دیدنی های مهم شهر زیبای بستک + عکس

دیدنی های مهم شهر زیبای بستک + عکس


منبع: آرگا

136

1399/11/18

10:07


در این مقاله برای آشنایی بیشتر با دیدنی های بستک شهرستانی واقع در استان هرمزگان در جنوب کشور ایران آرگا به بیان و معرفی جاذبه های گردشگری این منطقه پرداخته است.

شهرستان بَستَک از شهرستان های استان هرمزگان می باشد که در شمال غربی این استان و در جنوب کشور ایران واقع شده است، این شهرستان در مجاورت خلیج فارس و همچنین ناحیه حاره قرار گرفته است، آب و هوای این منطقه در فصل تابستان گرم و خشک، و در فصل زمستان سرد و خشک می باشد.

این شهرستان در غرب استان هرمزگان دارای مساحتی به اندازه ۵۶۴۸ کیلومتر مربع می باشد، که از جمله مکان های تاریخی و قدیمی استان هرمزگان است که از نظر وضعیت جغرافیایی میان بندر لنگه هرمزگان و لارستان فارس واقع شده است که از جمله مسیرهای ورودی از استان فارس مخصوصا از لار به بندرعباس محسوب می گردد، از دیرباز از اهمیت بسیاری برخوردار در زمینه تجارت برخوردار بوده است. ورودی این راه که به صورت میان بر می باشد یکی از پرازدحام ترین و سنگین ترین محورها در زمان تعطیلات، بخصوص تعطیلات نوروزی می باشد.

بازدید از جاذبه های دیدنی و تماشایی بستک

شهرستان بستک یکی از شهرستان های استان جنوبی هرمزگان است که دارای قدمتی تاریخی و شخصیت های سیاسی بسیاری می باشد که اهالی آن زبان اچمی و لهجه بستکی حرف می زنند.(اچمی جزو زبان های پارسی جنوب غربی کشور ایران می باشد)

بستک شهرستانی است که توابع آن سه بخش مرکزی و جناح و کوخرد، شهر بستک و هفت دهستان جناح، هرنگ، کوخرد، فرامرزان، گوده، ده تل، فتویه می باشد.

مکان های دیدنی بستک

  • مسجد جامع

این مسجد دارای معماری خاصی می باشد که طراحی های فوق العاده ای بر روی دیوارهای داخل مسجد و همچنین خارج مسجد، اکثرا نقش های هندسی و بوته و گل صورت گرفته است.

آَنایی با دیدنی های بستک واقع در استان هرمزگان

  • مسافرخانه نیمه

مسافرخانه نیمه از بناهای تاریخی قدیمی شهرستان بستک و از چشم اندازهای این شهرستان محسوب می شود، این کاروانسرا در کیلومتر جاده آسفالته لار، بستک و در بیابان نیمه در مجاورت برکه نیمه واقع شده است، مصالح بکار رفته در این بنا سنگ و ملات خاصی می باشد که باعث استقامت آن در طی گذشت این مدت بوده است.

آشنایی با دیدنی های زیبای بستک

  • مسافرخانه ی لرد محیا

کاروانسرای لَرِد محیا تفرجگاه و بنایی تاریخی می باشد که از توابع بخش مرکزی بستک بوده و در مسیر ارتباطی لار به بستک واقع شده است.

دیدنی های بستک واقع در استان هرمزگان

  • قلعه کوهیج

قلعه کوهیج قلعه ای تاریخی است که در روستای کوهیج قرار گرفته و از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک به حساب می آید که از جمله بناهای تاریخی و دیدنی استان هرمزگان محسوب می شود، قلعه مستحکم کوهیج ساخته شده از سنگ های عظیم و کل و ساروج و گچ می باشد.

جاذبه های دیدنی و تماشایی شهرستان بستک در هرمزگان

  • قلعه ایلود

در روستای ایلود که از توابع بخش مرکزی بستک، یک قلعه تاریخی و قدیمی وجود دارد که از بناهای ارزشمند تاریخی شهرستان بستک در استان هزمرگان به شمار می رود، این قلعه بر روی بلندای کوه ایلود ایجاد شده که در حال حاضر باقی مانده ی آن مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

بازدید از جاذبه های دیدنی بستک در هرمزگان

  • خانه بنی عباس

در شهرستان بستک بنایی به نام خانه بنی عباس وجود دارد که از جمله دیدنی های بستک محسوب می شود، این خانه در بخش شرقی شهر بستک کنار حمام خانی قرار گرفته است، این بنا را تقریبا ۱۰۰ تا ۱۱۰ سال پیش سران آن موقع بستک احداث نمودند، این بنا که ابتدا دارای ۳ طبقه بود، به دلیل زلزله دو طبقه بالایی آن ویران شده است.

آَنایی با مکان های دیدنی شهرستان بستک واقع در استان هرمزگان

  • پل درب پری

پل در پری متعلق به آخرین زمان تاریخی بعد از اسلام می باشد که از توابع شهرستان بستک بوده و در بخش مرکزی این شهرستان، و در روستای زنگارد قرار گرفته است.

  • پل گچوییه

پل گچوییه متعلق به دوران ساسانیان می باشد که در شهرستان بستک، بخش جناح و دهستان فرامرزان، و روستای گچوییه قرار گرفته است.

بازدید از جاذبه های دیدنی شهرستان بستک

  • حمام خان

حمام خان از بناهای باقی مانده از دوران قاجار می باشد که به فرمان صولت الملک بستکی و به دست معمارهای ماهر بستکی احداث شد که دارای ۱۴ گنبد بزرگ و کوچک می باشد که خط های ایجاد شده در اطراف دیواره داخل گنبد و خط های ساختمان آن اثری از هنر و سلیقه آنان دارد. این حمام در اول خیابان پاسداران در شهرستان بستک قرار دارد.

چشم اندازهای دیدنی و تماشایی شهرستان بستک

  • هفت رشته قنات

مرکز دهستان گوده، دهنگ می باشد که از روستاهای باستانی این ناحیه بوده و شامل مکانهای تاریخی بسیاری از جمله تپه، قبرستان، چاه، برکه، جدول های ساروجی و مرقد می باشد، از آثار ارزشمند این ناحیه می توان به هفت رشته قنات پیش از اسلام به اسامی قنات زاویه، قنات بلان، قنات گرگ، قنات چوقل، قنات سفاوه، قنات تسان، قنات رشید آباد اشاره نمود که مربوط به زمان زرتشتیان می باشد.

  • مرقد سید مظفر کوخرد

از جمله آثار تاریخی جذاب دیدنی های بستک می توان به مزار سید مظفر مشهور به دو گنبدان واقع در روستای کوخرد اشاره نمود که به سبک اورچین بوده که بر روی مرقد ایجاد شده است.

آشنایی با دیدنی های بستک واقع در استان هرمزگان

  • مدرسه مصطفویه

مدرسه مصطفویه از مدرسه های تاریخی ایران محسوب می شود که در تقاطع خیابان مصطفویه و امام خمینی قرار گرفته است. این مدرسه که یکی از مراکز علم آموزی باستانی ایران می باشد از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، تاریخچه تاسیس آن به سال ۱۳۰۱ هجری قمری باز می گردد، که توسط مرحوم حاج شیخ مصطفی عبداللطیف یکی از تاجران اهل فرهنگ ایجاد شده است.

آشنایی با مکان های دیدنی و تماشایی بستک

  • موزه مردم شناسی

از جمله دیدنی های مهم بستک، موزه مردم شناسی و تاریخی شهر جناح می باشد که توسط فردی به اسم عبدالرحمن عبدالهی ایجاد شد و از انگشت شمار موزه های شخصی و خصوصی می باشد، این موزه دارای ۶ گالری متنوع و جذاب است که میزبان بازدیدکنندگان زیادی می باشد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی شهرستان بستک

  • آب گرم فاریاب

در فاصله ۲۵ کیلومتری بستک آب گرم فاریاب واقع شده است که آب آن از روزنه سنگ های آهکی بیرون می آید که آب آن از جمله آب های گوگردی به شمار می رود.

دیدنی های بستک و قلعه ها و پل ها

  • سنگ تراشیده ده تل

۱۰ تل نام یکی از دهستان های بخش مرکزی بستک است، سنگ تراشیده های این منطقه با ابعادی مختلف در زمینی با مساحت بالغ بر ۱۰۰ هکتار فاصله دار از یکدیگر قرار گرفته اند، با نزدیک شدن به روستا و حرکت از سمت کوه، سنگ ها متراکم تر می شوند.

آَنایی با دیدنی های شهرستان بستک واقع در استان هرمزگان

  • دو گنبدان

دو گنبدان شامل ۳ آرامگاه می باشد که در ضلع غربی روستای کوخرد بوجود آمده و گنبدی اورچین است. این مراقد مربوط به شیوخ و عالمان کوخرد، با زینت های منحنی دالبری در خارج ساختمان و همچنین گچبری در ناحیه زیر گنبد است.

معرفی دیدنی های بستک در هرمزگان

  • آب گرم فتویه

آب گرم فتویه یکی از جاذبه های بستک می باشد که چشمه آن در راه بستک به لارستان و در ۳۰ کیلومتری شهر بستک قرار گرفته است، قابل ذکر است که در مجاورت این چشمه حوضچه ای نیز ساخته شده که مردم می توانند در آب آن شنا نموده و برای کشاورزی مورد استفاده قرار دهند.

مکان های دیدنی بستک با تنوع زیاد

در این مقاله شما عزیزان علاقه مند به بحث گردشگری را با دیدنی های بستک واقع در استان هرمزگان آشنا نموده ایم، امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته و نهایت لذت و بهره را از این مطلب برده باشید. برای آشنایی با سایر دیدنی های استان هرمزگان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو