علت شکنندگی ناخن ها چیست و چطور می توانیم با آن مقابله کنیم؟

علت شکنندگی ناخن ها چیست و چطور می توانیم با آن مقابله کنیم؟


منبع: آرگا

160

1399/2/9

10:39


در این بخش از آرایش ناخن مجله آرگا ۱۵ علت شکنندگی ناخن و روش های کاربردی برای جلوگیری از شکسته شدن ناخن ها را مشاهده خواهید کرد که امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار بگیرد.

یکی از اصلی ترین بیماری های ناخن ، شکنندگی و خشکی ناخن ها است که این بیماری از تماس زیاد با آب و مواد شوینده ایجاد می گردد. با توجه اینکه اغلب خانم ها تمایل دارند ناخن هایی خوش فرم و بلند داشته باشند و در طول روز نیز با مواد شیمیایی و آب به مقداری زیادی سر و کار دارند از این رو بهتر است هر خانمی علت شکنندگی ناخن ها را بشناسد و برای تقویت ناخن هایش از روش ها و راهکارهای مناسب استفاده نماید.

بررسی علت شکنندگی ناخن ها

برخی از ناخن ها بسیار شکننده می باشند و اگر افرادی که جنس ناخن هایشان شکننده می باشد به فکر تقویت آن ها نباشند با مشکل شکستن ناخن ها به صورت پی در پی مواجه می شوند. در ادامه علت شکنندگی ناخن ها و روش هایی برای تقویت ناخن ها را پیش رو خواهید داشت.

علت شکنندگی ناخن ها

علل شکنندگی ناخن ها چیست ؟

۱. آسیب های تکراری

افرادی که هر روز با مواد شوینده سر و کار دارند به صورت روزانه ناخن هایشان بر اثر تماس با مواد شوینده دچار شکنندگی می شوند و به آن ها آسیب می رسد.

۲. بلندی ناخن ها

بلند شدن ناخن ها ارتباط مستقیمی با شکنندگی آن ها دارد و هر چقدر ناخن ها بلندتر باشند شکنندگی آن ها نیز بیشتر می شود بنابراین بهتر است شما همیشه ناخن های خود را کوتاه نگهدارید.

۳. شغل

افرادی که دارای مشاغلی هستند که نیاز دارند هر روز از حلال ها استفاده نمایند معمولا اغلب با مشکل شکنندگی ناخن ها مواجه می شوند.

علل شکننده بودن ناخن ها

۴. لاک

لاک باعث آسیب رساندن به ناخن ها می شود و افرادی که همیشه لاک می زنند و در فاصله زمانی کمی ناخن هایشان را به کمک استون پاک می کنند ناخن های آن ها در معرض آسیب زیادی قرار می گیرد زیرا استون جزء مواد حلال به شمار می رود.

۵. سن و سال

هر چقدر سن افراد بالاتر رود و مسن تر شوند شکنندگی ناخن های آن ها نیز بیشتر می شود همچنین ناخن های خانم ها نازک تر است و همین امر باعث می شود که به ناخن هایشان آسیب بیشتری وارد شود.

۶. بیماری های پوستی

برخی از بیماری های پوستی باعث آسیب رساندن به ناخن ها می شوند و اگر شما جزء افرادی هستید که مشکل خشکی پوست دارید ناخن هایتان بیشتر در معرض شکستن می باشند.

علت شکننده بودن ناخن ها

۷. کم خونی 

کم خونی ناشی از فقر آهن موجب آسیب به ناخن ها می شود.

۸. کمبود تغذیه ای 

افرادی که دارای کمبودهای تغذیه ای هستند ناخن هایشان بیشتر در معرض شکستن قرار می گیرد.

۹. مشکلات غدد تیروئید

اگر غده تیروئید شما پر کار یا کم کار است ناخن هایتان همیشه در معرض آسیب هایی از قبیل شکستن قرار می گیرند.

علل شکننده بودن ناخن ها

۱۰. مانیکور

انجام کارهای زیبایی روی ناخن ها نظیر مانیکور ناخن یا استفاده از ناخن مصنوعی باعث می شود تا ناخن ها شکننده تر شوند.

۱۱. قرار گرفتن طولانی مدت در برابر هوای سرد و خشک

هوای سرد و خشک باعث رساندن آسیب به پوست دست و ناخن ها می شوند.

۱۲. وارد شدن ضربه های مکرر به ناخن

برخی اوقات بر اثر انجام فعالیت های سنگین آسیب های زیادی به ناخن ها وارد می شود و همین امر باعث شکننده شدن ناخن ها می گردد.

علت شکنندگی ناخن

۱۳. جویدن ناخن ها

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که ناخن هایتان را می جوید نباید امید زیادی به سلامت و زیبایی آن ها داشته باشید زیرا جویدن ناخن ها باعث وارد شدن آسیب های جدی به آن ها می گردد.

۱۴. سوهان کشیدن ناخن ها

سوهان کشیدن روی ناخن یکی از عادت های نادرست می باشد و این کار باعث می شود تا ناخن ها آسیب پذیر شوند و علاوه بر این امکان تکثیر باکتری و قارچ ها روی ناخن ها بیشتر می شود.

سوهان کشیدن لبه های ناخن نیز باعث رساندن آسیب های جدی به ناخن می گردد و به تدریج ناخن ها را حساس و شکننده می کند.

۱۵. از ناخن ها به جای ابراز استفاده می کنید.

نباید از ناخن ها به جای ابزارهایی نظیر انبردست و موچین و گیره و … استفاده نمایید و بهتر است شما برای انجام هر کاری از ابزار مخصوص به همان کار استفاده نمایید تا از ناخن هایتان به خوبی محافظت کنید.

علت شکننده شدن ناخن ها

روش هایی برای پرهیز از شکنندگی ناخن ها

برای جلوگیری از خشکی و شکنندگی ناخن ها باید از روش های زیر استفاده نمایید. توجه داشته باشید که هر یک از موارد اشاره شده در زیر به تنهایی نمی توانند ضامن رفع مشکل شکننده بودن ناخن ها باشند.

شکننده بودن ناخن ها

۱. استفاده از کرم مرطوب کننده

برای جلوگیری از شکننده شدن و خشکی ناخن ها استفاده از کرم های مرطوب کننده موثر می باشند و برای اینکه شما ناخن هایی سالم داشته باشید باید به صورت مرتب ناخن ها و پوسته اطراف آن ها را چرب نمایید همچنین بهتر است از کرم های مرطوب کننده هر روز استفاده کنید تا ناخن هایتان تقویت شوند.

استفاده از کرم مرطوب کننده برای ناخن ها

۲. مصرف آهن

اگر بدن شما دارای فقر آهن باشد ناخن هایتان بیشتر در معرض شکننده شدن قرار می گیرند بنابراین بهتر است مصرف منابع حیوانی نظیر گوشت و بوقلمون و اردک و مرغ و میگو و تخم مرغ و … را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

شکنندگی ناخن ها

۳. استفاده از دستکش

در صورتی که دست هایتان با آب تماس زیادی دارند برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ناخن ها بهتر است از دستکش استفاده نمایید.

روش هایی برای تقویت ناخن ها

۴. کوتاه کردن ناخن ها به صورت مرتب

برای جلوگیری از شکننده شدن ناخن ها باید آن ها را به صورت مرتب کوتاه نمایید و همیشه بعد از استحمام ناخن های خود را بگیرید زیرا آسیب کمتری به آن ها وارد می گردد.

کوتاه کردن ناخن ها

۵. مصرف پروتئین 

اگر در ناخن های شما نوار سفید رنگی مشاهده می شود با کمبود پروتئین مواجه هستید بنابراین بهتر است برای داشتن ناخن هایی بلند و قوی در رژیم غذایی خود از پروتئین به مقدار مناسبی استفاده نمایید. پروتئین را می توانید به میزان قابل توجهی از ماهی قزل آلا و گردو و ماست و میگو و گوشت و آجیل و سویا و لبنیات و … دریافت نمایید.

 علت شکنندگی ناخن چیست ؟

۶. کمبود آب

یک روش ساده برای تشخیص دادن کمبود آب در بدن این می باشد که سطح ناخن های خود را فشار دهید تا ناخن هایتان از صورتی به سفید تغییر رنگ دهند سپس ناخن هایتان را رها نمایید و اگر در کمتر از دو ثانیه ناخن ها به رنگ اصلی خود برگشتند یعنی بدن شما با کمبود آب مواجه نیست و اگر این مدت زمان بیشتر شد بدن شما کمبود آب دارد و همین مسئله باعث خشکی و شکننده شدن ناخن ها می گردد که بهتر است برای حفظ سلامتی ناخن ها روزانه به مقداری کافی آب بنوشید.

علل شکننده بودن ناخن ها

در این بخش از آرایش ناخن مجله آرگا علت شکنندگی ناخن ها و روش هایی برای تقویت ناخن ها را مشاهده کردید که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو