۹ واقعیت تعجب‌آور در مورد معده

منبع: فوت و فن

105

1400/7/25

07:46


۹ واقعیت تعجب‌آور در مورد معده

معده یکی از اندام‌های مهم بدن محسوب می‌شود؛ اما متخصصین معتقدند افراد اطلاعات بسیار کمی در مورد معده دارند. به همین دلیل یک سری باورهای غلط در مورد معده به وجود آمده است. این امر باعث می‌شود که نتوانیم مشکلات سطحی را از مشکلات جدی تشخیص دهیم. گاهی یک مشکل پیچیده، دشوار یا حتی ترسناک، در واقع مشکل ساده‌ای است. اگر بتوانید باورهای غلط و واقعیت‌ها را بشناسید، می‌توانید بسیاری از مشکلات معده را به راحتی رفع ‌کنید.
در ادامه به برخی از این باورهای غلط و واقعیت‌ها اشاره کرده‌ایم.

۱. باور غلط یا واقعیت: عمل هضم ابتدا در معده شروع می‌شود.
پاسخ: این موضوع صحت ندارد. بخش اعظم فرایند هضم در روده کوچک انجام می‌شود. معده غذا را می‌گیرد، آن را به شدت هم می‌زند و به بخش‌های کوچکی به نام کیموس تبدیل می‌کند. سپس کیموس‌‌ها در دسته‌های کوچک وارد روده کوچک می‌شوند و عمل هضم صورت می‌گیرد.
برخلاف باور رایج، غذاها به ترتیبی که خورده می‌شوند، هضم نمی‌شوند. همه چیز وارد معده شده و به هم می‌چسبد. سپس زمانی که آماده شد، همه غذاها با هم وارد روده کوچک می‌شوند.

۲. باور غلط یا واقعیت: اگر میزان غذای خود را کاهش دهید، معده کوچک می‌شود و دیگر زیاد گرسنه نمی‌شوید.
پاسخ: این موضوع نیز صحت ندارد. زمانی که فرد بالغی شوید، معده شما به همان اندازه باقی می‌ماند، مگر این که جراحی کوچک‌سازی معده را انجام دهید. خوردن غذای کمتر، معده را کوچک نمی‌کند؛ اما می‌تواند به تنظیم مجدد ترموستات اشتها کمک کند تا احساس گرسنگی نکنید و راحت‌تر رژیم غذایی خود را دنبال نمایید.

۳. باور غلط یا واقعیت: معده افراد لاغر به صورت طبیعی کوچک‌تر از معده افراد چاق است.
پاسخ: این موضوع صحت ندارد. اگرچه باور این موضوع سخت است؛ اما سایز معده با وزن یا کنترل وزن ارتباطی ندارد. معده افرادی که به صورت طبیعی لاغر هستند، به اندازه معده افراد چاق یا شاید هم بزرگ‌تر از آن است. وزن ارتباطی به سایز معده ندارد. در واقع، افرادی که جراحی کوچک‌سازی معده انجام می‌دهند و معده را به اندازه یک فندق در می‌آورند نیز ممکن است دوباره چاق شوند.

۴. باور غلط یا واقعیت: تمریناتی مانند دراز نشست، سایز معده را کاهش می‌دهد.
پاسخ: این موضوع یک باور غلط است. هیچ تمرینی نمی‌تواند سایز یک اندام بدن را تغییر دهد؛ اما می‌تواند به سوزاندن لایه‌های چربی که روی بدن وجود دارند، کمک کند. همچنین این تمرینات، ماهیچه‌های شکم را متراکم می‌کند. شکم بخشی از بدن است که در پایین دیافراگم قرار گرفته و معده و بسیاری از اندام‌های داخلی دیگر در این قسمت قرار دارند.
جالب است بدانید، بخشی از چربی‌های شکمی که احتمالاً بیشترین آسیب را به شما می‌رسانند، در واقع چربی‌هایی هستند که شما نمی‌بینید. این چربی‌ها در چادرینه قرار دارند. چادرینه یک نوع لایه داخلی است که در اطراف و روی تمام اندام‌های داخلی انسان وجود دارد.
افرادی که بیش‌ازاندازه چاق هستند، چربی زیادی بین اندام‌های داخلی آن‌ها وجود دارد. در واقع در برخی موارد، آن‌قدر چربی در اطراف کبد به وجود می‌آید که باعث نوعی هپاتیت می‌شود و در موارد شدیدتر، باعث از کار افتادن کبد می‌شود. خبر خوب این است که رژیم غذایی سالم نه تنها به شما کمک می‌کند از دست وزن اضافی خلاص شوید، بلکه لایه‌های چربی داخلی را که نمی‌بینید نیز از بین می‌برد.

۵. باور غلط یا واقعیت: غذاهایی که حاوی فیبرهای غیرقابل‌حل در آب هستند، نسبت به غذاهایی که حاوی فیبرهای قابل‌حل هستند، کمتر باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شوند.
پاسخ: این موضوع صحت دارد. بیشتر افراد تعجب می‌کنند زمانی که آن نوع فیبری که آن را نرم‌تر می‌دانستند؛ یعنی همان فیبرهای قابل‌حلی که در غذاهایی مانند سبوس جو دوسر، لوبیا، نخود و مرکبات وجود دارد، در واقع باعث ایجاد گاز و نفخ بیشتری می‌شود. فیبرهای غیرقابل‌حل در آب در غذاهایی مانند نان سبوس‌دار گندم، کلم، چغندر و هویج وجود دارد. از آنجا که فیبر غیرقابل‌حل کلاً هضم نمی‌شود، گازی هم ایجاد نمی‌شود.
با این حال به خاطر داشته باشید اگرچه فیبرهای غیرقابل‌حل باعث ایجاد نفخ نمی‌شوند؛ اما باعث افزایش سایز و دفعات حرکات روده‌ای می‌شوند.

۶. باور غلط یا واقعیت: یکی از راه‌های کاهش بازگشت اسید معده، کاهش وزن است.
پاسخ: این موضوع واقعیت دارد. اگر اسید کمتری از معده بازگردد، مشکلات کمتری خواهید داشت. چه باور کنید و چه باور نکنید، کاهش حدود ۱ کیلوگرم وزن از قسمت شکم می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال خانم‌های باردار را در نظر بگیرید. هر قدر بچه بزرگ می‌شود و به اندام‌های داخلی بیشتر فشار می‌آورد، سوزش معده یا همان برگشت اسید معده بیشتر می‌شود؛ اما زمانی که بچه به دنیا می‌آید و فشار از بین می‌رود، سوزش معده نیز از بین می‌رود. به همین ترتیب، کاهش میزان کمی از چربی شکم می‌تواند باعث کاهش سوزش معده شود.
خبر خوب هم این است که بیشتر افراد، ابتدا از قسمت شکم لاغر می‌شوند. در نتیجه در هفته‌های اول آغاز برنامه کاهش وزن، در سوزش معده خود روند رو به بهبودی را مشاهده خواهید کرد.

۷. باور غلط یا واقعیت: اگر قبل از خواب و در طول شب غذا بخورید، سریع‌تر چاق می‌شوید.
پاسخ: این موضوع درست نیست. بیشتر متخصصین موافق‌اند که اگر بیشتر از چیزی که می‌سوزانیم، کالری دریافت کنیم، چاق می‌شویم. اگرچه منطقی به نظر می‌رسد که غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنیم، سریع‌تر از غذاهایی بسوزند که در طول شب می‌خوریم؛ اما باید بدانید افزایش وزن بر اساس ساعات شبانه‌روز اتفاق نمی‌افتد. افزایش وزن به کل کالری که در شبانه‌روز دریافت می‌کنید و میزانی که می‌سوزانید، ربط دارد.
طبق تحقیقات اخیر بر روی حیوانات، اجتناب از خوردن میان وعده‌ها پس از شام ممکن است به پیشگیری از افزایش وزن کمک کند. خوردن در شب ممکن است در ساعت شبانه‌روزی بدن اختلال ایجاد کند و هورمون‌هایی را که اشتها را کنترل می‌کنند، تحریک نماید. در نتیجه باعث ایجاد افزایش وزن شود.
با این حال، به خاطر داشته باشید، زمانی که خسته هستید یا استرس دارید، خوردن قبل از خواب می‌تواند عمل هضم را دشوار سازد و باعث ایجاد گاز، نفخ و سوزش معده بیشتری شود. مغزی در روده وجود دارد که حرکت غذا در طول سیستم گوارشی را با سرعت مناسب و در زمان مناسب تنظیم می‌کند. زمانی که خسته هستید، این مغز روده نیز خسته است. در نتیجه، تعداد انقباضاتی که غذا را در سیستم گوارشی حرکت می‌دهند، کاهش می‌یابد.

۸. باور غلط یا واقعیت: یک میان وعده متشکل از کره بادام‌زمینی و نان که ۲۰۰ کالری دارد، بهتر از یک میان وعده متشکل از نان خالی که ۲۰۰ کالری دارد، اشتها را کنترل می‌کند.
پاسخ: این موضوع واقعیت دارد. دلیل این موضوع این است که چربی‌ها آهسته‌تر از کربوهیدرات‌ها هضم می‌شوند و بیشتر در معده باقی‌ می‌مانند؛ به عبارت دیگر ما زمانی که میان وعده‌ای می‌خوریم که حداقل کمی چربی دارد، مدت بیشتری احساس سیری داریم.
علاوه بر این، کربوهیدرات‌های خالی مانند بیسکویت‌، نان و کلوچه باعث افزایش سریع شکر خون و انسولین می‌شوند. این میزان به سرعت نیز پایین می‌آید و باعث تغییرات ناگهانی در روحیه و اشتها می‌شود. در نتیجه، عصبی و گرسنه می‌شوید.

۹. باور غلط یا واقعیت: لوبیاجات باعث می‌شود که گاز بیشتری به وجود آید و هیچ‌کاری از دست شما برنمی‌آید.
پاسخ: این موضوع تا حدودی صحت دارد. لوبیاجات میزان زیادی از نوعی شکر دارند که به آنزیم خاصی برای هضم نیاز دارد. برخی افراد میزان بیشتری از این آنزیم دارند و برخی افراد کمتر. هر قدر میزان این آنزیم کمتر باشد، گاز بیشتری در فرایند هضم این لوبیاجات ایجاد می‌شود. چه چیزی به بهبود این شرایط کمک می‌کند؟ طبق تحقیقات، محصولاتی وجود دارد که آنزیم موردنیاز برای تجزیه شکر موجود در لوبیاجات و سبزیجات نفاخ دیگر را تأمین می‌کنند. همچنین شما می‌توانید میزان تولید گاز را از طریق مصرف محصولی که حاوی simethicone است، کاهش دهید.


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو