تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریود

منبع: اوما

244

1398/2/28

22:36


یکی از تخمدانها حدود 14 روز قبل از شروع پریودی تخمک گذاری را شروع می کند. اولین روز پریودی، زمانی که شروع به خونریزی می کنید، به عنوان اولین روز چرخه شما شمارش می شود. اگر یک دوره 28 روزه داشته باشید، بعضی اوقات بین روزهای 11 تا 16 چرخه شما تخمک گذاری انجام می شود. در این مقاله سعی شده که روز تخمک گذاری بهمراه نشانه های آن به شما معرفی شود. ماهم می خوانیم:


تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری زمان هیجان انگیزی است که یک تخمک بالغ از یکی از تخمدان های شما آزاد می شود و وارد لوله های فالوپ می شود و خود را برای رسیدن اسپرم آماده می کند. در این زمان پوشش رحم شما ضخیم تر می شود و آماده تغذیه تخمک بارور می شود. اگر این اتفاق نیفتد، پوشش رحم شما و تخمک بارور نشده در طول پریودی از بدن خارج می شود.

پس از آزاد شدن، این تخمک بالغ فقط حدود 24 ساعت زنده می ماند، در حالی که اسپرم می تواند تا دو تا سه روز در مهبل (واژن)، رحم یا فالوپ های شما زنده بماند. 

دکتر زهرا فاخر دانش، در مورد تعیین روزتخمک گذاری بعد از پریود اظهار کرد: " تخمک گذاری، یک بار در ماه و 14 روز قبل از شروع  پریود،  اتفاق می‌افتد. تخمک، حدود 12 _24 ساعت زنده می ماند. اکثر بارداری ها در طی 5 روز قبل از تخمک گذاری و یا در روز تخمک‌گذاری رخ می دهد. علایم تخمک گذاری شامل درد پایین شکم افزایش دمای بدن، ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ از واژن و افزایش میل جنسی می باشد".

 

زمان تخمک گذاری بعد از پریود

 

زمان تخمک گذاری

برای اکثریت زنان، تخمک گذاری یک بار در ماه، تقریبا در اواسط چرخه، حدود 14 روز از آخرین دوره (LMP) اتفاق می افتد. اما در واقع، تخمک گذاری می تواند هر زمانی از روز 11 تا 21 رخ دهد. این به این دلیل است که طول دوره شما می تواند بین 21 تا 35 روز باشد.

فراموش نکنید که بدن شما همیشه هم قابل پیش بینی نیست. گاهی اوقات شما در یک روز خاص تخمک گذاری می کنید، زیرا این ریتم طبیعی بدن شما در ماه خاص است، یا در معرض استرس هستید یا در معرض تغییرات احساسی، مسافرت و یا حتی تغییر عادت های شیوه زندگی خود قرار می گیرید. به دلیل این تنوع طبیعی، تشخیص دقیق زمان تخمک گذاری سخت تر می شود.

زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟

در طی پریودی شما تخمک معمولا رشد می کند، برای آزاد شدن در اواسط پریودی آماده می شود. زمان تخمک گذاری در تخمدان می تواند متفاوت باشد. این بدان معنی است که روز تخمک گذاری نیز می تواند از چرخه ای به چرخه دیگر متفاوت باشد.

اگر سیکل پریودی کوتاه است، به عنوان مثال 22 روزه، (اگر پریودی 7 روز طول بکشد) فقط چند روز پس از پریودی تخمک گذاری می کنید. طولانی ترین زمانی که اسپرم می تواند در مخاط دهانه رحم سالم بماند 7 روز است. بنابراین اگر کمی زودتر از معمول تخمک گذاری کنید ممکن است باردار شوید.

با این حال، بیشتر احتمال دارد که اسپرم دو تا سه روز زنده بماند، حتی اگر مایع حاصل از دهانه رحم وجود نداشته باشد. اکثر حاملگی ها بعد از نزدیکی جنسی در طی پنج روز قبل از تخمک گذاری و یا در روز تخمک گذاری رخ می دهد.

راهنمای گام به گام برای تخمک گذاری

 هر ماه غده هیپوفیز، در مغز، هورمون آزاد می کند. این هورمون به تخمدانها می گوید تعدادی از کیست های پر از مایع به نام فولیکول را تولید کنند. همانطور که فولیکول ها رشد می کنند هورمون استروژن را ترشح می کنند. استروژن برای تقویت دیواره رحم در آماده سازی برای بارداری کار می کند.

  1.  در روز هفتم پریودی، رشد فولیکول ها به جز یکی متوقف می شود. این فولیکول همچنان به رشد و پرورش تخمک بالغ (oocyte)  در داخل ادامه می دهند.
  2.  در روز 12، فولیکول بالغ موجب انفجار استروژن در جریان خون می شود. استروژن در داخل خون حرکت می کند. هنگامی که استروژن به غده هیپوفیز مغز می رسد، غده هیپوفیز با انتشار هورمون لوتئینیزه واکنش نشان می دهد. این هورمون باعث رشد ناگهانی فولیکول می شود .
  3.  درست قبل از تخمک گذاری، تخمک داخل فولیکول خود را جدا می کند. فولیکول شروع به انتشار مواد شیمیایی می کند که باعث تحریک لوله فالوپی نزدیک می شود تا حرکت کند و فولیکول را محاصره کند.
  4.  فولیکول تا زمانی که منفجر شود، متورم می شود و تخمک و مایع را به حفره شکمی می فرستد.
  5.  جلوآمدگی های کوچک در انتهای لوله فالوپی در سرتاسر فولیکول پشت سر هم جابجا می شود و تخمک را برداشت می کند.
  6. تخمک به ورودی لوله فالوپی منتقل می شود. در داخل دیواره لوله فالوپی، انقباض عضله به آرامی به سمت رحم فشار می آورد.
  7. تخمک در سفر از طریق لوله ی فالوپی یا با اسپرم برخورد می کند و بارور شدن اتفاق می افتد، یا به صورت نابارور به رحم می رسد و به داخل بدن جذب می شود.

ماشین حساب تخمک گذاری

برای بارداری، تخمک شما باید طی 12 ساعت تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری بارور شود. همچنین ممکن است خونریزی پریودی را با لکه بینی اشتباه بگیرید. بنابراین ممکن است در طول زمان باروری خونریزی داشته باشید. اگر بین پریودی های خود را خونریزی داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر می خواهید باردار شوید بهتر است زمان دقیق تخمک گذاری بعد از پریودی را بدانید.  اگر این فرصت را از دست بدهید، یک ماه ناامید کننده دیگر بدون بارداری خواهید داشت. یا ممکن است سیگنال های بدن را نادیده بگیرید و تصادفا زمانی که برنامه بارداری ندارید، باردار شوید. بنابراین سوال بزرگ این است که دقیقا چه زمانی پس از پریودی تخمک گذاری رخ میدهد؟ و چطور می توانید زمان دقیق تخمک گذاری را متوجه شوید؟

جواب سوال اینجاست : 

ماشین حساب تخمک گذاری اوما امکانی را برای شما فراهم کرده است که با وارد کردن اطلاعات پریود چه منظم و چه نامنظم میتوانید روزهایی که شانس بارداری در شما بالاست را شناسایی کنید و در این روز ها اقدام داشته باشید. دوستان گرامی هم اکنون می توانید اپلیکیشن اوما را از صفحه دانلود اپلیکیشن اوما  دانلود نمایید و اطلاعات خوبی در رابطه با بخشهای مختلف آن بدست آورید

 

اپلیکیشن تخمک گذاری اوما

 محاسبه دقیق زمان تخمک گذاری در پریود منظم

روش های مختلفی برای پیش بینی دقیق زمان تخمک گذاری وجود دارد:

مرحله 1: دنبال کردن پریودی ها

حداقل به مدت 6 ماه پریودی های خود را تحت نظر داشته باشید. برای انجام این کار به تجهیزات خاصی نیاز ندارید، فقط تقویم و یک قلم یا حتی یک تقویم آنلاین کافی است.  روز اول پریودی خود را در دفتر خود یادداشت کنید. سپس 22 روز جلو بروید و یک یادداشت بگذارید تا بتوانید زمان چرخه خود را تحت کنترل داشته باشید. سپس زمانی که شروع به خونریزی کردید، می توانید طول دقیق چرخه خود را مشخص کنید.

  • سپس به سادگی روند را تکرار کنید. پس از چندین دوره، یک الگوی منحصر به فرد پیدا می کنید.

مرحله 2: روز تخمک گذاری را محاسبه کنید

پس از تعیین سیکل معمول می توانید تاریخ تخمک گذاری را تعیین کنید.

اگر پریودی شما معمولا منظم است، با در نظر گرفتن طول چرخه معمول خود، می توانید 16 واحد از آن کم کرده و 3 واحد به آن اضافه کنید. اگر چرخه شما 27 روز طول بکشد، به صورت زیر می شود:
27-16=11     سپس  …11+3= 14.

سپس می توانید نتیجه گیری کنید که بیشترین احتمال تخمک گذاری در روز 14 می باشد. 

مرحله 3: بررسی نشانه های تخمک گذاری

بهترین راه برای تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریودی بررسی الگوهای بدن است. این کار همچنین به شما اجازه می دهد تا با ریتم طبیعی بدن خود بیشتر آشنا شوید. شما می بینید، هر ماه، بدن شما چندین نشانه عالی نشان می دهد که نشانه تخمک گذاری قریب الوقوع است. همه کاری که باید انجام دهید این است که آنها را متوجه شوید. این علائم عبارتند از:

 گرفتگی:

  • گر تخمک گذاری داشته باشید، ممکن است در قسمت پایین شکم در یک طرف این حالت را تجربه کنید.

 افزایش دمای بدن:

  • هنگامی که تخمک گذاری می کنید متوجه افزایش نیم درجه می شوید

ترشحات دهانه رحم:

  • دهانه رحم شما مایع تولید می کند که چسبناک است و بیشتر شبیه به سفید تخم مرغ است.

 تغییر وضعیت دهانه رحم:

  • دهانه رحم شما نرم، باز و مرطوب خواهد شد.

احساس شهوت:

  • در این زمان ماه احساس شهوت بیشتری خواهید داشت.

تاریخ دقیقی که بعد از پریودی خود تخمک گذاری می کنید به طور کامل بستگی به طول و نظم چرخه شما، و همچنین سبک زندگی و عوامل محیطی دارد. با این حال، این به این معنی نیست که تاریخ تخمک گذاری شما باید برای همیشه رمز و راز بماند!

زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری

1- بعد از تخمک گذاری تخمک برای 12 تا 24 ساعت زنده می ماند و در صورتی که خانم می خواهد باردار شود، باید در آن زمان بارور شود.

2- انفجار استروژن درست قبل از تخمک گذاری در داخل دهانه رحم (رحم) کار می کند تا ژل غنی از پروتئین را که در طول رابطه جنسی بالای واژن را پوشش می دهد ایجاد کند. این مسئله باعث می شود واژن اسیدی شود (که مانع از تورم و سایر عفونت ها می شود). همچنین این یک محیط مناسب برای زنده ماندن اسپرم است. اسپرم به سرعت به داخل دهانه رحم شنا می کند؛ جایی که می تواند تا 5 روز قبل از آزاد شدن تخمک در مخاط زنده بماند.

3- هنگامی که تخمک در تخمک گذاری آزاد می شود، در سلول های چسبنده قرار دارد، که به لوله فالوپی کمک می کند آن را حمل کند. تخمک و اسپرم در لوله فالوپی که در آن اسپرم شروع به هضم سلول های چسبنده می کند، ملاقات می کنند. در حالی که فقط یک اسپرم برای ایجاد یک جنین نیاز است، چندین اسپرم به پوسته خارجی و غشای تخمک می چسبند و یک اسپرم وارد می شود و تخمک را بارور می کند.

4- پس از باروری، تخمک و اسپرم سریع به یکدیگر متصل می شوند و برای ایجاد جنین تقسیم می شوند و مواد شیمیایی برای جلوگیری از ورود اسپرم دیگر آزاد می شوند.

5- در طی چهار یا پنج روز آینده، تخمک های بارور به تقسیم و حرکت به سمت رحم ادامه می دهند.

6- هورمون پروژسترون که توسط فولیکول در جریان خون ترشح می شود، رحم را برای کاشت تخمک آماده می کند (علت ضخیم شدن دیواره رحم چیست؟).

همانطور که بارداری پیش می رود و تخمک در پوشش رحم مادر و رگ های خونی کاشته می شود، سیگنال قوی به تخمدان فرستاده می شود و تولید پروژسترون افزایش می یابد.

1-BabyCentre Medical Advisory Board.Ovulation. www.babycentre.co.uk. September 2017

2-. Suschinsky KD, Bossio JA,Chivers ML.Women's genital sexual arousal to oral versus penetrative heterosexual sex varies with menstrual cycle phase at first exposure. Horm Behav .2014 Mar;65(3):319-27. 

 

 دکتر زهرا فاخر دانش

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان متخصص زنان و زایمان هستند و مدرک پزشكی عمومي و تخصص زنان و زایمان خویش را از دانشگاه علوم پزشكي تهران کسب نموده اند، دکتر فاخر پایان نامه خود را در زمینه بررسی عوارض ورود تروکاراول طی لاپاراسکوپی در بیماران با سابقه لاپاروتومی قلبی در مقایسه با بیماران بدون سابقه لاپاراتومی در مراجعه کنندگان به بیمارستان آرش طی سالهای ۸۸-۹۰ به انجام رسانیده است و در حال حاضر در مطب شخصی و بیمارستانهای مختلف در سطح تهران مشغول خدمت رسانی می باشند.
;

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو