طرز تهیه پلو شوشتری با قارچ

طرز تهیه پلو شوشتری با قارچ خوشمزه و ساده

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود. پلو شوشتری، یک غذای مخصوص شهر شوشتر است. این برنج یک نوع برنج مخلوط به حساب می آید که با مرغ سرخ شده، تهیه می شود. اما در این دستور، به جای تکه های مرغ از قارچ استفاده می شود. این غذا چون گوشت و مرغ ندارد، می توان برای گیاه خواران نیز تهیه نمود.

مواد لازم برای ۳ نفر
لوبیا چشم بلبلی۱ لیوان
نمک و فلفلبه مقدار لازم
قارچ۱۸ عدد
آبلیمو۲ قاشق غذا خوری
پیاز۲ عدد متوسط
سیرپنج حبه
شوید تازه خرد شده۱ لیوان
برنج۳ پیمانه

دستور پخت پلو شوشتری با قارچ

مرحله اول

برای تهیه پلو شوشتری خوشمزه و مجلسی با قارچ ابتدا برنج را نسبت به نوع آن از چند ساعت قبل با آب و کمی نمک خیس می کنیم. لوبیا چشم بلبلی را هم با کمی آب درون کاسه از شب قبل خیس می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

یک قابلمه بر می داریم و لوبیا را همراه با کمی آب و زردچوبه مخلوط کرده و یم گذاریم تا بپزد. اوخر پخت، نمک به لوبیا اضافه می کنیم. وقتی پخته شد، آبکش کرده و کنار می گذاریم. پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس خرد می کنیم.

مرحله سوم

یک تابه را بر می داریم و با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس پیاز ها را درون آن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. در ادامه قارچ ها را شسته و ورقه ورقه می کنیم و به پیاز ها اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

نمک و فلفل سیاه و زردچوبه هم اضافه کرده و کمی آبلیمو هم به آن می افزاییم و تفت می دهیم تا آب قارچ ها کشیده شود و قارچ ها سرخ شود. سپس شوید و سیر رنده شده را با آن تفت می دهیم. زیر گاز را خاموش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

در این مرحله یک قابلمه را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس روی حرارت زیاد می گذاریم تا سریعتر به جوش آید. سپس آب برنج را ریخته و درون قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا با نمک، به جوش آید و نیم پز شود. سپس آبکش می کنیم.

مرحله ششم

یک قابلمه بر داشته و کف آن را کمی روغن می ریزیم. سیب زمینی های ورقه یا نان را بسته به ذائقه خانواده به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. یک لایه برنج آبکش روی آن ریخته و یک لایه از مواد قارچی روی برنح می ریزیم.

مرحله هفتم

مجددا یک لایه برنج می ریزیم. و این کار را ادامه می دهیم تا مواد تمام شود. روی حرارت کم می گذاریم تا دم بکشد و دم کنی را روی در قابلمه می گذاریم. کمی بعد از این که بخار آن بالا رفت، زعفران را با آب جوش دم کرده و  اضافه می کنیم.

مطالب پیشنهادی