روایت پانیذ نوروزی از نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» | داستان تخیلی از زندگی هانس کریستین اندرسن

104

1400/7/11

09:43


پانیذ نوروزی گفت: نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» با تلاش یک تیم جوان و باانگیزه برای نخستین بار است در ایران روی صحنه می‌رود.

روایت پانیذ نوروزی از نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» | داستان تخیلی از زندگی هانس کریستین اندرسن

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» نوشته مارتین مک دونا با ترجمه علی نوروزی و کارگردانی پانیذ نوروزی از 25 شهریور ساعت 18 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و محمد ‌عبداللهی، جلال ‌احمدپور، میثم نیکخواه، پانیذ ‌نوروزی، اصغر ‌نجف‌پور، گلاره ‌فرشچیان، حمید‌رضا ‌رکنی، فائزه ‌زرکش ‌بهاری، علی ‌دلیر، رومینا کاظمی و امیررضا ‌ناروئی بازیگران آن هستند.

پانیذ نوروزی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» برای اجرا گفت: در حقیقت وقتی این نمایشنامه را برای بار نخست خواندم، فکر نمی‌کردم امکان آن وجود داشته باشد آن را کار کنم چرا که به شدت متن سختی است اما این اثر بسیار توجه مرا جلب کرد و علاقمند شدم آن را به صحنه ببرم.

او در ادامه عنوان کرد: از این رو دوباره نمایشنامه را خواندم و سعی کردم بخش‌هایی از آن را که اجرایش برایم دشوار است ساده کنم. از آنجا که این متن تا به حال در ایران اجرایی نداشته، کار برایم دشوارتر شد اما بسیار به من انگیزه داد تا اولین نفری باشم که آن را در ایران به صحنه می‌آورم.

کارگردان نمایش «مسافر اتاق شماره 37» درباره داستان نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» اظهار کرد: این نمایش درباره یک نویسنده داستان کوتاه کودکان به نام هانس کریستین اندرسن است که شخصیت واقعی است و در قرن ۱۸ زندگی کرده و همچنان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و مطمئناً بسیاری حداقل یکی از داستان‌های این نویسنده را همچون «دختر کبریت‌فروش» یا «جوجه اردک زشت» از او خوانده‌اند. اما این نمایشنامه یک داستان تخیلی از زندگی هانس است. هانس در این نمایش داستان‌هایش را خودش نمی‌نویسد. او یک زن آفریقایی را در یک جعبه زندانی کرده که در واقع این زن نویسنده داستان‌هاست و از آینده به گذشته سفر کرده تا جلوی جنگ میان آفریقا و بلژیک را بگیرد.

او همچنین افزود: داستان مفاهیم پیچیده و مختلفی را در خود دارد همچون مساله نژادپرستی همینطور مشکلات ناشی از جنگ که در این متن نشان داده می‌شود که همه افراد دو کشور که درگیر جنگ هستند، دچار آسیب می‌شوند. انسان‌های بی‌گناهی که یا باید کشته شوند یا مجبورند بکشند. مساله مهم دیگر قرار نداشتن هرکس در جایگاه مناسب خود و نبودن توجه به توانایی‌های انسان‌هاست.

نوروزی ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های این نمایش از اواسط اردیبهشت آغاز شد، درباره اجرا در شرایط فعلی تصریح کرد: وقتی ما به منظور عقد قرارداد برای اجرای این نمایش اقدام کردیم، شرایط شیوع ویروس کرونا به این شکل نبود و اوضاع بسیار بهتر بود و خبری از پیک جدید و نوع دلتای این ویروس نبود. اما در عرض حدود یک ماه، همه چیز به طرز وحشتناکی غیرقابل کنترل شد و تعطیلی‌ها آسیب جدی به کار وارد کرد. در مجموع ما علاقمند به اجرا در این شرایط نبودیم اما با سالن نمایش قرارداد داشتیم و به منظور اجرا در این شرایط تحت فشار بودیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» برای نخستین بار است در ایران روی صحنه می‌رود آن هم با تلاش یک تیم جوان و باانگیزه. برای اجرای این نمایش بسیار زحمت کشیده شده و علاقمندیم این زحمات دیده شود. به نظرم این نمایش ارزش دیده شدن و حمایت را داشته باشد.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو