بررسی علت سوزش سینه و نحوه رفع آن

بررسی علت سوزش سینه و نحوه رفع آن


منبع: آرگا

137

1399/8/4

09:05


علت سوزش سینه وابسته به بسیاری از بیماری و التهابات است که در این مطلب علاوه بر معرفی آن ها به توضیح خلاصه ای از این عارضه پرداخته ایم.

بررسی علت سوزش سینه و نحوه رفع آن

احساس سوزش در نواحی قفسه سینه می تواند برای بسیاری از افراد به خصوص کسانی که بابت سلامت قلب خود نگران هستند؛ عارضه ای بسیار ترسناک و رعب آور باشد. در واقع چیزی که سبب ترس این دسته از افراد می شود، احتمال وجود بیماری و حمله قلبی است. قابل به ذکر است که علت سوزش سینه به عوامل متعددی بستگی دارد که بسیاری از آن ها را در صورت تسخیص درست می توان درمان و رفع کرد.

همچنین گفتنی می باشد که بسیاری از این علت ها نگران کننده نیستند و با چند اقدام ساده می توان اقدام به درمان کرد.

علت سوزش سینه چیست؟

احساس سوزش در پستان ها

احساس سوزش در یک و یا هر دو پستان می تواند به عوامل مختلفی همانند سوختگی های حرارتی که ناشی از آتش، بخار، مایعات خیلی داغ، آب جوش و یا برخورد با اجسام بسیار داغ باشد، همچنین در این رابطه می توان به انواعی از بیماری های درونی و تماس با مواد سمی و یا هوای بسیار سرد نیز اشاره کرد.

در معرفی دیگر علت سوزش سینه می توان این احتمال را در نظر گرفت که نوروپاتی های محیطی، صدمه دیده باشند. این عصب ها وظیفه انتقال پیام از سینه به مغز و نخاع را بر عهده دارند که در نتیجه اختلال بر این نواحی باید در نظر داشت که بسیاری از بیماری و اختلالات به مانند دیابت و زونا در پی آن رخ خواهند داد.

  • نشانه های وجود این عارضه

بسیاری از علائم هایی که با احساس سوزش در قفسه سینه همراه هستند، شامل موارد زیر می باشند.

  1. سوء هاضمه
  2. سوزش سر دل
  3. بی حسی و احساس ضعف
  4. احساس درد به هنگام نفس کشیدن و یا سرفه کردن
  5. تنگی نفس
  6. بروز تاول های پوستی
  7. تعریق بیش از حد

معرفی علائم سوزش سینه

توجه داشته باشید که این عارضه در صورت همراه شدن با برخی از علائم می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. از این رو به هنگام مشاهده هر یک از نشانه های گفته شده در ادامه مطلب، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید.

  1. بروز آسیب در قفسه سینه
  2. افت دمای بدن و رنگ پریدگی
  3. احساس گیجی و از دست دادن هوشیاری، حتی برای چند ثانیه
  4. ایجاد اختلال در نحوه نفس کشیدن
  5. نفس نفس زدن
  6. افزایش ضربان قلب

معرفی علت سوزش سینه

در ادامه این بخش علت سوزش سینه را به همراه عوارض متعددی که در پی آن رخ می دهد، مطالعه می کنید.

  • رفلاکس گوارشی

اختلال رفلاکس گوارشی به هنگامی رخ می دهد که اسید معده به طور پیوسته از معده به مری بازگردد. این عارضه که در اصطلاحی دیگر بازگشت اسید نیز نام دارد، از نشانه شایعی به صورت سوزش سر دل برخوردار است.

گفتنی است که در صورت ابتلا به این عارضه علاوه بر احساس سوزش سر دل، از نشانه های دیگری به شرح زیر برخودار می شوید.

تاثیر رفلاکس معده در بروز اختلال سوزش سینه

  1. بروز اختلال در نحوه بلع
  2. احساسی به مانند داشتن یک غده در نواحی گلو
  3. همراه شدن غذا با مایعات ترش در بدن و یا در اصطلاحی دیگر ترش کردن
  4. سرفه
  5. تغییر صدا
  6. تنگی نفس
  7. ایجاد مشکل در خواب
  • التهاب مری

گفتنی است که با بازگشت چندین مرتبه ای اسید معده به مری، امکان دارد که در این نواحی التهاب بروز کند. این عارضه در اصطلاحی پزشکی آزوفاژیت نام دارد که در صورت بروز می تواند به عوامل متعددی همچون حساسیت غذایی، عفونت و عوارض مصرف برخی از دارو های شیمیایی بستگی داشته باشد. التهاب مری در طی زمان و عدم درمان می تواند به مشکلات دیگری هماند بروز زخم معده و باریک شدن مری منجر شود که این عامل به تنهایی می تواند در ویژگی های حمل غذا تاثیر بگذارد.

از نشانه های وجود التهاب در مری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سختی بلع
  2. دردناک تر شدن بلع
  3. احساس گیر کردن غذا در نواحی مری
  • زخم معده

در صورت بروز یک زخم در نواحی سستم گواررش و یا معده، این عارضه پدید می آید. زخم معده که از دیگر علت سوزش سینه به شمار می آید، می تواند بر اثر مصرف برخی از دارو های مسکن بدون نسخه و تجمع هلیکو باکتری در دیواره های معده به وجود آید.

تاثیر زخم معده در بروز اختلال سوزش سینه

علائم زخم معده نیز به شرح زیر می باشد.

  1. بروز نفخ
  2. احساس سیری متداول
  3. آروغ زدن به مراتب پیوسته
  4. حالت تهوع
  • فتق معده

فتق معده و یا هیاتال هنگامی رخ می دهد که قسمتی از معده به داخل فضایی از قفسه سینه فرو رود. گفتنی است که عواملی به مانند مصرف بیش از حد سیگار، اضافه وزن شدید، محدوه سنی بیش از ۵۰ سال احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد.

همچنین علائم فتق معده به مانند رفلاکس سیستم گوارشی است که برخی مواقع، شامل موارد زیر نیز می شود.

  1. نفخ
  2. آروغ زدن
  3. احساس سوزش در سر دل
  4. احساس مزه های ترش در پشت گلو
  5. احساس درد در معده و مری
  • پنومونی

این عارضه عفونتی از دیگر التهاباتی است که ریه را پر از هوا و یا عفونت می کند. در این شرایط بسیاری از باکتری ها، ویروس و قارچ ها به بیماری پنومونی منجر می شوند.

تاثیر پلورزی در بروز اختلال سوزش سینه

همچنین علت سوزش سینه در صورت ابتلا به پنومونی می تواند در ابتدا فرد را به علامی همچون سرفه های مکرر در زمان تنفس مبتلا کند که در پی آن نشانه های دیگری همانند موارد زیر در فرد بروز پیدا می کند.

  1. سرفه
  2. تب
  3. لرز
  4. تنگی نفس
  5. احساس خستگی
  6. حالت تهوع
  7. استفراغ

در صورت بروز این عوارض به صورت شدید؛ باستی هر چه سریع تر با پزشک تماس بگیرید.

  • پلورزی

این علت سوزش سینه نیز هنگامی رخ می هد که پوشش های قفسه سینه و اطراف ریه، تحریک و ملتهب شده باشند. همچنین در این رابطه گفتنی می باشد که بسیاری از عفونت ها، دارو های خاص و بیماری های خود ایمنی می توانند در نهایت به بیماری پلورزی منجر شوند.

احساس درد در صورت ابتلا به این عارضه بسیار بیشتر است و به هنگام نفس کشیدن نیز تشدید می یابد. از این رو پیشنهاد می کنیم که در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده در ادامه مطلب، موضوع را جدی بگیرید.

تاثیر پنومونی در بروز اختلال سوزش سینه

  1. سرفه
  2. تنگی نفس
  3. تب
  4. احساس درد در شانه و کمر
  • بیماری زونا

این عارضه از دیگر عفونت های ناشی از ویروس واریسلا است که در کودکی به صورت آبله مرغان در افراد بروز پیدا می کند. همان طور که می دانید پس از اتمام این بیماری، کهیر ها در بدن از بین می روند و به مرور نیز ویروس ها کشته می شوند. هرچه سن افزایش یابد، سیستم ایمنی نیز ضعیف تر می شود که در نتیجه بروز این بیماری بسیار خطرناک تر و به شکل بیماری زونا می باشد.

از نشانه های حاد این بیماری می توان به احساس تورم، سوزش و درد در یک از قسمت از بدن اشاره کرد. همچنین دیگر علائم زونا که خفیف و مزمن هستند در گروه های زیر طبقه بندی می شوند.

  1. خارش
  2. تب
  3. سر درد
  4. خستگی
  • آنژین صدری و یا قلبی

این عارضه از جدی ترین علت سوزش سینه به شمار می آید که نتیجه کمبود خون رسانی به قلب است. این اختلال شاید در گروه بیماری های جدی قرار نگیرد، اما توجه داشته باشید که علائم بیماری های قلبی کرونری به شمار می آید که در صورت عدم پیشگیری می تواند جریان خون را محدود کند.

تاثیر پریکاردیت در بروز اختلال سوزش سینه

از نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. خستگی
  2. تنگی نفس
  3. حالت تهوع
  4. تعریق بیش از حد
  5. سر گیجه

همچنین قابل به ذکر است که علائم این بیماری به حمله قلبی بسیار نزدیک است که در این صورت بایستی هر چه سریع تر برای اطمینان کامل به پزشک مراجعه کنید.

  • اضطراب

اضطراب از جمله بیماری های روانی است که علائم مشابه ای با حمله قلبی در پی دارد. احساس درد در قفسه سینه، تپش قلب شدید، سر گیجه و تعریق می تواند در ۲ صورت نیز اتفاق بیفتد که برای تشخیص مناسب، پیشنهاد می کنیم موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • آسم

بیماری آسم از دیگر علت سوزش سینه به شمار می رود که در پی آن؛ مجاری های تنفسی و ریه به مرور زمان تنگ و باریک می شوند. در این صورت اکسیژن کافی ریه و دیگر بخش های بدن تامین نمی شود که طبیعتا به احساس تنگی نفس و سختی انجام این فرایند منجر می شود.

تاثیر آسم در بروز اختلال سوزش سینه

علائم بیماری آسم، موارد زیر را شامل می شود.

  1. سرفه
  2. خس خس سینه
  3. ایجاد مشکل در خواب به هنگام بروز حمله های آسمی
  • آمبولی ریه

آمبولی ریه را هم در اصطلاحی دیگر گرفتگی رگ های خونی ریه معرفی می کنند که به طور کلی با ایجاد یک لحته خونی در نواحی ساق پا به سوی ریه و دیگر قسمت های بدن حرکت می کند.

این علت سوزش سینه می تواند شامل نشانه های مزمنی به مانند احساس درد در نواحی قفسه سینه شود که به علت نفس کشیدن، سرفه و یا خم شدن پدید آید.

قابل به ذکر است که دیگر نشانه های عارضه آمبولی ریه نیز به شرح زیر می باشد.

  1. احساس تنگی نفس که به موقع فعالیت نیز بیشتر می شود.
  2. سرفه که در نیمی از مواقع همراه با خون است.
  3. افزاش ضربان قلب که عمدتا بدون نظم نیز صورت می گیرد.
  4. سرگیجه
  5. احساس ورم، حساسیت، بالا رفتن دمای ناگهانی نواحی ساق پا
  • حمله قلبی

گفتنی است که آمار خیلی کمی در رابطه با علت سوزش سینه و حمله قلبی گزارش شده است. اما همان طور که می دانید به علت جدی بودن این قضیه باید تمامی نشانه ها را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت مشاهده یک عامل جدی با فوریت های پزشکی تماس حاصل نمایید.

علت حمله قلبی در بروز اختلال سوزش سینه

علائم حمله قلبی می تواند شامل موارد زیر باشد که امکان دارد در هر فرد نیز متغیر باشد.

  1. تنگی نفس
  2. تعریق سرد
  3. حالت تهوع
  4. گیجی و عدم هوشیاری

در صورتی که شرایط خوبی برای تماس با فوریت های پزشکی نداشتید، از دیگران درخواست کنید که شما را هر چه سریع تر به مراکز درمانی برسانند.

  • فلج معده

فلج معده را در اصطلاحی دیگر گاستروپارزی می نامند که به هنگام ایجاد مشکل در عضلات پدید می آید و در نهایت نیز غذا را از معده به سوی روده ها حرکت می دهد. هنگامی که این عضلات خیلی خوب از معده خالی نشوند به عارضه فلج معده، احساس سیری و یا نفخ منجر می شود.

از دیگر نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. حالت تهوع
  2. استفراغ که در این صورت خوراکی های هضم نشده، باز گردانده می شوند
  3. آروغ زدن
  4. پایین آمدن اشتها
  5. افت ناگهانی وزن
  • کاسکاندریت

این عارضه را در اصطلاحی دیگر عفونت غضروفی دنده نیز می نامند که در بیشی از مواقع برای زنان رخ می دهد. در این شرایط؛ غضروف هایی که دنده را به استخوان جناق سینه متصل می کنند، دچار التهاب می شوند که امکان دارد به علت آسیب در این نواحی و یا آرتریت ایجاد شود.

تاثیر کاسکاندریت در بروز اختلال سوزش سینه

احساس درد در این بیماری می تواند به حمله های قلبی شبیه باشد؛ چرا که بسیار سریع و پر فشار می باشد که عمدتا در نواحی چپ قفسه سینه به درد های ناگهانی منجر می شود.

  • سنگ کیسه صفرا

دیگر علت سوزش سینه زنان نیز به عارضه وجود سنگ در کیسه صفرا مرتبط می باشد که در این صورت رسوبات سختی در این نواحی تجمع می یابند. همان طور که می دانید وظیفه صفرا، ترشح شیره صفرا به درون روده برای آسانی هضم است که در صورت ابتلا به این بیماری از برخی علائم خاموش و حاد پیروی می کند.

قابل به ذکر است که در صورت گرفتگی مجاری صفرا برای فرد بیمار درد های ناگهانی و شدید که عمدتا چند دقیقه و یا ساعت هستند، ایجاد می کند.

  • پریکاردیت

این عارضه را هر فردی می تواند تجربه کند، اما قابل به ذکر می باشد که از عوامل جدی و اصلی در بروز احساس سوزش در سینه مردان به شمار می رود که در این صورت چند لایه از بافت های قلب را به التهاب منجر می کند. گفتنی است که بسیاری از بیماری های قلبی و خود ایمنی می توانند به پریکاردیت منجر شوند که در این حالت درد ناگهانی در وسط و یا سمت چپ قفسه سینه احساس می شود.

و در پایان نیز از علائم پریکاردیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1.  بروز مشکل در نحوه نفس کشیدن
  2. تنگی نفس
  3. سرفه
  4. احساس ضعف
  5.  بالا رفتن ضربان قلب
  6. تپش قلب با ضربات بسیار محکم و کوبنده
  7. خستگی
  8. تورم شکم و پا

معرفی نشانه های حمله قلبی

توجه داشته باشید که نشانه های این عارضه نیز به حمله قلبی بی شباهت نیست؛ از این رو به هنگام مشاهده هر یک از علائم هشدار دهنده به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو