یوسفی: با تعطیلی تئاتر چیزی درست نمی‌شود | تکلیف اهالی تئاتر باید زودتر مشخص شود

59

1400/1/10

12:09


کارگردان نمایش «جنگ و صلح» گفت: آیا کرونا فقط برای تئاتر خطر دارد؟ پس چرا جاده‌ها را نبسته‌اند و همه به مسافرت می‌روند؟

یوسفی: با تعطیلی تئاتر چیزی درست نمی‌شود | تکلیف اهالی تئاتر باید زودتر مشخص شود

گروه تئاتر هنرآنلاین، میثم یوسفی نویسنده و کارگردان نمایش «جنگ و صلح» که قرار بود این نمایش را از ۸ فروردین در تئاتر شهر به صحنه آورد، درباره تعطیلی مجدد سالن‌های تئاتر به هنرآنلاین گفت: ما در یک شرایط بسیار سخت و خطرناک قرار داریم. همه ما این ریسک را پذیرفتیم و کل تعطیلات‌ نوروزمان را سر تمرین بودیم تا اجرا برویم. در یک ماراتن شبانه‌روزی به دور از خانواده با این هزینه‌های سرسام‌آور در حال  تمرین تئاتر بودیم که یک چنین تصمیمی گرفته شد. این شرایط برای همه خطرناک است ولی چه کسی می‌خواهد جوابگوی امنیت شغلی ما باشد؟

او ادامه داد: کارمندان دولت در این شرایط سخت حداقل حقوق ماهیانه خودشان را دارند ولی ما که از کارهای دیگر و تعطیلات خودمان می‌گذریم هیچ امنیت شغلی نداریم. برخی از عوامل نمایش با پروژه‌های دیگر قرارداد بسته‌اند و یک ماه دیگر باید به سر آن پروژه‌ها بروند. اگر قرار باشد آن‌ها را دوباره تعویض کنم متحمل ضررهای زیادی می‌شوم. بالأخره یک مدیری باید پاسخگو باشد. ما برای تبلیغات نمایش‌مان هزینه زیادی کرده‌ایم. برای این شتابزدگی مجبور بودیم مثلاً به طراح پوسترمان هزینه بیشتری بدهیم تا کار را سریع‌تر به ما برساند. وقتی ما این شرایط را می‌پذیریم، مدیران فهیم، منطقی و دردمند ما نیز باید شرایط بچه‌ها را بفهمند. اگر بخواهیم دوباره اجرا برویم باید گروه عوض شود یا شاید اصلاً گروه نتواند ادامه بدهد.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: به نظرم باید تیمی  این موضوع را پیگیری کند. آقای آشنا دارند پیگیری می‌کنند ولی ایشان نمی‌توانند در کلیت مجموعه کشور تصمیم بگیرند. درست است که ایشان مدیرکل هنرهای نمایشی هستند ولی نمی‌توانند به جای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بگیرند. آقای آشنا الآن می‌تواند با معاونت هنری و وزارت ارشاد صحبت کند و این ماجرا را بگوید که گروه‌های تئاتری متقبل هزینه‌ها و متحمل شرایط روحی شدیدی می‌شوند. مدیران در این شرایط باید بیایند از ما حمایت کنند و خساراتی که دیدیم را جبران کنند. به نظر من اینکه بگوییم همه جای دنیا چنین وضعیتی دارند نامش مدیریت نیست. مدیر باید در شرایط بحرانی و سخت بتواند چنین اتفاقی را مدیریت کند. آقای آشنا از این روحیات دارند ولی باید تقویت شود و همه یک تصمیم قطعی برای همه هنرمندان و خصوصاً ما که روی صحنه بودیم بگیرند.

یوسفی تأکید کرد: ما زودتر باید تکلیف‌مان مشخص شود. من الآن جانم را کف دستم گرفته‌ام و حاضر شده‌ام نمایشم را روی صحنه ببرم. حالا مدیران باید در این شرایط تصمیم درست بگیرند. به نظرم با تعطیلی تئاتر چیزی درست نمی‌شود. اگر تئاتر ضرر دارد چرا جاده‌ها را نبسته‌اند و چرا همه به مسافرت می‌روند؟! به نظرم باید مسئله حل شود و نه اینکه صورت مسئله پاک شود.

کارگردان نمایش «جنگ و صلح» با اعلام اینکه افتتاحیه این نمایش با حضور استاد پیشکسوت بهروز غریب‌پور و جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر برگزار شده است، درباره موضوع و مضمون نمایش «جنگ و صلح» گفت: داستان نمایش ما درباره دو خانواده‌ است که در یک مراسم بزم حضور دارند و موسیقی سنتی و کلاسیک اجرا می‌کنند. یک پسر از خانواده ایرانی‌ها با یک دختر از خانواده کلاسیک‌ها روبروی هم قرار می‌گیرند و همدل و هم‌صدا می‌شوند و به خاطر خانواده‌هایشان دچار اختلاف هستند.

میثم یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا از عروسک هم در این نمایش استفاده کرده‌اید، توضیح داد: از عروسک به آن معنایی که مصطلح شده است استفاده نکرده‌ایم ولی به هر حال ماسک هم یک نوع عروسک است. ماسک و تن‌پوش روی هم یک شیوه بازیگری است. ما با طراحی و ساخت خیلی خوب آقای پاکدست و خانم اقبالی توانستیم از ماسک و تن‌پوش استفاده کنیم. کار ما دیالوگ ندارد و نت‌ها و آواهای موسیقی نمایشنامه ما را شکل داده است. من در این نمایش یک برداشت آزادی از «رومئو و ژولیت» شکسپیر داشته‌ام ولی برخلاف تراژیک بودن شکسپیر این قصه را ملودرام عاشقانه پیش برده‌ام.

کارگردان نمایش «جنگ و صلح» در پایان بیان کرد: ما این اثر را ابتدا در جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اجرا کردیم و در آنجا مورد توجه قرار گرفت و حتی در اختتامیه جشنواره نیز بخش‌هایی از آن اجرا شد. نمایش «جنگ و صلح» ابتدا در یک کارگاه آموزشی که سال گذشته در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد به دبیری بنفشه بدیعی و مشاوره مرضیه برومند برگزار شد شکل گرفت، منتها من به خاطر شرایط اقتصادی نتوانستم آن گروه را حفظ کنم. من کل گروه را به خاطر تعهدی که به مدیر تئاترشهر و مدیرکل هنرهای نمایشی داشتم تغییر دادم و الآن انتظار دارم که آن‌ها از ما حمایت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو