبی بدن و گرسنگی، حمله های ایسمیک مغزی و سکته، عفونت و مشکلات دندان، درد در عضلات گردن و سر، خستگی و یا مصرف دارو های که باعث بی حالی شده و عفونت هایی مانند مننژیت و آنسفالیت می تواند باشند.

خطر فشار داخل سر

دیگر عوامل فشار درون سر چیست؟

گاهی مواقع فشار در داخل سر به خودی خود اتفاق می افتد که این امکان دارد با نشانه های دیگری همراه باشد که برخی از آن ها عبارت است از:

  1. فشار در گوش و سر که به خاطر عفونت گوش و انسداد مخاط گوش و عفونت های دندانی رخ می دهد.
  2. فشار با احساس سرگیجه همراه است به خاطر واکنش های آلرژیک و آسیب دیدگی سر و ضربه مغزی، عفونت، میگرن، فشار خون بالا، حمله ناگهانی، گرما زدگی و هول و استرس زیاد و کمبود آب می تواند باشد.
  3. فشار در چشم و سر می تواند به خاطر عفونت سینوسی و آلرژی و فشار در چشم و میگرن باشد.
  4. فشار در سر و گردن به خاطر فشار در اعصاب و ماهیچه های گردن که موجب سردرد های میگرن و تنشی است.
  5. احساس درد در سر به خاطر اضطراب که از سردردهای تنشی و استرس زیاد نشات می گیرد.

درمان درد در درون سر

بهترین درمان ها برای این بیماری

برخی از فشار های داخل سر نیاز به مراجعه به پزشک ندارد که با درمان خانگی و تغییر در سبک خانه داری این مشکل قابل حل خواهد بود. در سردردهای تنشی که با استرس و نبود خواب کافی و اضطراب و افسردگی همراه است. بعضی مواقع که خانم ها به دوران قاعدگی خود نزدیک می شوند تجربه این سردردها را دارند که ما در زیر راه کارهای تسکین آن را گفته ایم:

  • استرس را کمتر نمایید.
  • به اندازه کافی استراحت و خواب کنید.
  • عضلاتی که درد دارند را با کمپرس گرم و سرد تسکین دهید.
  • حالت درست بدن را حفظ کرده و از تنش عضلات جلوگیری کنید.
  • از داروی مسکن مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن استفاده نمایید.
  • برای انجام فعالیت های آرامش بخش مثل ورزش، مطالعه و حمام زمان بیشتری بگذارید.

علل فشار داخل سر چیست؟

زمان مراجعه به دکتر باید چه موقعی باشد؟

وقتی که فعالیت روزانه را مختل کردید، زمانی که در طول هفته به طور مکرر مجبور هستید برای تسکین داخل سر از دارو استفاده کنید، هنگامی که فشار داخل سر طولانی و شدید شد. در این شرایط بسته به علت و درمان آن امکان این که به پزشک متخصص اعصاب و گوش و حلق و بینی بروید زیاد است.

وقتی که علت سر درد مشخص نباشد پزشک پیشنهاد ام آر آی یا سی تی اسکن را توصیه می کند. زمانی که علت از سردرد های تنشی باشد پزشک داروی ضد تشنج و ضد افسردگی و شل کننده عضلات را تجویز می نماید. که با تغییرات و سبک زندگی و استفاده از داروی خانگی درمان سردرد تنشی موثر است که با انجام روش هایی مثل ماساژ آروماتراپی، طب سوزنی و بیوفیدیک تاثیر خود را خواهد گذاشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو