چه عواملی باعث میشوند ریزش مو شدت پیدا کند؟

چه عواملی باعث میشوند ریزش مو شدت پیدا کند؟


منبع: زیبامون

326

1398/11/28

12:57


در این مقاله از زیبامون دات کام می‌خواهیم شما را با علت‌ هایی که ممکن است باعث شود ریزش مو پیدا کنید آشنا کنیم.

چه عواملی باعث میشوند ریزش مو شدت پیدا کند؟

ریزش مو تا حدی طبیعی است. شما هر روزه 50 تا 100 تار مو را به طور طبیعی از دست می دهید. اما اگر متوجه شده اید که این میزان از حد طبیعی آن خارج شده است و موهایتان بیش از حد نرمال دچار ریزش شده اند, در این زمان باید نگران اینکه مشکلی به وجود آمده است باشید.

سیکل طبیعی رشد مو در هر فرد متفاوت است. در هر زمانی 10% موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت 2 تا 3 ماه، موهایی که در فاز استراحت بودند، می ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش حدود 2 تا 6 سال بعد تمام می شود.در این فاز، هر تار مو، ماهیانه 1 سانتیمتر رشد می کند.بنابراین ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند. کودکان، مردان و زنان همه می‌توانند دچار ریزش مو شوند.

در ادامه شما را با دلایلی که می تواند باعث شود ریزش موهای شما از سیکل طبیعی خارج شده و وارد چرخه ناسالم شود آشنا می کنیم. با زیبامون دات کام همراه باشید.

کمبود پروتئین و ریزش مو

ریزش مو

حتما همه شما از نیازهای بدنتان به پروتئین آگاه هستید و حالا یک دلیل دیگر برای اینکه پروتئین را به همه وعده های غذایی تان اضافه کنید پیدا کردید. کمبود پروتئین می تواند باعث شود که موهایتان رشد نداشته باشند و شروع به ریزش کنند و حتی رنگشان عوض شود. موی انسان از پروتئین ساخته شده است. در واقع مو تا نود درصد حاوی پروتئین است.  وجود پروتئین همچنین برای ساخت و بازسازی بافت های بدن شما ضروری است.  در نتیجه، کمبود پروتئین در بدن باعث می شود موهایتان ک پشت شود و به ریزش مو دچار شوید.

لازم به ذکر است که از میان علائم مختلف کمبود پروتئین، ریزش مو بارزترین و شایع ترین آنها است. کمبود طولانی مدت پروتئین اغلب علت ایجاد طاسی در مردان جوان است. اگرچه طاسی کامل اتفاق نادری در بین خانم ها است، اما اگر  خانم ها هم به مدت طولانی کمبود پروتئین داشته باشند ممکن است دچار ریزش شدید مو و کم پشت شدن آن شوند.

 به منظور جلوگیری از ریزش مو لازم است که کمبود پروتئین را درمان کنید.  بر اساس گفته های سازمان حمایت از سلامت زنان، خانم ها باید حداقل روزی 46 گرم پروتئین بخورند. "نوا کوچران" یک متخصص رژیم شناس در دالاس اعتقاد دارد که باید پروتئین روزانه شما از منابع متفاوتی از غذا دریافت شود و فقط از سمت گوشت نباشد. در واقع منبع اصلی پروتئین گیاهان هستند و به علت مضرات گوشت بهتر است بیشتر به سمت یک رژیم گیاهی غنی از پروتئین بروید. برای این کار می توانید یک فنجان حبوبات را به هر وعده غذایی تان اضافه کنید زیرا که هر فنجان از حبوبات حداقل 11 گرم پروتئین دارد. همان طور که گفتیم ساختمان مو از پروتئین تشکیل شده است؛ از این رو کمبود پروتئین، تاثیر مستقیمی بر میزان ریزش موها خواهد داشت. پس در رژیم غذایی خود حبوبات، محصولات حیوانی مانند گوشت، لبنیات و به ویژه پنیر را بگنجانید.

کمبود آهن و ریزش مو

ریزش مو

برای گیاهخواران و برای افرادی که سعی دارند میزان دریافت گوشت در رژیم غذایی شان را کم کنند، داشتن کمبود آهن و کم خونی می ‌تواند یک نگرانی بزرگ باشد. این افراد باید از گیاهان سرشار از آهن بیشتر استفاده کنند. خوراکی هایی مثل لوبیای سفید، عدس، شکلات تلخ، نخود، آب گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادام هندی، اسفناج، کشمش سرشار از آهن هستند.

 رژیمی که در آن به اندازه کافی آهن وجود ندارد می تواند منجر به ریزش مو و کم پشت شدن موها شود. خانم هایی که بین 19 تا 50 سال سن دارند باید هر روز حداقل  18 میلی گرم آهن به بدنشان برسانند و خانم هایی که 51 سال به بالا هستند باید روزانه 8 میلی گرم آهن در رژیم غذایی خود جای دهند. ریزش مویی که به خاطر کمبود آهن ایجاد می شود دائمی نیست.  بهترین راه برای درمان ریزش مو این است که علت اصلی مشکل را پیدا کنید.

ریزش مو

اگر فکر می کنید که ریزش مو به کمبود آهن مرتبط است، برای اندازه گیری سطح آهن خود با یک متخصص و یا دکتر پوست و مو مشورت کنید. به احتمال زیاد دکتر شما یک آزمایش خون سطح فریتین را انجام می دهد که سطح پروتئینی به نام فریتین را اندازه گیری می کند. این پروتئین به ذخیره آهن کمک می کند .اگر نتایج آزمون شما نشان می دهد که سطح آهن خون شما پایین است، شما می توانید آن را با مکمل ها و قرص های آهن درمان کنید.

 اما با شنیدن این حرف ها سریع به داروخانه نروید تا قرص آهن بگیرید. دکتر "کوچران" در این باره می‌گوید که استفاده از قرص آهن بدون اینکه مطمئن شوید که کمبود آهن دارید و با یک دکتر مشورت کرده اید، می تواند خطرناک باشد. در نتیجه سعی کنید غذاهایی که آهن بیشتری دارند را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. آهن نیز به گردش خون در جمجمه و خون رسانی به پوست سر کمک می کند. جگر و زردآلو حاوی مقادیر بالایی از آهن هستند.

هفت ماسک موی خانگی جادویی! +اموزش

تاثیر استرس بر روی ریزش مو

ریزش مو

مهم نیست علت اینکه دچار استرس شده اید چه چیزی است. می‌تواند یک مشکل خانوادگی باشد و یا نگرانی برای امتحان هایتان و یا حتی مشکلات مالی و سایر موارد. استرس می‌ تواند روی موهای شما تاثیر زیادی بگذارد .کافی است دچار حد زیادی از استرس شوید تا ریزش موهایتان بیشتر شود و هر چه علت استرس زا قوی تر و جدی تر باشد می تواند تاثیر بیشتری نیز بگذارد. اگر یکی از عزیزان تان را از دست بدهید ممکن است حتی رنگ موهایتان نیز تغییر کند و مقدار زیادی از موهایتان در دوره‌ای که عزادار هستید، بریزد.

گاهی اوقات استرس می‌تواند در عملکرد فیزیولوژیک معمول و طبیعی بدن‌ شما تغییر ایجاد کند و در نتیجه‌ این وضعیت غیرعادی، بخش زیادی از موهای‌ شما وارد مرحله‌ استراحت شود. سه تا چهار ماه بعد یا حتی بیشتر، تمام این تارهای مو که به مرحله استراحت رفته بودند خواهند ریخت.

 تاثیر این نوع استرس می‌تواند هشداری برای ما باشد. اتفاقاتی که موجب بهم ریخته شدن سیکل معمول رشد و ریزش مو می‌شوند، می‌تواند به خاطر استرس ‌های فیزیولوژیک که به بدن وارد شده، پیش بیاید. اما به گفته‌ برخی پزشکان، استرس روانی ارتباطی به استرس عاطفی ندارد. ریزش مو در واقع یکی از راه‌ های واکنش طبیعی بدن به استرس فیزیولوژیک است که ممکن است به خاطر تغییرات رژیم غذایی، وضعیت سلامت یا سبک زندگی شما ایجاد شده باشد. مسلماً ریزش مویی که ناشی از استرس است همیشگی و دائمی نیست اما در دوره ای که اتفاق می افتد می تواند به شدت آزار دهنده باشد.

فواید سرم مو - معرفی بهترین برندهای آن و ساخت سرم مو خانگی

استفاده از محصولات موی مضر و ریزش مو

ریزش مو

اگر از افرادی هستید که زیاد از حد از ابزارآلاتی که برای صاف کردن مو و یا حالت دادن به آن ساخته شده اند، استفاده می کنید و یا محصولات موی قوی به موهای تان میزنید، ممکن است در آن لحظه موهای تان زیبا به نظر برسد اما مطمئن باشید که در طولانی مدت قرار است از این مسئله پشیمان شوید.

استفاده از این نوع محصولات می ‌تواند باعث شود که موهایتان به طور عمیقی آسیب ببینند و ریسک ریزش مو را برای خودتان بالا ببرید. متخصصان مو در این زمینه باور دارند که استفاده از وسایل حالت دادن به مو تبدیل به یک معضل جهانی شده است و تمام این محصولات نیز روی موها تاثیر منفی می گذارند. در نتیجه اگر نگران وضعیت موهایتان هستید و می خواهید هرچه زودتر از آسیب دیدن بیشتر آنها جلوگیری کنید، بهتر است تا جایی که می ‌توانید استفاده از این محصولات را کم کنید و وسایل آرایشی آسیب‌زا را نیز کنار بگذارید و در عوض از محصولات طبیعی برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید.

نکات حرفه ای و آموزش تصویری اتو کشیدن مو

تاثیر زایمان بر روی ریزش مو

ریزش مو

هر خانمی که قبلا حامله شده است این را می داند که در هنگام حاملگی بدن قرار است تغییرات به شدت زیادی داشته باشد. از همه مهم‌ تر این است که سطح هورمون های استروژن بدنتان قرار است به شدت تغییر کند. این مورد در کنار سایر مسائل می‌ تواند باعث شود که در طول ۹ ماه حاملگی میزان ریزش مو در بدن تان به شدت پایین بیاید. اما به محض اینکه زایمان کنید تمام موهایی که در این ۹ ماه باید می‌ ریختند را به یک باره از دست می ‌دهید. اگر فرزند اولتان باشد و شما آمادگی ای در این باره نداشته باشید ممکن است که بعد از زایمان به شدت بترسید و فکر کنید که دارید تمام موهای تان را از دست می‌دهید.

بعد از زایمان، سطح استروژن بدن کاهش پیدا می ‌کند و تعداد بسیار بیشتری از فولیکول‌ های مو وارد مرحله استراحت می‌ شود. خیلی زود می ‌بینید که موقع برس کشیدن یا شست ‌و شو، ریزش موی بیشتری دارید. این ریزش غیرمعمول به مرور کاهش پیدا می‌ کند و حدود ۱۲ ماه بعد از زایمان یعنی نزدیک به روز تولد کودکتان، موهای شما به ضخامت پیش از بارداری برمی ‌گردد. متاسفانه هیچ راه حل سریعی برای این نوع ریزش مو وجود ندارد. فقط باید بدانید که بعد از زایمان قرار است دوباره بعد از مدتی موهایتان رشد کنند و می توانید از دست دادن موهای تان را یکی از فداکاری هایی که برای لذت مادر شدن قرار است انجام بدهید، فرض کنید. همچنین ماه هایی که در آن باردار شده اید و مدت زمانی که در آن باردار هستید هم می تواند روی این مسئله تاثیر زیادی بگذارد.

مشکل تیروئید و ریزش مو

ریزش مو

تیروئید شما مسئول مرتب سازی و نظم بخشیدن به بخش ‌های مهمی از بدن شما مثل چرخه قاعدگی، ضربان قلب و دمای بدنتان است. یک مشکل کوچک با این غده مهم می تواند خیلی از جنبه های سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد و موهایتان هم تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند. بر اساس مقالات مجله پزشکی معتبر WEBMD ، تیروئید پرکار و کم کار هر دو می توانند باعث ریزش مو شوند. اگر دارید ریزش موهای غیر طبیعی را تجربه می کنید، ممکن است که دچار مشکلات تیروئید باشید و بهتر است هر چه زودتر باید پزشک متخصص مشورت کرده و وضعیت تیروئیدتان را چک کنید.

استفاده از داروهای خاص و ریزش مو

 بعضی از داروها، به عنوان مثال داروهای کنترل فشار خون، می توانند تاثیر مستقیمی روی ریزش مو داشته باشند. بر اساس گفته های پزشک ها و متخصصان برای اینکه متوجه شوید آیا دُز روزانه ای که از دارو هایتان استفاده می کنید، باعث ریزش موهای تان می شود یا نه، باید حتماً مطالب درج شده روی قوطی داروها را به‌ خوبی بخوانید و به اخطارهایی که آنجا داده شده است، توجه کنید. اما حتی اگر دچار ریزش مو شده اید، فراموش نکنید که نباید بدون مشورت با دکتر دست از استفاده از قرص های تان بکشید.

لیستی از تعدای از داروهایی که باعث ریزش مو می شوند :

  • داروهای شیمی درمانی
  • اینترفرون برای درمان هپاتیت سی
  • داروهای هورمونی ، قرص‌های ضدبارداری، تستوسترون و استروئیدهای آنابولیزان
  • داروهای حاوی تستوسترون و استروئیدهای آنابولیزان
  • داروهای ضد تیروئید (برای تنظیم کارکرد غده تیروئید)
  • داروهای ضد کلسترول و ضد فشارخون
  • داروهای ضد افسردگی و ضد بارداری
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهای ضد فشارخون
  • داروهای ضد التهاب
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
  • داروهای مسدود کننده گیرنده ‌های بتا
  • داروی لیتیوم (تثبیت کننده خلق)
  • داروهای ضد روماتیسم
  • داروهای ضد مالاریا
  • داروهای درمان آکنه
  • داروهای بیماری های خونی
  • داروهای بیماری های قلبی
  • داروهای درمان چربی خون
  • داروی صرع
  • داروهای کاهش وزن

شما می توانید با رعایت و توجه به موارد بالا، عوامل ریزش مو در بدن خودتان را شناسایی کنید و به این واسطه از آنها جلوگیری کنید. امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو