نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری برای پسردار شدن

منبع: اوما

199

1399/4/1

16:13


نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری برای پسردار شدن

یادگیری تعیین زمان تخمک گذاری برای خانم ها بسیار اهمیت دارد زیرا هم می توانند به عنوان زمانی برای باردار شدن از آن استفاده کنند و هم می توانند به عنوان روشی طبیعی برای جلوگیری از بارداری از آن استفاده کنند که البته برای جلوگیری توصیه نمی شود چون هیچ روشی به طور دقیق زمان تخمک گذاری را مشخص نمی کند و فقط محدوده آن را به شما می گوید. یکی از روش های تعیین این زمان استفاده از کیت تخمک گذاری است که در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم چگونه از کیت تخمک گذاری برای پسردار شدن استفاده کنیم؟

کیت تخمک گذاری چیست؟

آزمایشات تخمک گذاری با تشخیص هورمون لوتئینیزه (LH) در ادرار شما کار می کنند (هورمون LH و FSH چیست؟). بدن شما همیشه LH تولید می کند، اما حدود 12 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری، سطح LH به طور چشمگیری افزایش می یابد. آزمایشات تخمک گذاری این افزایش را تشخیص می دهند و هنگامی که مقدار LH در ادرار شما زیاد است نتیجه مثبتی را نشان می دهند. آزمایش تخمک گذاری مثبت نشان می دهد که شما احتمالا در عرض 1-3 روز بعد تخمک گذاری می کنید و وقت آن است که برای بارداری در این مدت به طور مرتب رابطه جنسی داشته باشید.

چگونگی استفاده از کیت های تخمک گذاری

کیت های تخمک گذاری در دو فرمت مختلف وجود دارند:

  •  نوار تست
  •  آزمایش Midstream

هر دو نوع این آزمایشات قابل اعتماد هستند. اما نوارها ارزان تر می باشند، در حالی که تست های Midstream آسان تر انجام می شوند. برای استفاده از نوارهای تخمک گذاری، ابتدا باید ادرار خود را در یک ظرف جمع آوری کنید. اما تست Midstream را می توانید به طور مستقیم در جریان ادرار قرار دهید، اما بسیاری از زنان ترجیح می دهند با استفاده از جمع آوری ادرار این کار را انجام دهند. برای انجام تست به صورت زیر عمل کنید:

  •  نمونه ای از ادرار خود را در یک ظرف تمیز جمع آوری کنید.
  •  نوار تست را حدود 3-5 ثانیه در ادرار بگذارید.
  • 3-5 دقیقه صبر کنید، سپس چگالی رنگ دو خط (باند) یا نتیجه آزمون دیجیتال را ببینید.

در تست های تخمک گذاری دیجیتال، نیازی به تفسیر وجود ندارد. آنها جواب بله یا خیر را به شما نشان می دهند. اما در آزمون های سنتی نتیجه مثبت با یک خط تست نشان داده می شود که تیره تر از خط کنترل است. بر خلاف آزمایش های بارداری، حضور خط تست به معنی آزمون مثبت نیست. حضور یک خط تست روشن نشان می دهد که LH در ادرار شما وجود دارد، که در طول چرخه شما عادی است. در صورت تیره بودن خط تست می توانید مطمئن شوید که تخمک گذاری در راه است.

پیشنهاد پزشک اوما: نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

زمان استفاده از کیت تخمک گذاری 

- از چند روز پیش از تخمک گذاری باید آزمایش را شروع کنید و ممکن است نیاز باشد که برای چند روز این کار را ادامه دهید. اگر نمی دانید تخمک گذاری چه زمانی رخ می دهد، توصیه می شود حدود 9 تا 10 روز پس از اولین روز خونریزی قاعدگی (روز 1 چرخه) آزمایش را شروع کنید. اگر چرخه کوتاهی دارید، بهتر است زودتر شروع کنید. اگر چرخه طولانی دارید، بهتر است چند روز دیگر منتظر بمانید.

- باید هر روز در یک زمان مشخص آزمایش را انجام دهید. همچنین بر خلاف آزمایش های بارداری، آزمایشات تخمک گذاری نباید با اولین ادرار صبح انجام شود. این به این دلیل است که LH بیشتر در اوایل روز تولید می شود و دیرتر خود را نشان می دهد. انجام تست در طول بعدازظهر یا شب بهتر است.

- پس از مصرف مایعات به مقدار زیاد، آزمایش انجام ندهید زیرا نمونه ادرار شما رقیق است و نتیجه نادرستی را نشان می دهد. از آنجا که ممکن است چند روز نتیجه تست تخمک گذاری مثبت باشد، بهتر است آزمایشات و رابطه جنسی خود را ادامه دهید تا به نتیجه منفی برسید. 

زمان استفاده از کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری و پسردار شدن 

اگر می خواهید پسر دار شوید استفاده از کیت تخمک گذاری می تواند بسیار مفید باشد. برای پسردار شدن سعی کنید دو بار در روز آزمایش کنید تا دقیقا زمان تخمک گذاری را بدانید. حدود 12 الی 36 ساعت بعد از نتیجه مثبت تخمک گذاری خواهید داشت و هرچه رابطه شما به زمان تخمک گذاری نزدیک تر باشد احتمال پسردار شدن هم بیشتر است. 

راهنمایی در مورد استفاده از کیت های تخمک گذاری

 آزمون تخمک گذاری مثبت تضمین نمی کند که شما تخمک گذاری می کنید. بدن ممکن است برای تخمک گذاری آماده شود و این مسئله موجب افزایش LH شود، اما نهایتا تخمک را آزاد نکند. اندازه گیری دمای بدن همراه با آزمایش تخمک گذاری به تایید تخمک گذاری کمک می کند. حدود دو روز بعد از تخمک گذاری دمای بدن افزایش می یابد.

 همچنین بهتر است سایر نشانه های باروری، مانند مخاط دهانه رحم را بررسی کنید. ترکیب اطلاعات از منابع مختلف به شما کمک خواهد کرد که زمان دقیق تخمک گذاری را مشخص کنید.

 اگر نتایج متضاد از آزمایش تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم و نمودار درجه حرارت مشاهده کنید، غیر ممکن است متوجه شوید کدام نتیجه درست است. تعیین تخمک گذاری علم دقیقی نیست. بنابراین سعی کنید حداقل هر روز تا زمانی که تخمک گذاری به اتمام برسد نزدیکی داشته باشید.

 اگر هرگز تست تخمک گذاری مثبت نداشتید، سعی کنید در ابتدای چرخه یا در انتهای آن تست را انجام دهید. همچنین می توانید دو بار در روز تست را انجام دهید. 

 اگر همیشه تست مثبت تخمک گذاری دریافت می کنید، احتمالا از بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رنج می برید، که ممکن است به مشکلات حاملگی منجر شود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

1- چقدر بعد از آزمایش مثبت تخمک گذاری، تخمک گذاری اتفاق می افتد؟

اگر نتایج مثبتی در OPK دریافت کنید، در بالاترین سطح باروری هستید. آزمایش مثبت تخمک گذاری نشان میدهد در عرض 12 تا 36 ساعت بعد تخمک گذاری رخ می دهد. بنابراین روزی که نتیجه مثبت را دریافت کردید و تا سه روز بعد از آن برای بارداری رابطه جنسی داشته باشید.

2- آیا می توانم پس از تخمک گذاری پسر باردار شوم؟

برای افزایش احتمال دختردار شدن باید سه روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی (بهترين زمان نزديكي براي پسردار شدن ) داشته باشید و پس از تخمک گذاری رابطه ای نداشته باشید. برای زوج هایی که پسر می خواهند، توصیه می شود فقط در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشند.

3- بهترین زمان برای آزمایش تخمک گذاری در روز چه زمانی است؟

اگر اولین ادرار در روز مورد آزمایش قرار گیرد، افزایش LH ممکن است تشخیص داده نشود. بهترین زمان برای جمع آوری ادرار بین ساعت 10 صبح تا 8 شب است. سعی کنید هر روز در یک زمان مشخص ادرار را جمع آوری کنید و تست را انجام دهید تا نتیجه دقیق تری بگیرید.

4- چند روز پس از آزمون تخمک گذاری مثبت می توانم آزمایش بارداری را انجام دهم؟

7 تا 10 روز پس از تخمک گذاری بهترین زمان است. البته بهتر است تا زمانی که پریودتان به تاخیر بیفتد صبر کنید چون ممکن است زودتر از این هورمون بارداری در ادرار کم باشد و نتیجه منفی کاذب بگیرید.

5- آیا بعد از ظهر می توانید آزمون تخمک گذاری را انجام دهید؟

بله، افزایش LH معمولا در صبح رخ می دهد، اما این هورمون چند ساعت در ادرار باقی می ماند. به همین دلیل است که بسیاری از مارک های کیت تخمک گذاری از شما می خواهند بعدازظهر تست را انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 

کیت تخمک گذاری و پسردار شدن

6- آیا کیت های تخمک گذاری واقعا کار می کنند؟

کیت تخمک گذاری آزمایش مبتنی بر ادرار است که در خانه برای تشخیص تخمک گذاری استفاده می شوند. آنها با تشخیص هورمون LH کار می کنند و در تشخیص این هورمون 99% دقت دارند. بنابراین برای تشخیص تخمک گذاری بخصوص برای خانم های با دوره های نامنظم بسیار مفید و کاربردی است.

7- LH قبل از تخمک گذاری چقدر افزایش می یابد؟

OPK ها می توانند افزایش تولید هورمون لوتئینیزه (LH) را که 36 ساعت قبل از تخمک گذاری رخ می دهد، تشخیص دهند. با تنظیم زمان مقاربت در مدت کوتاهی پس از افزایش LH، می توانید شانس برخورد اسپرم و تخمک و بارداری را افزایش دهید.

8- تخمک چه مدت بعد از تخمک گذاری زنده می ماند؟

اسپرم می تواند تا 5 روز زنده بماند. اما تخمک انسان تنها 12 تا 24 ساعت و در مواردی تا 48 ساعت زنده می ماند بنابراین می توانید پنج روز قبل از تخمک گذاری تا دو روز پس از آن باردار شوید.

9- آیا می توانید روز بعد از تخمک گذاری باردار شوید؟

بله بارداری روز بعد از تخمک گذاری نیز امکان پذیر است، اما محدود به 12-24 ساعت و در موارد محدود تا 48 ساعت  پس از آزاد شدن تخمک می شود. مخاط دهانه رحم کمک می کند اسپرم تا 5 روز در بدن زن زنده بماند و حدود 6 ساعت طول می کشد تا اسپرم های فعال به لوله های فالوپ برسند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو