میوه های مجاز در شیردهی کدامند و چه میوه های را نباید مصرف کرد؟

میوه های مجاز در شیردهی کدامند و چه میوه های را نباید مصرف کرد؟


منبع: آرگا

172

1400/4/6

16:09


داشتن رژیم غذایی سالم در طول دوره بارداری و شیردهی بسیار مهم است. برخی از میوه های مجاز در شیردهی شامل پاپایا، موز، آوواکادو، توت فرنگی، موز، انجیر، طالبی، بلوبری، انبه، زردآلو و … می شوند.

نوع تغذیه دوران شیردهی مادران بسیار حائز اهمیت می باشد، بنابراین مادران باید توجه داشته باشند که رژیم غذایی سالم مادر باید در دوران شیردهی نیز ادامه داشته باشد. هر مادر شیرده باید رژیم غذایی مناسب و شیوه زندگی سالمی را دنبال نماید تا روند رشد و رفاه نوزاد خویش را تامین نمایند. از این رو شما را در این مطلب با میوه های مجاز در شیردهی آشنا خواهیم نمود.

میوه های مجاز در دوران شیردهی

مادران شیرده باید همواره به یاد داشته باشند که در طول دوره تغذیه نوزاد شان با شیر مادر، نیازی به یک رژیم غذایی سفت و سخت نیست، با این وجود رعایت یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای بهتر شدن رشد نوزاد و حفظ سلامت او بسیار مطلوب می باشد. تغذیه مادر در دوران شیردهی تاثیری مستقیم بر کیفیت شیر او دارد.

در برخی موارد امکان دارد نوزاد به دلیل تغذیه نادرست مادر دچار آلرژی و مشکل گردد. علاوه بر این عفونت ها و میکروب های موجود در مواد غذایی که مادر مصرف می کند در شیر او باقی می مانند و به بدن نوزاد منتقل خواهند شد.

در نتیجه باید بگوییم که نوع رژیم غذایی مادران در طی دوران شیردهی به نوزاد بر روی کیفیت و کمیت شیر تاثیر مستقیم دارد، از این رو مادران در طول دوره شیردهی باید از خوردن مواد غذایی و میوه های حساس پرهیز کرده و در عوض میوه ها و مواد مغذی مفید را به بدن خود برسانند تا نوزادشان رشد بهتری داشته باشد.

میوه های جایز در زمان شیردهی

تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار مهم و ضروری می باشد، شیر مادر دارای مواد مغذی ضروری برای نوزاد در طول ۶ ماهه اول تولد می باشد، از این رو مادران همانطور که گفته شد باید به رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر یک تجربه شیرین برای مادران و نوزادان است، چون شیر مادر مهمترین منبع تغذیه ای نوزادان می باشد مادران باید این منبع غذایی را غنی نگهدارند. برای غنی نگه داشتن شیر علاوه بر مصرف مواد مغذی مادر باید برخی میوه های مجاز را در شیردهی مصرف نماید. برای این منظور باید با انواع میوه های مفید در این دوره آشنا شوند. در ادامه این مطلب با برخی از مهمترین میوه ها در دوره شیردهی آشنا می شویم:

میوه ی پاپایا

پاپایا یک میوه عالی با مواد معدنی سالم می باشد، پاپایا دارای فیبر پایینی می باشد و دارای موادی است که به شکل کاملا طبیعی باعث بیشتر شدن شیر مادر می شوند، به همین خاطر این میوه را می توانید در رژیم غذایی در دوران شیردهی قرار دهید.

میوه ی پاپایا سرشار از ویتامین C می باشد و مثل یک ملین طبیعی عمل می نماید و باعث می شود تا از یبوست پیشگیری شده و هضم بهتر انجام شود. خوردن پاپایای سبز باعث می شود تا بدن مادر هیدراته بماند و مواد مغذی به نوزاد از طریق شیر انتقال یابد. در طول روز نصف پیمانه پاپایای سبز می تواند نیاز بدن را تامین کند.

میوه های مهم و جایز در شیردهی

موز

موز یکی دیگر از میوه های مجاز در دوران شیردهی می باشد که با عنوان یک ملین طبیعی کمک زیادی به هضم می نماید. این میوه سرشار از پتاسیم و فیبر می باشد و یکی از میوه های غنی از فیبر است که باید آن را در دوران شیردهی مصرف نمود. با این وجود مواردی دیگری نیز در این میوه وجود دارد که آن را یک میوه مهم در دوران شیردهی نموده است.

وجود پتاسیم در این میوه باعث پراهمیت شدن آن است. پتاسیم یک ماده معدنی مهم در طول دوره بارداری و شیردهی می باشد. مصرف این میوه در دوره شیردهی به حفظ تعادل مایع و الکترولیت بدن کمک می کند.

میوه های مجاز در طول شیردهی

آووکادو

آووکادو یکی از میوه های سالم و عالی برای مادر و نوزاد می باشد. در صورتی که نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه می کنید، برای بهبود شیر بهتر است این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. آووکادو مثل موز حاوی پتاسیم بالایی می باشد. مصرف این میوه در طول دوره شیردهی سبب بهبود دید کودک، کیفیت مو و سلامت قلب و هضم خواهد شد.

میوه های جایز در دوره شیردهی

طالبی

طالبی یکی از میوه های مجاز در دوران شیردهی می باشد که سرشار از ویتامین B ،K و فیبر، پتاسیم، نیاسین، تیامین و فولات می باشد. این میوه بسیار مفید در دوره شیردهی می باشد. علاوه بر ویتامین های گفته شده این میوه دارای ویتامین C نیز می باشد و باعث می شود تا بدن هیدراته بماند. از این رو طالبی برای مادر و نوزاد در طول دوره شیردهی مفید می باشد.

میوه های مهم و جایز در طول شیردهی

انجیر

انجیر یکی از انواع میوه های سرشار از مواد معدنی مانند منگنز، مس، کلسیم و پتاسیم می باشد. همچنین این میوه منبعی عالی از فیبر، ویتامین K و B6 می باشد. مصرف این میوه در طول دوره شیردهی مفید است و باعث اثراتی مثبت بر روی شیر مادر می شود.

میوه های قابل مصرف در شیردهی

توت فرنگی

توت فرنگی علاوه بر طعم و مزه خوب دارای مواد مغذی ضروری برای بدن می باشد که باعث رشد بهتر نوزاد خواهد شد.  این میوه دارای مقدار زیادی آهن است و ویتامین های مختلف مثل ویتامین C و همچنین کلسیم، پتاسیم و منیزیم در آن وجود دارند. علاوه بر این مصرف این میوه در طول دوره شیردهی باعث کمک به محتوای آب بالا به نوزاد می شود.

میوه های مجاز در دوران شیردهی

بلوبری

بلوبری میوه ای است با خواص آنتی اکسیدانی بسیار شگفت انگیز، البته مشخص نیست که چه مقدار از این مواد وارد شیر مادر می شود. چیزی که مهم است این است که آنتی اکسیدان ها از راه شیر مادر به نوزاد انتقال می یابند. میوه ی بلوبری همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مانند ویتامین A، ویتامین K، کلسیم و پتاسیم می باشد.

میوه های قابل استفاده و جایز در شیردهی

انبه

انبه نیز یکی از میوه های مجاز در شیردهی می باشد که دارای آنتی اکسیدان بوده و ویتامین K در آن وجود دارد. همچنین این میوه دارای فیبر و پتاسیم است و باعث تامین مواد مغذی بدن خواهد شد. استفاده از انبه رسیده در رژیم غذایی خود می تواند کمک زیادی به تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز مادر و کودک بکند.

میوه های مجاز و مهم در شیردهی

زردآلو

زردآلو میوه ای شیرین با فیتواستروژن های زیاد می باشد که از فعالیت استروژن در بدن تقلید می نماید. فیتواستروژن ها به تنظیم هورمون تولید شیر در بدن مادر کمک می نمایند و سبب بیشتر شدن شیر مادر می شوند. این میوه دارای مقدار بالایی کلسیم، پتاسیم و ویتامین های A و C می باشد که همه برای سلامت مادر و نوزادش مفید می باشند.

میوه های مجاز در دوره شیردهی

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

اغلب پزشکان و متخصصین اطفال معمولا به مادران توصیه دارند تا در طول دوره شیردهی خود روزانه دو کاسه میوه از میوه های مجاز در شیردهی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. میوه ها دارای مواد معدنی ضروری برای رشد نوزادان و همچنین مواد مغذی دیگر برای حفظ سلامت آن ها می باشند که این مواد معدنی و مغذی از راه شیر مادر به نوزاد انتقال می بابند.

با این حال تمام میوه ها از مزایای مشابه های برخوردار نبوده و مادران شیرده باید در مورد انتخاب میوه در طول شیردهی خود دقت لازم را داشته باشند. مادران باید بدانند که سلامت نوزادشان مستقیما به رژیم غذایی آن ها وابسته است. علاوه بر میوه های مفید در شیردهی برخی نیز میوه های ممنوعه در دوران شیردهی هستند که باید از برنامه غذایی مادر شیرده حذف شوند،که برخی از این میوه ها عبارتند از:

میوه های جایز و مفید در شیردهی

  • مرکبات:

میوه های گروه مرکبات، آبدار، شاداب و فوق العاده خوشمزه می باشند. در حقیقت مرکبات از محبوبترین میوه ها در سراسر جهان به شمار می روند و همواره بخش مهمی از سبد میوه ای خانواده را شکل می دهند. با این وجود یک مادر شیرده باید در طول دوره شیردهی خود از خوردن مرکبات خودداری نماید. مرکبات شامل میوه هایی مثل کیوی، آناناس، پرتقال، نارنگی، لیمو، انگور و … می شوند. اغلب این میوه ها باعث می شوند تا عطر و طعم شیر مادر تلخ شود.

بعضی دیگر از نوزادان هم امکان دارد با خوردن شیر مادری که مرکبات خورده است، بالا بیاورند. بعلاوه ممکن است باعث شوند تا نوزاد و کودکتان دچار بثورات پوستی گردند. مرکبات به خاطر دارا بودن ترکیبات اسیدی ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارشی در کودکان شوند.

میوه های جایز در شیردهی

  • گیلاس و آلو:

به جز مرکبات مادران شیرده باید از گیلاس، آلو در طول دوره شیردهی خود مصرف نکنند. این میوه ها می توانند در نوزاد ایجاد نفخ نمایند. نفخ یکی از مشکلات عذاب آور برای نوزادان می باشد.

پس از معرفی میوه های توصیه شده و ممنوعه در دوران شیردهی برای بالا بردن اطلاعات خود در زمینه مفید یا مضر بودن مشروبات الکل در دوران شیردهی و ماکارونی در دوران شیردهی می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو