طرز تهیه هویج بیج

طرز تهیه هویج بیج امت با هویج

هویج بیج یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که در گذشته با دستورهای متنوعی تهیه می شده است. این غذای خوشمزه یکی از غذای بسیار قدیمی استان گیلان است که شاید نسل جدید گیلان هم اسم آنرا نشنیده باشند، چه برسد به شهرهای دیگر کشور. هویج بیج نوعی املت محسوب می شود که با ترکیب تخم مرغ و هویج درست می شود، برخلاف تصور عموم که فکر می کنند این املت طعمی شیرین دارد، به هیچ وجه این طور نیست، زیرا آب لیمو ترش باعث می شود که طعم شیرین هویج متعادل شود و املت طعم شیرینی نداشته باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی گیلانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
تخم مرغ۳ عدد
سیر۳ حبه
پیاز۱ عدد
هویج۲ عدد متوسط
آب لیمو ترش۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت هویج بیج

مرحله اول

برای تهیه هویج بیج به روش سنتی و قدیمی رشتی ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز به طور کامل سبک و شیشه ای شود.

مرحله دوم

در این مرحله سیر را رنده می کنیم و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم. حالا پیاز و سیر را کمی تفت می دهیم تا عطر سیر بلند شده و با ادویه ها یکدست شود.

مرحله سوم

حالا هویج ها را پوست می گیریم، سپس با رنده متوسط رنده می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه آب لیمو ترش را اضافه می کنیم تا شیرینی هویج را بگیرد، سپس درب تابه را می گذاریم تا هویج آب بیندازد.

مرحله چهارم

حالا باید کمی صبر می کنیم تا آب هویج به طور کامل کشیده شود و هویج به خوبی سرخ شود، سپس تخم مرغ ها را یک به یک اضافه می کنیم و مواد را ترکیب می کنیم تا با هم کاملا یکدست شوند.

مرحله پنجم

در صورتی که دوست ندارید املت را با تخم مرغ همزده میل کنید، پس از اینکه تخم مرغ ها را اضافه کردیم، حرارت زیر تابه را کمی می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا تخم مرغ ها به همان صورت بپزند.

مرحله ششم

پس از اینکه تخم مرغ ها به خوبی پختند، طعم غذا را می چشیم و در صورت نیاز کمی نمک و ادویه اضافه می کنیم. در پایان هویج بیج را درون ظرف می کشیم و به همراه نان داغ و تازه سرو می کنیم.