طرز تهیه پای چوپان

طرز تهیه شپردز پای شف طیبه طرز تهیه شپردزپای با مرغ طرز تهیه کاتج پای طرز تهیه چوبان سیب زمینی طرز تهیه پای چوپان سرآشپزباشی شپردز پای برنامه دستپخت شپردز پای غذای کجاست طرز تهیه پای روستایی

حدود سال ۱۷۹۱ میلادی وقتی که سیب زمینی به عنوان یه خوراک ارزان در دسترس قشر ضعیف قرار گرفت، غذای کاتج پای یعنی پای کلبه ی روستایی مورد استفاده این قشر شد، اما در سال ۱۸۵۴ بود که از واژه ی پای چوپان برای اشاره به این غذا استفاده می‌ شد. در انگلستان وقتی از گوشت گوسفند استفاده می‌کنند به آن پای چوپان می‌گویند و وقتی گوشت گاوی استفاده کنند به آن پای کلبه روستایی‌ها می گویند. ولی در عمل و در واقع هر دوی این پای ها مثل هم درست می‌ شوند و تفاوت چندانی با هم ندارد، این غذا در کشور های مختلف اسامی متفاوتی دارد. ضمن این که برای گیاه خواران می توان به جای گوشت چرخ کرده از سویا استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پای چوپان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم پای چوپان
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
سیب زمینی خرد شده۸۰۰ گرم
پیاز بزرگ۱ عدد
شیریک سوم پیمانه
کره۷۰ گرم
نخود فرنگی پخته شدهیک سوم پیمانه
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
هویج خرد شدهیک سوم پیمانه
گوجه فرنگی۱ پیمانه
آب لیمو ترش۱ عدد
جعفری خرد شده۱ پیمانه
سیر۲ حبه
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
فلفل قرمز۱ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشق چای خوری
پاپریکا۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه پای چوپان

مرحله اول

برای تهیه غذای خوشمزه انگلیسی پای چوپان در ابتدای کار، پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیازها را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا شیشه ‌ای و سبک شود.

مرحله دوم

بعد زردچوبه را به آن اضافه کرده و قدری تفت می ‌دهیم، تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. در ادامه پودر تخم گشنیز را به همراه فلفل قرمز و پاپریکا به آن، اضافه می‌ کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه ها خارج شود.

مرحله سوم

سپس گوشت چرخ کرده را هم به آن اضافه می‌ کنیم، وقتی که تفت خورد، سیر له شده، نخود فرنگی پخته شده و هویج خرد شده را هم اضافه می ‌کنیم و مجدد مقداری تفت می‌ دهیم. نمک و فلفل را هم اضافه می ‌کنیم.

مرحله چهارم

نهایتاً پودر گوجه فرنگی را اضافه می ‌کنیم و اجازه می‌ دهیم روی حرارت ملایم برای ۳۰ دقیقه بپزد. می توانیم از پوره گوجه فرنگی کارخانه‌ ای هم استفاده کنیم که دیگر نیازی به رب گوجه نداشته باشیم و می توان از پودر گوجه خانگی هم استفاده کرد.

مرحله پنجم

در صورت تمایل به اندازه یک قاشق غذاخوری هم رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم تا علاوه بر طعم، رنگ مایه گوشتی هم جذاب تر و خوشرنگ تر باشد. بعد از پخت به مایه گوشتی، آبلیمو اضافه کرده و زیر حرارت را خاموش می‌ کنیم.

مرحله ششم

اما در فاصله ای که گوشت در حال پخت است، سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم. در ادامه سیب زمینی ها را با مقداری آب و نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت گذاشته تا بپزد و آب سیب‌ زمینی کامل تبخیر شود.

مرحله هفتم

بعد با یک پوتیتو رایسر یا صافی و یا هر وسیله دیگری که دم دست داریم، سیب زمینی را به طور کامل له می‌کنیم تا صاف و یکدست شود. بعد کره نرم شده که به دمای محیط رسیده، شیر و مقداری فلفل سیاه به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله هشتم

درون ظرف مورد نظر یک لایه مواد گوشتی می ‌ریزیم. سپس مقداری جعفری خرد شده روی آن می ‌ریزیم. بعد یک لایه پوره سیب زمینی روی آن می‌ ریزیم و با پشت قاشق خوب صاف می‌ کنیم، سپس با چنگال روی سیب زمینی خطوطی ایجاد می کنیم.

مرحله نهم

فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. می توانیم همه مواد را داخل یک ظرف درست کنیم و هم می ‌توانیم در ظرف های کوچک تر تهیه کنیم و نهایتاً به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که روی سیب زمینی ها طلایی شود، داخل فر می‌ گذاریم.