کیت تخمک گذاری چند روز مثبت است؟

منبع: اوما

120

1399/3/31

16:11


کیت تخمک گذاری چند روز مثبت است؟

شما از کیت تخمک گذاری برای مشخص کردن محدوده زمانی تخمک گذاری و افزایش احتمال باردار شدن استفاده می کنید، اما در طی پنج روز گذشته، آزمایش کیت تخمک گذاری هر روز مثبت شده است و شما گیج شده اید و نمی دانید که دقیقا چه زمانی باید اقدام کنید! سوالی که پیش می آید این است که این نتیجه به مدت چند روز چه معنی می دهد و چه کاری باید انجام دهید؟ 

در این مقاله می خواهیم برای شما اومایی عزیز به طور کامل توضیح دهیم که نتیجه کیت تخمک گذاری به چه شکلی است و مثبت بودن آن چقدر طول می کشد. پس با ما همراه باشید.

کیت تخمک گذاری مثبت به مدت چند روز به چه معنی است؟

هنگامی که کیت تخمک گذاری به درستی استفاده می شود، 99٪ در تشخیص افزایش هورمون لوتئینیزه (LH) که باعث تخمک گذاری می شود، دقت دارد. در این آزمون همیشه یک خط کنترل دیده می شود که نشان می دهد کیت آزمایش در حال کار است. در صورت مثبت بودن نتیجه یک OPK مثبت (یا  LH مثبت) توسط خط دوم در صفحه نمایش نشان داده می شود که از خط کنترل پر رنگ تر است (نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری). 

همانطور که قبلا اشاره کردیم، حداکثر شانس بارداری شما از سه روز قبل و تا یک روز بعد از تخمک گذاری می باشد. احتمال بارداری شما در طول این مدت 33٪ می باشد که از نظر پزشکی درصد بالایی است. اگر کیت تخمک گذاری مثبت شد، بدان معنی است که باید برای بارداری اقدام کنید! داشتن رابطه جنسی در طی سه روز بلافاصله پس از نتیجه مثبت این آزمایش، شانس بارداری را افزایش می دهد. زیرا معمولا تا 36 ساعت بعد از اینکه نتیجه مثبت می شود تخمک گذاری نیز انجام خواهد شد.

اما دلیل اصلی مثبت شدن متوالی کیت تخمک گذاری :

بطور کلی کیت تخمک گذاری روندی افزایشی و کاهشی دارد یعنی ابتدا کمرنگ است و بعد کم کم پررنگ تر می شود و بعد مجدد کمرنگ خواهد شد، اگر یکبار استفاده کردید و خط آزمایش پررنگ شد به این معنی است که تخمک گذاری در راه است و اگر خط کمرنگ بود باید مجددا در روزهای بعدی آزمایش را انجام دهید تا زمانی که خط پررنگ شود، حال به خاطر یکی از دلایل زیر نتیجه مثبت تا چند روز باقی می ماند:

  • شما تنبلی تخمدان و یا سندرم پلی کیستیک دارید.
  • شما از قرص های محرک تخمک گذاری استفاده کرده اید.
  • کیفیت کیت تخمک گذاری پایین بوده و خطا دارد.
  • ادرار زمان زیادی روی کیت باقی مانده است.
  • تنها به دلیل بالا بودن سطح هورمون LH برای چند روز

آیا باید در مورد مثبت شدن کیت تخمک گذاری برای چند روز نگران باشم؟

خیر، به طور معمول  کیت تخمک گذاری مثبت برای چند روز پس از آزمایش اولیه مثبت همچنان مشاهده می شود. اکثر زنان کیت تخمک گذاری مثبت را تا 72 ساعت بعد یعنی زمانی که LH هنوز در ادرار وجود دارد، تجربه می کنند. در واقع ما تقریبا همیشه مقدار کمی هورمون لوتئینیزه در ادرارمان داریم اما در نزدیکی تخمک گذاری مقدار آن زیاد می شود. به همین دلیل است که تست همراه با یک خط کنترل است.

در کل اگر نتیجه مثبت را در کیت تخمک گذاری بصورت چند روز پشت سر هم مشاهده کردید نباید نگران باشید. می توانید پس از اولین نتیجه مثبت، تست را متوقف کنید. اگر به طور مداوم کیت تخمک گذاری های مثبت را برای 4 یا 5 روز دریافت کردید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که از تست درست استفاده می کنید. دستورالعمل های بسته را بخوانید و مطمئن شوید که خط تست به اندازه کافی تیره تر از خط کنترل است.

همچنین می توانید به طور دقیق تر همراه با نتیجه مثبت زمان تخمک گذاری خود را با ردیابی دمای پایه بدن خود و سازگاری مخاط دهانه رحم بررسی کنید. دو روز قبل از افزایش دمای بدن و درست زمانی که مخاط دهانه رحم افزایش می یابد در محدوده زمانی تخمک گذاری هستید و می توانید برای بارداری اقدام کنید. 

چه چیزی باعث مثبت شدن کاذب کیت تخمک گذاری می شود؟

در حالی که اگر چند روز پشت سرهم جواب کیت تخمک گذاری مثبت شود باعث نگرانی نیست، برخی از شرایط می تواند منجر به نادرست بودن تست و تشخیص اشتباه افزایش LH و شروع تخمک گذاری شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دچار این خطا شوند. همچنین کسانی که اخیرا یائسگی داشته اند یا اخیرا باردار بوده اند جواب مثبت کاذب را مشاهده می کنند. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا برخی از داروهای تجویزی نیز می توانند نتایج شما را تحت تاثیر قرار دهند. این داروها عبارتند از:

  •  Pergonal
  •  دنازول
  •  تزریق hCG، مانند Profasi یا APL
  •  Clomid
  •  سروتون

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد بهترین زمان برای انجام آزمایش تخمک گذاری صحبت کنید. در نهایت اگر در حال حاضر باردار هستید، ممکن است چهار تا پنج روز کیت تخمک گذاری مثبت را مشاهده کنید. البته معمولا این کیت در زمان بارداری استفاده نمی شود.

 

کیت تخمک گذاری مثبت

آیا کیت تخمک گذاری بارداری را نیز مشخص می کند؟

خیر. کیت تخمک گذاری نباید به عنوان آزمایش بارداری استفاده شود، اما بعضی از زنان متوجه می شوند که پس از چند روز پایدار از OPK های مثبت باردار هستند. این به خاطر چگونگی آزمایش بارداری و تخمک گذاری است. تست بارداری حضور گونادوتروپین کوریونی انسان (hCG) را تشخیص می دهد. هر دو این (LH و hCG) هورمون ها به عنوان گلیکوپروتئین شناخته می شوند و از مواد پروتئینی مشابهی برخوردارند. در حقیقت، آنها بسیار مشابه هستند، که گاهی اوقات تست های تخمک گذاری قادر به تشخیص تفاوت بین آنها نیستند. اگر LH یا hCG کافی در ادرار داشته باشید، کیت تخمک گذاری ممکن است در هر دو مورد نتیجه مثبت را نشان دهد. اما الزاما نتیجه مثبت نشان دهنده بارداری نیست.

به عنوان نکته پایانی...

اگر پنج روز کیت تخمک گذاری مثبت داشتید، و دکتر تأیید کرد که هیچ فاکتور پیچیده ای ندارید، باید آزمایش بارداری انجام دهید. البته بهتر است تا زمان قطع پریودی منتظر بمانید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو