آسیب دیدن موها با این اشتباهات رایج

منبع: زیبامون

222

1399/12/10

17:33


شاید براتون جالب باشه بدونید برخی از کارهایی که برای مدل دادن و استایل کردن موها انجام میدید آسیب جدید به موها وارد میکنند. با این اشتباهات در زیبامون بیشتر آشنا شوید.

آسیب دیدن موها با این اشتباهات رایج

وقتی صحبت از روتین مراقبت از موها میشه، بسیاری از افراد متوجه میشن اونطور که باید برای این موضوع وقت نمیگذارن و گاهی اوقات هم ممکنه با اشتباهاتی که در رابطه با مراقبت از موها یا استایل کردن و مدل دادن به موها انجام میدن، باعث آسیب دیدن موها بشن!

شانه کردن موها با دم دست ترین شانه، خشک کردن سریع موها و یا بستن موها با هر نوع کش مو، از جمله اشتباهات و عادت های روزمره ای هستند که باعث آسیب دیدن موها میشن و از مو خوره گرفته تا حالت نگرفتن موها رو به همراه داره.

ما در این بخش از زیبامون دات کام به 7 تا از اشتباهات رایج در رابطه با مراقبت از مو اشاره کردیم تا با این اشتباهات آسیب رسان به موها آشنا بشید و در صورتی که شما نیز در روتین مراقبت از موهاتون این اشتباهات رو دارید، هر چه سریعتر این عادات رو ترک کنید و به فکر حفظ سلامت موهای خود باشید.

 

1. شست و شوی بیش از حد موها، از عوامل آسیب رسان به مو

شستن بیش از حد موها یکی از بدترین کارهایی هست که میشه انجام داد! زیرا شستن بیش از حد موها میتونه بیوم طبیعی پوست سر رو خراب کنه. ph طبیعی مو چیزی بین 4.5 تا 5 هست که این مقدار برای پوست سر و رشد طبیعی موها ایده آل هست. اما وقتی هر روز به موها شامپو می زنید و پوست و موی سر رو می شویید، این لایه محافظ و طبیعی از روی موها برداشته میشه و پوست و موی سر حالت غیر طبیعی، خشک و خشن پیدا خواهند کرد. 

شستن بیش از حد موها در فصل زمستان، اسیب بیشتری رو برای مو و پوست سر به همراه داره. زیرا وقتی موهای خیس و مرطوب، در برابر هوای سرد قرار میگیرند باعث ریزش مو میشه و یا استفاده از ابزارهای گرم برای خشک کردن سریع موها باعث ایجاد گره و شکنندگی تارهای مو میشه.

بهترین کار این هست که هفته ای 1 الی 2 بار موهاتون رو بشویید و در مواقع ضروری و مورد نیاز از شامپو خشک استفاده کنید. 

 

2. پیچیدن موها در حوله، از عوامل آسیب رسان به مو

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که میتونه به موها آسیب وارد کنه، پیچیدن موهای خیس و مرطوب در حوله و قرار دادن آن در بالای سر هست. هنگامی که موها رو با آب گرم می شویید، کوتیکول های مو بزرگ و باز میشن و در برابر موخوره و شکنندگی، آسیب پذیر خواهند شد.

در واقع، پیچیدن موها درون حوله و اصطکاکی که بین تارهای مو به وجود میاد باعث تضعیف رشته های مو و آسیب دائمی به مو میشه. 

بهترین کار این هست که بعد از حمام، موهاتون رو با یک تیشرت نخی قدیمی یا حوله های میکرو فایبر به آرومی فشار داده و خشک کنید. حوله های میکروفایبر نه تنها بسیار جاذب هستند و زمان خشک شدن موها رو کاهش میدن، بلکه ملایم بوده و احتمال شکستگی و وز شدن موها رو هم کاهش خواهند داد.

 

خشک کردن مو با حوله

 

حتما بخوانید: رنگ کردن مو در خانه + نکات و ترفندهای حرفه ای و کاربردی

 

3. عدم محافظت از موها در هنگام خواب، از عوامل آسیب رسان به مو

محافظت از موها در هنگام خواب به همان اندازه مهم هست که استفاده از سرم مو برای حفظ سلامتی موها اهمیت داره. در واقع، یکی از بزرگترین عاملان آسیب رسان به مو، خوابیدن روی بالش نخی هست. زیرا بالش نخی، رطوبت طبیعی موهای شما رو جذب میکنه و به مرور زمان باعث دهیدراته شدن تارهای مو میشه که این موضوع میتونه منجر به وز شدن و شکستگی موها بشه.

برای جلوگیری از این مشکل، دو گزینه وجود داره، استفاده از روبالشی های ابریشمی و پوشاندن موها در هنگام خواب با سرپوش. این موضوع برای افرادی که دارای موهای ضخیم و خشک و مستعد آسیب هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار هست.

 

4. استایل کردن موها با ابزارهای گرم به روش نادرست

استایل کردن و مدل دادن به موها با استفاده از ابزارهای گرم شونده، یکی از اصلی ترین عوامل آسیب رسان به موهاست و میشه اینطور گفت که گرمای زیاد و بیش از حد دشمن اصلی موهاست!

اما با این حال، یک مدل موی جذاب و زیبا بدون استفاده از این ابزارهای گرم شونده، ایجاد نمیشه. پس لازمه در هنگام استفاده ازا ین ابزارها از تکنیک ها و برخی اقدامات احتیاطی استفاده بشه تا میزان آسیب دیدگی موها رو به حداقل برسونه.

به عنوان مثال، قبل از استفاده از سشوار، حتما از اسپری محافظت از مو در برابر حرارت استفاده کنید. اینطور تصور کنید که این محصول چیزی شبیه به ضد آفتاب برای موهای شماست و از موها در برابر گرمای زیاد محافظت میکنه و باعث میشه تا روغن طبیعی موها حفظ بشه. TRESemmé Keratin Smooth Heat یکی از بهترین محصولات در این زمینه هست.

موضوع دیگه ای که وجود داره این هست که به هیچ عنوان نباید موهای خیس رو صاف یا فر کنید. چرا که خیس بودن مو و استفاده از ابزارهای گرم، حالتی شبیه به سرخ شدن رو برای موها به وجود میاره و باید از روشهای درمانی مختلفی استفاده کنید تا دوباره تا موهای شما به حالت کشش طبیعی برگرده.

و در آخر هنگام استفاده از ابزارهای گرم شونده برای حالت دادن به موها حتما به ضخامت و جنس مو توجه کنید. اگه موهای نازک و ظریفی دارید، از درجه حرارت کم استفاده کنید و اگه موهای پرپشت و مجعد دارید، از یک نازل برای دیفیوزر با دمای پایین استفاده کنید تا درخشش و حالت خیلی خوبی برای موهاتون ایجاد بشه.

 

حتما بخوانید: ماسک مو عالی و خانگی برای انواع مشکلات مو + دستور ساخت

 

5. استفاده از عطر بر روی موها، از عوامل آسیب رسان به مو

اشتباه دیگری که بسیاری از افراد بدون اینکه متوجه باشن، مرتکب میشن، اسپری کردن عطر روی موهاشون هست. از اونجایی که غلظت الکل در اکثر عطرها زیاده، اسپری کردن عطر روی موها، با گذشت زمان باعث کمبود آب و ضعیف شدن موها میشه و در نتیجه موها رو در معرض آسیب های طولانی مدت قرار میده.

بنابراین بهترین پیشنهاد این هست که به جای استفاده از عطر بر روی موها، از میست مو (hair mist) استفاده کنید. هیر میست نه تنها از دهیدراته شدن موها جلوگیری میکنه بلکه حاوی مواد مغذی و مفید برای مو هم هست.

به عنوان مثال، KAYALI Hair Mist Déjà vu White Flower نه تنها عطر و رایحه دلنشینی برای موها به وجود میاره بلکه حاوی روغن کاملیا، آلوئه ورا، و روغن کرچک هم هست و برای تغذیه مو و افزایش درخشش موها یک انتخاب عالی خواهد بود.

 

میست مو

 

6. مالیدن روغن به موهای خیس، از عوامل آسیب رسان به مو

اگه بعد از حمام کردن برای اینکه حالت مجعد و فر خورده موها در همون حالت حفظ بشه، به موهاتون روغن می مالید باید گفت که شما در حال هدر دادن این روغن هستید و اینکار، شایع ترین اشتباهی هست که بیشتر افراد انجام میدن.

بدیهی است که یک محصول چرب یا روغن باعث براق شدن فر موهای شما میشه اما آیا موها واقع براق میشن یا فقط چرب هستند؟

بهترین کار این هست که به موهای فر، آبرسانی مناسب داشته باشید تا کوتیکول های مو بعد از شستن موها به تدریج بسته بشن و موها یک درخشش واقعی و زیبا داشته باشند. بنابراین هرگز به موهای خیس، روغن نزنید. 

 

حتما بخوانید: روش های خانگی برای رشد سریع مو در یک ماه

 

7. استفاده از برس و شانه مو نا مناسب، از عوامل آسیب رسان به مو

رفع پیچ و تاب و گره خوردگی موها با استفاده از یک شانه یا برس نامناسب از جمله اشتباهاتی هست که تقریبا تمام افراد انجام میدن و معمولا با مشکلاتی مثل موخوره، وز شدگی موها، شوره سر و حتی ریزش مو مواجه میشن.

اگه موهای ضخیمی دارید بهتره از برس نایلونی (nylon brush) که از موهای انعطاف پذیر ساخته شده استفاده کنید؛ زیرا این برس ها باعث پر حجم شدن موها نمیش و موهاتون رو کاملا صاف و یکدست میکنند.

اگه موهای معمولی و خوبی دارید بهتره از برس یا شانه ای که از موهای گراز ساخته شده (brush with boar bristles) استفاده کنید؛ زیرا این مدل از شانه بدون اینکه باعث کشیدگی موها بشه، گره مو رو باز میکنه و به طور همزمان باعث پخش شدن چربی طبیعی پوست سر به تمام قسمت های مو میشه.

و در اخر اگه موهاتون موج دار، پیچ خورده و فرفری هست بهتره از شانه های دندانه پهن (wide-tooth comb) استفاده کنید تا بدون کشیده شدن تارهای مو و به هم خوردن فرم و حالت طبیعی موها، بتونید موهاتون رو مرتب کنید. 

 

شانه مناسب برای مو

 

حتما بخوانید: اشتباهات رایج در شانه کردن موها که باعث خراب شدن مو میشوند

 

سخن آخر

حفظ سلامت و زیبایی موها از جمله موضوعات مهمی هست که حتما باید به اون توجه داشته باشید و اشتباهاتی که باعث آسیب دیدن موها میشن رو بشناسید و از تکرار این اشتباهات، خودداری کنید. زیرا برخی از این اشتباهات به طور روزمره تکرار میشن و بدون اینکه بدونید، با موهایی آسیب دیده و نازیبا مواجه خواهید شد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو