چگونه از موهای آسیب دیده مراقبت کنیم؟ + دلایل آسیب دیدگی موها

چگونه از موهای آسیب دیده مراقبت کنیم؟ + دلایل آسیب دیدگی موها


منبع: زیبامون

197

1399/9/12

13:03


اگه موهاتون به هر دلیلی آسیب دیده و ضعیف شده بهترین کار این هست با روشهای مراقبت از موهای آسیب دیده آشنا باشید و با استفاده از این روشها سلامتی موها رو برگردونید!

چگونه از موهای آسیب دیده مراقبت کنیم؟ + دلایل آسیب دیدگی موها

موهای خشک، وز و شکننده به راحتی در هم میپیچه و در بسیاری از مواقع با موخوره و ریزش مو نیز همراه هست! آیا این مسائل و مشکلات به نظرتون آشنا هستند؟ این موارد همگی نشان دهنده آسیب دیدگی مو بوده و نه تنها سلامتی موها رو تحت تاثیر قرار میده بلکه تاثیر زیادی هم در نازیبا دیده شدن ظاهر موها داره.

عادات مربوط به نظافت موها، استفاده از وسایل گرم شونده با حرارت زیاد، بستن و استایل کردن موها با روشهای سفت و محکم، استفاده از مواد شیمیایی متعدد برای حالت دادن به موها، عوامل محیطی و هر عامل دیگه‌ای که ممکنه به ساقه مو نفوذ کنه، همگی تاثیر زیادی در آسیب دیدن و شکننده شدن موها دارند.

اگر با این مشکلات مواجه هستید، زیاد نگران نباشید؛ چرا که روشهای بسیار زیادی برای مراقبت از موهای آسیب دیده وجود داره که استفاده از این روشها به شما کمک میکنه تا سلامت موها رو دوباره بدست بیارید و موهایی درخشان، زیبا و سالم داشته باشید. 

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با مهمترین دلایل آسیب دیده شدن موها و همچنین بهترین روشهای مراقبت از موهای آسیب دیده آشنا بشید و از این طریق، بهترین و موثرترین مراقبت رو از موهای خود داشته باشید.

 

موهای آسیب دیده چگونه است؟

موها زمانی آسیب دیده میشن که کوتیکول خارجی مو برداشته میشه و لایه داخلی مو (قشر مو) در معرض دید قرار میگیره. این موضوع تاثیر خیلی زیادی بر روی ساختار مو داره.

ساقه مو دارای سه لایه است: مدولا - medulla (داخلی ترین قسمت)، قشر - cortex (لایه دوم که شامل الیاف کراتین و ملانین است) و کوتیکول - cuticle (لایه خارجی تشکیل شده از سلولهای مرده و روی هم افتاده).

در موهای سالم، کوتیکول مو صاف و سالم هست، رطوبت رو در ساقه مو حفظ میکنه و از لایه‌های داخلی محافظت میکنه و موها رو صاف و براق نگه میداره.

استفاده از مواد شیمیایی دکلره و رنگ کردن بیش از حد موها، استفاده از محصولات خشن و قوی برای نظافت مو، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورا بنفش خورشید، آلودگی و غیره باعث جدا شدن کوتیکول مو و تغییر در بافت موها میشه و از این طریق زمینه برای آسیب دیدن موها فراهم میشه. در این شرایط موها حالت دودی، غیر قابل کنترل، کدر، شکننده و آسیب دیده خواهند شد.

 

موهای آسیب دیده

 

حتما بخوانید: درمان خانگی خارش سر و ریزش موها 100 درصد تضمینی

 

انواع آسیب دیدگی موها

 

1. آسیب دیدگی مو در اثر رنگ و دکلره

رنگ موها و دکلره حاوی مواد شیمیایی قوی مثل پر اکسید هیدروژن و آمونیاک بوده که منجر به باز شدن کوتیکول مو میشن و بر ساختار مو تاثیر گذار هستند و زمینه رو برای آسیب دیدن موها فراهم میکنند.

 

2. آسیب دیدگی مو در اثر استفاده از مواد شیمیایی

برخی از درمانهای مخصوص مو مثل ریباندینگ مو (hair rebonding)، پرمینگ (perming) و صاف کردن دائمی موها (permanent hair straightening) میتونن به راحتی ساختار داخلی موها رو تغییر دهند. استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی میتونه موها رو خشک، متخلل، شکننده و ضعیف کنه.

 

3. آسیب دیدگی مو در اثر حرارت و گرما

گاهی اوقات هم استفاده بیش از حد از ابزارهای گرم شونده مثل سشوار، اتو مو و فر کننده مو میتونه حرارت و گرمای خیلی زیادی رو به موها وارد کنه و باعث باز شدن کوتیکول مو و آسیب دیدن موها بشن.

 

4. موخوره

در این نوع از اسیب دیدگی مو، انتهای مو به دو یا چند بخش تقسیم میشه و در هنگام لمس موها، نوعی زبری در انتهای مو احساس میشه. این مشکل زمانی اتفاق می افته که چربی طبیعی مو کاهش پیدا میکنه و ساقه مو خشک میشه.

 

موخوره

 

5. آسیب دیدن موها در اثر خشکی مو

موهای خشک و فاقد رطوبت هم باعث ایجاد ظاهری کسل کننده و نازیبا برای موها میشه و زمینه رو برای آسیب پذیر شدن موها فراهم میکنه. کمبود مواد مغذی، شرایط پزشکی و عدم مراقبت درست از موها هم از جمله مواردی هستند که باعث آسیب دیده شدن موها میشن.

 

6. آسیب دیدگی مو در اثر شرایط محیطی

رطوبت شدید و وزش باد هم از جمله شرایط محیطی هستند که میتونن باعث فرار موها و وز شدن موها بشن، علاوه ب این، آب و هوای سرد هم ممکنه باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و آسیب به کوتیکول ها و ایجاد موخوره و آسیب دیدگی موها بشه.

 

حتما بخوانید: روش های خانگی برای رشد سریع مو در یک ماه

 

دلایل اصلی و عمده آسیب مو چیست؟

همه ما آرزو داریم موهایی سالم، درخشان و زیبا داشته باشیم اما گاهی اوقات شرایطی پیش میاد که این شرایط ممکنه منجر به آسیب دیدن موها بشن. در ادامه به برخی از اصلی ترین دلایل آسیب دیدن موها اشاره کردیم:

 

  • استفاده از ابزارهای گرم شونده با حرارت بالا برای استایل کردن مو
  • استرس و اضطراب
  • استفاده از مواد شمیایی، رنگ مو و دکلره بیش از حد و با روش غیر اصولی
  • بر هم خودرن تعادل PH موها در اثر استفاده از شامپو، نرم کنند و محصولات مراقبت از مو با ترکیبات خشن و قوی
  • شانه کردن موها خیس و مرطوب
  • استفاده از مدل موهای فوق العاده سفت و محکم
  • کمبود تغذیه‌ای مثل کمبود آهن، زینک، اسید فولیک و ویتامینها
  • عفونتهای قارچی پوست سر
  • نازک و ظریف بودن موها
  • اقدامات نادرست در رابطه با مراقبت از مو مثل خوابیدن با موهای خیس، بستن موهای مرطوب و غیره

 

حتما بخوانید: اشتباهات رایج در شانه کردن موها که باعث خراب شدن مو میشوند

 

موهای آسیب دیده را چگونه درمان کنیم؟

 

  • موهای خود را هفته‌ای 2 الی 3 بار بشویید تا تمام آلودگیها، سلولهای مرده و چربی اضافی موها تمیز بشه.
  • از شامپو و نرم کننده مو بر پایه گلیسرین استفاده کنید.
  • هفته‌ای یک بار از درمانهای نرم کننده عمیق برای مو مثل ماسک مو نرم کننده استفاده کنید.
  • از محصولات گره باز کن مو، سرم و نرم کننده مو که دارای خاصیت مرطوب کنندگی هستند استفاده کنید. این محصولات علاوه بر اینکه در کنترل چربی مو، ایجاد درخشش و صافی مو موثر هستند، از موها در برابر آسیب و موخوره نیز محافظت خواهند کرد.
  • هفته‌ای یک بار پوست سر رو با روغنهای مرطوب کننده ماساژ بدید. با اینکار، گردش خون در پوست سر افزایش پیدا میکنه، رشد مو تحریک میشه و ضخامت موها نیز بیشتر خواهد شد.
  • موهاتون رو به طور مرتب کوتاه کنید. با این کار موخوره‌هایی که در انتهای مو وجود دارند به راحتی از بین میرن و موها در برابر آسیب دیدگی محافظت بهتر و بیشتری خواهند داشت.
  • از محصولاتی که حاوی سولفات، پارابن، الکل، رنگ مصنوعی و رایحه هستند استفاده نکنید.

 

درمان موهای آسیب دیده

 

بهترین درمان های خانگی برای درمان موهای آسیب دیده و خشک

برای بهبود سلامت موها و درمان موهای آسیب دیده میتونید از درمانهای خانگی که حاوی ترکیبات طبیعی و ساده هستند و تاثیر خیلی خوبی در تغذیه رسانی و مرطوب کردن مو دارند استفاده کنید و از این طریق، موهاتون رو سالم نگه دارید. برخی از این درمانهای خانگی و موثر برای موهای آسیب دیده و خشک رو در ادامه معرفی کردیم:

 

1. ماسک آووکادو و تخم مرغ برای موهای آسیب دیده

تحقیقات نشون دادند که پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ باعث رشد مو میشن. آووکادو هم به عنوان یک درمان خانگی موثر برای نرم کردن مو به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیره. برای درست کردن این ماسک مو مخصوص موهای اسیب دیده به یک آووکادو رسیده و 1 تخم مرغ نیاز داریم.

آووکادو رو له کرده و با تخم مرغ مخلوط کنید تا کاملا صاف و یکدست بشن. این مخلوط رو به پوست سر و موها بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه، موهاتون رو با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

ماسک آووکادو و تخم مرغ

 

2. ماسک موی موز و ماست برای موهای آسیب دیده

موز و ماست دارای خاصیت مرطوب کننده برای موها هستند و روغنهای طبیعی مثل روغن زیتون میتونن در تحریک رشد موها موثر باشند. برای درست کردن این ماسک مو مخصوص موهای اسیب دیده به 1 موز رسیده، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 2 تا 3 قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم.

موز رو له کرده و با ماست و روغن زیتون مخلوط کنید. این ماسک مو رو بر روی پوست سر و موها بمالید و اجازه بدید تا به مدت 20 دقیقه روی موها بمونه و بعد با یک شامپوی ملایم موهاتون رو بشویید.

 

 ماسک موی موز و ماست

 

3. سرم مو بذر کتان

این یک درمان خانگی معروف هست و ادعا میشه که تاثیر خیلی خوبی در مرطوب نگه داشتن موها داره. برای درست کردن سرم مو بذر کتان برای موهای آسیب دیده به 2 قاشق چای خوری دانه کتان، 250 میلی لیتر آب و یک پارچه نخی نیاز داریم.

دانه کتان رو به مدت 4 تا 5 دقیقه درون آب بجوشانید و وقتی آب و دانه کتان قوام پیدا کرد و غلیظ شد، تمام مواد رو درون پارچه نخی بریزید تا فیلتر شدود. شما میتونید از این آب فیلتر شده بذرکتان، به عنوان سرم مو استفاده کنید و موهاتون رو مرطوب نگه دارید.

 

 سرم مو بذر کتان

 

4. استفاده از روغنهای طبیعی برای درمان موهای آسیب دیده

برای درمان موهای آسیب دیده میتونید از روغن‌هایی مثل روغن زیتون، روغن آرگان، روغن بادام شیرین و روغن نارگیل هم برای پیش شستشو موها استفاده کنید؛ به این صورت که تمام قسمتها مو و پوست سر رو با یکی از این روغنها پوشش بدید و بعد از 2 تا 3 ساعت موها رو بشویید. این روغنها تاثیر خیلی خوبی در بازسازی و تقویت رشته های موی خشک و آسیب دیده دارند و به درمان موخورده کمک خواهند کرد.

 

 روغنهای طبیعی

 

حتما بخوانید: ماسک مو عالی و خانگی برای انواع مشکلات مو + دستور ساخت

 

چه زمانی برای درمان موهای آسیب دیده باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده موارد زیر توصیه میشه که حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید:

 

  • ریزش بیش از حد موها
  • خشک و کدر شدن مو همراه با خستگی و کاهش وزن
  • کم پشت شدن ناگهانی مو یا تغییر رنگ آن
  • احساس سوزش روی پوست سر
  • خارش ، قرمزی یا تحریک پوست سر

 

حتما بخوانید: روتین عالی مراقبت از مو روزانه برای انواع موها

 

سخن آخر

به محض اینکه مراقبت از مو و پوست سر رو شروع کنید، طی چند هفته شاهد بهبودی شرایط مو خواهید بود. انتظار نداشته باشید موهای آسیب دیده یک شبه بهبود پیدا کنند؛ بلکه باید صبور باشید و روال مربوط به مراقبت از موها رو به طور دقیق اجرا کنید. توصیه میشه از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید، استراحت مناسب داشته باشید و از محصولاتی متناسب با موهای خود استفاده کنید. اگر بعد از 2-3 هفته نتیجه خوبی در بهبود شرایط موها مشاهده نکردید، با یک پزشک مشورت کنید و برای حفظ سلامت موهای خود، روش تجویز شده پزشک رو دنبال کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو