Anti TPO (آنتی تی پی) نرمال چیست؟

منبع: اوما

250

1399/4/4

22:33


Anti TPO (آنتی تی پی) نرمال چیست؟

غده تیروئید یک غده درونی و بسیار مهم در داخل بدن است که تحت کنترل مغز است و می توان گفت در تمام عملکردهای بدن دخالت دارد و همین موضوع اهمیت ویژه ان را می رساند. وظیفه اصلی هورمون های ترشح شده از غده تیروئید کنترل و نظارت بر سوخت و ساز بدن می باشد و متابولیسم بدن ما را تنظیم می کند. بنابراین اختلالات مربوط به تیروئید باید کاملا جدی گرفته شوند. ازمایشات بسیاری برای تحلیل و بررسی عملکرد تیروئید وجود دارد. یکی از این آزمایشات آزمایش آنتی بادی پراکسیداز است و سوالی که پیش می اید این است که آزمایش آنتی بادی پراکسیداز تیروئید چیست؟ و آیا بیماری تیروئید را تشخیص می دهد؟

در این مقاله قصد داریم شما اومایی های عزیز را با انتی بادی پراکسیداز مربوط به غده تیروئید و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید:


پراکسیداز تیروئید یا TPOچیست؟

پراکسیداز تیروئید (TPO) ، آنزیمی است که به طور معمول در غده تیروئید یافت می شود و نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید ایفا می کند. آزمایش TPO آنتی بادی های موجود علیه آنزیم پراکسیداز تیروئید در خون را تشخیص می دهد. اگر به بیماری تیروئید مبتلا شده باشید، پزشک احتمالا آزمایش آنتی بادی TPO – را علاوه بر سایر آزمایش های تیروئید برای بررسی بهتر و شناخت دلایل اختلال تیروئیدی شما توصیه می کند.

وجود آنتی بادی TPO در خون شما نشان می دهد که علت بیماری تیروئید یک اختلال خود ایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا بیماری گریوز است. در اختلالات خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را ایجاد می کند که به اشتباه به بافت طبیعی خود بدن حمله می کنند. آنتی بادی هایی که به غده تیروئید حمله می کنند باعث التهاب و اختلال در عملکرد تیروئید می شوند.

همچنین ممکن است پزشک شما در صورت بارداری و داشتن بیماری خود ایمنی، به خصوص ابتلا به یکی از بیماری هایی مانند  بیماری هاشیموتو یا بیماری گریوز که تیروئید را درگیر می کند، آزمایش آنتی بادی TPO را برایتان تجویز کند.

البته ذکر این نکته هم الزامی است که وجود آنتی بادی TPO لزوما به معنی اختلالات تیروئیدی نیست یعنی ممکن است برخی از افراد با آنتی بادی TPO بیماری تیروئید نداشته باشند. با این حال، وجود آنتی بادی TPO خطر ابتلا به اختلالات تیروئید در آینده را افزایش می دهد. اگر با وجود آنتی بادی TPO همچنان عملکرد تیروئید شما طبیعی باشد، پزشک شما معاینات دوره ای را برای تحت نظر گرفتن عملکرد تیروئید توصیه می کند تا در صورت بروز مشکل به موقع اقدامات درمانی انجام شود.

آیا مقدار بالای  آنتی بادی های TPO به معنای سرطان است؟

غلظت قابل توجه این آنتی بادی ها اغلب نشان دهنده بیماری های خود ایمنی مزمن تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز است. اما اگر این آنتی بادی ها از نوع تیروگلوبولین باشد، می توان میزان آنتی بادی ها را به عنوان معیاری از تومور برای نظارت بر سرطان تیروئید در نظر گرفت.

آیا TPO بالا خطرناک است؟

بیماران با سطح بالای آنتی بادی TPO اگر در حال حاضر هم مشکل تیروئید نداشته باشند در معرض خطر اختلال عملکرد تیروئید در آینده قرار دارند. البته این نکته را هم بدانید که همه بیماران مبتلا به هاشیموتو دچار کم کاری تیروئید نیستند و در صورت وجود، ممکن است ادامه پیدا نکند. اکثر دانشمندان در این زمینه بر این اعتقاد هستند که بدون در نظر گرفتن علائم، در اکثر بیماران با آنتی بادی های TPO بالا باید درمان آغاز شود.

آنتی بادی های ضد تیروپراکسیداز ( Anti TPO)

شایع ترین آنتی بادی های تیروئید یعنی TPO به پراکسیداز تیروئید موجود در این غده حمله می کنند. به همین دلیل به این آنتی بادی ها تریروپراکسیداز (TPO) نیز گفته می شود، این آنزیم در غده تیروئید به تولید هورمون های تیروئید تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) کمک می کند

آنتی بادی های خود ایمنی TPO می توانند در هنگام استفاده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند و در نتیجه کم کاری تیروئید شکل می گیرد. همچنین آنتی بادی های TPO باعث التهاب می شوند و در نهایت می توانند تمام یا قسمتی از غده تیروئید شما را از بین ببرند و یا باعث شوند غده تیروئید شما بزرگتر شود.

وجود آنتی بادی های  TPO در بدن بخصوص در خانم های باردار احتمال خطراتی مانند زایمان زودرس و یا تیروئیدیت هاشیموتو، که یک بیماری خود ایمنی تیروئید است را افزایش می دهد.

بیماری هاشیموتو چیست؟

این بیماری می تواند به صورت طولانی مدت اثر مخربی بر روی غده تیروئید و تولید آنزیم تحریک کننده تیروئید (TSH) منعکس کند. بنابراین با وجود آنتی بادی های TPO برای چند ماه یا چند سال بالاخره به جایی می رسید که دچار کم کاری تیروئید می شوید. هرچند استثناء هم وجود دارد و برخی از افراد با وجود داشتن آنتی بادی مثبت TPO هرگز به کم کاری تیروئید مبتلا نمی شوند.

 

آنتی تی پی او

تاثیر آنتی بادی TPO بر بیماری گریوز

هشتاد درصد از بیماران مبتلا به بیماری گریوز دارای سطح بالایی از آنتی بادی  TPO هستند. اما فقط حدود 4٪ از بیماران مبتلا به هیپوتیروئید تحت بالینی که دارای آنتی بادی TPO مثبت هستند دچار کم کاری تیروئید می شوند. از طرفی  تعامل پیچیده بین عوامل ژنتیکی و محیطی نیز ممکن است منجر به بیماری های خود ایمنی تیروئید شود

مقدار نرمال آزمایش anti tpo

در صورت وجود آنتی بادی های TPO در یک رنج خاص مشکلی پیش نمی اید و اصطلاحا می گویند TPO طبیعی وجود دارد.

مقادیر طبیعی به شرح زیر است:

 آنتی بادی TPO: میزان آنتی بادی اندازه گیری شده باید کمتر از 9 IU / میلی لیتر باشد.

آنتی بادی ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید (TSI) : این مقدار باید کمتر از 1.75 IU / L باشد.

برای کاهش آنتی بادی TPOچه کنیم؟

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مکمل های ویتامین دی، سلنیوم، گلوتاتیون، روی یا زینک، مکمل امگا3، قرص لووتیروکسین و کاهش استرس به خوبی می توانند میزان این آنتی بادی ها را کاهش دهند. همچنین مصرف مواد غذایی دارای پروبیوتیک و ملاتونین می تواند به خوبی میزان این آنتی بادی ها را در رنج طبیعی خود نگه دارد.

چه عواملی باعث بالا رفتن anti tpo میشود؟

وجود آنتی بادی TPO در خون شما هشداری برای وجود بیماری های تیروئید مانند بیماری هاشیموتو یا بیماری گریوز است که از جمله اختلالات خود ایمنی هستند. هرچند برخی از افراد با وجود آنتی بادی TPO ممکن است بیماری تیروئید نداشته باشند. بنابراین این بیماری ها هستند که میزان آنتی بادی ها را افزایش می دهند.

احتمال بارداری با anti tpo بالا

برای باروری موفق و قبل از حاملگی باید میزان TPO Ab را زیر نظر پزشک مجرب کاهش داد تا ریسک خطر بارداری را پایین آورد. میزان طبیعی آن باید زیر 35 باشد هرچه میزان Ab TPO به میزان طبیعی نزدیک تر باشد، ریسک در بارداری را پایین می آورد.

تیتر بالای آنتی بادی. ضد تیروپراکسیداز، با افزایش تعداد سقط ارتباط دارد ولی می توان با روش پیشگیرانه ساده، یعنی تجویز هورمون 4T تعداد موارد سقط را کاهش داد. سطح، TSH با سطح Anti TPO ارتباط دارد به گونه ای که با افزایش این هورمون Anti TPO افزایش می یابد.

سخن آخر

برخی افراد با اینکه می دانند دچار این انتی بادی ها هستند به آن توجهی نمی کنند و به توصیه پزشک مبنی بر بررسی دوره ای این موضوع اهمیت نمی دهند. همان طور که گفتیم درست است که آنتی بادی های TPO در بدن همه منجر به بیماری های تیروئید نمی شود اما افراد دارای این انتی بادی ها به شدت در معرض کم کاری تیروئید هستند و باید این موضوع را جدی بگیرند تا به عوارض شدید کم کاری تیروئید مثل نارسایی های قلبی دچار نشوند.

 Lindsey Waldman, MD, RD. Antibodies That Contribute to Thyroid Disease. on November 06, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو