ویال ایمی پنم سیلاستانین و موارد تزریق آن

ویال ایمی پنم سیلاستانین و موارد تزریق آن


منبع: آرگا

122

1400/5/5

09:09


ویال ایمی پنم (سیلاستانین) یک داروی آنتی بیوتیک مهار کننده آنزیم عفونت باکتریال می باشد که تزریق از راه وریدی و ماهیچه ای صورت می گیرد.

ویال ایمی پنم یک نوع کاباپنم آنتی باکتریال بتالاکتام (پنی سیلین‌ ها، سفالوسپورین‌ ها، مونوباکتام‌ ها و کارباپنم‌ ها) بوده که با پنی سیلین در غیر فرآوری بودن پنج آمین حلقه غشایی به جای اتم گوگرد حاوی کربن می باشد که تفاوت دارد. از آن جایی که این دارو با آنزیم دهیدروپیتیداز در کلیه متابولیزه می شود همراه با سیلاستاتین تجویز می شود. که این به شکل یک مهار کننده آنزیم موجب افزایش غلظت ادراری در مدل فعال دارو می شود. با توجه به حیوانات مشاهده شده در تجویز دوز زیاد ایمی پنم از ایجاد نفروتوکسیستی (آنتی اکسیدان مکمل در جهت کاهش مسمومیت کلیوی) جلوگیری می کند.

دارو ویال ایمی پنم

آشنایی با داروی ویال ایمی پنم

داروی ایمی پنم با نام انگلیسی Imipenem و نام تجاری Primaxin یک نوع آنتی بیوتیک بتا لاکتامی وریدی است که به دست دانشمند شرکت مرک در دهه ۱۹۷۰ میلادی کشف شد. که در سال ۱۹۷۵ ثبت اختراع شد و در سال ۱۹۸۵ برای مصارف پزشکی تایید و مورد مصرف قرار گرفت.

کارباپنم در مقابل آنزیم بتالاکتاماز تولید شده توسط باکتری های گرم منفی مقاوم به دارو بسیار مقاوم می باشند که در جهت درمان عفونت براحتی با سایر آنتی بیوتیک ها درمان نمی شوند موثر است. که این دارو از راه یک تحقیق آزمون و خطا بلند مدت برای دستیابی به نسخه بهتر از محصول طبیعی تینامیسین کشف شد. تینامیسین با فعالیت ضد باکتریایی در محلول آبی ناپایدار بوده که برای تجویز بیماران ممکن نیست. ولی ویال ایمی پنم با طیف گسترده ای که دارد از فعالیت علیه باکتری های هوازی گرم منفی و گرم مثبت است.

سیلاستاتین یا ویال ایمی پنم

موارد تزریق دارو سیلاستانین

در جهت درمان خیلی از عفونت ها که فرد به نقص ایمنی مبتلا است. مثل: نوتروپنی اکتسابی، عفونت داخل شکمی، عفونت پوست و بافت های نرم، عفونت مفاصل و استخوان، عفونت ادراری و صفراوی و سپتی سمی بسیار کاربرد دارد. که از آن در جهت درمان پروفیلاکسی (مشکلات قلبی و عروقی) و گوناره آ عفونت های ناشی از جراحی است.

دارو ایمی پنم چیست؟

عوارض جانبی آن

بیشترین واکنش دارویی نامطلوب آن احساس تهوع و استفراغ است که در افرادی به پنی سیلین و آنتی بیوتیک بتا لاکتام حساسیت دارند احتیاط فراوان صورت گیرد. در هنگام مصرف ایمی پنم باید احتیاط کنند چون در دوز های بالا آن تشنج زا بوده و میزان واکنش متقاطع آن زیاد می باشد. از تجویز سریع داخل وریدی با سرعت انفوزیون خودداری نمایید.

مکانیسم اثر دارو

سیلاستین با اثر جذب به صورت وریدی می باشد که از طریق ادرار دفع می شود. مکانیسم این دارو با مهار سنتز موکوپپتیت در دیواره سلول باکتری اعمال اثر وسیع می کند. ایمی پنم با نیمه عمر ۱ و نیم ساعته به دنبال تزریق عضلانی تا ۲ یا ۳ ساعت می کشد.

دارو ویال ایمی پنم

منع مصرف و تداخلات سیلاویل

حساسیت به دارو در بیماران مبتلا به مننژیت زیاد می باشد که در کودکان مبتلا ممنوع است. مراقبت بروز تشنج با واکنش حساسیتی در صورت بروز حالت درمانی مناسب آن را انتخاب کنید. همچنین تداخل با داروی گان سیکلوویر در ترکیب درمانی همراه با دارو می تواند موجب تشنج فرد گردد. کلرامفنیکل هم سبب به تاخیر افتادن اثر دارو شده که باید چند ساعت بعد از تجویز مصرف شود.

شما همراهان عزیز مجله آرگا می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قرص نورکرین و قرص لیزینوپریل بر روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو