دانستنی های جالب علم فیزیک و حقایق شگفت انگیز آن

دانستنی های جالب علم فیزیک و حقایق شگفت انگیز آن


منبع: آرگا

278

1399/2/29

02:48


در این مطلب شما را فیزیک و دانستنی هایی درباره آن آشنا می کنیم و از حقایق بسیار متنوعی پرده برداری می کنیم که شاید دانستن آن ها برایتان باور نکردنی باشد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فیزیک علمی بسیار شگفت انگیز می باشد و علمی است که می تواند نکات بسیار جالبی را برای شما باز گو کند. باید بدانید که در فیزیک ذراتی را هم که وجود ندارند در احتمالات حساب می کند و این ذرات نا موجود می توانند سرعت حرکت اشیاء را تغییر بدهند.

دانستنی های جالب فیزیک

دانستنی های جالب فیزیک

باید بدانید که دانستنی های جالبی در فیزیک وجود دارد که می تواند شما را شگفت زده کند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خورشید

در نظر داشته باشید که خورشید می توانست از موز ساخته شود. خورشید بسیار پر حرارت می باشد و وزن بسیار زیادی دارد که گرانش بسیار زیادی را هم بوجود می آورد. فشار و حرارتی که خورشید دارد می تواند هسته ستاره های موجود در کهکشان را تحت تاثیر قرار بدهد. باید بدانید که اگر از موز به جای گاز هیدروژن استفاده می شد باز هم همان نتیجه را داشت. البته قابل ذکر ست باید میلیارد ها میلیارد تن موز به جای این گاز جایگزین می شد. البته باید در نظر داشته باشید که با افزایش حرارت، اتم هایی که با ستاره ها برخورد می کنند می توانند انرژی اتمی را بوجود بیاورند و در این بخش تفاوت میان ساختار هیدروژن و موز قابل مشاهده می باشد.

ماده ها در یک حبه قند

باید بدانید که تمام ماده هایی که نسل بشر را ایجاد کرده اند می توانند در یک حبه قند جا بگیرند. در اتم ها جای خالی بسیار زیادی وجود دارد و اگر این جای خالی را از بین ببریم یک قاشق چای خوری با حجم یک حبه قند حدودا می توان گفت ۵ میلیارد تن وزن خواهد داشت. این وزن ۱۰ برابر وزن تمام انسان هایی می باشد که در حال حاضر بر روی کره زمین حضور دارند.  این پدیده در واقع همان پدیده ای است که در ستاره های نوترونی وجود داشته و وزن آن ها را به صورت باور نکردنی افزایش می دهد.

اگر ماده ها فشده شوند به اندازه یک حبه قند می شوند

تاثیر آینده بر گذشته

باید بدانید که جهان کوانتومی می باشد و آزمایش دو جداره که نور را در دو حالت موج و دره به تثبیت می رساند غیر قابل باور می باشد. شگفت انگیز تر از این موضوع این است که می توانید با گاه کردن به نور آن را از موج به ذره تبدیل کنید و یا برعکس می توانید از ذره به موج تبدیل کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است باید بدانید که یک ذره می تواند سرنوشت ذره ای مشابه در گذشته را تغییر دهد. به عبارتی دیگر زمان حال بر گذشته پرتو نوری اثر گذار می باشد. انجام آزمایش های دو جداره در آزمایشگاه تنها در چند هزارم ثانیه  طول می کشد ولی می توانید نمونه بارز آن را در مشاهده ستاره های دور دست ببینید.

گم شدن جهان

به گفته محققان تقریبا همه جهان گم شده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته می توان گفت حدودا ۱۰۰ میلیارد کهکشان وجود دارد که هر کدام از آن ها حداقل ۱۰ میلیون و حداکثر ۱۰ تریلیون ستاره را در خود جای داده اند. کوتوله زرد رنگ یکی از کوچک ترین ستاره هایی می باشد که در کهکشان وجود دارد و نام علمی آن خورشید است. باید بدانید که در جهان به طور بسیار زیادی ماده وجود دارد که انسان تنها ۲ درصد از آن ها را می بیند. باید بدانید که حدودا ۶ درصد از این ماده ها ماده تاریکی می باشند. در واقع گسترش جهان به همراه ماده تاریک همچنان نا شناخته می باشد.

سرعت نور

نور همیشه نمی تواند سریع حرکت کند و گاهی ممکن است جسم سرعت بسیار بیش تری از آن داشته باشد. همانطور که می دانید سرعت نور در خلاء ۳۰ هزار کیلومتر بر ساعت می باشد ولی آن چیزی که آشکار است این است که نور همیشه در خلاء حرکت نمی کند. نور در آن سرعتی برابر یک سوم سرعت نور را در خلاء دارد. البته باید بدانید که در واکنش های اتمی گاها سرعت واکنش ها می تواند بسیار بیش تر از سرعت نور باشد و  ماده می تواند بسیار  سریع تر از نور هم حرکت کند. تشعشعات شرنکوف آبی رنگ می باشد و با بمب های صوتی قابل قیاس می باشد. کم ترین سرعتی که بری نور می توانید در نظر بگیرید طبق تحقیقات بدست آمده ۱۷ متر بر ثانیه و یا ۶۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. این سرعت کم به دلیل حرکت نور در روبیدیم منجمد با حرارتی معادل صفر مطلق می باشد.

رنگ ساه چاله ها سیاه نیست

رنگ سیاه چاله ها

باید بدانید که سیاه چاله ها بر خلاف اسمشان سیاه رنگ نمی باشند که این هم یکی دیگر از دانستنی های جالب فیزیک می باشد. این چاله ها بسیار تاریک اند از این رو به آن ها سیاه چاله می گویند. سیاه چاله ها درخشان وده اند و به مرور زمان نور خود را از دست داده اند و  نور بی رنگ به اطراف انتقال می دهند. این تشعشعات به نام تشعشات هاوکینگ نام دارد و جرم سیاهچاله ها را کاهش می دهد. با از دست دادن جرم، سیاهچاله ها تبخیر می شوند و سیاه چاله های کوچک بر خلاف بزرگ تر ها سرعت تشعشعات بسیار بالا تری دارند.

گذشته، حال و آینده ای وجود ندارد

نظریه نسبیت هم یکی از دانستنی های جالب فیزیک می باشد که بر اساس نظریه چیز خاصی به نام اکنون، گذشته  و آینده وجود ندارد و زمان ها به یکدیگر وابسته می باشند. باید بدانید که همه جهان با سرعت یکسان در حرکت می باشد و اگر چنین نبود ممکن بود انسان زود پیر شود و یا به دیر پیری برسد.

اثر گذاری ذره ها بر یکدیگر

یکی از دانستنی های جالب فیزیک این است که ذره ها می توانند به صورت فوری بر ذره های دیگر اثر بگذارند. در نظر داشته باشید که در زمانی که یک الکترون با همتای خود یا پوزیترون رو به رو می شود می تواند درخشش کوتاهی را ایجاد کنند. این درخشش در اثر برخورد فوترون ها ایجاد می شود. پینی می باشند. این ذرات در واقعیت حرکتی ندارند اما رفتار آن ها می تواند به گونه ای باشد که گویی در چرخش می باشند. نمی توان گفت چرخش آن ها به چپ است یا به راست زیرا حرکت آن ها به سختی قابل مشاهده است ولی اگر حرکت یکی از آن ها مشخص باشد دیگری بر خلاف آن حرکت می کند. این ها واقعیت هایی می باشد که در آزمایشگاه به اثبات رسیده است.

گذشته و آینده ای وجود ندارد

حرکت سریع و سنگین شدن

در نظر داشته باشید که هرچقدر سریع تر بدوید به صورت لحظه ای سنگین تر خواهید شد. البته اگر دویدن شما دائمی بلاشد این اتفاقات برای شما رخ نمی دهد. باید بدانید که سرعت نور در مرز سرعت های جهان می باشد و اگر لحظه ای بخواهید با سرعتی برابر با نور و یا سرعتی مشابه و نزدیک آن حرکت کنید نور به شما نیرو وارد می کند. طبق قانون دوم  نیوتن زمانی که به یک چیزی نیرو وارد کنید آن جسم هم به شما نیرو وارد می کند و به عبارت دیگر هر عملی عکس العملی دارد. مطالعه فیزیک به صورت اختصاصی مطالعه جهان و چگونگی کارکرد های آن می باشد. باید بدانید که جهان دارای شگفتی های بسیار زیادی می باشد و شما هر چقدر در آن جستجو کنید بیش تر در آن غرق می شوید.

توقف زمان و سرعت نور

باید بدانید که طی تحقیقات مشخص شده که سرعت نوبر ثابت می باشد و تغییرات آنچنانی ندارد. این ها را در نظریه نسبیت خاص می بینید. اما نکته جالب تر این نظریه این است که ایده ای است برای نگه داشتن زمان. این نظریه بیا می کند که هرچقدر سرع تر بدوید زمان شما کند تر می گذرد. به عبارت دیگر اگر شما یک ساعت را در ماشین رانندگی کنید می بینید که زمان برای شما بسیار کند تر می گذرد تا زمانی که رو به روی سیستم در منزل یا محل کار نشسته باشید. این زمان حدودا چند نانو ثانیه می شود و یکی از قابلیت هایی می باشد که شما در سریع حرکت کردن آن را نادیده می گیرید. باید بدانید که زمان در سرعت های بالا به طور محسوس کند می شود. اگر حرکت به اندازه سرعت نور باشد زمان متوقف می شود. اما از نظر تئوری رسیدن به این سرعت غیر ممکن است مگر این که از نور ساخته شده باشید.

توقف زمان با افزایش سرعت

تاثیر نور از گرانش

یکی دیگر از دانستنی های جالب فیزیک تاثیر پذیری نور از گرانش می باشد. طبق نظریه نسبیت عام ایده وجود دارد که بیان می کند نور در برابر گرانش نمی تواند به راه مستقیم خود ادامه بدهد. این ایده بار ها ثابت شده است و معنی آن این است که با وجود نداشتن وزن آنچنانی، نور هم به سمت گرانش کشیده می شود. بنابراین می توان گفت اگر نور یک ستاره را در نظر بگیریم وقتی نور آن تابیده می شود بخشی از آن به سمت خورشید انحراف پیدا می کند. اثر این اتفاق به این صورت می باشد که ما به عنوان یک ناظر زمینی ستاره ها را با فواصل متفاوتی می بینیم.

انبساط جهان

بهتر است ابتدا با نظریه بیگ بنگ آشنا شوید. این نظریه قبل از آن که یکی از سریال های تلویزیونی باشد یک نظریه بسیار مهم در  فیزیک بوده است. به بیان ساده تر می توان گفت که جهان از یک انفجار بزرگ پدید آمده است. بقایای این انفجار به همراه  انرژی بسیار زیادی در اطراف جهان وجود دارند. انتظار دانشمندان بر این است که پس از گذشت زمان بسیار زیادی سرعت مواد کاهش یابد و حرکت آن ها تمام شود. شایان ذکر است که این اتفاق هنوز رخ نداده است. با گذشت میلیارد ها سال از پیدایش جهان، هنوز هم جهان هستی در حال انبساط می باشد و بر سرعت آن افزوده شده است. تنها چیزی که می تواند این پدیده را به اثبات برساند این است که نیروی محرکه ای این شتاب را تامین می کند و مانع از کاهش انبساط می شود. در واقع نام این نیروی محرکه انرژی تاریک می باشد و یکی از مهم ترین انرژی هایی می باشد که در جهان وجود دارد و عامل پایداری آن می باشد.

قوانین نیوتن

در نظر داشته باشید که فیزیک علمی بسیار سخت می باشد و برای مطالعه آن باید دقت بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید در آن موفق شوید. باید بدانید که دانستنی های جالب فیزیک بسیار متنوع می باشند و با مشاهده دقیق در نظریه های آن حاصل می شود. فیزیک علمی می باشد که طرفداران خاص خود را دارد و بیش تر بر روی جهان هستی تمرکز دارد و به بررسی آن می پردازد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو