مهمترین دلایل افزایش وزن ناگهانی و تاثیر آن ها در چاقی

مهمترین دلایل افزایش وزن ناگهانی و تاثیر آن ها در چاقی


منبع: آرگا

150

1399/12/27

09:00


ما در این مقاله به دلایل افزایش وزن ناگهانی می پردازیم که در ادامه مطلب با آن آشنا می شوید با مجله آرگا همراه باشید.

افزایش وزن در امروزه امری طبیعی می باشد همان طور که دیده می شود چاقی افراد هم یکی از دلایل افزایش وزن ناگهانی است. اگر تلاش و سعی خود را کرده اید و به کلاس ورزشی رفته اید و طبق رژیم غذا مصرف کرده اید و آب زیاد می نوشید ولی بازم چاق هستید و وزن اضافه می کنید و دلیل قانع کنده ای برای او ندارید. با این که میزان کالری دریافتی از مصرف غذاها و ورزش بسیار خوب برای بدن می باشد ولی موارد دیگری هم هستند که شما را به وزن دلخواه خود می رسانند که در ادامه مطلب به این موضوع می پردازیم تا نحوه مقابله کردن با آن را بیاموزید.

تغییر وزن زیاد

دلایل افزایش وزن ناگهانی

اکثر افراد چربی بدن را تا حد زیادی افزایش می دهند که همین امر موجب می شود درصدی از چربی اضافه در بدن بماند و چاقی شوند. ولی تنها چربی نیست که باعث افزایش وزن سریع می شود اموری دیگر مثل مواد غذایی و مدفوع و مایع هم عوامل این موضوع هستند. اندام و ساختار بدن هم همینطور در وزن بدن نقش دارند که مهم آن ها تراکم استخوان ها می باشد تا وزن بدن زیاد شود. پس باید با این مشکل جهانی دست و پنجه نرم کرد تا چربی های تجمع یافته در اطراف بدن را کنترل کرد.

علت افزایش وزن ناگهانی

  • آب کم مصرف کردن

یکی از دلایل افزایش وزن ناگهانی نخوردن آب کافی می باشد که در طول مدت زمان باعث چاقی در فرد می شود. اگر به بدن آب کافی در طول شبانه روز نرسد بدن آب زیر پوست را نگه می دارد و همین موضوع موجب اضافه وزن خواهد شد.

  • کم کاری تیروئید

تیروئید هم مانند عوامل دیگر بر روی افزایش وزن سریع تاثیر زیادی دارد و بر قسمت کاهش متابولیسم بدن تاثیر گذار خواهد بود. اگر تجربه این بیماری را داشته باشید متوجه می شوید با این که رژیم لاغری را دقیق انجام داده اید ولی بازم وزنی کم نکرده اید وزن زیاد هم شده است. طبق آزمایشات و نظریه متخصصان غدد یکی از دلیل های چاقی وجود کم کاری تیروئید می باشد.

افزایش وزن ناگهانی چیست؟

  • مشکل عصبی

استرس و اضطراب و مشکل عصبی هم می تواند باعث اضافه وزن شود. دیپرشن موجود در فردی که دچار مشکل عصبی است نیاز به درمان دارد تا با کمک روان پزشک یا استفاده از داروها بتواند خود را درمان کند. روانپزشک می تواند کمک کند تا فردی که دچار اشتهای زیاد شده را با قرص متابولیسم بدن فرد را کاهش دهد. در همین رو فرد عصبی به پرخوری و خواب زیاد دچار شده که افزایش وزن را در پی دارد، پس باید هرچه سریع تر موجب درمان قرار بگیرد.

  • تمرین ورزشی هیت (HITT)

یکی دیگر از دلایل افزایش وزن ناگهانی تمرینات ورزش HITT می باشد که همان طور باعث کم شدن چربی می شود می تواند موجب افزایش وزن هم شود. اگر مشغول انجام چنین ورزشس هستید باید در هفته ۲ بار انجام دهید تا موجب خلل در میزان کالری دریافتی نشود.

عامل افزایش وزن ناگهانی

  • تا پاسی از شب بیدار ماندن

افرادی که دیر وقت می خوابند بسیار در معرض چاقی قرار می گیرند که همین امر افزایش وزن ناگهانی را در پی دارد. بیدار ماندن تا پاسی از شب به دلیل خوردن زیاد و انحلال در کنترل اشتها که علت آن هورمون لپتین می باشد موجب گرسنگی کاذب شده و فرد چاق می شود.

  • زیاد خرید کردن

اگر شما هم جزو افرادی هستید که زیاد خرید می کنید یا عشق خرید کردن دارید چون در هفته چندین بار به فروشگاه و مغازه ها سر می زنید باید مراقب ای ن عادت بد باشید. زیرا باعث می شود در طول خرید گرسنه شوید و با هر گشتنی هوس بستنی یا قهوه و کیک کنید که استفاده هر دفعه از تنقلات اگر زیاد باشد موجب چاقی فرد می شود.

چاقی و افزایش وزن ناگهانی

  • خوردن زیاد مواد غذایی سالم

بله درست متوجه شده اید اگر در مصرف غذاهای سالم بیش از اندازه زیاده روی کنید موجب افزایش وزن خواهد شد. شما با مصرف زیاده از حد هر خوراکی که مورد نیاز بدن می باشد چاقی را در پی دارد. اگر هورمون گرلین در بدن کم شود در طول روز بیشتر گرسنه خواهید شد.

  • فشار عصبی عامل افزایش وزن ناگهانی

در این دورانی که بیشتر کارها ماشینی شده زیر فشار های زیادی قرار می گیریم که این فشارها می تواند در کار یا خانواده صورت بگیرد. فشاری که باعث افزایش ترشح هورمون های کورتیزول در بدن شود موجب افزایش وزن و چربی در ناحیه های شکم و باسن را به دنبال دارد. نرسیدن قند کافی به بدن باعث دریافت نکردن مواد قندی موجب استرس زیاد و عصبی شدن شخص و احتمال افزایش وزن را خواهد شد.

دلایل افزایش وزن ناگهانی

  • دریافت نکردن پروتئین کافی

اگر شما جزء افرادی می باشید که غذای سالم می خورید ولی باز هم روز به روز چاق تر می شوید. باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و با مصرف پروتئین زیاد می توان احتمال بروز افزایش وزن ناگهانی را کاهش داد. پس با دریافت نکردن پروتئین کافی عامل نابودی عضلات و کاهش متابولیسم است که افزایش وزن را به دنبال دارد.

  • مصرف بیش از حد سدیم

خوردن نمک هم می تواند از علل اضافه وزن باشد که نباید چه در غذا و چه در خوراکی های دیگر زیاد مصرف شود. نمک باعث می شود آب در زیر پوست جمع شود و به طوری افزایش وزن سریع داشته باشیم.

افزایش وزن ناگهانی بدن

  • افزایش سن از علل چاق شدن

بعد سن ۳۵ سالگی افت متابولیسم بدن زیاد می شود که همین امر یکی دیگر از دلایل اضافه وزن می باشد. برای این که از این حالت جلوگیری کنیم لازم است تحت رژیم غذایی و فعالیت بدنی با شرایطی بدن خود را وفق دهیم تا درمان شویم.

  • درد عضلات

درد عضلات هم می تواند فرد را دچار افزایش وزن کند همین طور که متوجه شدید درست است درد در ناحیه های مختلفی از بدن موجب کم تر شدن فعالیت بدنی شما می شود و این عامل تاثیر شگرفی در افزایش وزن بدن خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو