دندانپزشکی قلهک

دندانپزشکی قلهک


129

1400/4/6

12:42


مراقبت از دهان و دندان در هر سنی لازم است و در سلامت بدن نقش بسیار مهمی دارد از این جهت در این مقاله قصد داریم درباره موارد درمانی دندانپزشکی صحبت نماییم.

دندانپزشکی قلهک

به گزارش بهداشت نیوز، مراقبت از دهان و دندان در هر سنی لازم است و در سلامت بدن نقش بسیار مهمی دارد از این جهت در این مقاله قصد داریم درباره موارد درمانی دندانپزشکی صحبت نماییم.

از این روشها به لمینت دندان، دندانپزشکی اطفال و کامپوزیت دندان اشاره خواهیم کرد.

لمینت دندان لایه ای هم رنگ دندان است که فرم و رنگ دندان را بهبود می بخشد و شکاف بین دندان ها را می بندد و همچنین بر روی دندان هایی که دچار شکستگی هستند انجام می شود. علاوه بر این ، اگر دندان تغییر رنگ ، ترک یا کج باشد ، می توان از لمینت برای درمان این مشکلات استفاده کرد.

لمینت دندان یا همان روکش بر اساس مواد و ساخت و ساز دارای دو نوع سرامیک و کامپوزیت است. بعد از لمینت ، دندان ها بسیار خوش فرم ، مرتب و سفید می شوند و هنگام لبخند زدن و صحبت ، درخشندگی بالایی دارند. در بیشتر موارد ، برای چسباندن لمینت دندان روی دندان ، لایه ای بر روی دندان بریده می شود تا سطح دندان صاف شود و قسمت های تیره دندان کاملا از روی دندان برداشته شود.

اگر بیمار مشکلات اکلوزالی نداشته باشد و رشد فک او به آخرین سطح خود رسیده باشد ، می توان به جای ارتودنسی از لمینت دندان استفاده کرد.

 اصلاح طرح لبخند: همانطور که می دانید داشتن یک لبخند زیبا یکی از معیارهای زیبایی است. لمینت دندان با روکشی که روی دندان های زرد شده ایجاد می کند ، می تواند لبخند شما را زیباتر کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

کم تهاجمی بودن لمینت: معمولاً برای نصب لمینت های دندانی باید برخی از تاج های دندان را برش داد اما مقدار این برش نسبت به روش های مشابه کمتر است و دندان ها آسیب زیادی نمی بینند.

مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ: از مزایای لمینت دندان مقاومت زیاد در برابر زردی و تغییر رنگ است. اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید ، می توانید مدت طولانی از درخشندگی لمینت ها لذت ببرید.

ظاهر لمینت طبیعی است: با توجه به اینکه لمینت های دندانی در رنگ های مختلف موجود است ، می توانید نزدیک ترین رنگ را که نزدیک به رنگ دندان های طبیعی است انتخاب کنید.

  • دوام بالا
  • طول درمان کوتاه
  • معایب لمینت دندان

عدم امکان ترمیم: اگر دندان شکسته یا رنگ پریده باشد ، ترمیم آن امکان پذیر نیست و باید آن را تعویض کنید.

برگشت ناپذیری لمینت: با توجه به اینکه وقتی لمینت روی دندان قرار می گیرد مقداری از لایه سطحی دندان تراشیده می شود ، پس از مدتی نمی توانید آن را بردارید و چیز دیگری را جایگزین آن نکنید. به همین دلیل ، افرادی که نمی خواهند این وضعیت را برای همیشه تجربه کنند ، بهتر است از روش های دیگری مانند کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان های خود استفاده کنند.

تهیه لمینت دندان معمولاً نیاز به سه بار رفتن به مطب دندانپزشک دارد که بار اول آن برای مشاوره و دو بار دیگر برای زمینه آماده‌سازی و کار گذاشتن لمینت می باشد.

مرحله اول : در جلسه مشاوره ، اول اهداف خود را با دندانپزشک در میان می گذارید. با در نظر گرفتن این اهداف ، دندانپزشک دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت برای شما مناسب است. وی همچنین ممکن است برای بررسی دقیق دندان های شما اشعه ایکس بگیرد ، یا با گرفتن نمونه تصویربرداری (cosmetic imaging) به شما نشان دهد بعد از لمینت چه ظاهری خواهید داشت.

مرحله دوم : لمینت دندان در واقع جای بخشی از مینا را می گیرد. به همین دلیل باید مقدار کمی مینای دندان از سطح دندان خارج شود تا فضای مناسبی برای لمینت روی دندان ایجاد شود. مقدار مینای تراشیده شده در بیشتر موارد بین سه دهم تا یک میلی متر است که تقریباً برابر با ضخامت ورقه ورقه است. این کار را می توان با بیهوشی یا بدون بیهوشی انجام داد. بعد از تراشیدن مینای دندان ، دندانپزشک یک قالب یا مدل از دندان شما ایجاد می کند و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی می فرستد تا لمینت سفارشی شما را بسازد. معمولاً 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا روکش های لمینت از آزمایشگاه برگردند. در این فاصله از روکش های موقتی برای پوشاندن دندان استفاده می شود.

مرحله سوم : آخرین مرحله قرار دادن لمینت روی دندان است. قبل از اتصال دائمی لمینت با سیمان مخصوص ، دندانپزشک آن را روی دندان قرار می دهد تا مناسب و رنگ آن را بررسی کند. در صورت لزوم ، آن را مرتباً برداشته و به جای دلخواه ببرید. رنگ روکش را می توان با سایه سیمان استفاده شده تنظیم کرد.

سپس دندان های شما را تمیز ، صیقل داده و مسواک می زند تا پیوند محکم تری ایجاد کند. سپس سیمان مخصوص ، معمولاً یک رزین حساس به نور ، روکش می شود و روی دندان های شما قرار می گیرد. وقتی این پوشش در جای خود قرار دارد ، به آن یک روش درمانی سبک می دهد تا مواد شیمیایی موجود در سیمان را فعال کند تا سخت شدن آن تسریع شود. در آخر ، سیمان اضافی برداشته می شود ، ردیف دندان ها بررسی می شود و تنظیمات لازم انجام می شود. دندانپزشک شما احتمالاً از شما می خواهد که طی دو هفته آینده برای ویزیت پیگیری مراجعه کنید.

همانطور که گفته شد لمینت دندان احتیاج به مراقبت دارد و شما بعد از انجام آن باید مراقبت هایی انجام دهید تا دندانتان آسیبی نبیند.

 از انجام این موارد میتوان موارد زیر را نام برد:

  • بعد از انجام لمینت باید مدتی از خوردن نوشیدنی های سرد و یا داغ پرهیز کنید. چون لمینت شما نسبت به این موارد حساسیت دارد و تا برطرف نشدن این حساسیت باید با آن مدارا کنید.
  • مسواک زدن به طور روزانه را فراموش نکنید و حداقل دوبار در روز این کار را انجام دهید.
  • استفاده از نخ دندان نیز به سلامت دهان و دندان های شما کمک می کند پس استفاده از آن را به یک عادت تبدیل نمایید.
  • توصیه دندانپزشکان این است که بعد از انجام لمینت دندان این است که مواد خوراکی رنگی استفاده نکنیم چون استفاده زیاد با گذشت زمان باعث می شود که رنگ دندان شما تغییر کند و این جلوه خوبی نخواهد داشت پس در این مورد رعایت بیشتری داشته باشید.
  • از خوردن میوه و آجیل نیز اگر بتوانید پرهیز کنید بسیار خوب می شود زیرا ممکن است باعث شود دندان شما بشکند و این برای شما ناخوشایند است و هزینه ترمیم را برای شما باقی می گذارد.

 موردی که در اینجا وجود دارد لمینت های سرامیکی را نمی توان ترمیم کرد و این قابلیت را ندارند، تنها کاری که می شود انجام عوض کردن دوباره لمینت و جایگذاری لمینت سالم است.

  • استفاده از دهانشویه مناسب که توسط پزشک تجویز می شود را نیز جدی بگیرید.
  • استفاده از دخانیت را به کمترین حالت ممکن برسانید و بعد از آن برای انجام لمینت اقدام نمایید.
  • هر چندماه یکبار برای چکاپ دندان های خود اقدام کنید تا اگر مشکلی وحود داشت آن را زود برطرف سازید.
  • اگر عادت دندان قروچه رت دارید از انجام لمینت بپرهیزید چون امکان اینکه باعث شکستگی دندان هایتان شود زیاد است.
  • استفاده از خمیر دندان مناسب تاثیر زیادی در ماندگاری دندان هایتان دارد.

اما نکاتی نیز مهم است که باید به آنها توجه داشته باشید:

لمینت های از جنس سرامیک از قسمت لبه دندان ضعیف هستند و احتمال شکستگی در آن ها زیاد است، پس دقت داشته باشید از دندان های خود برای بازکردن چیزی استفاده نکنید.

اگر بعد از لمینت دندان خود از آن رضایت نداشتید، می توانید با دندانپزشک خود در این باره صحبت نمایید تا تغییرات لازمه را بر دندان شما اعمال نماید.

اگر بعد از انجام احساس بلندی و یا تیزی در دندان های خود حس کردید نگران نباشید به مرور و با خوردن غذا این موضوع رفع خواهد شد و دندان ها همه یکسان می شوند.

 موارد دیگری که قطعا دندانپزشک شما آن را به شما خواهد گفت تا با رعایت آن موارد دندان های شما سالم بماند.

دندانپزشکی قلهک

علاوه بر درمان های بزرگسالان، مهمترین چیزی که سلامت دهان و دندان کودکان را نیز تضمین میکند مراجعه مرتب به یک دندانپزشک خوب است. در این مقاله  قصد داریم شما را با دندانپزشکی اطفال آشنا کنیم و اهمیت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پس از درآمدن و رشد دندان های دائمی ، والدین نیز در کنار دندانپزشکان نقش مهمی دارند. دندانپزشکان اطفال کاملاً با والدین در ارتباط هستند و در مورد نحوه مراقبت ، نگهداری و مدیریت مشکلات کودکان به والدین مشاوره و نکاتی می دهند. برخی از این آموزش ها عبارتند از:

  • نحوه صحیح مسواک زدن (روزی 3 بار با رعایت نکات ایمنی)
  • مدیریت در آمدن دندان های دائمی و نحوه مراقبت از کودک در این سنین
  • نحوه استفاده از دهانشویه ها
  • نحوه مدیریت درد دندان
  • مدیریت عادات مضر دهانی کودک
  • کنترل رژیم غذایی و نوع خوراکی هایی که کودک میخورد.
  • نحوه مدیریت شکستگی دندان
  • و

حال اگر قرار باشند نزد دندانپزشک برود به مراتب برایش سخت تر است و ترس در وجودش می باشد. بنابراین شما باید به دنبال مکانی باشید که فرزندتان در آن احساس آرامش داشته باشد و دچار استرس نشود.

اما باید دید یک دندانپزشکی خوب چه ویژگی و شرایطی را دارد که شما با اطمینان می توانید به آن مراجعه نمایید:

  • استقبال مناسب دندانپزشک از کودک:

همانطور که گفته شد رفتن به دندانپزشکی برای بزرگسالان هم سخت است چه برسه به کودک شما که درکی از این فضا ندارد. پس خیلی مهم است در بدو ورود برخورد دندانپزشک با کودک شما چگونه باشد تا او احساس راحتی با محیط داشته باشد.

  • رفتار مثبت و مهربان:

داندانپزشک اطفال باید با کودک شما به بهترین حالت رفتار کند و او را با تچهیزاتی که قرار است استفاده نماید آشنا سازد تا ترسی از این وسایل در او نباشد. همچنین باید به او آموزش صحیح مسواک زدن را در فهم کودک بدهد تا بتواند از دندان های خود مراقبت نماید.

  • دندانپزشک باید صبور باشد

کودکان به راحتی فرد بزرگسال زیر دست یک دندانپزشک قرار نمی گیرند و ممکن است جنب و جوش زیادی داشته باشند. از این رو خیلی مهم است دندانپزشک تحمل بالایی در برابر این موضوع داشته باشد و بتواند شرایط را مدیریت نماید تا کودک اذیت نشود و اضطراب نگیرد.

 

دندانپزشک شوخ:

دندانپزشک کودک باید شوخ طبع بشد و بتواند کودک شمارا بخنداند و در حین معاینه او با او بازی نماید و هر آنچه را انجام میدهد با خنده و شادی شکلک درآوردن بامزه باشد تا کودک حس بهتری داشته باشد و فکر کند به اتاق بازی آمده است.

  • رعایت حال کودکان خاص:

برخی از کودکان هستند که شرایط متفاوتی دارند و باید به آن ها توجه کرد و همکاری لازم را با خانواده کودک داشت. از این دسته می توانیم به کودکانی که مشکل راه رفتن دارند و یا با عصا و ولیچر هستند اشاره کرد.

دندانپزشک اطفال باید شرایطی را مطابق با نیاز این افراد داشته باشند تا آنها هم به راحتی درمان خود را انجام دهند.

  • خلاقیت برای درمان:

یک دندانپزشک  خوب باید مهارت این را داشته باشد که کودک را آرام نماید و با خلاقیت های ذهنی خود دوره درمان را برای کودک دلنشین نماید تا  او حس بهتری داشته باشد و برای درمان همکاری نماید.

  • همیشه در دسترس باشد:

دندانپزشکی اطفال مناسب باید در دسترس باشد چرا که این امکان وجود دارد در زمان تعطیلات کودک به دندانپزشک خود احتیاج داشته باشد و او باید تلفنی از خود و کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی به خانواده بیمار خود بدهد تا در صورت بروز مشکل سریعا خود را نزد بیمار برساند و مشکل او را برطرف سازد. چون آستانه تحمل درد برای کودکان بسیار سخت است.

  • توضیحات لازم به والدین کودک:

یک دندانپزشک باید به درستی تمام آزمایش ها و عکس برداری های کودک را ملاحظه نماید و بعد از آن طول دوره درمان و هزینه هایی که در این راه صرف می شود را به خانواده بیمار توضیح دهد و به گونه ای باشد که به تمامی سوالات والدین پاسخ بدهد و برای آنان وقت کافی بگذارد.

  • داشتن تخصص در زمینه اطفال:

دندانپزشک اطفال همانند دیگر دندانپزشکان دوره عمومی را گذرانده است اما برای تخصص خود وارد دنیای کودکان شده است و او در این دوران با موضوع هایی مثل:

  1. پوسیدگی دندان کودکان
  2. تاثیر شیر خوردن در شب کودک
  3. مکیدن انگشتان
  4. دندان درد حاصل از رشد دندان شیری

آشنا می شود و دوره های روش های درمانی کودک و گرفتن اطلاعات از روانشناسان کودک از جمله مواردی است که دندانپزشک اطفال باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

  • چیدمان مطب:

مطب دندانپزشک اطفال باید نسبت به بزرگسالان متفاوت باشد و از رنگهایی استفاده شود که کودکان دوست دارند. عکس شخصیت کارتونی نیز می تواند برای آنها جذاب باشد. داشتن صندلی های رنگی در اتاق انتظار محیطی دلنشین برای کودکان بوجود خواهد آورد و حواس کودک را به طور کامل پرت می کند و به او این حس را می دهد که محیط بازی آمده است و دیگر اضطرابی نخواهد داشت.

در آخر معاینات و معالجه کودک، می توان به او هدیه ای نیز داد تا خاطره خوشی از آن روز برایش باقی بماند تا دفعات بعدی با ذوق بیشتری به مطب بیاید.

  • استفاده از روش های بیحسی برای برخی کودکان:

برخی دندانپزشکان برای انجام معاینات و درمان لازم است که کودک را بیهوش نمایند تا راحت تر بتوانند کار خود را انجام دهند. این برای کودکانی صدق می کند که همکاری لازم را ندارند و یا سن کمی دارند و توانایی همکاری کردن را ندارند. از این رو دندانپزشک اطفال این تصمیم را برای او می گیرد و اصلا این موضوع ربطی به نا بلدی و غیرحرفه ای بودن او نمی باشد.

او این کار را باهدف راحتی و آرامش کودک شما انجام می دهد تا در حین درمان اذیت نشود. اما قبل از انجام این کار با دنداپزشک صحبت کرده و تمام اطلاعاتی را که لازم است از او بگیرید تا با خیال راحت کودکتان را به دست او بسپارید.

دندانپزشکی قلهک

در حال حاضر برای برطرف کردن این موضوع روش های زیادی در دندانپزشکی وجود دارد. یکی از این روش ها کامپوزیت دندان است. افراد با هدف زیبا سازی و مرتب نمودن دندان ها این روش را در نظر می گیرند.

کامپوزیت یکی از انواع مواد خمیری است به نام رزین کامپوزیت که در فرآیند شیمیایی تولید می شود که از نظر مقاومت و دوام بسیار بالا است.کامپوزیت ماده ترمیم کننده است و همچون چسب عمل می کند.

در انجام کامپوزیت برای اینکه محکم و سخت شود به آن نور یووی تابیده می شود و با پولیش به آن فرم می دهند. اگر فردی برای این کار مناسب نبود به او روش های دیگری پیشنهاد می شود.

در حال حاضر با پیشرفت علم دندانپزشکی، در کلینیک های دندانپزشکی تمام مراحل ساخت قالب و روکش در جلسه اول به صورت دیجیتالی انجام می دهند و احتیاج نیست زمان زیادی را برای این کار صرف کنید. اما این را هم در داخل پرانتز بگوییم که استفاده از این روش هزینه بیشتری را برای شما خواهد داشت.

زمان استفاده از کامپوزیت دندان برای هر شخصی متفاوت است و بستگی به نوع مراقبت و مواد مصرفی دارد. اما خوبی کامپوزیت همین مقاومت و ماندگاری بالای اوست که با کمی مراقبت سالها برایتان باقی خواهد ماند.

اما خوب است از معایبی که این روش هم برای شما بگوییم تا با آگاهی کامل برای انجام آن تصمیم بگیرید:

اگرچه روکش های دندانی کاملاً ایمن و بی خطر هستند ، اما مانند سایر روش های درمانی دندانپزشکی می تواند عوارض جانبی یا خطری داشته باشد. از جمله معایب و عوارض احتمالی این روکش های دندانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز عفونت
  • بروز حساسیت و آلرژی
  • پوسیدگی دندان
  • دشواری در غذا خوردن
  • شکستن و یا جدا شدن کامپوزیت و لمینت دندان

شکستن پسته ، دانه ، بادام و انواع غذاهای سفت یا جویدن یخ ، ته دیگ و با دندان های طبیعی بسیار مضر است. این آسیب در مورد دندانهای کامپوزیت بسیار جدی تر است و در صورت عدم درمان ، احتمال شکستگی یا لب پریدگی بسیار بیشتر است.

 

عاداتی مانند نگه داشتن سوزن ، گیره مو یا هر چیز خارجی دیگر با دندان می تواند به کامپوزیت ها آسیب برساند. در واقع آنچه تضمین کننده دوام کامپوزیت دندان است ، نحوه نگهداری آن است.

 

 مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و سایر مراقبت های بهداشتی که توسط پزشک توصیه شده است باید به طور کامل و منظم انجام شود تا از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند.

 

ویزیت منظم از کامپوزیت و بهداشت دندان را در برنامه سالانه خود قرار دهید. مصرف مواد رنگی مانند چای ، قهوه و تنباکو (سیگار و قلیان) باید در تمام درمان های زیبایی به حداقل برسد. تأثیر مواد رنگی روی کامپوزیت های دندانی (مواد همرنگ دندان) بیشتر از لمینت های سرامیکی و روکش است. این مراقبت در بلیچینگ دندان نیز بسیار اساسی است. کامپوزیت دندان باید در صورت شکستگی ترمیم شود.

در ادامه یکی از کلینیک های معتبر دندانپزشکی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از خدمات این مجموعه به داندان هایی سالم دست یابید.

دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو