انواع ترشحات واژن+ عکس

انواع ترشحات واژن+ عکس


منبع: اوما

1,352

1399/2/29

19:06


انواع ترشحات واژن+ عکس

یکی از مسائلی که خیلی از خانم ها با آن درگیر هستند، ترشحات واژنی می باشد. این ترشحات بسته به دلیل ایجاد آن ها بسیار متفاوت هستند. برخی از آن ها بی خطر و برخی دیگر نیاز به مراقبت ها و درمان های پزشکی دارند تا عوارض و بیماری های خطرناکی را برای فرد ایجاد نکنند. سوالی که شاید در ذهن شما بانوی عزیز نیز باشد این است که چگونه انواع ترشحات واژن را تشخیص دهیم و تفاوت آن ها نسبت به یک دیگر چیست؟ همچنین بررسی نوع مخاط دهانه رحم به شما در تشخیص زمان تخمک گذاری کمک می کند تا احتمال باروریتان بیشتر شود. برای این بررسی می توانید با یک دستمال توالت واژن خود را پاک کرده و یا با فرو کردن یک انگشت تمیز و ماده ای که روی انگشت می آید نوع ترشحات را مشاهده کنید.

توجه: همه خانمها این تغییرات را تجربه نخواهند کرد. بنابراین اگر این تغییرات را ملاحظه نکردید نگران نشوید. چیزی که باید به آن توجه کنید تغییر در مخاط دهانه رحم و واژن در اواسط چرخه قاعدگی است و اگر این روش ها به شما کمک نکرد باید از روش های دیگر برای تشخیص زمان تخمک گذاری مانند اپلیکیشن تشخیص زمان تخمک گذاری اوما استفاده کنید.

امروز می خواهیم به طور کامل با نشان دادن عکس های طبیعی این ترشحات به شما در تشخیص علائم بیماری و نوع ترشحات واژن کمک کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

ترشحات واژن مایع ترشح شده از غدد کوچک در مهبل و دهانه رحم است. ترشحات بصورت روزانه از واژن خارج می شوند و وظیفه اصلی آن ها خارج کردن سلول های قدیمی و گرد و غبار از واژن است و آن را کاملا تمیز می کند. پس هر ترشحی هم بد نیست و اتفاقا برخی از آن ها بسیار مفید و ضروری می باشند. با این کار همیشه دستگاه تولید مثل پاک و سالم می ماند.

میزان ترشحات و مشخصات آن ها مانند رنگ، قوام و مقدار آن به طور قابل توجهی در افراد مختلف، متفاوت است و حتی در روزهای مختلف در یک چرخه کامل قاعدگی نیز یکسان نیست و به این بستگی دارد که شما در چه روزی از این سیکل قرار دارید؟ در ادامه بصورت مشخص علائم این ترشحات در هر زمان از قاعدگی را برایتان توضیح می دهیم:

1- ترشحات در روزهای 1-5 سیکل:

در ابتدای چرخه، ترشحات معمولا قرمز یا مانند خون است زیرا در این زمان پوشش رحم در حال فرو ریختن است. منظور همان خونریزی دوران قاعدگی است.

2- ترشحات در روزهای 6 تا 14 سیکل:

معمولا بعد از اتمام پریودی میزان ترشحات واژن بیش از حد طبیعی خواهد بود. با پیشرفت سیکل قاعدگی و بالغ شدن تخمک ها یعنی نزدیک شدن به روزهای تخمک گذاری مخاط دهانه رحم مات شده و رنگ آن سفید یا زرد می شود که کاملا حالت چسبنده و تخم مرغی شکل دارند.

3- ترشحات در روزهای 14 تا 25 سیکل:

چند روز قبل از تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم به شدت غلیظ و لغزنده خواهد بود. پس از تخمک گذاری، مخاط به حالت قبلی خود یعنی مات، سفید یا زرد و احتمالا چسبنده برمی گرد.

4-  ترشحات در روزهای 25 تا 28 سیکل:

در این روزها مخاط دهانه رحم روشن و شفاف می شود و فرد مقدار کمتری از آن را مشاهده می کند تا روند بالا دوباره در سیکل قاعدگی بعدی تکرار شود.

دلایل ایجاد ترشحات واژن چیست؟

در جدول زیر خلاصه ای از دلایل ایجاد ترشحات واژن ذکر شده است:

 

قرمز

صورتی

سفید

زرد- سبز

  •  عفونت های جنسي مانند تريکومونيازيس

شفاف

  •  ترشحات سالم
  •  بارداری
  • تخمک گذاری
  •  عدم تعادل هورمونی

خاکستری

 

مهم ترین دلایلی که در بیشتر افراد باعث ترشحات غیر معمولی واژن می شود، انواع عفونت ها و یا بی نظمی در سطح هورمون ها می باشد. با توجه به توضیحاتی که دادیم اگر فرد متوجه ترشحات نامنظم و یا علائم دیگری همراه با ترشحات شود باید به پزشک مراجعه کند تا علت دقیق مشخص شود و در صورت نیاز درمان لازم انجام گردد.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع عفونت واژن+درمان و پیشگیری

انواع ترشحات غیر طبیعی و علل احتمالی آن

در جدول زیر ترشحات غیر طبیعی و علت ایجاد آن ها را بصورت خلاصه بیان کردیم. در صورت مشاهده این ترشحات حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

نوع ترشحات

دلیل

علائم

ترشحات خونی یا قهوه ای

سیکل قاعدگی نامنظم، سرطان دهانه رحم یا اندومتر

 

خونریزی غیرطبیعی واژن، درد لگن

ترشحات مات یا زرد

سوزاک

 

خونریزی بین دوره ها، بی اختیاری ادرار، درد لگن

ترشحات زرد یا سبز با بوی بد

Trichomoniasis

درد و خارش در حین ادرار

صورتی

 

ریزش پوشش رحم پس از زایمان (لچیا)

ترشحات سفید، پنیری و غلیظ

عفونت قارچی

تورم و درد در اطراف واژن، خارش، مقاربت جنسی دردناک

ترشحات سفید، خاکستری، زرد با بوی ماهی

واژینوز باکتریال

 

خارش یا سوزش، قرمزی و تورم واژن یا دهانه واژن

 

انواع ترشحات واژن به همراه تصویر

در زیر ترشحات واژن مختلف را همراه با عکس طبیعی آن ها برای تشخیص بهتر برایتان آورده ایم:

1- ترشح مخاط سفت واژن

چند روز پس از پایان پریودی مخاط دهانه رحم سفت و چسبناک می شود. این مخاط مهمترین نوع مخاط برای باروری است. حالت غلیظ و چسبیده دارد و احساس می کنید مانند خمیر یا چسب چوب است، طوری که هنوز حرکت اسپرم در آن دشوار است.

 

ترشحات واژن

2- ترشح مخاطی کرمی واژن

بعد از ترشحات مخاط سفت، کم کم مخاط حالت نرم تری پیدا می کند و آن را به حالت مخاط کرمی مشاهده می کنید، که باز هم حرکت اسپرم ها را دشوار کرده و در این روزها احتمال باروری کم است. مخاط کرمی می تواند سفید یا کرم مایل به زرد باشد. این مخاط غلیظ است و هنگامی که بین انگشتان قرار می گیرد مانند لوسیون می باشد.

 

ترشحات واژن

3- ترشح مخاط آبکی واژن

به محض اینکه زمان باروری شما نزدیک می شود، متوجه مخاط آبکی می شوید. این نوع ترشحات به اسپرم اجازه می دهد تا به داخل دهانه رحم منتقل شود، اما هنوز هم اسپرم به راحتی نمی تواند وارد رحم شده و به تخمک برسد. هنگامی که مخاط شما آبکی است، احساس می کنید در لباس زیر ادرارتان چکه کرده است و حتی ممکن است آن را با ادرار اشتباه بگیرید. CM یا مخاط آبکی رنگ روشنی دارد و به حالت قطره ای جاری می شود.

 

انواع ترشحات واژن

4- ترشح مخاط سفید واژن

کم کم ترشحات آبکی به رنگ سفید و ژله ای در می آیند و به شما می گویند که در دوران باروری و تخمک گذاری هستید. حالت این ترشحات به گونه ای است که اگر این مخاط را بین دو انگشت نگه دارید، می توانید یک یا دو اینچ (2 الی 5 سانتیمتر) بدون درهم شکستن مخاط آن را بکشید. این نوع CM اجازه می دهد اسپرم به راحتی به داخل دهانه رحم شناور شود. به همین دلیل اگر در این روزها مقاربت جنسی بدون محافظت داشته باشید، احتمال بارداری شما افزایش پیدا می کند. برای تشخیص بهتر باید بگوییم این ترشحات بسیار شبیه به حالت سفیده تخم مرغ خام می باشد.

 

واژن و ترشحات

سخن آخر

همه خانم ها باید نسبت به شرایط زنانه خود آگاهی های لازم را داشته باشند. در این صورت با هر واکنشی که در بدنشان اتفاق می افتد سریع نگران نمی شوند و در صورت ملاحظه مورد مشکوک سریعا به پزشک مراجعه می کنند تا زودتر شرایط مورد بررسی و درمان لازم قرار بگیرد. به همین دلیل کمتر دچار عوارض و بیماری های زنانه یا مشکلات باروری می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو