تکثیر گل شاخ بزی و پرورش آن

تکثیر گل شاخ بزی و پرورش آن


منبع: آرگا

186

1399/7/2

00:02


همانطور که می دانید گیاه شاخ بزی از گیاهان زیبای همیشه سبز است که ما در این مطلب قصد داریم شما را با روش های کاشت، پرورش و تکثیر گل شاخ بزی و حتی اصول نگهداری از آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

تکثیر گل شاخ بزی و پرورش آن

به طور کلی گل شاخ بزی از دسته گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که به خاطر برگ های گوشتی زیبایی که دارد تکثیر آن مورد پسند اغلب علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است. گل شاخ بزی اغلب به صورت بوته ای در می آید و از آنجایی که به صورت پاجوش رشد می کند لازم است تا در شرایط مناسب و ایده آلی قرار بگیرد.

آشنایی با تکثیر گل شاخ بزی

بهتر است بدانید شاخ بزی گیاهی است علفی و چند ساله که بومی مناطق آفریقایی می باشد و دارای برگ های ضخیم، گوشتی و دراز است. همچنین حاشیه برگ های آن دارای کمی پیچ و خم و تیغ های فراوان است. گل های شاخ بزی اغلب به صورت خوشه ای زیبا و در انتها محور ساقه گل دار و به رنگ سبز مایل به زرد رشد می کنند. توجه داشته باشید که برای مرتبه اول مصری ها گیاه شاخ بزی را برای درمان زخم ها، سوختگی ها و عفونت ها به کار گرفتند و پس از آن یونانی ها، آفریقایی ها و اسپانیایی ها به شیوه و منظور های مختلف از گل شاخ بزی استفاده می کردند. همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای گسترده شدن و ازدیاد نیاز به تکثیر دارند و از آنجایی که تکثیر گل شاخ بزی نیاز به دقت و دستورالعمل های خاصی است در ادامه به بیان اصول تکثیر آن پرداخته ایم.

چگونگی تکثیر گل شاخ بزی

دستورالعمل پرورش و تکثیر:

توجه داشته باشید که در ابتدا اگر محل قرار گیری گیاهتان چندان مناسب نیست فرآیند تکثیر را بایستی با آرامش خاطر زیادی انجام دهید اما اگر گیاهچه بیش از اندازه به گیاه اصلی متصل است اول باید کل گیاه را به آرامی از گلدان جدا نموده و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز گیاهچه را به همراه ریشه های آن از تنه اصلی درخت جدا نمایید. البته به این نکته دقت داشته باشید که چاقو بایستی از پیش استریل شده باشد تا در صورت آلوده بودن به گیاهتان صدمه ای وارد نشود. دقت داشته باشید که هنگام جداسازی گیاهچه ریشه های آن نیز از تنه مادر جدا شوند زیرا که این گیاه کوچک برای اینکه بتواند رشد مستقلی داشته باشد نیاز به مبرم های ریشه دارد. پس از پایان این مرحله لازم است چند روزی به گیاهچه خود زمان بدهید تا زخم های ایجاد شده روی آن کامل خشک شود زیرا که این زخم ها درون خاک می تواند به انواع باکتری ها و قارچ ها آلوده گردد و همین موضوع به تنهایی موجب نابودی گیاه شود.

دستورالعمل پرورش گیاه شاخ بزی

حال که گیاهچه را از گیاه اصلی جدا کرده اید باید گیاه اصلی را درون گلدانش قرار دهید تا گیاه با استرس کمتری مواجه شود. سپس اقدام به کاشت گیاهچه در گلدان کنید. گلدان مورد نظر برای کاشت قلمه بایستی دارای سوراخ های زهکشی مناسبی باشد و همانطور که می دانید نداشتن سوراخ زهکشی در گلدان موجب می شود تا ریشه های گیاه به تدریج پوسیده شوند و در نتیجه با خشک شدن گیاه خود مواجه خواهید شد.

برای کاشت قلمه در ابتدا بایستی خاک مورد نیاز را درون گلدان بریزید و سپس انتهای گلدان را برای زهکشی ایده آل تر از ترکیب شن و ماسه پر کنید و مخلوط خاک را بدان اضافه نمایید. توجه داشته باشید که در این مرحله PH خاک باید ۶.۰ تا ۸.۰ باشد و اگر این مقدار فراهم نباشد لازم است تا مقداری از آهک های باغبانی بدان اضافه نمایید تا گل شاخ بزی شما برای رشد دچار مشکل نشود.

در این مرحله باید گیاهچه را درون گلدان قرار بدهید و برای انجام این کار بایستی در ابتدا به اندازه ریشه های گیاهچه خاک گلدان را سوراخ کنید و سپس گیاه را درون خاک قرار دهید و با کمک دستانتان مقداری خاک اطراف آن بریزید. به صورتی که انتهای تمامی برگ های زیر خاک باشد. البته که در این شرایط توصیه می شود گیاهچه را بیش از حد درون خاک فرو نبرید تا اکسیزن کافی به آن برسد. همچنین که قرار دادن گیاهچه درون هورمون ریشه زایی پیش از کاشت می تواند برای تحریک سرعت رشد ریشه ها موثر عمل کند.

دستورالعمل تکثیر گیاه شاخ بزی

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گیاه شاخ بزی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای پرورش و تکثیر گل شاخ بزی بپردازیم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

جالب است بدانید از آنجایی که این گیاه مقدار زیادی از آب دریافتی را درون خود ذخیره می کند می توان آن را از دسته گیاهان مقاوم آپارتمانی دانست. بهتر است که هر جمعه گیاه را آبیاری نمایید ولی اگر متوجه برگ های قهوه ای یا سرخ شده در آن شدید دفعات و حجم آبیاری را سریعا افزایش دهید.

آبیاری منطم بستر گیاه شاخ بزی

نور و دما:

از آنجایی که گل شاخ بزی از دسته گیاهان آفریقایی می باشد برای رشد نیاز به آب و هوای گرم دارد. البته که اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرد برگ های زیبای آن به رنگ قرمز متمایل خواهند شد. بهتر است بدانید که گیاه شاخ بزی برای رشد نیاز به درجه دمای ۲۵ سانتی گراد نیاز دارد و از آنجایی که نسبت به سرما حساسیت شدیدی از خود نشان می دهد توصیه می شود که این بازه دمایی را همواره حفظ کنید.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید برای اینکه تکثیر گل شاخ بزی به خوبی صورت بگیرد بایستی بستر خاک را از ترکیب های غنی و آلی پر کنید. توصیه می شود که از ترکیب خاک های پیت ماس، خاک برگ و همچنین مقداری پرلیت برای بستر گیاه شاخ بزی استفاده نمایید. به طور کلی بهترین کود یا خاک برای تغذیه گیاه شاخ بزی ورمی کمپوست می باشد که می توانید هر یک ماه مقداری از آن را بر روی بستر بریزید.

 

شرایط لازم برای تکثیر گل شاخ بزی

تعویض گلدان:

به طور کلی تنها زمانی باید اقدام به تعویض گلدان گیاه شاخ بزی بکنید که ریشه های آن از سوراخ های ته گلدان خارج شده باشند. توصیه می شود که تنها هر دو الی سه سال اقدام به این کار بکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو